Uppgradera Vinyl-setup

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Bill50x » 2021-05-07 12:17

Morello skrev:Givet god utrustning är det a&o med korrekt injustering samt givetvis en ren nål.

Det är just det, vad är "god utrustning"? Många verkar tro att vinylspelare är ganska lika så länge de går med rätt hastighet och har en hygglig pickup. Vilket ju är så fel det bara kan bli. Ta Nottinghams spelare tex. En sån som Jansson har

Bild

spelar med en helt annan auktoritet och kontroll än vilken Dual/ERA/Lenco/Thorens som helst (av de prismässigt överkomliga), skulle jag vilja påstå. Har själv en gammal ERA444 (av nostalgiska skäl) och den är inte rolig att lyssna på...

Just detta med kontroll och stadga i ljudet är superviktigt för att kunna njuta av 70-talets lite tunna produktioner. För är det ordning på basen och det man hör är tydligt och bra så blir det ganska OK i slutänden. Om det bara skramlar till lite då och då känner man nog för att addera en subb eller vrida på tonkontrollerna för att det ska bli acceptabelt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-08 11:09

Conny skrev:
Joe-Fi skrev:
paa skrev:Jag gissar att det var en CS 505-3 som demades där. Nu menar jag inte att det är världens bästa spelare, bara att den kan vara tillräckligt bra, speciellt om man hittar en till bra pris och som fungerar till alla delar.



Tack för tips! Är någon som vet om det är svårt att hitta ny drivrem till en gammal skivspelare, t.ex. en Dual?


Till Dual cs 505-serie är det inga problem.
T.ex HifiKit har.


Tack för tips!
Hur står sig Dual 1225 i förhållande till en 505? Ser att båda varianterna finns ute till försäljning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-08 11:20

Jag hade valt 505:an. 1225 är för gammal och kräver förmodligen översyn. Har haft en liknande under åren 70-74.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-08 17:49

RogerGustavsson skrev:Jag hade valt 505:an. 1225 är för gammal och kräver förmodligen översyn. Har haft en liknande under åren 70-74.


Thoréns och Pioneer verkar också finnas tillgängligt men vet väldigt lite om dessa. Förutom att Thoréns verkar ha haft några storsäljare (likväl som Pioneer såklart).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-08 18:14

Misstänker det kan vara svårt med reservdelar till äldre Pioneer. Det är lättare med Dual och Thoréns.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav paa » 2021-05-08 20:57

De billigare Thoréns har innerchassi av plåt, men de lite mer påkostade har innerchassi av gjutgods, det skulle jag välja i så fall. Sen är Technics bättre direktdrivna spelare klart underskattade, med sin trefasmatade direktdrivna motor som går vibrationsfritt jämfört med synkronmotorerna som rycker fram som stegmotorer och endast räddas av den mjuka remmen. Men till slut så är det ändå resultatet som räknas och inte tekniken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-09 12:10

[quote="RogerGustavsson"]Misstänker det kan vara svårt med reservdelar till äldre Pioneer. Det är lättare med Dual och Thoréns.[/

Tack för bra tips. Inte många gamla Thoréns ute på marknaden vad jag kan se, men dock några Dual.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-09 12:10

paa skrev:De billigare Thoréns har innerchassi av plåt, men de lite mer påkostade har innerchassi av gjutgods, det skulle jag välja i så fall. Sen är Technics bättre direktdrivna spelare klart underskattade, med sin trefasmatade direktdrivna motor som går vibrationsfritt jämfört med synkronmotorerna som rycker fram som stegmotorer och endast räddas av den mjuka remmen. Men till slut så är det ändå resultatet som räknas och inte tekniken.


Tack för tips!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-09 12:49

Technics kan dock vara slitna om de har varit ute i discjockeysvängen. Det är en fördel om skicket är bra oavsett fabrikat!

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-10 14:42

Hittade en Dual 505-2 utan pickup och drivrem, men där motorn ensligt utsago ska fungera väl. Beställer hem drivrem och monterar på en Sumiko-pickup och så får vi se om det blir en uppgradering.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-10 14:52

Ska Dualen skickas? Det kan ge problem. Jag brukar påpeka att transportskruvar ska dras och att tallriken inte lämnas i lagret. Tonarmens motvikt ska också vara avmonterad vid transport.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Morello » 2021-05-10 16:24

Bill50x skrev:Det är just det, vad är "god utrustning"? Många verkar tro att vinylspelare är ganska lika så länge de går med rätt hastighet och har en hygglig pickup.

/ B


Jazzå - vilka är dessa många som tror så?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Bill50x » 2021-05-10 16:31

Morello skrev:
Bill50x skrev:Det är just det, vad är "god utrustning"? Många verkar tro att vinylspelare är ganska lika så länge de går med rätt hastighet och har en hygglig pickup.

Jazzå - vilka är dessa många som tror så?

Nu lägger jag inga namn/nick på minnet, men det dyker ofta upp liknande kommentarer. Någon här anser tom att lagret till tallriken inte har någon större betydelse och att det är placebo om man hör skillnad...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-10 16:35

RogerGustavsson skrev:Ska Dualen skickas? Det kan ge problem. Jag brukar påpeka att transportskruvar ska dras och att tallriken inte lämnas i lagret. Tonarmens motvikt ska också vara avmonterad vid transport.



Tack för tips - jag kunde dock hämta hem den utan att den behövde skickas. Men vem vet vad som har hänt med den innan dess. Får prova och se vad den går för när jag får hem drivrem.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Morello » 2021-05-10 16:43

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Det är just det, vad är "god utrustning"? Många verkar tro att vinylspelare är ganska lika så länge de går med rätt hastighet och har en hygglig pickup.

Jazzå - vilka är dessa många som tror så?

Nu lägger jag inga namn/nick på minnet, men det dyker ofta upp liknande kommentarer. Någon här anser tom att lagret till tallriken inte har någon större betydelse och att det är placebo om man hör skillnad...

/ B


Det där är inte dina fantasier - däremot har folk ifrågasatt anekdoter som står i skarp kontrast till fysiken.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-13 13:42

Så, nu har jag installerat en Dual CS 505-2. Beställde nya remmar från HifiKit som levererade blixtsnabbt och har monterat dessa. Eftersom det även saknades pick-up så monterade jag en Sumiko Rainier.
Resultatet? Inte fantastiskt, men betydligt bättre än den Rega RP1 jag hade tidigare. Pukorna på vinylen från 1982 med Roxy Music sjunger fint men det är fortfarande en bra bit upp till min digitala lyssning (och då spelar jag bara från Spotify-upplösning).

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Kronkan » 2021-09-09 12:58

Det saknas en tråd om skivspelare. Jag kan inte hitta någon mer än på avdelningen för DIY. Denna ligger på köpråd 8O .

Jag har tidigare skrivit om att jag gör en översyn av min anläggning och som inte heller fungerat.
Har två skivspelare en Michell Gyrodec samt en äldre Empire 598.

Igår så byte jag motorstyrningen till Gyrodec. Jag kan ju inte bevisa att det är en riktig uppgradering men mitt spontana intryck är bra. Kommer inte göra några tester m m. För mig räcker det.

Min vinylspelare ihop med rörförstärkarna låter bra enligt min uppfattning.

Min anläggning spelar igen vilket är mycket trevligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav paa » 2021-09-09 14:20

Kronkan skrev:Det saknas en tråd om skivspelare. Jag kan inte hitta någon mer än på avdelningen för DIY. Denna ligger på köpråd 8O .
...

Det finns ju denna tråd där Jansson letade skivspelare:
viewtopic.php?p=1357683
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Kronkan » 2021-09-10 11:01

paa skrev:
Kronkan skrev:Det saknas en tråd om skivspelare. Jag kan inte hitta någon mer än på avdelningen för DIY. Denna ligger på köpråd 8O .
...

Det finns ju denna tråd där Jansson letade skivspelare:
viewtopic.php?p=1357683


Tack, men bekräftar ändå något mitt antagande om att det saknas en bredare tråd om skivspelare och allt omkring.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster