Topping D50s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-07 22:01

Någon som har erfarenhet eller äger Topping D50 eller D50s och kan lämna en recension?

Den blev mycket omtyckt här: https://audiosciencereview.com/forum/in ... -dac.7914/
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-09 12:50

Nåja, jag har beställt en nu.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Topping D50s

Inläggav dewpo » 2019-09-09 13:39

Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: Topping D50s

Inläggav omnicide » 2019-09-09 16:02

dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.


Enkelt åtgärdat, bara att skaffa sig en hederlig väggbula med trafo istället för att köra med billig switchad nätdel, P50 verkar onödigt dyr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 16:26

omnicide skrev:
dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.


Enkelt åtgärdat, bara att skaffa sig en hederlig väggbula med trafo istället för att köra med billig switchad nätdel, P50 verkar onödigt dyr.


Varför det?

Apparaten ifråga drivs ju med 5 V likspänning, då räcker det inte att väggbulan har enbart trafo, det behöver även ingå minst likriktning och glättning. Sådant kan då dimensioneras för olika prestanda.

Men OK, en trafobaserad väggbula med DC-ut ger sällan några högfrekventa toner ifrån sig...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-09 16:44

Har inte köpt P50, visste inte att den existerade och blev heller inte upplyst av audiophonics.fr...
Får se hur jag gör. Omnicides förslag kan troligen vara en prisvärd uppgradering trots allt? Förstår jag rätt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-09 16:47

dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.


Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Topping D50s

Inläggav dewpo » 2019-09-09 17:00

juanth skrev:
dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.


Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?

Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tag :evil: Och tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Topping D50s

Inläggav Nattlorden » 2019-09-09 20:08

dewpo skrev:
juanth skrev:
dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.


Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?

Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tag :evil: Och tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar :oops:


Eller så har du "smutsig ström" som lockar fram problemet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-09 21:23

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:
juanth skrev:
Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?

Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tag :evil: Och tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar :oops:


Eller så har du "smutsig ström" som lockar fram problemet?


Bara för att jag kunde väldigt enkelt drogs en egen lina direkt från elcentralen till lyssningsrummet och anläggningen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav philipbtz » 2019-09-10 00:10

Mycket för pengarna helt klart! Ser fram emot intryck sedan :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-10 00:20

Det ska jag förmedla. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-09-16 08:16

Har det kommit någon leverans? Hur låter det?


Såg ut som en trevlig liten dac, blev själv lite sugen även om jag för bara några veckor sen köpte en dac för raspberry pi från precis samma sida, men den går ju inte på samma sätt koppla en telefon eller CD-spelare eller dator till...
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-16 09:28

Den har kommit. En tung och välbyggd sak Topping D50S. En bra och nätt fjärr som har vad som behövs. Satt igår och lyssnade tillsammans med radelius (på faktiskt) och vi var båda överens om att det låter riktigt bra, inget alls som vi hängde upp oss på. Mycket fin upplösning och inget register som sticker ut eller några tokigheter någonstans. Tight men ändå musikalisk presentation/odigital (kan man säga så?) :) Vi provade kort lite olika filter, finns 7 st, ingen av oss hörde på den korta stunden någon direkt skillnad på dessa.

Vi jämförde med både Holographic slutsteg och radelius nya Hypex NC400 inkopplade till både gamla Dacen Beresford Caiman och Topping D50s så det blev en provlyssning av olika kombinationer. Eftersom vi båda har OA51.N och börjar bli väl bekanta med dem hemma hos båda oss så kändes det både givande och så att säga att det gick att förstå vad vi hörde någorlunda. D50s är här för att stanna men för att fullt kunna utvärdera så måste jag lösa så jag kan streama på annat vis än genom AppleTV som skickar ut/gör om till 48 kHz. Jag vet inte hur mycket det påverkar men alla säger att så ska det inte vara, inte bra....

Vi lyssnade genom Tidal och lite kort på FLAC genom dator/hårddisk.

radelius vill säkert berätta i nån tråd om Hypex NC400. Jag måste ändå säga här att det var en mycket överraskande och kul bekantskap. Skapade stark vill ha....
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav philipbtz » 2019-09-16 12:18

Jag kör nc400 monoblock med och har skrivit lite om mina intryck i min presentation om någon är nyfiken. Kort sagt så är det fina grejer!

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-09-20 15:42

Har beställt en topping, gillade det jag hört av den:)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-25 11:08

Jag känner mig mer och mer nöjd med D50 och då var jag ändå riktigt nöjd från första stund jag kopplade in den. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon Dac som slår den i förhållande till pris. Rekommenderas!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Topping D50s

Inläggav Emanuelgbg » 2019-09-25 15:03

Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-25 15:10

Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?


Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-09-25 16:36

Jag tycker den ser intressant ut. Tittade du på andra återförsäljare innan du köpte? Kommer den med strömförsörjning eller hur har du löst det?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-25 17:44

manix skrev:Jag tycker den ser intressant ut. Tittade du på andra återförsäljare innan du köpte? Kommer den med strömförsörjning eller hur har du löst det?


Nej ingen strömförsörjning följer. Behöver beställas separat. (Eller köpas väggbula) Det som följer är strömkabel mellan dator och DAC.
När jag köpte fanns de bara hos Audiophonics. Nu finns de hos Massdrop för $200 igen såg jag precis. Tillkommer tull och frakt men kanske det blir nån hundring bättre än de ca 3000:- jag betalade.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-09-25 22:09

Och $225 på shenzhenaudio.com noterade jag. Fraktfritt tror jag, men tull tillkommer. Funderar nog en stund till.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-09-25 22:55

Har fått igång min och den är verkligen kanonbra! Tack för tipset Johan

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-26 12:21

Du kan även tacka audiosciencereview typ... :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-06 16:58

Fråga, vilken prisvärd nätdel ska man köpa till D50S och har ni användare provat BT-kopplingen från en mobil med FLAC filer? Och var köper man en D50S idag till bäst totalpris?

Skulle vara en smidig enhet att ha i uterummet och driva ett par aktiva Servo 300 DSP högtalare ( Finska DSpeaker med mätmikrofon och rumskorrektion )
http://www.dspeaker.com/en/products/dspeaker-servo-300pro.shtml

/Lennart

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-10-06 17:24

Jag har kopplat upp med BT och det funkar men kvalitetsförlusten är stor tyvärr

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-10-06 17:26

Jag har byggt en linjärnätdel som börjar vara riktigt bra men har även beställt en iFi nätdel från Amazon i tyskland. Den har fått bra kritik och kostar bara 550kr. IFi audio iPower

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-06 17:55

radelius skrev:Jag har kopplat upp med BT och det funkar men kvalitetsförlusten är stor tyvärr


Tack för svar, vilken BT codec provade du med?

/Lennart

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-06 17:57

radelius skrev:Jag har byggt en linjärnätdel som börjar vara riktigt bra men har även beställt en iFi nätdel från Amazon i tyskland. Den har fått bra kritik och kostar bara 550kr. IFi audio iPower


Har du någon länk till den?

Hälsningar, Lennart

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-06 18:11

Lennart skrev:Fråga, vilken prisvärd nätdel ska man köpa till D50S och har ni användare provat BT-kopplingen från en mobil med FLAC filer? Och var köper man en D50S idag till bäst totalpris?

Skulle vara en smidig enhet att ha i uterummet och driva ett par aktiva Servo 300 DSP högtalare ( Finska DSpeaker med mätmikrofon och rumskorrektion )
http://www.dspeaker.com/en/products/dspeaker-servo-300pro.shtml

/Lennart


Jag beställde en från ali express, 2500kr men var 100kr rabatt på det, inklusive frakt. Men tillkommer väl postens avgifter med typ 100kr på det. Dock inte fått min än. Misstänker det kan ta ett tag med leverans. För några få hundringar till slipper man importavgifter och får sannolikt betydligt snabbare leverans från typ https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14030.html

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster