av Johan_Lindroos » 2005-07-19 10:50
Ja, det är faktiskt ett bra tips! Snyggt ytbehandlade är de också (om man nu tycker det är en viktig egenskap). Man kan t.o.m. från sidan se att lacken är mycket tjock så att man kan se igenom den, från sidan alltså. Stackars kineser som får stå och lacka dagarna i ända...
Få se nu, har jag också något bra tips att komma med?
Tja, jag tycker ett par vanliga golvhögtalare i allmänhet funkar bättre än kombinationen små satellithögtalare + en subbwoffer, vilket även är komplicerat att koppla upp helt rätt (kräver att topparna högpassfiltreras, enklast kopplas rätt medeslt det inbyggda delningsfiltren i en hembioförstärkare).
Billiga justa golvhögtalare då?
Du skulle kunna provlyssna ett par Energy kanske? Tyvärr säljs de på Elgiganten, men kanske kan köpas på öppet köp och provas hemma? Det kanske inte var ett jättebra tips, men något i alla fall.
Det viktiga är att du, Adzer, lyssnar på så många högtalare som möjligt innan du slår till, eftersom det finns så mycket dåligt på marknaden och alla låter olika. Och försök att "tänka bort" lyssningsrummet då du lyssnar, det är dock svårt, men försök i alla fall. Oftast skulle lyssningsmiljön i butiker kunna vara mycket bättre. Ofta har butiker ett bättre rum för dyrare högtalare. Be då att få lyssna på de billigare modellerna där istället, det brukar åtminstone bli bättre då än att lyssna på dem ute i butiksdelen.
Jo, jag har ett tips till; Amphion, men om du ska billiga så måste det bli deras små stativhögtalare tyvärr.
NHT bra också, men de finns knappt på marknaden längre, tyvärr.
Och så B&W kanske, men där tycker jag mest att jag personligen gillar deras allra största och är inte lika förtjust i deras billiga varianter.
Så där, nu har du några fler att överväga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025