Topping D50s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Topping D50s

Inläggav sprudel » 2019-11-13 11:13

Provade med iFi nätbula till Chord Qutest, det var inte alls bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-11-13 12:09

radelius skrev:Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over.
Enkelt att göra men tänk på att den kabel som sitter på kortet är till BT antennen är en kontakt som ska dras rakt upp. Det insåg inte jag så den gick åt pipan men det kan jag leva med :lol:


Har själv en Topping D50S, kan du berätta lite mer om detta OP byte och var man köper den mm.

Hälsningar, Lennart

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-11-13 19:58

Jag beställde opa1642 och vanliga ic-socklar från mouser men det finns säkert på Elfa. Sedan löder jag i ben från vanliga motstånd på socklarna, klipper dem i lämplig längd och böjer in dem så de bildar en "plattform" som op:n löds fast på. Lite pillrigt men det funkar. Alternativt köper du adaptrar från Brown Dog. På bilden råkar det vara en 1612:a men det är same same med 1642 :)
Att plocka isär Toppingen är enkelt, totalt 6 skruvar och en kabelkontakt. Se bara upp med antennkabeln, den ska lyftas rakt upp från kortet!

Sockel.jpg
Sockel.jpg (673.62 KiB) Visad 4493 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-11-18 23:13

Om topping D50s är felkonstruerad eller ej kan ju diskuteras, de hanterar ju inte matningen själv utan litar på att det är bra signal in, det kan ju eventuellt ifrågasättas med valet av USB då, det lockar ju till första bästa mobilladdare.

Matar min Topping via raspberry pi. Tidigare matad från Nvidia shield. Bytte för ett tag sen till raspberry "original-försörjning"

Satt och lyssnade lite och tyckte det lät hårt och väldigt trist. Länge kört en raspberry för hemstyrningen via en powerbank men fick tummen ur och köpte istället en ändamålsenlig pijuice och installerade i helgen. Eftersom powebanken låg framme var jag tvungen att testa koppla in den istället. Det låter påtagligt "mjukare". Om det är sant eller placebo vet jag inte. Får gå tillbaka till låtarna som lät mest illa igen.

Edit:
Kan inte varit någon placebo där, skivan jag orkade en och en halv låt med blev riktig spännande, skivan jag bytte till som också var trist blev även den intressant. Dags att ta tag i det där nätdelsbygget! köpt en toroidal transformator för ändamålet. Kunna plocka bort switchat för raspberry pi, Topping D50s, Nvidia shield, hd furry vertex, och säkert ytterligare något.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-11-29 11:12

La en beställning på en Topping D50s idag från Amazon.de. Den säljs av Shenzhen Audio så leverans kan ta upp till en månad.
https://www.amazon.de/dp/B07VJMJVC6/ref=sr_1_4?crid=2BBPN79AIJCC0&keywords=topping+d50s&qid=1575018168&sprefix=Topping%2Caps%2C153&sr=8-4

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Topping D50s

Inläggav Kralle » 2019-12-03 18:14

Köpte en D50s från Kina för ett tag sedan. Den hade problem med hörbara spikar/glitchar när man använde Coax- och Opto-ingångarna. USB var OK.
Tyckte även ljudet var sterilt. Skickade tillbaks den idag.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-03 20:38

Tråkigt när produkten inte lever upp till förväntningarna. Jag som har en 50s på väg med posten hoppas att din var ett måndagsexemplar och att kvaliteten inte har försämrats generellt.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-12-03 21:10

Trisst när man får en defekt produkt, du kanske inte ska döma ut Toppingen som sådan utan mer ditt ex. Jag tycker att den kan vara en aning tråkig i diskanten om man inte byter ut den opa49720 som sitter i. När det väl är gjort är den väldigt analog i mina öron :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Topping D50s

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-04 08:55

Kan man lita på att man får originalprodukten? Det kan vara "genuin fake" när man köper från Kina. Har skickat tillbaka vid några tillfällen.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-14 00:33

Hämtade ut min idag. Ska försöka att få tillfälle att koppla in och lyssna i helgen.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-29 12:34

Nu är min inkopplad och jag spelar via Squeezebox Touch - Toslink - Topping D50s - IXOS RCA - Marantz SR6008 - pi60. Läste på audioscienreview att supporten rekommenderat filter mode 3 för att det är "most neutral mode posible". Någon som testat olika?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/page-43
Inlägg #847

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 13:06

manix skrev:Nu är min inkopplad och jag spelar via Squeezebox Touch - Toslink - Topping D50s - IXOS RCA - Marantz SR6008 - pi60. Läste på audioscienreview att supporten rekommenderat filter mode 3 för att det är "most neutral mode posible". Någon som testat olika?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/page-43
Inlägg #847


Edit:

Som vanligt har Amir mätt så slarvigt att man inte ser så bra hur de olika filterresponserna ser ut. Han borde mäta med svept sinus med täta mätfrekvenser istället för brus, alternativt mäta med brus fast medelvärdesbilda. Nu ser det ut som han bara köra en enda FFT vilket är slarvigt. Det är ju jättelätt att ställa in. Sedan borde han även göra en till som visar frekvensgången inzoomad kraftigt i nivå (alltså en kurva till som visar inzoomad frekvensgång med samtliga olika digitalfilter).

Tyvärr kan man totalt sett inte se vilkenkurva som har de bästa förutsättningarna att låta med högst naturtrohet. De filter med mest rak frekvensgång och som filtrerar bort så brant som möjligt över halva samplingsfrekvensen har alltid låtit bäst när vi testat detta för de DAC-tester vi gjort inom Ljudtekniska Sällskapets tekniksektion (för de D/A-omvandlare som har möjlighet att välja olika digitalfilter). Filter 1 har har bäst dämpning över halva samplingsfrekvensen samtidigt som den "ser ut" att ha den mest raka frekvensgången vid 20 kHz, men på hans "noggranna" frekvensgångsmätnng som endast går till 20 kHz så ser man att den tappar en smula vid 20 kHz. Filter 3 "ser ut" att vara rakare frekvensgång men har dålig dämpning över halva samplingsfrekvensen. Jag ser bägge dessa filtrena som ickeperfekta fast på olika sätt. Men filter 1 alternativt filter 3 kan tänkas vara de som låter bäst av dem som finns tillgängliga. Men det är alltså svårt att säga vilket av filter 1 och filter 3 som har högst naturtrohet i återgivningen.
Bilagor
Topping D50s DAC Frequency Response Audio Measurements.png
Filter 1, tappar 0,8 dB vid 20 kHz.
Topping D50s DAC Frequency Response Audio Measurements.png (17.19 KiB) Visad 4038 gånger
Topping D50s DAC Reconstruction Filter Modes Audio Measurements.png
Från Auido Science Review:
Topping D50s DAC Reconstruction Filter Modes Audio Measurements.png (43.11 KiB) Visad 4043 gånger
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-29 13:22

Tack, då kör jag vidare med filter mode 3.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 13:40

manix skrev:Tack, då kör jag vidare med filter mode 3.


Nja du läste nog innan jag editerade, eller? Läs igen nu. Filter 3 eller filter 1 är de filter du behöver prova själv. Det är dock inte så troligt att du kommer kunna höra någon skillnad medelst vanlig normal lyssning... Det brukar krävas blindtester för att kunna identifiera sådant.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-29 13:44

OK, men då kanske svaret var rätt ändå? Jag kommer fortsätta med filter 3, men kanske vid tillfälle prova om jag hör någon skillnad mot filter 1 och därefter välja det jag tycker låter bäst (förutsatt att jag hör någon skillnad på dem).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 14:08

manix skrev:OK, men då kanske svaret var rätt ändå? Jag kommer fortsätta med filter 3, men kanske vid tillfälle prova om jag hör någon skillnad mot filter 1 och därefter välja det jag tycker låter bäst (förutsatt att jag hör någon skillnad på dem).


Om du med "svaret" menar det som du länkade till i ursprungsinlägget så tycker jag inte att det kan anses vara "rätt". Filter 3 ger mer vikningsdistorsion medans filter 1 ger mindre vikningsdistorsion fast med frekvensgångsfel. Båda dessa filter har nackdelar och det är svårt att säga vilken som kommer att vara sämst ljudmässigt. Men om jag ska göra en bedömning så skulle jag gå på ålder. 8O D.v.s. om du inte hör över 14-15 kHz så skulle jag gissa att filter 1 ändå låter bäst. Det filtret ger mindre vikningsdist vilket brukar vara förhållandevis hörbart annars.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-29 14:44

Jag menade mitt svar "Tack, då kör jag vidare med filter mode 3". Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur högt upp i frekvenser jag hör, så det kanske är så att jag får prova mig fram mellan filter 1 och 3. Just nu är läge 3 inställt och det är inget jag uppfattar som störande i ljudbilden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 14:54

ja det är bara att prova lite. :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Topping D50s

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-29 14:55

manix skrev:Jag menade mitt svar "Tack, då kör jag vidare med filter mode 3". Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur högt upp i frekvenser jag hör, så det kanske är så att jag får prova mig fram mellan filter 1 och 3. Just nu är läge 3 inställt och det är inget jag uppfattar som störande i ljudbilden.



Det har väl inte direkt att göra med vilka frekvenser man hör? Det kan väl vara blandprodukter som bildas och speglas ner i det hörbara frekvensområdet?

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav manix » 2019-12-30 11:33

Det är utanför mitt kompetensområde. Skulle det finnas en hörbar påverkan så lär jag höra det det om jag jämför, oavsett om det är vikningsdistorsion, frekvensgångsfel eller en kombination av dessa eller något annat. Min gissning är att det inte är hörbart (för mig åtminstone).

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s

Inläggav distad » 2021-06-24 23:21

juanth skrev:
Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?


Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.

Körde du den som både Dac och försteg när jag varit hemma hos dig :?: Har starta en tråd om denna och Topping E30. viewtopic.php?f=4&t=72223
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2021-06-25 00:12

FBK skrev:
juanth skrev:
Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?


Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.

Körde du den som både Dac och försteg när jag varit hemma hos dig :?: Har starta en tråd om denna och Topping E30. viewtopic.php?f=4&t=72223


Svar ja.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster