Problem med strömmad musik

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-08-21 16:42

Hej,
jag har under några år strömmat Spotify från Ipad via Apple TV (och sedan via optisk kabel in i en Dac, och sen in i försteg/slutsteg/högtalare). Har nu flyttat och fått problem med överföringen som hackar lite då och då. Vi har fiber in i det nya huset och det är en Apple Air port som fungerar som router. Vad rekommenderar ni mig att göra för att få en problemfri strömning av ljud!?

Förstår att detta kan vara ett vanligt problem och finns det en tråd som redan diskuterar detta så skicka gärna länk.

Tackar!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav BosseS » 2019-08-21 17:04

Jag kommer ihåg att jag hade detta problem för ett par år sedan, troligen på ADSL-tiden. Trots att man kan tycka att spotify, eller närmare bestämt, streamern ska buffra så pass att svajigt nät inte ska visa sig så tydligt så hackade det. Det hände också ofta att spotify kopplade bort streamern. Den fortsatte spela tills bufferten tog slut, sedan tystnade allt och man fick koppla upp sig igen. Så uppenbarligen är spotify känslig och fixar inte ett ostabilt nät. Spotify fungerade inte stabilt med en "wifi-förlängare" utan streamern var tvungen att anslutas till första routern.

Eftersom felet uppträder efter att du flyttat så är det lätt att misstänka problem i din miljö, kanske inte med fibern men med ditt wifi. Kanske så enkelt som att kanalen krockar med grannens wifi? Appen Wifi Analyzer i mobilen är guld värd för att upptäcka sådant.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28065
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav PerStromgren » 2019-08-21 18:00

Är det trådlöst på två ställen alltså, mellan accesspunkt och IPad respektive mellan IPad och Apple tv?

Du kan ju först kolla om det hackar i IPad:en när den inte är uppkopplad mot Apple tv:n.
... tycker jag!

Per

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-08-21 21:56

Tack för svar. Det framstår som att det är i kopplingen mellan iPad och AppleTV som problemet uppstår. Strömmingen till iPad och iPhone fungerar bra.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-08-22 15:18

Ser på en annan tråd att det inte är ovanligt med upphackad strömning, inte minst när den ska gå över två olika trådlösa överföringar.
viewtopic.php?f=10&t=69315

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Tangband » 2019-08-24 19:19

Har du senaste versionen av iOS på ipaden och Apple TV:n ?
Är någon av apparaterna för gammal för att de ska kunna vara fullt kompatibla ? ( en gammal iPad eller gammal Apple TV ?)
Har du stängt av skärmdubblering, och airplaydubblering ?
Har du provat att göra en total reset av Apple TV:n ?

Har någon i hushållet iOS 10 i sin telefon (riskerar att störa enheter med ios12 )?

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-01 18:41

Tangband skrev:Har du senaste versionen av iOS på ipaden och Apple TV:n ?
Är någon av apparaterna för gammal för att de ska kunna vara fullt kompatibla ? ( en gammal iPad eller gammal Apple TV ?)
Har du stängt av skärmdubblering, och airplaydubblering ?
Har du provat att göra en total reset av Apple TV:n ?

Har någon i hushållet iOS 10 i sin telefon (riskerar att störa enheter med ios12 )?



Tack för relevanta frågor. Jag misstänker att AppleTV:n kan börja bli gammal (den bör vara minst 7 år).

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-10-20 17:20

Tack för alla råd i denna tråd. Får dock inte sakerna att fungera (har iof inte provat uppgradera min Apple TV - dock inte aktuellt då jag helst inte köper Apple-produkter framöver).
Men hur gör ni för att streama utan problem!?

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Joe-Fi » 2019-10-20 17:21

PerStromgren skrev:Är det trådlöst på två ställen alltså, mellan accesspunkt och IPad respektive mellan IPad och Apple tv?

Du kan ju först kolla om det hackar i IPad:en när den inte är uppkopplad mot Apple tv:n.




Ipad och Iphone (och andra mobiler) funkar utan problem!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Problem med strömmad musik

Inläggav Tangband » 2019-10-22 09:36

Använd endast Apple express som spelare , den fungerar utan krångel från din iPad eller iPhone via airplay. Och den samplar inte heller om allting till 48 kHz som Apple tv gör.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster