Uppgradera Vinyl-setup

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-08 16:35

music4ever skrev:Det finns flera RIAA-steg som förstärker så nivå blir likvärdig med t ex CD-spelaren.




Intressant - har du något särskilt i åtanke?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 09:05

Joe-Fi skrev:
music4ever skrev:Det finns flera RIAA-steg som förstärker så nivå blir likvärdig med t ex CD-spelaren.




Intressant - har du något särskilt i åtanke?



Rådet är ändå inte av vikt eftersom du har en volymratt och du äger kontrollen över den. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Bill50x » 2019-09-09 11:13

Johan_Lindroos skrev:
Joe-Fi skrev:
music4ever skrev:Det finns flera RIAA-steg som förstärker så nivå blir likvärdig med t ex CD-spelaren.
Intressant - har du något särskilt i åtanke?

Rådet är ändå inte av vikt eftersom du har en volymratt och du äger kontrollen över den. ;)

Fast det är lite trist att efter att ha spelat en vinyl och sedan vill spela en CD så välter man nästa högtalarna om man inte påpassligt har sänkt volymen :-)

Linns riaa lämnar lika hög utnivå som en CD-spelare, men en Uphorik för MM och MC kostar knappt 25 tusen, lite mycket pengar kan man tycka.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Morello » 2019-09-09 20:04

Vilken CD-spelare? Få maskiner följer den gamla standarden om +8dBu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MikeBiker
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2012-03-03
Ort: Bangla Bredäng

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav MikeBiker » 2019-09-13 12:19

Hej Joe-FI!

Jag har inte varit speciellt aktiv här, men jag måste bara tipsa om produkter från Tango spinner, (tangospinner.com), fantastisk kundsupport!! Tänk om alla företag håller denna klass!
Jag har nyligen uppgraderat min gamla Rega Planar 3 från -90, med nytt Visconite lager och ny subplatta (istället för plastskräpet som sitter där original), dubbla remmar på bronsspindel samt Delrinplatta. Jag har även bytt tonarmskablaget till Cardas Litz från www.isokinetik.co.uk
Från en trött gammal Rega till en riktigt välljudande sak med väldigt tyst bakgrund, nu är det riktigt kul att slänga på en platta igen!

Mvh Micke

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav qtp » 2019-09-14 09:10

Har nyss beställt en VM540ML för utvärdering.
Lämnat forumet 2019-09-29

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav hummaan » 2019-09-18 00:48

En super uppgradering jag gjorde bestod i att överlåta musiken till att stå stilla i två backar. Lite kul är mitt uttalande för mig men det kan bero på denna sena timma, svårt att draga några slutsatser just nu. Jag blev lika glad när slutet på min vinylbana kom som när jag slutat med piprökning och det säger inte lite!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Laila » 2019-09-18 02:27

Är det månne "Hum" som kommit tillbaka å gör oss den äran . . . typ. :D 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav hummaan » 2019-09-18 10:34

Här finns det folk som har huvudet på skaft!
Och eftersom jag har tyckt Laila tillhör den skaran så har jag tagit efter just Laila och fallit för musik Ängla (med KT88).
Man får tacka för att man inte är helt bortglömd i denna skaran.

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav hummaan » 2019-09-18 13:58

Måste upplysa om att jag tycker Ängla är så bra så jag har köpt två st.
Laila har du också strömbrytare så man kan koppla det i någon sorts singel end.

Inte för att jag hör skillnad på olika rör med just detta med singel end är en fördel i det mer energikrävande tillståndet.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-04 16:47

Hej!
Väcker denna tråd igen då jag försökt få liv i vinylspelaren (Rega RP1) genom att uppgradera riia-steg (Rega) och pickup (Sumiko). Till min förskräckelse låter det fortfarande dåligt (tunt, odynamiskt). För ett par månader sedan skaffade jag en streamer som gjorde underverk med den digitala uppspelningen - tyvärr blir vinylljudet än tristare i den jämförelsen.
Vad göra? Vill ju kunna njuta av vinylen också.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav music4ever » 2021-05-04 18:28

Vad är det för skivor du spelar?

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-04 21:27

music4ever skrev:Vad är det för skivor du spelar?



Vet inte riktigt vad du menar med frågan, men det senaste som spelades på skivspelaren var en vinyl (LP) av Roxy Music från 1982.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Bill50x » 2021-05-04 22:49

Joe-Fi skrev:Hej!
Väcker denna tråd igen då jag försökt få liv i vinylspelaren (Rega RP1) genom att uppgradera riia-steg (Rega) och pickup (Sumiko). Till min förskräckelse låter det fortfarande dåligt (tunt, odynamiskt). För ett par månader sedan skaffade jag en streamer som gjorde underverk med den digitala uppspelningen - tyvärr blir vinylljudet än tristare i den jämförelsen.
Vad göra? Vill ju kunna njuta av vinylen också.

Måste vara något knas med din spelare/riaa. Har aldrig haft Rega'n hemma men de brukar väl låta OK? Sumikos pickuper (har dock bara lyssnat på en modell - Blue Point Special) har låtit bra hos mig. Tror det handlar om anpassning mellan olika komponenter. Har själv en Linn LP12:a och den är svår att skilja från en digital fil om det är samma master och är det någon skillnad så är det ofta till LP12:ans fördel. Jag har dessutom en riktigt gammal skivspelare (ERA444 från 1970 - av nostalgiska skäl) och den låter förfärligt i jämförelse. Tunnt, skramligt och distat.

Tror du behöver se över din vinylspelare men det är svårt att säga vad du ska göra. Ja förutom att köpa en LP12:a med MC-pickup osv för 83 tusen, men det är förmodligen inte det svar du vill ha ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav paa » 2021-05-04 22:54

Jag har hört en Dual-spelare demonstreras på en hifimässa med Ortofon-pickis och Sentec RIAA mot en CD med vad jag tror mig komma ihåg som en Sentec DA, och det var svårt att höra skillnad på dom också. Så det behöver inte vara svindyrt för att bli bra, bara det är kompetent ihopsatt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav music4ever » 2021-05-04 23:12

Joe-Fi skrev:
music4ever skrev:Vad är det för skivor du spelar?



Vet inte riktigt vad du menar med frågan, men det senaste som spelades på skivspelaren var en vinyl (LP) av Roxy Music från 1982.


Det jag menar är att vissa skivor kommer låta tunna och odynamiska pga att de är det. Men om alla skivor gör det, från olika genre, så har du fel i systemet. Möjligtvis en missmatch mellan pick-upen och RIAAn.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-05 11:32

music4ever skrev:
Joe-Fi skrev:
music4ever skrev:Vad är det för skivor du spelar?



Vet inte riktigt vad du menar med frågan, men det senaste som spelades på skivspelaren var en vinyl (LP) av Roxy Music från 1982.


Det jag menar är att vissa skivor kommer låta tunna och odynamiska pga att de är det. Men om alla skivor gör det, från olika genre, så har du fel i systemet. Möjligtvis en missmatch mellan pick-upen och RIAAn.




Aha, då är jag med. Tyvärr ett generellt problem som jag noterat även tidigare (möjligtvis att jag noterat en liten skillnad mellan olika vinyler). Men, som sagt, skillnaden mellan det analoga och digitala uppspelningen blev än mer mer akut i och med att jag uppgraderade det digitala ljudet.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-05 11:35

paa skrev:Jag har hört en Dual-spelare demonstreras på en hifimässa med Ortofon-pickis och Sentec RIAA mot en CD med vad jag tror mig komma ihåg som en Sentec DA, och det var svårt att höra skillnad på dom också. Så det behöver inte vara svindyrt för att bli bra, bara det är kompetent ihopsatt.



Jag kollar gärna beg. och har sett att det finns många olika Dual ute till försäljning. Dock svårt att veta vad som är rimligt nu och inte bra gammalt. Finns det tips på vilka Dual som är värda att 'buda på''?

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-05 11:37

Bill50x skrev:
Joe-Fi skrev:Hej!
Väcker denna tråd igen då jag försökt få liv i vinylspelaren (Rega RP1) genom att uppgradera riia-steg (Rega) och pickup (Sumiko). Till min förskräckelse låter det fortfarande dåligt (tunt, odynamiskt). För ett par månader sedan skaffade jag en streamer som gjorde underverk med den digitala uppspelningen - tyvärr blir vinylljudet än tristare i den jämförelsen.
Vad göra? Vill ju kunna njuta av vinylen också.

Måste vara något knas med din spelare/riaa. Har aldrig haft Rega'n hemma men de brukar väl låta OK? Sumikos pickuper (har dock bara lyssnat på en modell - Blue Point Special) har låtit bra hos mig. Tror det handlar om anpassning mellan olika komponenter. Har själv en Linn LP12:a och den är svår att skilja från en digital fil om det är samma master och är det någon skillnad så är det ofta till LP12:ans fördel. Jag har dessutom en riktigt gammal skivspelare (ERA444 från 1970 - av nostalgiska skäl) och den låter förfärligt i jämförelse. Tunnt, skramligt och distat.

Tror du behöver se över din vinylspelare men det är svårt att säga vad du ska göra. Ja förutom att köpa en LP12:a med MC-pickup osv för 83 tusen, men det är förmodligen inte det svar du vill ha ;-)

/ B



Jo tack, LP12:an har jag hört låter bra (både i rykte och live), men den kostar också ett par månadslöner :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2021-05-05 19:34

Glöm inte att gamla skivspelare kan se bra ut och vara slitna i lager, kan se dåliga ut men funka perfekt, och allt däremellan.
Man köper en individ som kan ha levt ett hårt liv eller kanske varit nerpackad länge.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav music4ever » 2021-05-06 02:11

Joe-Fi skrev:Aha, då är jag med. Tyvärr ett generellt problem som jag noterat även tidigare (möjligtvis att jag noterat en liten skillnad mellan olika vinyler). Men, som sagt, skillnaden mellan det analoga och digitala uppspelningen blev än mer mer akut i och med att jag uppgraderade det digitala ljudet.


Ja, låter helt klart som det är något fel på skivspelaren eller matchningen mot phonosteget. Kör jag Trentemøller - The last resort på LP eller från spotify så är det ingen direkt skillnad i basen. Båda låter lite "tunga" och "feta".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-06 09:46

Men Trentemøller är ju producerad i "närtid", kan vara rätt mycket tunnare på äldre vinyler från 1965-1985.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav paa » 2021-05-06 16:43

Joe-Fi skrev:
paa skrev:Jag har hört en Dual-spelare demonstreras på en hifimässa med Ortofon-pickis och Sentec RIAA mot en CD med vad jag tror mig komma ihåg som en Sentec DA, och det var svårt att höra skillnad på dom också. Så det behöver inte vara svindyrt för att bli bra, bara det är kompetent ihopsatt.



Jag kollar gärna beg. och har sett att det finns många olika Dual ute till försäljning. Dock svårt att veta vad som är rimligt nu och inte bra gammalt. Finns det tips på vilka Dual som är värda att 'buda på''?

Jag gissar att det var en CS 505-3 som demades där. Nu menar jag inte att det är världens bästa spelare, bara att den kan vara tillräckligt bra, speciellt om man hittar en till bra pris och som fungerar till alla delar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav music4ever » 2021-05-06 23:39

RogerGustavsson skrev:Men Trentemøller är ju producerad i "närtid", kan vara rätt mycket tunnare på äldre vinyler från 1965-1985.


Vilket vad det jag påpekade. Att felet hos han är antingen skivor som är tunna i ljudet eller problem med skivspelaren.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-07 08:48

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:Men Trentemøller är ju producerad i "närtid", kan vara rätt mycket tunnare på äldre vinyler från 1965-1985.


Vilket vad det jag påpekade. Att felet hos han är antingen skivor som är tunna i ljudet eller problem med skivspelaren.



Det är inte vinylen som är felet - jag spelar pressar från 1960-talet fram till 2020-talet och det mesta låter betydligt tunnare än min digitala uppspelning. Förstår dock inte vad som kan vara felet med skivspelaren.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2021-05-07 08:49

paa skrev:
Joe-Fi skrev:
paa skrev:Jag har hört en Dual-spelare demonstreras på en hifimässa med Ortofon-pickis och Sentec RIAA mot en CD med vad jag tror mig komma ihåg som en Sentec DA, och det var svårt att höra skillnad på dom också. Så det behöver inte vara svindyrt för att bli bra, bara det är kompetent ihopsatt.



Jag kollar gärna beg. och har sett att det finns många olika Dual ute till försäljning. Dock svårt att veta vad som är rimligt nu och inte bra gammalt. Finns det tips på vilka Dual som är värda att 'buda på''?

Jag gissar att det var en CS 505-3 som demades där. Nu menar jag inte att det är världens bästa spelare, bara att den kan vara tillräckligt bra, speciellt om man hittar en till bra pris och som fungerar till alla delar.



Tack för tips! Är någon som vet om det är svårt att hitta ny drivrem till en gammal skivspelare, t.ex. en Dual?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav CODY » 2021-05-07 09:32

Att det låter så dåligt som du beskriver kan inte endast bero på utrustningen eftersom det ändå är bra grejer som du har. Det går nästan inte att på internet uttala sig om vad orsaken kan vara. Det bästa är kanske att kolla så att det inte något som är sönder eller helt felinställt. Kanske bjuda över en kompis som tar med sig sin spelare och riaa? Själv är jag folkilsken.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Conny » 2021-05-07 09:59

Joe-Fi skrev:
paa skrev:
Joe-Fi skrev:

Jag kollar gärna beg. och har sett att det finns många olika Dual ute till försäljning. Dock svårt att veta vad som är rimligt nu och inte bra gammalt. Finns det tips på vilka Dual som är värda att 'buda på''?

Jag gissar att det var en CS 505-3 som demades där. Nu menar jag inte att det är världens bästa spelare, bara att den kan vara tillräckligt bra, speciellt om man hittar en till bra pris och som fungerar till alla delar.



Tack för tips! Är någon som vet om det är svårt att hitta ny drivrem till en gammal skivspelare, t.ex. en Dual?


Till Dual cs 505-serie är det inga problem.
T.ex HifiKit har.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Bill50x » 2021-05-07 10:02

I vilken stad bor du, Joe-Fi?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Morello » 2021-05-07 10:14

Givet god utrustning är det a&o med korrekt injustering samt givetvis en ren nål.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nardol och 9 gäster