Förstärkare till Larsen L6.2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav cy_berg » 2019-08-08 20:00

Hej alla!
Jag skulle behöva lite kloka råd: jag kom över ett par Larsen L6.2 som var alldeles för billiga för att jag skulle kunna motstå dem. För en massa år sedan (innan barnen var små och allt det där...) lyssnade jag på ett par Larsen L4 och blev HELT såld på dem. Åren gick, jag var tvungen att prioritera annat men står som sagt här med ett par L6.2, men utan förstärkare. Jag kommer att använda dem för att lyssna på musik i ett rum i huset som är ca. 25 kvadratmeter stort, 3 meter i takhöjd. Jag är ingen audiofil utan lyssnar enkom på musik via Spotify. När det gäller genrer så lyssnar jag mest på synth/EBM där basen är tight och inte bullrig, och på singer/songwriter och en del rap/hiphop. Det jag älskade när jag hörde Larsen L4 var det rundstrålande ljudet (högtalarna "fyllde" rummet) och detaljrikedomen, hur olika detaljer framkom väldigt tydligt. Ljudmässigt så gillar jag rundheten i när bas och diskant är framträdande.

Jag behöver nu en förstärkare. Tycker ni att jag borde köpa en som har wifi/Blutooth för att kunna streama, eller en där man kopplar dator/telefon via kabel till städaren? Kommer jag som amatör att märka skillnad ljudmässigt? Vad har ni för tips på en förstärkare? Jag köper GÄRNA begagnat, och det skulle vara toppen att hamna under 10.000:- i budget.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-08 22:19

Jag skulle absolut satsa på en maskin med Spotify Connect, så som du beskriver dina behov. Med din budget finns det rätt mycket att välja på, men man får mycket för pengarna om man väljer en Yamaha. Bra med pulver och moderna funktioner (finns på fler ställen till samma pris):

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... a-r-n803d/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav paa » 2019-08-08 22:24

Jag skulle kollat på något från Marantz med streamingfunktionerna inbyggda. Kanske dom små kompskta modellerna räcker långt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-09 08:29

Jag använder en Hegel H90 till Larsen 4.2 och det låter väldigt behagligt. Den har bara AirPlay men det är vad som funkar bäst med Spotify för mig. Har inte stött på någon Spotify Connect spelare som klarar att få med de ljudinställningar som finns i appen (iPhone).

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav juanth » 2019-08-09 13:08

ottovonkopp skrev:Jag använder en Hegel H90 till Larsen 4.2 och det låter väldigt behagligt. Den har bara AirPlay men det är vad som funkar bäst med Spotify för mig. Har inte stött på någon Spotify Connect spelare som klarar att få med de ljudinställningar som finns i appen (iPhone).


Precis, satsa på något med AirPlay för att kunna ställa in ”volymnivå låg” i Spotify för bästa dynamik. (Själv tycker jag det är olyssningsbart med ”normalläget” som ställs in med automatik om man saknar inställningsmöjligheter som i Connect.. :| )
Alternativet är en förstärkare utan något och en gen 3 AppleTV med optisk utgång mot DAC-> förstärkare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-09 14:18

wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav cy_berg » 2019-08-09 21:32

Kalejdokom skrev:Jag skulle absolut satsa på en maskin med Spotify Connect, så som du beskriver dina behov. Med din budget finns det rätt mycket att välja på, men man får mycket för pengarna om man väljer en Yamaha. Bra med pulver och moderna funktioner (finns på fler ställen till samma pris):

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... a-r-n803d/


Tack för tipset!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav avr7000 » 2019-08-10 23:13

ottovonkopp skrev:wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.


Låter som en bra idé!

Jag har WXC 50 burken och den låter bra.
Sedan kör jag Larsen o Carlsson på diversen ClassD steg, bl a Icepower som denna buk är baserad på.

Mycket effekt (och förstånd med volymkontrollen) är aldrig fel!

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav cy_berg » 2019-08-13 19:58

ottovonkopp skrev:wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.


Jag kikade lite närmare på dina förslag, och det ser verkligen vettigt ut, tack!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav Tangband » 2019-08-14 07:27

cy_berg skrev:
ottovonkopp skrev:wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.


Jag kikade lite närmare på dina förslag, och det ser verkligen vettigt ut, tack!

Integrerade Yamaha wxa 50 använder ICE power, denna:

( testades nyss i audiosciencereview och blev rekommenderad )
viewtopic.php?f=9&t=69219

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav cy_berg » 2019-08-25 18:52

ottovonkopp skrev:wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.


WXC-50 och XTZ Edge A2-300 är beställda och väntas trilla in i mitten av nästa vecka. Högtalarna fick jag hem i fredags och jag köpte en Nad Amp1 från Hifiklubben som tillfällig lösning för att kunna spela musik hela helgen. Högtalarna är ett totalt haktapp för mig, så SJUKT nöjd med dem! Herregud vilken detaljrikedom och de fyller verkligen rummet! Basen är tokigt bra (och tight!) med tanke på den lilla lådan, HELT perfekt för den musik jag lyssnar på. Mellanregistret kan jag i vissa lägen uppfatta som LITE burkigt, men rummet som högtalarna står i är ganska knasigt möblerat så jag ska testa runt lite med placeringen.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-26 09:08

cy_berg skrev:
ottovonkopp skrev:wxc-50 3390:-
+
XTZ EDGE A2-300 4790:-

Skulle kanske vara en trevlig kombo? Om man vill ha mer kräm så komplettera med ett steg till och kör de i mono.

wxa-50 är den integrerade versionen. 4290:-

Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna själv men de verkar ha fått bra omdöme.


WXC-50 och XTZ Edge A2-300 är beställda och väntas trilla in i mitten av nästa vecka. Högtalarna fick jag hem i fredags och jag köpte en Nad Amp1 från Hifiklubben som tillfällig lösning för att kunna spela musik hela helgen. Högtalarna är ett totalt haktapp för mig, så SJUKT nöjd med dem! Herregud vilken detaljrikedom och de fyller verkligen rummet! Basen är tokigt bra (och tight!) med tanke på den lilla lådan, HELT perfekt för den musik jag lyssnar på. Mellanregistret kan jag i vissa lägen uppfatta som LITE burkigt, men rummet som högtalarna står i är ganska knasigt möblerat så jag ska testa runt lite med placeringen.


Åh! Vad spännande. Blir avis.

Tyckte också att mina Larsen 4.2 var lite burkiga ibland men det är helt borta nu. Kanske vant mig. Köpte de begagnade så de borde ha varit inspelade.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav VladDrac » 2019-08-28 15:41

Ska bli spännande att höra vad du tycker om detta! Jag har själv en xtz edge som jag funderar på att hitta ett nytt försteg till. Sneglar just nu på en Quad Vena II.

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Förstärkare till Larsen L6.2

Inläggav cy_berg » 2019-09-04 17:18

VladDrac skrev:Ska bli spännande att höra vad du tycker om detta! Jag har själv en xtz edge som jag funderar på att hitta ett nytt försteg till. Sneglar just nu på en Quad Vena II.


Nu har jag iof inte gjort ett riktigt A/B-test eftersom jag gick ifrån en NAD Amp1 (som är en integrerad förstärkare) direkt till Yahama WXC-50 försteg och Xtz Edge slutsteg, men här är första intrycket: jag tycker mig inte ha speciellt känsliga öron, men skillnaden mellan ovan nämnda förstärkare var ENORM framförallt när det gäller basen. Jag kan tycka mig ana att separationen också är bättre, men där är Larsen som högtalare redan så bra att det KAN vara ren inbillning. När det gäller basen är den mycket mer väldefinierad; man hör inte bara "bas" som en ton utan man hör mycket mer bredd i den i vissa låtar. I vissa låtar blir basen polyfonisk och inte bara entonig så att säga. Dessutom MYCKET djupare bas i vissa; så djup att jag första gången i mitt liv måste rulla av basen något i EQ ;-)

Som sagt, jag har inte testat att koppla pre-out på NAD-förstärkaren direkt till Edge så ljudskillnaden KAN ju bero på Yamahas försteg också.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster