Topping D50s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-06 18:39

Tack, beställde både D50S och IFi 5V adapter från Audiophonics för 317 Euro med frakt :) ( och tullfritt )

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-06 19:01

Lennart skrev:Tack, beställde både D50S och IFi 5V adapter från Audiophonics för 317 Euro med frakt :) ( och tullfritt )

Låter bra, beställde en dac till raspberry pi där tidigare, gick helt smärtfritt och levererades relativt snabbt.

Nöjd med den, men nyfiken på om det går detektera skillnad mot topping 50s så beställde en sån från ali express, sparar väl en hundring eller 3 och har ingen brådska alls med leverans. Dessutom är det ju bekvämt att kunna koppla sig via blåtand även om det är lite sämre.

Det bör ju även gå att koppla de flesta nya telefoner direkt via USB och spela om man vill.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-10-06 20:27

Länk till Amazon https://www.amazon.de/iFi-Audio-ipower5 ... 167&sr=8-1

Ingen aning vilken codec som använts av min Windows maskin och Tidal.
H/S

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-06 21:23

radelius skrev:Länk till Amazon https://www.amazon.de/iFi-Audio-ipower5 ... 167&sr=8-1

Ingen aning vilken codec som använts av min Windows maskin och Tidal.
H/S


LDAC är en hygglig BT Codec med rejält högre bitrate än standard SBC och D50s supportar LDAC.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-11 23:06

Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.

Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.

Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-10-12 08:08

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till i jämförelsen Frisk.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Topping D50s

Inläggav Tangband » 2019-10-13 19:06

Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.

Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.

Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.


Du kan ju testa att använda yamahan som streamer och koppla till topping dacen via yamahas digitala utgång :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-13 19:27

Tangband skrev:
Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.

Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.

Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.


Du kan ju testa att använda yamahan som streamer och koppla till topping dacen via yamahas digitala utgång :)


Som jag misstänkte dök det upp tull moms och hanteringsavgifter, det verkar som de värderat korrekt, så tillkom runt 260kr, men leverans på en vecka så lika snabbt och några kronor billigare audiophonics.

Ja, skulle kunna koppla Yamahan dit , dock får jag, eller fick i alla fall, kraftiga störningar så fort jag ansluter Yamahan till huvudsystemet. Dessutom föredrar jag nog Volumio före Yamaha på samtliga punkter, men då ska ju tilläggas att jag inte kör några externa streamingtjänster.

Har tänkt jämföra WXC-50 mot D50s någon gång, men det får bli efter rokad i elektroniken, just nu är det så vansinnigt trångt och rörigt att jag knappt lyckades dra de två USB-kablar som behövdes från raspberry pi till D50s.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Topping D50s

Inläggav Lennart » 2019-10-21 19:23

Har packat upp min Topping D50s med Ifi nätdel och provat den via linjeutgångar till en hemmabioförstärkare. Och lyssnat på några musik Flac filer via BT från en Google Pixel 2:a med vald codec Ldac. Har använt 0.0 db som gain ut och filterval mode 1, låter helt OK utan någon djupare analys. Kommer bli bra till mina aktiva högtalare i uterummet:)
Ni andra som har samma produkt, vilket filterval använder ni och är utnivån tillräcklig för att styra ut ett normalt slutsteg?

/Lennart

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-21 21:28

Jag kör filter 5, men har inte utvärderat något. Såg rakt ut till 20k och ok ut däröver.

Min är kopplad till försteg och jag har gått över 0dB, men hade nog inte sett det som en stor begränsning att stanna på 0 med aktuellt programmaterial, det mesta är en bit under 0dB. Nog sällan över -15 dB.
Detta med i32s och Nad 208, 29dB gain. Lägre gain högre impedans eller mer tungdrivna högtalare skulle ganska snabbt ställa till det misstänker jag.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-10-21 22:38

Ja alltså till mitt Holographic Amp Sixteen så tyckte jag först att det var väl lågt ut från D50 men inser att det nog räcker typ..kanske på gränsen..sen vet jag inte riktigt hur ett normalt slutsteg ska definieras..
Jag kör filter 7

Supernöjd för övrigt, särskilt sedan Ifi kom hem.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-21 22:49

Så nätdel gör skillnad? Köpte hem lite prylar för att bygga en egen linjärmatning, kanske dags att ta tag i det då.

Vad är det för gain på Holographic-steget? Jag hittade inget på hemsidan. Om inte gainen är låg bör väl d50s kunna ge full utstyrning på steget? Med insignal med toppvärde. Låga insignaler är förstås något helt annat...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-10-22 00:21

Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.



HolographicAudio™ skrev:
juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?

Jag vet! :wink:
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote


Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-22 06:43

Måste kolla den tråden om matning då!

Från länken i förstaposten i denna tråd
Bild

Så med rätt insignal bör den kunna styra ut helt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Topping D50s

Inläggav Harryup » 2019-10-22 08:44

juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.



HolographicAudio™ skrev:
juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?

Jag vet! :wink:
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote


Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...


Äsch, det är ju bara ettor och nollor, vad kan gå fel. :)
Ja, tyvärr räcker det inte med bitperfect som en del tjatar om. Allt möjligt spelar in då man sysslar med höga frekvenser.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-22 10:32

OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Topping D50s

Inläggav Harryup » 2019-10-22 10:40

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.


Absolut, och det ser jag inte som något unikt. Verklighet skiljer sig ifrån ideala konstruktioner om de inte skall kosta både en skjorta eller 2.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-10-22 11:02

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.


Jag är helt övertygad om att det är så, iaf gällande nätdelen som ju måste köpas till. Det följer med en strömkabel för USB. Anledningen sammanfattas bra av harryup.
Senast redigerad av juanth 2019-10-22 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s

Inläggav Frisk » 2019-10-22 11:18

Harryup skrev:
juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.



HolographicAudio™ skrev:

Jag vet! :wink:
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote


Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...


Äsch, det är ju bara ettor och nollor, vad kan gå fel. :)
Ja, tyvärr räcker det inte med bitperfect som en del tjatar om. Allt möjligt spelar in då man sysslar med höga frekvenser.

/Harryup

Hur jag matar streamern tror jag inte ska påverka, dock är det ju något annat än 1or och 0or ut ur DA-omvandlaren. Sen är ju streamern elektriskt ansluten, vilket förstås kan införa störningar vidare.

Min plan är att bygga ett linjärt matningsdon som matar all 5V, raspberry pi, Nvidia shield, dac etc. Kanske också ska lägga in trigger in, för att hålla strömförsörjningen igång switchat när resten är av och linjärmatat när anläggningen är på, främst för att kunna hålla shielden i standby. Då kan jag också bli av med potentiella störkällor i övrigt, även om de inte direkt bör påverka.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-10-22 13:12

Jag upplever skillnad på min streamer med olika nätdelar. Det är en RP med Allo digione kort och Volumio. Inte samma skillnad som för Toppingen men dock skillnad så jag köpte en iFi till den med:)

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-11-12 19:28

Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over.
Enkelt att göra men tänk på att den kabel som sitter på kortet är till BT antennen är en kontakt som ska dras rakt upp. Det insåg inte jag så den gick åt pipan men det kan jag leva med :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Topping D50s

Inläggav sprudel » 2019-11-12 20:18

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.


Jaha, då är Chords dacar dåligt konstruerade.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-11-12 21:01

Då blir det upp till bevis med jämförelse någon dag!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Topping D50s

Inläggav dewpo » 2019-11-12 21:24

Kanske OT men i testet nedan är en DAC som påvisar stora skillnader i prestanda beroende på hur den strömförsörjes :|
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-smsl-sanskrit-10th-dac.5702/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav philipbtz » 2019-11-12 22:50

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.


Jag tycker att man gör det allt för enkelt för sig när man säger så där. Varför jag påpekar det är för att jag har läst det så många gånger på det här forumet från alla möjliga. "Man hör ingen skillnad på slutsteg om de är rätt konstruerade och spelas inom dess linjära område" osv. Hur ofta är en apparat optimalt konstruerad, hur ofta används apparaten inom dess tänka område? Från mätningar som dykt upp på nätet på senare tid drar iaf jag slutsatsen att det kanske inte är lika vanligt som man skulle kunna tro.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Topping D50s

Inläggav philipbtz » 2019-11-12 22:55

dewpo skrev:Kanske OT men i testet nedan är en DAC som påvisar stora skillnader i prestanda beroende på hur den strömförsörjes :|
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-smsl-sanskrit-10th-dac.5702/


Löjlig skillnad ju! För er som inte orkar läsa så finns det en länk längst ner i artikeln..följer man den samt skrollar ner ännu lite mer så ser man!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-11-13 01:09

Det är sån här granskande journalistik hifi-magasinen borde hålla på med. Testa och ifrågasätta istället för att ge abstrakt målande beskrivningar av dyrkablars förträfflighet. Iaf på något ställe i ett nummer av tidningen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-11-13 01:19

philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.


Jag tycker att man gör det allt för enkelt för sig när man säger så där. Varför jag påpekar det är för att jag har läst det så många gånger på det här forumet från alla möjliga. "Man hör ingen skillnad på slutsteg om de är rätt konstruerade och spelas inom dess linjära område" osv. Hur ofta är en apparat optimalt konstruerad, hur ofta används apparaten inom dess tänka område? Från mätningar som dykt upp på nätet på senare tid drar iaf jag slutsatsen att det kanske inte är lika vanligt som man skulle kunna tro.


Samtidigt så har Johan rätt och det jag kan tänka mig att det är hård konkurrens och prispress som gör att det sparas in på strömförsörjning. Strömförsörjningen bör räknas som en del i konstruktionen. Topping har ganska tydligt gjort det till ett för köparen aktivt val att välja form och modell av strömförsörjning. De kör med lockpris och kommer undan ansvar då produkten fungerar bra med ett tillbehör.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Topping D50s

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-13 10:54

[quote="radelius"]Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over./quote]

Då bör väl någon mätbar skillnad finnas också? Var det inte just Topingen som skulle vara så bra, åtminstone mätmässigt?

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s

Inläggav radelius » 2019-11-13 11:08

Det är säkert mätbart men jag är inte mannen att göra det. En blindtest ska däremot genomföras tämligen snart. Återkommer

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster