Home Theater input/ funktion som main in

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-26 14:24

Funderar på att köpa en Hegel H200.
I manualen står att läsa:

Home Theater. The Home Theater input is a maximum volume line level input with the volume setting permanently set at maximum volume step 85. This input is available for connecting the H200 to a surround processor with internal adjustable volume. Do not connect input sources such as CD- players, DVD-players or similar signal sources to the Home Theater input. If connecting a fixed level CD-player directly to the Home Theater input severe damage can be done to amplifier and connected loudspeakers.
Always connect input / output audio cables and power cable when the amplifier is powered OFF

Det bör väl innebära att det fungerar som ett separat slutsteg?
Jag vill alltså åt att använda försteget i den, ta ut signalen via pre out > CR80S> Och topparnas del av signalen tillbaka in i Hegels slutsteg.

Sedan står det i manualen angående source:

The H200 amplifier is switched on with the power button in the middle of the front panel. A light in the display indicates it is switched on.
Source Selector. The input source selector knob is on the left-hand side of the front panel. The available source selections are Home Theater, Aux, Balanced and CD. Two letters in the left-hand side of the display will show the selected input source: ht is Home Theater, Au is Aux, ba is Balanced and cd is of course CD.

Kommer det att fungera som ett vanligt main in med source ställd på tex Aux eller går det enbart att använda H200 som ett separat slutsteg med source ställd på Home Theater Input?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav gflar » 2019-08-26 14:54

Det går nog bara att använda en ingång i taget. Du får välja mellan att använda försteget med sina ingångar, eller Home-theater ingången som rent slutsteg då.

Förstärkare som har pre out och main in med borttagbara byglar emellan blir en annan femma.
Inte så vanligt på nya förstärkare tyvärr.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-26 15:38

Det ante mig...kanske köper ändå om priset är rätt..
Tack gflar!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Triggerhappy » 2019-08-26 17:32

Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-26 21:15

Triggerhappy skrev:Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.


Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav goat76 » 2019-08-28 10:08

juanth skrev:
Triggerhappy skrev:Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.


Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?


Jag har en Musical Fidelity M6i jag är supernöjd med där jag använder HT ingången.

Numera används den endast som slutsteg då min Linn Akurate DSM är försteg för alla källor förutom när det kommer till filmljud som sköts helt och hållet av en Marantz-receiver.

Nuvarande setup är Akurate kopplat till HT-ingången på M6i och pre-out för frontarna från Marantzen går i sin tur även de pass through genom Akurate så att även de nyttjar HT-ingången på M6i.
Tidigare setup då jag hade en Akurate DS utan integrerat försteg så var det M6i som var försteget/volymkontroll för alla ljudkällor och HT-ingången användes då endast för Marantzen.
Båda kopplings-varianterna fungerar klockrent.

Det är grym kontroll och pondus i Musical fidelityn och måste ses som ett kap för runt 10.000:- som den går för begagnat. https://www.hifishark.com/model/musical-fidelity-m-6-i

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Harryup » 2019-08-28 10:15

Varför kör du inte en 8-kanals kort i din DSM och skippar Marantzen helt? Så gjorde jag och det kommer inte bli någon receiver mer i min anläggning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav goat76 » 2019-08-28 10:51

Harryup skrev:Varför kör du inte en 8-kanals kort i din DSM och skippar Marantzen helt? Så gjorde jag och det kommer inte bli någon receiver mer i min anläggning.

mvh/Harryup


Jag visste faktiskt inte att det gick att uppgradera Akurate DSM med ett surround kort. :)

Å andra sidan så vill jag helst låta DSM;en sköta endast ljud då jag hört (inte med mina egna öron utan på diverse forum) att det blir aningen sämre ljud då HDMI-ingångarna är aktiverade, vilket jag i så fall måste ha om den även ska agera bildväxlare för TV;n och film-PC;n.

Det handlar som jag nyss såg även om 14.200:- för den uppgraderingen plus att jag då skulle behöva fler slutsteg för driva center och surround-kanalerna.

Jag tror jag sitter still i båten... :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Harryup » 2019-08-28 11:16

Vad man måste ha är ju ett Exaktfilter per kanal ut ifrån DSM'en. Personligen kan jag bara konstatera att det låter väsentligt bättre att slippa Marantzen och väsentligt mycket mindre HDMI krångel efter DSM bara har en switch. Om det skulle låta sämre med video in i burken kan ju vara högst troligt men i mitt fall så hörde jag ingen som helst skillnad. Och kommer inte försöka hitta något problem för att jag skall bli missnöjd igen. Är väldigt nöjd med att jag är missnöjd med hembioreceivers.

/Harryup

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 12:52

goat76 skrev:
juanth skrev:
Triggerhappy skrev:Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.


Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?


Jag har en Musical Fidelity M6i jag är supernöjd med där jag använder HT ingången.

Numera används den endast som slutsteg då min Linn Akurate DSM är försteg för alla källor förutom när det kommer till filmljud som sköts helt och hållet av en Marantz-receiver.

Nuvarande setup är Akurate kopplat till HT-ingången på M6i och pre-out för frontarna från Marantzen går i sin tur även de pass through genom Akurate så att även de nyttjar HT-ingången på M6i.
Tidigare setup då jag hade en Akurate DS utan integrerat försteg så var det M6i som var försteget/volymkontroll för alla ljudkällor och HT-ingången användes då endast för Marantzen.
Båda kopplings-varianterna fungerar klockrent.

Det är grym kontroll och pondus i Musical fidelityn och måste ses som ett kap för runt 10.000:- som den går för begagnat. https://www.hifishark.com/model/musical-fidelity-m-6-i


goat, du säger alltså att det bör fungera med min tänkta setup med CR80s? Att jag kan använda även förstegsdelen i M6i?
Det säljs en sådan i mina krokar något utanför budget men jag får väl spräcka den och snåla in på annat i så fall. :D

Eller förstod jag fel redan med det Triggerhappy skrev tro?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav goat76 » 2019-08-28 13:12

Harryup skrev:Vad man måste ha är ju ett Exaktfilter per kanal ut ifrån DSM'en. Personligen kan jag bara konstatera att det låter väsentligt bättre att slippa Marantzen och väsentligt mycket mindre HDMI krångel efter DSM bara har en switch. Om det skulle låta sämre med video in i burken kan ju vara högst troligt men i mitt fall så hörde jag ingen som helst skillnad. Och kommer inte försöka hitta något problem för att jag skall bli missnöjd igen. Är väldigt nöjd med att jag är missnöjd med hembioreceivers.

/Harryup


Jag ser helt klart fördelar med det där surround-kortet till Linn DSM och är liksom dig ytterst tveksam till att det hörs några större skillnader med HDMI aktiverat eller ej, så du gör rätt i att inte aktivt leta efter minimala skillnader (om de ens existerar).

Nu sitter jag dock med en separat surroundförstärkare så den får fortsätta sköta bildväxlingen tills vidare och jag är nöjd med hur Marantzen presterar ljudmässigt för film, det kan säkert låta ännu bättre men det är bra nog då jag inte är fullt lika noga med ljudet för film som jag är till musik.

För filmljud tycker jag det är djävligt svårt att ha en referens till om det låter rätt eller fel, explotioner och pistolskott behöver bara låta övertygande, men hur skulle de ljuden låta på riktigt??? Tydlig dialog är det klart viktigaste.
Musik däremot med favorit-album man lyssnat på de senaste 20 åren och som man hört på åtskilliga ljudsystem vet man när det låter helt rätt, där är det helt klart så att man har klara referenser för exakt hur det ska låta och där gör ett försteg av högsta kvalitet stor skillnad i hur musiken presenteras.

--------------------------------------

För att återgå till trådämnet så är mitt tips att en Musical Fidelity M6i är ett riktigt bra val, men om man vill ta det hela till en ännu högre nivå så är det bästa troligtvis ett riktigt bra separat försteg med de ingångar man behöver och att det har pass through om man vill använda en surroundförstärkare för film. Det kommer dock kosta mer än juanth kanske hade tänkt sig.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav goat76 » 2019-08-28 13:18

juanth skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:
Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?


Jag har en Musical Fidelity M6i jag är supernöjd med där jag använder HT ingången.

Numera används den endast som slutsteg då min Linn Akurate DSM är försteg för alla källor förutom när det kommer till filmljud som sköts helt och hållet av en Marantz-receiver.

Nuvarande setup är Akurate kopplat till HT-ingången på M6i och pre-out för frontarna från Marantzen går i sin tur även de pass through genom Akurate så att även de nyttjar HT-ingången på M6i.
Tidigare setup då jag hade en Akurate DS utan integrerat försteg så var det M6i som var försteget/volymkontroll för alla ljudkällor och HT-ingången användes då endast för Marantzen.
Båda kopplings-varianterna fungerar klockrent.

Det är grym kontroll och pondus i Musical fidelityn och måste ses som ett kap för runt 10.000:- som den går för begagnat. https://www.hifishark.com/model/musical-fidelity-m-6-i


goat, du säger alltså att det bör fungera med min tänkta setup med CR80s? Att jag kan använda även förstegsdelen i M6i?
Det säljs en sådan i mina krokar något utanför budget men jag får väl spräcka den och snåla in på annat i så fall. :D

Eller förstod jag fel redan med det Triggerhappy skrev tro?


Det där med CR80s vetefan! :lol:

Kan du beskriva din setup ännu tydligare och säga vad du vill åstadkomma, så kommer vi kanske fram till om det kommer funka innan du springer och köper något... :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 13:50

goat76 skrev:
juanth skrev:
goat76 skrev:
Jag har en Musical Fidelity M6i jag är supernöjd med där jag använder HT ingången.

Numera används den endast som slutsteg då min Linn Akurate DSM är försteg för alla källor förutom när det kommer till filmljud som sköts helt och hållet av en Marantz-receiver.

Nuvarande setup är Akurate kopplat till HT-ingången på M6i och pre-out för frontarna från Marantzen går i sin tur även de pass through genom Akurate så att även de nyttjar HT-ingången på M6i.
Tidigare setup då jag hade en Akurate DS utan integrerat försteg så var det M6i som var försteget/volymkontroll för alla ljudkällor och HT-ingången användes då endast för Marantzen.
Båda kopplings-varianterna fungerar klockrent.

Det är grym kontroll och pondus i Musical fidelityn och måste ses som ett kap för runt 10.000:- som den går för begagnat. https://www.hifishark.com/model/musical-fidelity-m-6-i


goat, du säger alltså att det bör fungera med min tänkta setup med CR80s? Att jag kan använda även förstegsdelen i M6i?
Det säljs en sådan i mina krokar något utanför budget men jag får väl spräcka den och snåla in på annat i så fall. :D

Eller förstod jag fel redan med det Triggerhappy skrev tro?


Det där med CR80s vetefan! :lol:

Kan du beskriva din setup ännu tydligare och säga vad du vill åstadkomma, så kommer vi kanske fram till om det kommer funka innan du springer och köper något... :)


Jo: Att använda Hegel H200 eller Då M6i, där signalen går från Dac till förförstärkaren som sedan skickar signalen till CR80s som delar upp signalen till toppar och basar, skicka tillbaka topparnas signal till HT-ingången på förstärkaren (Hegel eller M6i) alltså att det ska fungera som gamla tiders pre out/main in. Sedan har jag separat slutsteg för baslådor som får signal under 80 Hz från CR80s men det har inget med frågan att göra.

Det fungerar troligen inte och det var det första svaret jag fick i tråden men så läste jag Triggerhappys kommentar och började fundera. Det Triggerhappy skriver verkar gälla övriga ingångar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Triggerhappy » 2019-08-28 14:00

juanth skrev:
Triggerhappy skrev:Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.


Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?


Jag hade en Oppo 105 uppkopplad som följande:
- Finlyssning i två kanal: Oppo 105 som källa, körde de analoga front utgångarna till den integrerades vanliga CD ingång å styrde volymen med den integrerades volymvred
- Hemmabio, oppo HDMI till receiver- receivers front pre out till HT ingången på intigrerade (som i praktiken då är ett slutsteg på full mutter) med volymkontroll via reciever.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 14:00

Nu funderar jag också/istället på att köpa Cambridge Audio Azur 851W slutsteg på 2x200w hos hififreaks för 12000:- alternativt Cambridge Audio 851D, DAC och digitalt försteg begagnat för ca 5000:- och nöja mig med mitt Nad THX 2700 till topparna.
Jag har idag en Dac som heter Beresford Caiman som även agerar försteg.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 14:06

Triggerhappy skrev:
juanth skrev:
Triggerhappy skrev:Jag har haft 2 olika Musical fidelty integrerade förstärkare (A5 samt A1008) där jag använt HT ingången (= direkt från receiver till "slutsteg" = full volym) men ändå kunnat köra de andra ingångarna på stärkarens vanliga volymkontroll.


Jaha där ser man. Då vet jag iaf två som fungerar. :)
Jag antar att det då är som ett slutsteg men nivåreglage, det lämnar man ju oftast på max utan att för det behöva använda allt. Det kanske inte finns någon standard satt för HT-ingång?


Jag hade en Oppo 105 uppkopplad som följande:
- Finlyssning i två kanal: Oppo 105 som källa, körde de analoga front utgångarna till den integrerades vanliga CD ingång å styrde volymen med den integrerades volymvred
- Hemmabio, oppo HDMI till receiver- receivers front pre out till HT ingången på intigrerade (som i praktiken då är ett slutsteg på full mutter) med volymkontroll via reciever.


Ja det är kanske ett alternativ att skicka min Dac signal till ingång CD/aux via fixed utgången, idag används det som försteg (signal via variable) /edit, men då faller CR80s och delat system...
Någon hemmabio har jag inte.
Senast redigerad av juanth 2019-08-28 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Triggerhappy » 2019-08-28 14:06

Vänta, nu förstår jag vad du försöker få till...du vill ansluta olika källor till ingångarna på H200 - Förse CR80s med signal från pre out å sen ta HP in till HT ingången.

Det hade INTE funkat med de Musical fidelity´s jag hade.

HT ingången var ju en ingång som alla andra (bara att den inte passerade volymkontrollen), ej att jämföra med en klassig bygel.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 14:17

Triggerhappy skrev:Vänta, nu förstår jag vad du försöker få till...du vill ansluta olika källor till ingångarna på H200 - Förse CR80s med signal från pre out å sen ta HP in till HT ingången.

Det hade INTE funkat med de Musical fidelity´s jag hade.

HT ingången var ju en ingång som alla andra (bara att den inte passerade volymkontrollen), ej att jämföra med en klassig bygel.


Ja precis. Nej jag inser att det inte fungerar. Tankevurpa...Tack.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav goat76 » 2019-08-28 14:23

Jag märker också att jag tog denna fråga för att vara betydligt mindre komplicerad, min tanke voltade i diket och brann upp... :)

Du får nog pussla ihop separata delar för att vara säker på att det kommer fungera.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 14:47

goat76 skrev:Jag märker också att jag tog denna fråga för att vara betydligt mindre komplicerad, min tanke voltade i diket och brann upp... :)

Du får nog pussla ihop separata delar för att vara säker på att det kommer fungera.


Jag kommer inte undan. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav Fostex » 2019-08-28 16:03

Köper man beggat och garantin har gått ut kan man försöka att splitta för/slutsteg internt om man är lite händig med lödkolven. Det gjorde jag på en Denon-receiver när jag hade piP och Prof. P-2, för att kunna dela med miniDSP utanför receivern. :) Men det är nog bra att ha kikat i servicemanualen innan, och det är inte Hegel så bjussiga med tyvärr.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Home Theater input/ funktion som main in

Inläggav juanth » 2019-08-28 21:39

Fostex skrev:Köper man beggat och garantin har gått ut kan man försöka att splitta för/slutsteg internt om man är lite händig med lödkolven. Det gjorde jag på en Denon-receiver när jag hade piP och Prof. P-2, för att kunna dela med miniDSP utanför receivern. :) Men det är nog bra att ha kikat i servicemanualen innan, och det är inte Hegel så bjussiga med tyvärr.


Kul ingrepp! Kreativt. För min del så skulle ett sådant jobb behöva läggas på entreprenad.
Nu lutar det åt att införskaffa separata delar istället.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kermit116 och 29 gäster