Uppgradera Vinyl-setup

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-01 20:56

Hej,
har i dag en Rega P1 och en riaa Nad PP2i som jag väl egentligen aldrig varit riktigt nöjd med. Funderar på att skaffa ny vinylspelare, men tänker att jag vill ge Regan en chans ändå (kan dock tänka mig att byta ut riia-steget).
Så - har ni några tips om hur setup:en kan bli bättre genom 'rimliga' uppgraderingar. Ny pick-up, nytt riia?
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Fostex » 2019-09-02 09:56

Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?
Mycket kul - lite tid

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-02 15:53

Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 16:08

Joe-Fi skrev:
Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).



Men det är ju en nivåanpassningsförmåga. Du har väl för låg nivå ut från RIAA-steget alternativt att det efterföljande steget har för låg ingångskänslighet. Vad sitter efter NAD PP2i?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav dewpo » 2019-09-02 16:36

Joe-Fi skrev:
Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).


8O
Jag tror du har missförstått LP´n plats i lyssnings kedjan 8)
Spoiler:
Visa
76429DDF-89F6-400C-B615-5F54108BCA21.jpeg
76429DDF-89F6-400C-B615-5F54108BCA21.jpeg (317.92 KiB) Visad 5453 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-02 17:34

Joe-Fi skrev:
Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).


Det finns nåt som brukar kallas för volymratt. :wink: :)

Med det vill jag säga att det är inte så mycket att bry sig om, det är inget viktigt än att du behöver bara ställa om volymen när du byter källa bara.

Det är inget ovanligt att vinyl låter ofta(st) sämre än CD.

Men om du ska satsa pengarna där det gör mest skillnad/nytta för insatt kapital, så är det en bra pickup du ska satsa på. Jag råder dig till att satsa på MM. MC brukar vara mer brumkänsliga. I MM-skiktet skulle jag då satsa på en mellanprismodell med mer sofistikerad slipning än det som brukar kallas elliptisk, t.ex. någon Line Contact-modell (Van den Hul el.likn.) eller Microridge. Intressant mellanprismodell:
Audio Technica AT-VM95ML eller VM540ML.
Audio Technicas MM-pickuper brukar behöva lastas med låg kapacitans, lite lägre än vad som brukar bli med kombinationen av ett vanligt RIAA-steg och kablaget.

Diskantregistret brukar bli bättre än med en nål som är sfärisk, men det kan ju hända att dina skivor är slitna eller att de inte låter så bra ändå (vilket är det vanligaste).

Hela klabbet måste i vilket fall som helst monteras väldigt noga! :twisted:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Conan » 2019-09-02 20:38

Jo byta pickup är nog det bästa du kan göra. Nya AT-VM-serien har fördelen att ha insatsgängor i huset så slipper man pilla med mutter till skruven. Finns med Shibata-nål också för strax under tvåtusen. :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-02 22:47

Johan_Lindroos skrev:Diskantregistret brukar bli bättre än med en nål som är sfärisk, men det kan ju hända att dina skivor är slitna eller att de inte låter så bra ändå (vilket är det vanligaste).

Hela klabbet måste i vilket fall som helst monteras väldigt noga! :twisted:


Min erfarenhet är väl den motsatta att en sfärisk nål inte är så bra i diskanten eftersom den avviker för mycket ifrån skärhuvudets utseende. Däremot en VdH eller Microridge är ju klart bättre i diskanten i synnerhet om man har skivor som är slitna med hjälp av en sfärisk nål. Då kan nåler spåra ett oanvänt spår både över och under slitaget.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-02 22:51

Conan skrev:Jo byta pickup är nog det bästa du kan göra. Nya AT-VM-serien har fördelen att ha insatsgängor i huset så slipper man pilla med mutter till skruven. Finns med Shibata-nål också för strax under tvåtusen. :P


Och Shibata är verkligen ingen bra nål för att minska skivslitaget och att spåra finaste diskanten. Anledningen till att Shibata-slipningen kom var att man på den tiden när CD-4 systemet skulle spelas av så kunde man inte slipa i både x-y och z-planet utan bara i ett plan och nålens anliggningsyta har ju alla 3 planen så övergången mellan 2D och 3D blir en böjd linje.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav petersteindl » 2019-09-02 22:52

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:Diskantregistret brukar bli bättre än med en nål som är sfärisk, men det kan ju hända att dina skivor är slitna eller att de inte låter så bra ändå (vilket är det vanligaste).

Hela klabbet måste i vilket fall som helst monteras väldigt noga! :twisted:


Min erfarenhet är väl den motsatta att en sfärisk nål inte är så bra i diskanten eftersom den avviker för mycket ifrån skärhuvudets utseende. Däremot en VdH eller Microridge är ju klart bättre i diskanten i synnerhet om man har skivor som är slitna med hjälp av en sfärisk nål. Då kan nåler spåra ett oanvänt spår både över och under slitaget.

/Harryup


Fast, säger ni inte samma sak? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-02 23:29

petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:Diskantregistret brukar bli bättre än med en nål som är sfärisk, men det kan ju hända att dina skivor är slitna eller att de inte låter så bra ändå (vilket är det vanligaste).

Hela klabbet måste i vilket fall som helst monteras väldigt noga! :twisted:


Min erfarenhet är väl den motsatta att en sfärisk nål inte är så bra i diskanten eftersom den avviker för mycket ifrån skärhuvudets utseende. Däremot en VdH eller Microridge är ju klart bättre i diskanten i synnerhet om man har skivor som är slitna med hjälp av en sfärisk nål. Då kan nåler spåra ett oanvänt spår både över och under slitaget.

/Harryup


Fast, säger ni inte samma sak? :)


Se där, Johan har ändrat texten. :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-02 23:56

Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Min erfarenhet är väl den motsatta att en sfärisk nål inte är så bra i diskanten eftersom den avviker för mycket ifrån skärhuvudets utseende. Däremot en VdH eller Microridge är ju klart bättre i diskanten i synnerhet om man har skivor som är slitna med hjälp av en sfärisk nål. Då kan nåler spåra ett oanvänt spår både över och under slitaget.

/Harryup


Fast, säger ni inte samma sak? :)


Se där, Johan har ändrat texten. :oops:


Harryup, nu får du kamma till dig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Laila » 2019-09-03 00:24

Att köpa en pupp för mer än en hundring eller tre, är i detta fall att kasta pengarna i
sjön, tror/tycker/anser jag . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Conan » 2019-09-03 06:52

Harryup skrev:
Conan skrev:Jo byta pickup är nog det bästa du kan göra. Nya AT-VM-serien har fördelen att ha insatsgängor i huset så slipper man pilla med mutter till skruven. Finns med Shibata-nål också för strax under tvåtusen. :P


Och Shibata är verkligen ingen bra nål för att minska skivslitaget och att spåra finaste diskanten. Anledningen till att Shibata-slipningen kom var att man på den tiden när CD-4 systemet skulle spelas av så kunde man inte slipa i både x-y och z-planet utan bara i ett plan och nålens anliggningsyta har ju alla 3 planen så övergången mellan 2D och 3D blir en böjd linje.

/Harryup


Vete honnan…

sound-smith.com skrev:So we know that the more extreme line contacts reduce wear.... but what is the difference?
Apparently according to Jico (manufacturer of the highly regarded SAS stylus), the amount of playing time where a stylus will maintain its specified level of distortion at 15kHz is as follows:
Spherical / Conical - 150hrs
Elliptical - 250hrs
Shibata/Line contact - 400hrs
SAS/MicroRidge - 500hrs
This is not to say that at 500 hrs a SAS stylus is "worn out" - but at that stage the wear has reached the point where distortion at 15kHz surpasses the level specified by Jico for a new stylus. (Which I believe is 3%).
Some manufacturers have traditionally defined a stylus as being "worn out" when it starts to damage the record... in these terms the figures provided by Jico can at least be doubled, and in some cases quadrupled.


Shibata är en line-contact som alla andra. En av ideerna med line-contact är att reducera slitaget genom en längre anläggningsyta. Tror både VM95ML & VM95SH är väldigt bra pickuper för pengarna. Och med bägge är det såklart väldigt viktigt att justera in alltsammans noga.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-03 09:02

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Fast, säger ni inte samma sak? :)


Se där, Johan har ändrat texten. :oops:


Harryup, nu får du kamma till dig.


Johan, jag lade ju dit en skamsen emoji. Klart att jag läste fel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-03 09:04

Conan skrev:
Shibata är en line-contact som alla andra.


Precis vad det inte är om det är en äkta Shibata. En äkta line-contact har anliggningsytan som ett rakt streck. Det har inte Shibata.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-03 10:49

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:
Se där, Johan har ändrat texten. :oops:


Harryup, nu får du kamma till dig.


Johan, jag lade ju dit en skamsen emoji. Klart att jag läste fel.


Ah, Ok!

Jag visste inte vad jag skulle tro då texten pekade på något annat. Jag uppfattade det som dubbeltydigt. Om man ska pudla lite är det bra om man är tydlig. Nu kunde det uppfattas som att jag hade ändrat i texten (vilket jag inte hade).

För övrigt håller jag med dig angående Shibata. Jag finner slipningen osofistikerad och tämligen poänglös, något skivskadlig. Mitt råd till andra är att titta på någon bild hur slipningen ser ut.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Harryup » 2019-09-03 14:14

@Johan_Lindroos

Bild

Sorry.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-03 14:42

RogerGustavsson skrev:
Joe-Fi skrev:
Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).



Men det är ju en nivåanpassningsförmåga. Du har väl för låg nivå ut från RIAA-steget alternativt att det efterföljande steget har för låg ingångskänslighet. Vad sitter efter NAD PP2i?




Är okunnig om ut-nivån från riaa-steget - men efter det sitter Holographic Pre Twentyfive och Amp Seventeen.

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-03 14:49

Johan_Lindroos skrev:
Joe-Fi skrev:
Fostex skrev:Kan du börja med att berätta vad du inte är nöjd med?
Vad har du för pickup?


Det jag inte är nöjd med där ljudet.
Utsignalen väldigt låg i jämförelse med andra källor - det har jag dock förstått ska vara så, men jag är intresserad att vet om det är lika för alla kombinationer av skivspelare/riaa.
Lyssningen via andra ljudkällor (streamat + CD) ger en mer nyanserad lyssning.
Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).


Det finns nåt som brukar kallas för volymratt. :wink: :)

Med det vill jag säga att det är inte så mycket att bry sig om, det är inget viktigt än att du behöver bara ställa om volymen när du byter källa bara.

Det är inget ovanligt att vinyl låter ofta(st) sämre än CD.

Men om du ska satsa pengarna där det gör mest skillnad/nytta för insatt kapital, så är det en bra pickup du ska satsa på. Jag råder dig till att satsa på MM. MC brukar vara mer brumkänsliga. I MM-skiktet skulle jag då satsa på en mellanprismodell med mer sofistikerad slipning än det som brukar kallas elliptisk, t.ex. någon Line Contact-modell (Van den Hul el.likn.) eller Microridge. Intressant mellanprismodell:
Audio Technica AT-VM95ML eller VM540ML.
Audio Technicas MM-pickuper brukar behöva lastas med låg kapacitans, lite lägre än vad som brukar bli med kombinationen av ett vanligt RIAA-steg och kablaget.

Diskantregistret brukar bli bättre än med en nål som är sfärisk, men det kan ju hända att dina skivor är slitna eller att de inte låter så bra ändå (vilket är det vanligaste).

Hela klabbet måste i vilket fall som helst monteras väldigt noga! :twisted:



Tack för tips!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-03 14:49

Harryup skrev:@Johan_Lindroos

[ Bild ]

Sorry.


Vilken söt voffer! :D :P
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Olle99 » 2019-09-03 15:26

https://www.minhembio.com/Kronkan/238920/ kanske tjänar man lite på att ställa in allt (om det inte är gjort förstås :) )

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-03 17:02

Olle99 skrev:https://www.minhembio.com/Kronkan/238920/ kanske tjänar man lite på att ställa in allt (om det inte är gjort förstås :) )



Tack - bra tips!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav CODY » 2019-09-03 22:35

Joe-Fi skrev:Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).


Detta är törhända skälet till att du inte är nöjd. En så gammal nål är förmodligen sliten och dessutom kan nålupphängningen ha stelnat. Om du vill ha skivspelare, skulle jag köpa en bättre spelare än P1an.
Oh, by jingo!

Joe-Fi
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-04-20

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Joe-Fi » 2019-09-04 09:31

CODY skrev:
Joe-Fi skrev:Pick-up är original som medföljer Rega P1 (Regan är köpt för ca. 8 år sedan).


Detta är törhända skälet till att du inte är nöjd. En så gammal nål är förmodligen sliten och dessutom kan nålupphängningen ha stelnat. Om du vill ha skivspelare, skulle jag köpa en bättre spelare än P1an.




En ny nål/pick-up blir det definitivt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Morello » 2019-09-04 09:38

Audio Technica OC9/III är en mycket fin pickup; adekvat frekvensgång och en av marknadens lägsta distorsion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-04 10:15

Morello skrev:Audio Technica OC9/III är en mycket fin pickup; adekvat frekvensgång och en av marknadens lägsta distorsion.



Fast det är nog överkurs för en Rega P1.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav Thomas_A » 2019-09-04 23:43

En fråga, vilken tonarm är det på den P1an? Vet att deras senare enklare tonarmar inte har justerbar anti-skate (fix med magnet) och att flera som bytt pickuper fått problem med att antiskaten blev alldeles för hög (helt anpassad till deras Carbon-PU). Om det är någon av deras bättre tonarmar som sitter på skulle jag inte tveka att gå på Morellos råd (men då behövs en MC-förstärkare). Annars tror jag nog att en AT540ML eller motsvarande skulle sitta fint som, Johan L föreslår.

(Det som REGA nog ska ha mest eloge för är deras tonarmar som har eller hade bra prestanda för sitt pris. Skulle nog tro att Linn levde på att deras Ittok-tonarm var en bra konstruktion, om något dyr dock.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-05 07:47

Thomas_A skrev:En fråga, vilken tonarm är det på den P1an? Vet att deras senare enklare tonarmar inte har justerbar anti-skate (fix med magnet) och att flera som bytt pickuper fått problem med att antiskaten blev alldeles för hög (helt anpassad till deras Carbon-PU). Om det är någon av deras bättre tonarmar som sitter på skulle jag inte tveka att gå på Morellos råd (men då behövs en MC-förstärkare). Annars tror jag nog att en AT540ML eller motsvarande skulle sitta fint som, Johan L föreslår.

(Det som REGA nog ska ha mest eloge för är deras tonarmar som har eller hade bra prestanda för sitt pris. Skulle nog tro att Linn levde på att deras Ittok-tonarm var en bra konstruktion, om något dyr dock.)


Rega P1 är väl instegsmodellen? Skulle inte kosta på den alltför dyra pickuper. Hellre då gå upp lite i nivå på spelaren först.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Uppgradera Vinyl-setup

Inläggav music4ever » 2019-09-07 10:39

Det finns flera RIAA-steg som förstärker så nivå blir likvärdig med t ex CD-spelaren.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster