Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EA_73
 
Inlägg: 1406
Blev medlem: 2006-04-12
Ort: Jönköping

Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav EA_73 » 2019-09-24 06:39

Hejsan

Tänkte rådfråga om tips på ny/beggad hembioförstärkare. Denon avr 2809 är såld då jag vill byta till en lite modernare med atmos. Ska spela med högtalare från ino audio i14, Profundus x-4 samt 8 st A2. Basar och toppar drivs av externa steg delade med CR80. Förstärkaren behöver alltså driva befintliga surround samt eventuellt kommande atmos högtalare. Jag har sneglat på Marantz och Denon med Heos för att kunna styra bion med Amazon Alexa.

Marantz har ju en slimmad serie i NR. Begränsingar med ett sådant alternativ?

Prisnivå max 10 kkr.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-24 10:02

Jag råder dig att titta in på audiosciencerewiev och där ser du att alla hemmabioreceivers har, i sammanhanget, väldigt dåliga dacar och försteg. Amir varnar ofta dessutom för att köpa begagnat. Ska man göra det kan man köpa en gammal toppmodell tex från Denon och betala max en tusenlapp.

Själv skulle jag knappast köpa en receiver, men kanske en bioprocessor istället, så man kan koppla förbi skräpet då man ska lyssna på seriös 2- kanals återgivning.
Dethär är kanske bra ? Men ingen garanti att den är det : https://m.thomann.de/se/denon_dn_700avp.htm

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Kraniet » 2019-09-24 10:27

Jag har en Marantz 1608. Den funkar hur bra som helst och låter riktigt bra.
Har ju pre-out på frontarna samtidigt som den är slimmad.
Begränsningen är ju att den bara klarar 7.1 eller 5.1.2. Den har ju bara audyssey också vilket är riktigt skit. Men du har kanske inte behov av EQ-funktion.

En Marantz 6013 går ju in under budgeten 10 000. Så jag skulle nog kika på den. Den har ju 9.1 vilket betyder möjlighet till 7.1.2 eller 5.1.4.
Motsvarande Denon blir AVR-X3600H, men den är ju 4000 dyrare.

Att ljudkvaliteten skulle vara betydligt sämre än en 2-kanalare skulle jag vilja uppleva i ett blindtest innan jag tror på det. Finns ju dessutom inget som är lika prisvärt som en surroundreciever om man ser till funktionerna.

Atmos är absolut värt det tycker jag. Har dock inte gjort en riktig jämförelse mellan 7.1 och 5.1.2. Men jag är väldigt nöjd med mitt 5.1.2-ljud även på filmer som saknar atmos.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav philipbtz » 2019-09-24 10:38

En sak är uppenbar för mig iaf. Det är värt att köpa separata steg och DAC. Speciellt DAC:ar kan man få jättebra för inte mycket pengar. Slutsteg är lite mer att man får vad man betalar för men även där finns det genvägar. Jag gillar ju att rekommendera nc400 monoblock men det finns annat med. Men slutsteg och DAC är värt att lägga pengar på. AVR kommer det nya hela tiden och det finns än så länge inte jättemånga mätningar där ute på olika försteg så man kan ju ligga lite lågt vad gäller pengar än så länge. Slösa inte allt för mycket pengar på det. Kollar man på audiosciencereview ser man även att gamla AVR:ar ibland mäter bättre än nya och dyra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-24 13:30

philipbtz skrev:En sak är uppenbar för mig iaf. Det är värt att köpa separata steg och DAC. Speciellt DAC:ar kan man få jättebra för inte mycket pengar. Slutsteg är lite mer att man får vad man betalar för men även där finns det genvägar. Jag gillar ju att rekommendera nc400 monoblock men det finns annat med. Men slutsteg och DAC är värt att lägga pengar på. AVR kommer det nya hela tiden och det finns än så länge inte jättemånga mätningar där ute på olika försteg så man kan ju ligga lite lågt vad gäller pengar än så länge. Slösa inte allt för mycket pengar på det. Kollar man på audiosciencereview ser man även att gamla AVR:ar ibland mäter bättre än nya och dyra.


Förstegen med dac på många avr - apparater brusar och distar rätt friskt. Likaså slutstegen. Ett S/N på -75 dB eller sämre är vanligt om man läser audiosciencereview . Det är så dåligt att man får gå tillbaka till 1982 för att hitta liknande.

Jag tror inte det är nån jätte-hit att dac och försteg ska dela strömförsörjningar med 7 slutsteg.

Jag väntar därför på en bra test av audiosciencereview av ett bioförsteg, med inbyggd dac och volymkontroll. :)

Ingen apparat de testat av avr -apparaterna ( drygt 10 hittills ) kan väl kallas hifi, möjligen om man använder DIN-normen...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-24 13:59

Kanske lite långsökt- men dessa båda apparater testade av audiosciencereview använder samma eller liknande ess Sabre dac 9006-9007 .
Mätningarna troligen under samma förutsättningar.
Den övre Yamaha 1080 avr har 7 slutsteg inbyggda.
Den undre, Yamaha wxa 50 är en integrerad förstärkare med ett tvåkanaligt slutsteg inbyggt i samma låda.

Edit: LTS ju har även testat Yamaha wxc 50 , samma som wxa 50 men utan inbyggda slutsteg. Den uppvisar ännu bättre mätvärden- bruset är lägre.

Kanske kan man dra en del slutsatser av dessa tre apparater som delar liknande dac , men som har olika förutsättningar pga nätdelarna.

Edit 2: ess 9006 kan kopplas lite olika tror jag- kanske är förutsättningarna för wxc 50 och wxa 50 pga detta bättre, eftersom de (troligen ) bara använder 2 av dacens kanaler.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-24 14:07, redigerad totalt 3 gånger.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav MorganM » 2019-09-24 14:03

Denon 3000 serie och 4000 serie är riktigt bra.Sen helst slutsteg på det.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-24 14:08

MorganM skrev:Denon 3000 serie och 4000 serie är riktigt bra.Sen helst slutsteg på det.


Försiktig fråga... Du skriver att de är bra- hur vet du det ? Har du någon länk till tester med mätningar ?

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav MorganM » 2019-09-24 15:18

Tangband skrev:
MorganM skrev:Denon 3000 serie och 4000 serie är riktigt bra.Sen helst slutsteg på det.


Försiktig fråga... Du skriver att de är bra- hur vet du det ? Har du någon länk till tester med mätningar ?

Jag har själv 4300H.Och den låter bra.Bäst av alla jag haft innan (10st Denon).

Men nu använder jag den som försteg till Rotel 1585/1582/1582.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav MorganM » 2019-09-24 15:19

Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-24 15:36

MorganM skrev:https://www.whathifi.com/reviews/denon-avr-x3500h

Varför nämner du en annan modell än den du själv har? Och var är mätningarna som efterfrågas?
//Johan Lindroos

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav MorganM » 2019-09-24 17:20

Johan_Lindroos skrev:
MorganM skrev:https://www.whathifi.com/reviews/denon-avr-x3500h

Varför nämner du en annan modell än den du själv har? Och var är mätningarna som efterfrågas?

Är What hifi så helt fel ute?
Mätningarna är mina öron gällande min egen modell.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
EA_73
 
Inlägg: 1406
Blev medlem: 2006-04-12
Ort: Jönköping

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav EA_73 » 2019-09-24 19:19

Tack för bra svar än så länge. Får kika runt lite grand.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Lennart » 2019-09-24 19:22

Intressanta tester på audiosciencereview, nu kan inte jag uttala mig om mätningarna rätt utförda för att belysa hörbar ljudkvalité. Är det så implementation av digitalomvandlarna är så svårt eller är det oskickliga konstruktörer? Mer, har själv en Yamaha RX-A3070 som används som "centralenhet - processor. Använder alla slutstegen i den till 4 st surroundkanaler och 4 st atmos dito. Så nu är jag sugen på att skaffa mig ett "stereoförsteg" och gärna då med HT-Bypass funktion. Har den också en bra inbyggd/implementerad 2-kanals DAC så är det ett plus, men extern går också.

Edit: Har kanske lösningen själv här hemma i garderoben:) Har en fin Tag Mclaren AV32R BP-192 med "äkta by-pass" funktion.

/Lennart

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav philipbtz » 2019-09-24 22:24

Lennart skrev:Intressanta tester på audiosciencereview, nu kan inte jag uttala mig om mätningarna rätt utförda för att belysa hörbar ljudkvalité. Är det så implementation av digitalomvandlarna är så svårt eller är det oskickliga konstruktörer? Mer, har själv en Yamaha RX-A3070 som används som "centralenhet - processor. Använder alla slutstegen i den till 4 st surroundkanaler och 4 st atmos dito. Så nu är jag sugen på att skaffa mig ett "stereoförsteg" och gärna då med HT-Bypass funktion. Har den också en bra inbyggd/implementerad 2-kanals DAC så är det ett plus, men extern går också.

Edit: Har kanske lösningen själv här hemma i garderoben:) Har en fin Tag Mclaren AV32R BP-192 med "äkta by-pass" funktion.

/Lennart


Det har sagts många saker om mätningarna men allt testas under samma förutsättningar och det är utrustning av världsklass som används vad jag förstår..så ja.

Om det finns en trend i detta så är det att separata boxar är att föredra...för allt :) Inte ens slutsteg klarar sig här utan även där finns en vinning i monoblock vad det verkar. Det som är kul med detta är att man får en riktigt anledning att köpa sig massa drömprylar :lol: . Vart gränsen går för overkill är upp till var och en men datan börjar finnas där ute nu så man kan börja dra sina slutsatser. Speciellt DAC:ar för 2-kanal kan man ju få bort ur ekvationen helt för några tusenlappar eller om man vill köra på riktigt feelgood(inte att underskatta) så kan man lägga ännu några fler tusenlappar.

Där det blir lurigt är multikanal men man kan ju inte få allt här i livet. Och pressar man inte bio-boxarna nära ref nivå (alltså starkare än typ -10 på displayen) så verkar man vinna ganska mycket i prestanda.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-25 17:20

MorganM skrev:
Tangband skrev:
MorganM skrev:Denon 3000 serie och 4000 serie är riktigt bra.Sen helst slutsteg på det.


Försiktig fråga... Du skriver att de är bra- hur vet du det ? Har du någon länk till tester med mätningar ?

Jag har själv 4300H.Och den låter bra.Bäst av alla jag haft innan (10st Denon).

Men nu använder jag den som försteg till Rotel 1585/1582/1582.


Ok, kul att den låter bra. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Tangband » 2019-09-25 17:22

philipbtz skrev:
Lennart skrev:Intressanta tester på audiosciencereview, nu kan inte jag uttala mig om mätningarna rätt utförda för att belysa hörbar ljudkvalité. Är det så implementation av digitalomvandlarna är så svårt eller är det oskickliga konstruktörer? Mer, har själv en Yamaha RX-A3070 som används som "centralenhet - processor. Använder alla slutstegen i den till 4 st surroundkanaler och 4 st atmos dito. Så nu är jag sugen på att skaffa mig ett "stereoförsteg" och gärna då med HT-Bypass funktion. Har den också en bra inbyggd/implementerad 2-kanals DAC så är det ett plus, men extern går också.

Edit: Har kanske lösningen själv här hemma i garderoben:) Har en fin Tag Mclaren AV32R BP-192 med "äkta by-pass" funktion.

/Lennart


Det har sagts många saker om mätningarna men allt testas under samma förutsättningar och det är utrustning av världsklass som används vad jag förstår..så ja.

Om det finns en trend i detta så är det att separata boxar är att föredra...för allt :) Inte ens slutsteg klarar sig här utan även där finns en vinning i monoblock vad det verkar. Det som är kul med detta är att man får en riktigt anledning att köpa sig massa drömprylar :lol: . Vart gränsen går för overkill är upp till var och en men datan börjar finnas där ute nu så man kan börja dra sina slutsatser. Speciellt DAC:ar för 2-kanal kan man ju få bort ur ekvationen helt för några tusenlappar eller om man vill köra på riktigt feelgood(inte att underskatta) så kan man lägga ännu några fler tusenlappar.

Där det blir lurigt är multikanal men man kan ju inte få allt här i livet. Och pressar man inte bio-boxarna nära ref nivå (alltså starkare än typ -10 på displayen) så verkar man vinna ganska mycket i prestanda.


...med brasklappen att MÅNGA separata boxar för mycket pengar mäter illa även dessa. Men plockar man det bästa i varje apparatgenre så....

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav genstruktur » 2019-09-25 20:23

Jag tipsar om Onkyo TX-NR838 :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Kribban » 2019-09-26 19:41

Blir lite fundersam när jag läser den här tråden. Jag har en helt ny Marantz NR1609 och spelar upp musik på denna antingen genom Spotify Connect eller Airplay 2 men efter läst en hel del andra trådar så börjar jag bli lite fundersam på vad jag missar. Streaming får ju en del kritik här på faktiskt. Är det en CD-spelare och extern dac som gäller istället eller bara en bra CD-spelare. Har nog inte spelat CD-skivor på 10 år.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav philipbtz » 2019-09-27 11:18

Kribban skrev:Blir lite fundersam när jag läser den här tråden. Jag har en helt ny Marantz NR1609 och spelar upp musik på denna antingen genom Spotify Connect eller Airplay 2 men efter läst en hel del andra trådar så börjar jag bli lite fundersam på vad jag missar. Streaming får ju en del kritik här på faktiskt. Är det en CD-spelare och extern dac som gäller istället eller bara en bra CD-spelare. Har nog inte spelat CD-skivor på 10 år.


Extern DAC vars källa är fil från NAS/Tidal är nog så bra man kan få det precis nu. CD-spelare tror jag inte är riktigt lika optimalt. Jag kör en Allo Katana med Roon end-point med fil från NAS. Man kan köpa skivorna online.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Emanuelgbg » 2019-09-27 14:03

Varför skulle en cd-spelare vara sämre än nätverksdito?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav philipbtz » 2019-09-27 15:49

Emanuelgbg skrev:Varför skulle en cd-spelare vara sämre än nätverksdito?


Fler variabler.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-01 21:58

Berätta gärna vilka dessa flera variabler är.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav philipbtz » 2019-10-02 11:15

Nej tack, detta har behandlats i så många trådar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Harryup » 2019-10-05 19:24

Spotify har ju inget med förlustfri återgivning att göra alls.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav Ted_B » 2019-10-05 22:59

philipbtz skrev:
Emanuelgbg skrev:Varför skulle en cd-spelare vara sämre än nätverksdito?


Fler variabler.


Kan du inte lite kort berätta vad du menar?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ny/beggad hembioförstärkare. Råd om modell

Inläggav meshuggener » 2019-12-22 23:56

Onkyo 838 är testade av lts och denna låter bra som dac och försteg. Perfekt att koppla på ett slutsteg. Mycket prisvärt lösning.
Hade 838 och köpte senare storebror 1030 då jag ville få flera atmos kanaler.
Upplevde samma ljud som försteg och dac som i 838.
Nu kör jag dedikerat försteg för musik som låter bättre men man kommer ändå långt med dessa Onkyo.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster