Liten TV

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Liten TV

Inläggav Michael » 2019-08-14 11:34

Har ni några tips på liten TV monitor med HDMI. Ungefär 10 tum stor och får gärna ha ljud. Den måste klara 1080i50, 1080p50, 1080p24, 720p50 och 576i50 (vore bra även med stöd för 60Hz). Upplösningen på panelen skall vara 1920x1080.

Jag har hittat denna, men vet inte vilka video upplösningar den fixar på hdmi signalen: Banggood 10" FHD

//Michael

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Liten TV

Inläggav AndersD » 2019-08-15 09:09

Föräldrarna använder en "Muse M-335" till morgonnyheterna, är dock osäker på om panelen är 1920x1080.
Enligt bruksanvisningen (här) fixar den 1080p via HDMI.
Finns att köpa här
.....

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Liten TV

Inläggav Michael » 2019-08-15 14:02

Den verkade vettig. Troligtvis 1080 panel, men märkligt att det inte står tydligt. Nämns inte ens Full HD på kartong eller manual/info. Dock lite dyr, men har ju tv mottagare och inspelnings funktion.

Jag har nu beställt den jag länkade till, 976sek. Tar nog några veckor innan den kommer, från Kina via Nederländerna.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Liten TV

Inläggav Michael » 2019-08-28 23:14

Den kom efter 11 dagar, bra och ingen moms (valde EU Priority Line). Bilden verkar bra (inte så jätte viktigt för mig). Måste naturligtvis mäta lite. Den drar 33mA i standby. Går på 12 Volt, men inget nätaggregat följer med. ...men flimmer då :-)

Bild

Ja den blinkar med bakgrundsbelysningen, tråkigt. Går att komma runt genom att ställa ljusstyrkan på max. Kontrast reglaget kan användas för att dämpa ner ljusstyrkan, men den drar då fullt med ström. Kontrasten är inte så som på en TV (en inställning för svartnivå), utan här verkar det gå att dämpa max ljuset med kontrasten. Det är väl det som är vitnivå, alltså ljusstyrka i en TV. (ber om ursäkt om det nu blev tvärtom - så dumt att det inte heter det det är) Bakgrundsljuset brukar ha en egen inställning i TV, här heter det brightness.

Första kvällen jag provade lite snabbt så gick den först på 720, men 1080 så började den flämta... även när jag bytte tillbaks. Blev orolig att jag pajjat den, men nu testat igen. Den funkar i 576i50, 720p50 och 1080p50. Ingen overscanning, hela bilden syns i SVT testbilden. Såg dock att när den piper och blinkar (en bit av cirkeln) så är den blinkande delen två delad. Har ej sett detta förut, i alla fall inte lagt det på minnet. Undra hur det skall se ut - måste kolla på en riktig TV nån gång.

Slutsats den funkar till det jag tänker använda den till. Följer inte med något stativ, så det blir lite verkstad.

PS. Nu så spelar Laleh i Globen... tror inte ljudet är så bra, faktiskt sämre än en TV. Basen verkar borta och det låter instänkt och burkigt. Nä, den skall man inte lyssna musik genom. Kopplade in ett gammalt headset och det lät inte bra heller. ..hmm, det hackar i ljud och bild, nån enstaka gång. Måste kolla om det är ts-paket bortfall på den inspelningen. Nä jösses va gör jag - det hör inte hit. Glöm det Michael, spendera inte tid på det. Varit en lång dag, måste nog lägga mig och sova.

//Michael


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster