Highend dac för 99:- ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-28 20:43

Kanske bästa sommarköpet i år ?
Apples dac som kopplas till lightninguttaget ( digital ingång och utgång ) på iPhones fr.o.m iPhone 5s.
Den har en A/D omvandlare, en D/A omvandlare och en hörlursförstärkare med 1 ohms utimpedans.

Den finns här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... tag-p97257
USB C versionen som kan kopplas till PC finns här för 92:- :
https://www.teknikdelar.se/apple-usb-c- ... gIbyfD_BwE
Mätdata och jitter i väldigt fin klass. Audiosciencereview har testat usb C versionen här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ters.5541/
Det roliga är att den verkar kunna köras med Windows :D .

”Note that my testing is all on Windows. I attempted to test on my Samsung S8+ and got odd results. Using both Google dongles, all they did was route the not so good sound of the internal DAC through the dongle (???). With Apple dongle I got music but level was very low. So if you plan to use the Apple dongle on an Android phone, you should do some compatibility testing.

FYI I have two other dongles to test in the future. For now, I can recommend the Apple USB-C headphone adapter. For many people it may replace the portable thumb drive dac+amps.

Now please forgive me as I go drown out my sorrows as an ex-Microsoft guy having to recommend an Apple product....”

Kenrockwell har testat dacen med lightningkontakt här:
https://kenrockwell.com/apple/lightning ... uality.htm

Jag har nyss köpt en sådan till min iPhone 6 och iPad pro, främst för att jag vill kolla hur Dayton imm 6 uppför sig med direkt digital koppling till audiotools. ( om det blir nån skillnad mot hörlurs/headsetingången på iPhone 6 ) Det ska inte bli någon skillnad men jag vill gärna kolla det.

Jag kan bekräfta att apple dacen låter väldigt bra med mina sonyhörlurar med 32 ohm impedans.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 12:01, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav petersteindl » 2019-07-28 21:06

:) Som en grillad kyckling med potatissallad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-28 21:22

petersteindl skrev::) Som en grillad kyckling med potatissallad.


Det är ju gott på sommaren :)
Kostar lika

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Belker » 2019-07-29 09:06


Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Lennart » 2019-07-29 09:17

Tangband skrev:Kanske bästa sommarköpet i år ?
Apples dac som kopplas till lightninguttaget ( digital ingång och utgång ) på iPhones fr.o.m iPhone 5s.
Den har en A/D omvandlare, en D/A omvandlare och en hörlursförstärkare med 1 ohms utimpedans.

Den finns här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... tag-p97257

Mätdata och jitter i väldigt fin klass. Audiosciencereview har testat den här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ters.5541/
Det roliga är att den verkar kunna köras med Windows :D . Åtminstone enligt


Intressant, var köper man dito Apple original med USB-C till bra pris? Och den borde fungera på en Google Pixel 2 XL?

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Highend dac för 99:- ?

Inläggav niclas_f » 2019-07-29 09:33

Det där är Apple original.

Går att köpa på apples webbutik också, lite billigare.
https://store.apple.com/se/xc/product/MMX62ZM/A


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Morello » 2019-07-29 09:38

"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 11:48

Förtydligande : det är alltså Apples original-lightning dac och usb C versionen som testats, kostar 99:-, och kan köpas nästan överallt.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 12:11, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 11:52

Morello skrev:"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)


Jo, man kan tycka att de håller på med oschyssta metoder men medge att en dac med sådan prestanda för 95:- måste anses som prisvärt ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 11:55

Lennart skrev:
Tangband skrev:Kanske bästa sommarköpet i år ?
Apples dac som kopplas till lightninguttaget ( digital ingång och utgång ) på iPhones fr.o.m iPhone 5s.
Den har en A/D omvandlare, en D/A omvandlare och en hörlursförstärkare med 1 ohms utimpedans.

Den finns här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... tag-p97257

Mätdata och jitter i väldigt fin klass. Audiosciencereview har testat den här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ters.5541/
Det roliga är att den verkar kunna köras med Windows :D . Åtminstone enligt


Intressant, var köper man dito Apple original med USB-C till bra pris? Och den borde fungera på en Google Pixel 2 XL?


Kostar 92:- .
https://www.teknikdelar.se/apple-usb-c- ... gIbyfD_BwE

Det finns alltså två versioner, en med usb C kontakt , och en med lightning kontakt. Båda konstruerade av Apple.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Morello » 2019-07-29 12:05

Tangband skrev:
Morello skrev:"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)


Jo, man kan tycka att de håller på med oschyssta metoder men medge att en dac med sådan prestanda för 95:- måste anses som prisvärt ?


Ja, det är billigt, men ändå helt ointressant tycker jag. Vad ska man med den till? Den saknar relevanta reglage och använder leksakskontakter (mini-tele etc).
Apple plockade bort 3,5 mm-uttaget och för därmed sälja en "adapter" för 99 kr, dvs man smyghöjde priset på telefonen med en hundring. Grattis! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 12:06



Kostnad över 120000:- 8O

... och mäter sämre än Apple dacen för 95:- 8O

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tangband » 2019-07-29 12:09

Morello skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)


Jo, man kan tycka att de håller på med oschyssta metoder men medge att en dac med sådan prestanda för 95:- måste anses som prisvärt ?


Ja, det är billigt, men ändå helt ointressant tycker jag. Vad ska man med den till? Den saknar relevanta reglage och använder leksakskontakter (mini-tele etc).
Apple plockade bort 3,5 mm-uttaget och för därmed sälja en "adapter" för 99 kr, dvs man smyghöjde priset på telefonen med en hundring. Grattis! :)


...Fast medge att de som sitter fast i PC- träsket nu har möjlighet av avnjuta en adekvat musikåtergivning av hög klass för en spottstyver , om man köper usb C versionen ? :P

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Lennart » 2019-07-29 12:51

Tack för tips, har beställt USB-C varianten till min Google Pixel 2 XL för att maximera ljudkvalitén på min Eneby 30 via aux ingången :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2019-07-29 13:13

Morello skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)


Jo, man kan tycka att de håller på med oschyssta metoder men medge att en dac med sådan prestanda för 95:- måste anses som prisvärt ?


Ja, det är billigt, men ändå helt ointressant tycker jag. Vad ska man med den till? Den saknar relevanta reglage och använder leksakskontakter (mini-tele etc).
Apple plockade bort 3,5 mm-uttaget och för därmed sälja en "adapter" för 99 kr, dvs man smyghöjde priset på telefonen med en hundring. Grattis! :)


Vem använder något annat än trådlösa hörlurar ihop med sin telefon 2019? Fast med den här grejen förvandlas telefonen till en fullvärdig hifianläggning och det till ett överkomligt pris. Apple har alltid varit bäst på ljud. Det här var en mycket intressant nyhet för mig som inte funderat på adapter då jag trott att det bara är just en adapter. Jag har hörlursuttag både här o där men den där kanske är värd att överväga ur välljudssynpunkt istället för en extern DAC till datorn/telefonen, särskilt när man är på resande fot.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Belker » 2019-07-29 13:37

Morello skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:"Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple;[10] however, the chip has been cracked.[11]"

Jag tycker sådana tilltag är fullt tillräckligt för en bojkott av Apple. (samt givetvis alla idéstölder från svenska Neonode i pekskärmstelefonernas begynnelse)


Jo, man kan tycka att de håller på med oschyssta metoder men medge att en dac med sådan prestanda för 95:- måste anses som prisvärt ?


Ja, det är billigt, men ändå helt ointressant tycker jag. Vad ska man med den till? Den saknar relevanta reglage och använder leksakskontakter (mini-tele etc).
Apple plockade bort 3,5 mm-uttaget och för därmed sälja en "adapter" för 99 kr, dvs man smyghöjde priset på telefonen med en hundring. Grattis! :)

Adaptern/DACen har tidigare följt med vid köp av telefon, för bakåtkompabilitet. Möjligt att den numera måste köpas separat av det fåtal som vill ha trådade lurar.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Zzombie » 2019-07-31 20:41

Att Apple säljer något under 100:- låter otroligt.
Förutom tricken ovan och att de är en frikyrka så har Apple utnyttjat innovationer utvecklade med skattepengar, fått en massa bidrag och nu betalar de tillbaka genom massiv skatteplanering.
Bojkottat dom hela livet. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2019-07-31 23:42

Zzombie skrev:Att Apple säljer något under 100:- låter otroligt.
Förutom tricken ovan och att de är en frikyrka så har Apple utnyttjat innovationer utvecklade med skattepengar, fått en massa bidrag och nu betalar de tillbaka genom massiv skatteplanering.
Bojkottat dom hela livet. :mrgreen:


Trist liv. Men sant att det inte kryllar av tillbehör under hundra spänn, bara att passa på!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Kurben » 2019-08-01 11:04

Zzombie skrev:Att Apple säljer något under 100:- låter otroligt.
Förutom tricken ovan och att de är en frikyrka så har Apple utnyttjat innovationer utvecklade med skattepengar, fått en massa bidrag och nu betalar de tillbaka genom massiv skatteplanering.
Bojkottat dom hela livet. :mrgreen:


Låter lite som ett annat svenskt företag som börjar på I och slutar på kea... Samma upplägg fast annan bransch...

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Lennart » 2019-08-02 15:32

Har kopplat in Apples USB-C adapter på min Google Pixel XL och det fungerar men max volym blir för låg jämfört med Googles dito. Har läst att EU Android telefoner har begränsad maxvolym, undrar om man kan komma runt detta utan att ”rota” mobilen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-02 17:22

Kurben skrev:
Zzombie skrev:Att Apple säljer något under 100:- låter otroligt.
Förutom tricken ovan och att de är en frikyrka så har Apple utnyttjat innovationer utvecklade med skattepengar, fått en massa bidrag och nu betalar de tillbaka genom massiv skatteplanering.
Bojkottat dom hela livet. :mrgreen:


Låter lite som ett annat svenskt företag som börjar på I och slutar på kea... Samma upplägg fast annan bransch...


Fast det svenska företaget har väl inte frontat sig som varande i "premiumsegmentet"? Snarare i den andra änden av spektrat.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav momus » 2019-08-02 18:14

Vad menar du ( Zzombie) att Apple är en "frikyrka"?

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav radelius » 2019-08-04 23:17

Kunde inte låta bli utan köpte en. Låter bra men via min Samsung S10 får jag inte upp ljudnivån. På PC:n låter det bra och inga nivåproblem men den dödar den analoga 3,5mm utgången, hoppas den kommer tillbaks efter omstart...

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Tell » 2019-08-05 08:42

radelius skrev:Kunde inte låta bli utan köpte en. Låter bra men via min Samsung S10 får jag inte upp ljudnivån. På PC:n låter det bra och inga nivåproblem men den dödar den analoga 3,5mm utgången, hoppas den kommer tillbaks efter omstart...

Det är inget fel på hörlursutgången på din S10, så använd den istället så får du upp nivån också.


Apples lilla billiga DAC/amp är för övrigt ett bra exempel på att ljudgrejer nuförtiden inte alls måste kosta många tusenlappar. Samma pryl var ju med i Archimahos blindtest o stog sig bra mot Oppos dyr-DAC.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav radelius » 2019-08-05 10:28

Nejdå, det är inget fel på S10:an men det vore kul att jämföra dacarna. :D

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav sladdbarn » 2019-08-23 15:52

Mycket intressant, sitter o funderar på om jag kan använda den på något bra sätt :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-04-10 13:49

Någon som vet vad den tycker om att belastas med 4ohms högtalare?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-04-12 20:33

Jo tack, det kommer ljud. Kan dock börja med att avslöja att trots att det kommer ljud och låter helt okey, så rekommenderas det inte. Detta för att ljudet blir nog komprimerat, ojämn frekvensgång och extra dist. Jag mätte en hel del och gjorde skärmdumpar på spektrumgrafer, men ajaj det blev olika skalor för höger och vänster kanal. Äh, jag visar de inte, blev arg på mig själv. Jag redovisar i alla fall Vrms värden. Mätta dels med oscilloscope och multimeter.

Två mätobjekt:
- Intel NUC7i5BNH
- Apple MU7E2ZM/A USB-C to 3.5mm Headphone Jack Adapter (Model A2155)

Kod: Markera allt
[mV]    Osc     DMM     DMM     Osc
        NUC     NUC     Apple   Apple
noload          1300    508
1kΩ             1230    508
100Ω    870     160     502     452
12Ω     258                     347
4,7Ω    116                     327
3,9Ω            88      351


NUCen varierar rätt mycket i spänning. Bör inte användas <1kOhm last, trots att den faktiskt är markerad att vara hörlur och högtalarutgång! Apple är bättre vid hårdare last, men under 100ohm - nä!
Några andra detaljer: Apple 3kHz övertonen stiger med 20dB vid 4,7ohm, jämfört med 100ohm. NUCen så är övertonerna smala toppar vid 100ohm, men med 4,7ohm så är de bredare. Övertonerna vandrar också i frekvens.

Om Apple'n sitter direkt i NUCen, i bildskärmen eller med 5m kabel - så mäter det olika...
Direkt i NUC:
Bild
Bildskärmhub och 5 meter usb kabel:
Bild
Bildskärmhub, ej kabel:
Bild
Pause:
Bild
Snälla dra nu inga dumma slutsatser av detta. Om ni inte fattar vad det innebär med 4,7ohm last på båda kanalerna, så är det nog bäst vara tyst.

//Michael

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Talspolen » 2020-04-29 21:50

Ni som använder Apples lilla DAC double dong. Märker ni av ett bakgrundsbrus när musiken har låg ljudnivå eller är pausad? Jag noterar också att när musiken pausas i några sekunder så hörs ett knäpp och bruset försvinner helt precis som att DACen har en funktion att inaktivera när ingen signal kommer. Mycket irriterande.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Talspolen » 2020-04-29 21:54

Intresseklubben noterar även att kvaliteten på DACens mekaniska konstruktion är undermålig. Slitage när lite tjockare och tyngre hörlurskablage används. Resulterar i glappkontakt. Är inne på min andra Apple DAC.
Stukad och utbränd.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster