ska köpa ny stereo, hjälp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

ska köpa ny stereo, hjälp?

Inläggav AndreasArvidsson » 2005-07-16 17:35

ska köpa ny sterio, förstärkare + högtalare
har kollat lite på hifi klubben och tagit fram några alternativ och skulle vilja ha ere synpunkter

nad 320bee 3700kr

B&W DM309 6k
B&W DM602.5 S3 6k
B&W DM602 S3 4.7k
DALI Blue 5005LE 4.5k
DALI Blue 6006 6k

max 6k för en golv och 4.7k för en stativare iom att stativet kostar ca 1.3k
bw har 2st golvare för 6k vilken e bäst? vad e skilnaden på dom?
är det värt att köpa dali 6006 istället för 5005le? kommer att spelas i en lägenhet där rummet är 20m2 så en massa bas kommer bara störa grannarna

ska användas huvudsakligen til musik å då hårdrock och metal mest

tips på bra beggade modeller är också uppskattat

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-07-18 18:15

När du lyssnar på högtalarna så märker du säkert att de olika högtalarna i samma serie låter helt annorlunda. Det kan alltså vara (och är ofta) så att tex bara en högtalare i en serie låter ok och de andra låter skrutt och det behöver inte vara den största eller dyraste i serien.

Rent generellt (förutsatt att inte stativaren råkar låta bäst) skulle jag personligen hellre välja en golvstående högtalare i stället för en stativare om den ändå ska stå på golvet. Då kan man lika gärna utnyttja höjden till en större låda = mindre kompromisser i basen.

Dalis blå "serie" har jag ägt och saknar inte så därför är min gissning att B&W 602.5 borde vara vettigast av alternativen.

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-18 23:25

Färdiga konsument-högtalare är ytterst sällan prisvärda!

Hifiklubben i all ära, men inte ens där finns görs best buy.

/bygg själv eller leta efter Sub och Stativare är vettigare

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-19 10:36

Lyssna på de små och billiga Quad-högtalarna: 11L och 22L... 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-19 10:50

Ja, det är faktiskt ett bra tips! Snyggt ytbehandlade är de också (om man nu tycker det är en viktig egenskap). Man kan t.o.m. från sidan se att lacken är mycket tjock så att man kan se igenom den, från sidan alltså. Stackars kineser som får stå och lacka dagarna i ända...

Få se nu, har jag också något bra tips att komma med?

Tja, jag tycker ett par vanliga golvhögtalare i allmänhet funkar bättre än kombinationen små satellithögtalare + en subbwoffer, vilket även är komplicerat att koppla upp helt rätt (kräver att topparna högpassfiltreras, enklast kopplas rätt medeslt det inbyggda delningsfiltren i en hembioförstärkare).

Billiga justa golvhögtalare då?

Du skulle kunna provlyssna ett par Energy kanske? Tyvärr säljs de på Elgiganten, men kanske kan köpas på öppet köp och provas hemma? Det kanske inte var ett jättebra tips, men något i alla fall.

Det viktiga är att du, Adzer, lyssnar på så många högtalare som möjligt innan du slår till, eftersom det finns så mycket dåligt på marknaden och alla låter olika. Och försök att "tänka bort" lyssningsrummet då du lyssnar, det är dock svårt, men försök i alla fall. Oftast skulle lyssningsmiljön i butiker kunna vara mycket bättre. Ofta har butiker ett bättre rum för dyrare högtalare. Be då att få lyssna på de billigare modellerna där istället, det brukar åtminstone bli bättre då än att lyssna på dem ute i butiksdelen.

Jo, jag har ett tips till; Amphion, men om du ska billiga så måste det bli deras små stativhögtalare tyvärr.

NHT bra också, men de finns knappt på marknaden längre, tyvärr.

Och så B&W kanske, men där tycker jag mest att jag personligen gillar deras allra största och är inte lika förtjust i deras billiga varianter.

Så där, nu har du några fler att överväga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-19 18:20

Återgå till Köpråd