Svenska försäljare och priser

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Svenska försäljare och priser

Inläggav LarsF » 2019-09-07 19:10

Till exempel Chord Mojo säljs för 299 pund (ordinarie pris 399pund), Chord har nån form av kampanj just nu. Men i Sverige är priset samma som tidigare. Får man aldrig ta del av tillverkarens rabatter i Sverige? Sen blir man ju fundersam när man jämför priser på HiFi produkter, samma pris på alla ställen! Finns det ingen konkurrens här?
Fundersam är jag iaf.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Svenska försäljare och priser

Inläggav Tangband » 2019-09-07 21:15

LarsF skrev:Till exempel Chord Mojo säljs för 299 pund (ordinarie pris 399pund), Chord har nån form av kampanj just nu. Men i Sverige är priset samma som tidigare. Får man aldrig ta del av tillverkarens rabatter i Sverige? Sen blir man ju fundersam när man jämför priser på HiFi produkter, samma pris på alla ställen! Finns det ingen konkurrens här?
Fundersam är jag iaf.


1. Vi har högre moms, i Sverige är den 25 %.
2. Vi har mindre konkurrens - handlarna kan ta ut högre marginal
3. Vi har arbetsgivaravgift på 31,4 % i Sverige som måste betalas förutom löntagarens lön av företaget. Det blir dyrare med anställd personal och det innebär att marginalerna måste vara större för att det ska kunna går runt . Det totala skattetrycket i Sverige överstiger 44 % med bred marginal . Genomsnittet i OECD länderna är 10 % lägre. I USA är det 17% lägre.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-07 21:27, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Svenska försäljare och priser

Inläggav Tangband » 2019-09-07 21:21

Jag tycker det är lite problematiskt att köpa av utländska firmor i vissa fall. Kanske betalar du med kort via internet men inga varor kommer. Kanske kommer det trasiga produkter . Vad gör du då ? Det blir betydligt krångligare än att gå till den lokala hifiaffären .

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Svenska försäljare och priser

Inläggav LarsF » 2019-09-07 22:00

I det här exemplet borde inte Chords kampanj gälla i Sverige oxo? Nuvarande pris på den produkten i Sverige är det normala priset. Produkten som sådan är jag inte intresserad av, men det funkar bra som ett exempel. Jag har sett det tidigare oxo på andra produkter, men när generalagenterna i Sverige gör så här så förstår jag att det lockar att handla utrikes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Svenska försäljare och priser

Inläggav Harryup » 2019-09-08 04:04

Finns inget som säger att alla länder måste ha kampanj samtidigt. Ibland är en kampanj lokal, ibland gällande alla. Bara att kolla runt lite så ser man om det är alla utom Sverige.
Sen har utländska leverantörer ofta mängdrabatter och finns man då i ett litet land så blir priserna högre, att befolkningen är liten jämfört med andra länder är det inga HiFi-leverantörer som tar hänsyn till. Lika lite som extra svenska kostnader. Så om man jämför med hur många hifi-butiker som får slå igen så ser man att lönsamheten i Sverige inte är särskilt stor, guldåren är över sedan länge. Jämför man dessutom mot ett land där grunkan tillverkas så är det extra fel eftersom man troligen inte har någon distributör där utan att det säljs direkt till butik i från tillverkaren.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster