Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer


Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Kraniet » 2019-09-13 12:40

Inga stativhögtalare men Kef Q550 låter riktigt bra.

https://beta.blocket.se/annons/goteborg ... e/86031676
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav 1987 » 2019-09-13 13:45

Kraniet skrev:Inga stativhögtalare men Kef Q550 låter riktigt bra.

https://beta.blocket.se/annons/goteborg ... e/86031676


Har du erfarenhet av stativaren i samma serie Q350?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Morello » 2019-09-13 13:47

1987 skrev:
Morello skrev:Om volymen under stativhögtalaren inte skall nyttjas till något vettigt, så kan man väl lika gärna skaffa sig en golvmodeller och dra nytta av den större nettovolymen.


Du har helt rätt, men det finns en faktor till att ta hänsyn till..... Om man inte har ett dedikerat ljudrum, och har en fru som tycker att mina förra högtalare (halvstora golvare) var alltför dominanta visuellt så får man söka sig till stativare. (Ett försök till att uttrycka mig diplomatiskt)


Eller så får frun förstå och respektera olika intressen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-13 14:50

Larsen är små golvare som ska stå mot väggen. Kanske vore något?

IMG_0582.png
IMG_0582.png (144.9 KiB) Visad 3978 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Kraniet » 2019-09-13 14:57

1987 skrev:
Kraniet skrev:Inga stativhögtalare men Kef Q550 låter riktigt bra.

https://beta.blocket.se/annons/goteborg ... e/86031676


Har du erfarenhet av stativaren i samma serie Q350?


Nej men Kef högtalare mäter ganska lika inom samma serie. Så förutom basen så skulle jag gissa att kvaliteerna består.

Baserat på mätningarna gjorda av Stereophile skulle jag gissa de låter riktigt bra.
https://www.stereophile.com/content/kef ... asurements

Men jag skulle nog inte vara nöjd utan ett par baslådor till dom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav DVD-ai » 2019-09-13 17:36

Jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera med tanke på tillgänglighet i norra sverige, mer än ytterst generellt.
Guru, Genelec och Revel blir mina starkaste rekommentationer om ej tur/retur till Stockholm och hämta ett par Ino piP(s) är ett alternativ. :)
Samtliga dessa borde gå att få skickade om inye annat.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Tangband » 2019-09-13 18:02

Jag tycker man kan ställa upp lite kriterier vad man vill att högtalaren ska prestera för 8000:-. Är kravet 105 dB på lyssningsplats så faller tex piP bort direkt. Ska högtalaren delas mot basmoduler vid senare tillfälle? Då bör den vara sluten, dvs konstruerad för att vara slutet utan provisoriska proppar i röret. En basreflexlåda som är proppad för att bli sluten får fel q värde i avstämningen .

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav 1987 » 2019-09-14 21:30

Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa upp lite kriterier vad man vill att högtalaren ska prestera för 8000:-. Är kravet 105 dB på lyssningsplats så faller tex piP bort direkt. Ska högtalaren delas mot basmoduler vid senare tillfälle? Då bör den vara sluten, dvs konstruerad för att vara slutet utan provisoriska proppar i röret. En basreflexlåda som är proppad för att bli sluten får fel q värde i avstämningen .


Näsblodsnivåer är fullständigt ointressant. Basmoduler kommer inte att bli aktuella.

Har nu under helgen lånat ett par Dynaudio Emit 20. Jag kan direkt konstatera att detta är en väldigt trevlig högtalare rakt igenom. Rent subjektivt är den allt jag söker, fenomenal basåtergivning för sin storlek. Gissningsvis inte så mycket att ge under 40-45Hz, men det som finns är väldigt kvalitativt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Tangband » 2019-09-15 08:02

1987 skrev:
Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa upp lite kriterier vad man vill att högtalaren ska prestera för 8000:-. Är kravet 105 dB på lyssningsplats så faller tex piP bort direkt. Ska högtalaren delas mot basmoduler vid senare tillfälle? Då bör den vara sluten, dvs konstruerad för att vara slutet utan provisoriska proppar i röret. En basreflexlåda som är proppad för att bli sluten får fel q värde i avstämningen .


Näsblodsnivåer är fullständigt ointressant. Basmoduler kommer inte att bli aktuella.

Har nu under helgen lånat ett par Dynaudio Emit 20. Jag kan direkt konstatera att detta är en väldigt trevlig högtalare rakt igenom. Rent subjektivt är den allt jag söker, fenomenal basåtergivning för sin storlek. Gissningsvis inte så mycket att ge under 40-45Hz, men det som finns är väldigt kvalitativt.


Kul :) .
Lita på dina öron och ta alla tips du får här med en stor nypa salt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav DVD-ai » 2019-09-15 16:39

Av lite vanligare högtalarmärken så är ju st Dynaudio det som brukar kunna låta helt rimligt dom gånger jag hört dom :)
Så det förvånar mig inte att dom har givit en känsla av nöjdhet :D

Dynaudio glömde jag bort, annars hade dom nog varit med i min rekommendation
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav STDI » 2019-09-15 16:53

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Larsen har golvstående modeller, i princip en stativare med inbyggda stativ...

Jaså. Menar du att hela lådan inte utnyttjas? Vilka modeller tänker du på?

Roger, kan du hjälpa mig att förstå vad du menar?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-15 18:10

Kan jag väl. Högtalare på stativ tar ju upp golvyta. En golvstående högtalare som tar upp samma golvyta kan använda hela sin låda till att göra t.ex. en mera utsträckt basåtergivning. Dock är det inte alla golvstående högtalare som använder hela volymen men det flesta gör det. Personligen har jag aldrig använt benämningen "stativare" förrän den dök upp på div. forum. Förr så man bokhyllehögtalare. Om man ämnar att ställa högtalaren på t.ex. bänk blir det förstås en annan sak. Har själv ett par piP på bänk vid TVn.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav STDI » 2019-09-15 19:09

Jag förstår fortfarande inte varför du tog Larsen som exempel. Är det någon av Larsen-modellerna som inte använder hela volymen "som låda"?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav i » 2019-09-15 20:27

STDI skrev:Jag förstår fortfarande inte varför du tog Larsen som exempel. Är det någon av Larsen-modellerna som inte använder hela volymen "som låda"?


För mig är det uppenbart: i stället för att använda utrymmet under diskant och mellanregister till ett stativ använder man det till högtalarens funktion. Dvs användandet av ett utrymme som annars inte gjort nytta men likväl tagit plats.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav STDI » 2019-09-15 20:35

i skrev:
STDI skrev:Jag förstår fortfarande inte varför du tog Larsen som exempel. Är det någon av Larsen-modellerna som inte använder hela volymen "som låda"?


För mig är det uppenbart: i stället för att använda utrymmet under diskant och mellanregister till ett stativ använder man det till högtalarens funktion. Dvs användandet av ett utrymme som annars inte gjort nytta men likväl tagit plats.

Ja, den delen är uppenbar för mig också. Jag undrar varför Roger skrev "Larsen har golvstående modeller, i princip en stativare med inbyggda stativ..." eftersom alla golvmodeller är sådana. Men om inte hela lådan utnyttjas är det något annat. Jag tolkar Rogers text som en antydan om att inte hela lådan utnyttjas på Larsen-högtalare, eller i alla fall någon av modellerna. Är det så?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav avr7000 » 2019-09-15 21:59

Ett par beg. Dynaudio Focus 160 kan du kanske få för de pengarna....

Låter trevligt å då är jag ändå Carlsson/Larsen -nörd :) :mrgreen:

(har haft ett par nyligen)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav DVD-ai » 2019-09-16 06:56

1987: Några fler intryck från Dynaudio burkarna du hade hemma ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-16 07:20

Larsen utnyttjar hela lådan. Allt annat vore idiotiskt med tanke på hur liten lådan är för de minsta Larsen. Högtalare som står nära/mot vägg dominerar heller inte rummet som ett par på stativ en bit ut. Själv har jag den äkta hälftens godkännande att ha ett par stora Magnepan 1.4 ut från vägg. I princip har ingen besökare fattat att det är högtalare, bara inbitna ljudnördar vet vad det är för några "rumsdelare".

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav dewpo » 2019-09-16 17:19

Jag vet inte hur dessa låter men jag tycker att de estetiskt sett ser finare ut än vad samma pengar uppbringar här hemma :oops:
https://www.aliexpress.com/item/4000043417067.html
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Nattlorden » 2019-09-16 17:22

Om det är ett koaxialelement, så var det en smart, eller i alla fall snygg, lösning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav juanth » 2019-09-16 19:24

Morello skrev:
1987 skrev:
Morello skrev:Om volymen under stativhögtalaren inte skall nyttjas till något vettigt, så kan man väl lika gärna skaffa sig en golvmodeller och dra nytta av den större nettovolymen.


Du har helt rätt, men det finns en faktor till att ta hänsyn till..... Om man inte har ett dedikerat ljudrum, och har en fru som tycker att mina förra högtalare (halvstora golvare) var alltför dominanta visuellt så får man söka sig till stativare. (Ett försök till att uttrycka mig diplomatiskt)


Eller så får frun förstå och respektera olika intressen.


Precis. Jag tror män i allmänhet har alltför svårt att uttrycka vad som är viktigt kring deras intressesfär och därmed nedvärderar sig själva. Skärpning!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav 1987 » 2019-09-17 10:53

Generellt golvhögtalare vs stativhögtalare/bokhyllehögtalare: Kan det möjligen vara så att en stativare innehåller bättre komponenter för samma pris som en golvare = mer prio lagt på element, delningsfilter eftersom kostnaden för lådan är mindre? En större låda kräver väl dessutom extra kostnader på extra stagning o.s.v? En tanke bara.... :roll:

Gällande Dynaudio Emit 20: En i alla stycken jättetrevlig högtalare utan att jag rent subjektivt kan finna några svagheter. Hur de mäter skiter jag fullständigt i, jag uppskattar att de i mitt rum spelar kvalitativ bas ned till cirka 40 Hz vilket är fullt tillräckligt för mig. Mellanregister och diskant är antagligen det bästa jag har hört i denna prisklass. Jag har nu lämnat igen dem, men jag är ytterst nära att beställa ett par.

Visst finns det konkurrens och jag har inte hört alla. Har hört ett par piP för ganska länge sedan, vill minnas att de låter ganska snarlikt, de går kanske lite djupare i basen. Men jag känner att jag inte tänker gräva ned mig djupare i träsket utan köpa Emit:arna. Ska jag grotta ned mig djupare så är det sannolikt ett evighetsprojekt....

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav 1987 » 2019-09-17 10:57

juanth skrev:
Morello skrev:
1987 skrev:
Du har helt rätt, men det finns en faktor till att ta hänsyn till..... Om man inte har ett dedikerat ljudrum, och har en fru som tycker att mina förra högtalare (halvstora golvare) var alltför dominanta visuellt så får man söka sig till stativare. (Ett försök till att uttrycka mig diplomatiskt)


Eller så får frun förstå och respektera olika intressen.


Precis. Jag tror män i allmänhet har alltför svårt att uttrycka vad som är viktigt kring deras intressesfär och därmed nedvärderar sig själva. Skärpning!


Detta är en extremt intressant diskussion och kräver kanske lite bredare psykosociala studier. Frun har levt med mina olika golvare av god storlek ganska länge nu. Lösningen kanske vore ett Attefallshus av rejäl size, där ingen annan har något att säga till om. Det känns dock som att the sky is the limit när det gäller hur dyrt det kan bli innan man är klar....

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Kraniet » 2019-09-17 11:08

blev dåligt förslag..
Senast redigerad av Kraniet 2019-09-17 11:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Bill50x » 2019-09-17 11:09

Stativhögtalare kan ha vissa fördelar mot golvare, bland annat är de strålande/reflekterande ytorna mindre. Men om man nu ska ha högtalare på stativ, varför inte utnyttja utrymmet till större låda och därmed bättre baskapacitet? Utseendemässigt är stativ lika fula som en större låda, enligt mig då'rå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav juanth » 2019-09-17 11:42

Det bör i budgeten rymmas att låta bygga ett par OA51 klonlådor samt göra dem till ett par OA51.N, varken stativ eller golvare utan något som är betydligt mer osynligt, inte optiskt utrymmeskrävande och som samtidigt spelar i djup som större golvare. Se separat byggtråd om OA51.N
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

magnus2
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2004-01-18
Ort: Trollhättan

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav magnus2 » 2019-09-17 12:59

juanth skrev:Det bör i budgeten rymmas att låta bygga ett par OA51 klonlådor samt göra dem till ett par OA51.N, varken stativ eller golvare utan något som är betydligt mer osynligt, inte optiskt utrymmeskrävande och som samtidigt spelar i djup som större golvare. Se separat byggtråd om OA51.N



yey 8)

magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav 1987 » 2019-09-21 12:15

Så var det beställt...... ett par Emit 20 i svart. Can´t wait..... :twisted:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stativhögtalare nya eller beg max cirka 8k

Inläggav Tangband » 2019-09-21 16:58

1987 skrev:Så var det beställt...... ett par Emit 20 i svart. Can´t wait..... :twisted:


De där är säkert jättebra - kul ! :)

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster