Vägghögtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Vägghögtalare

Inläggav RMA » 2019-10-02 21:51

Har ni några tips på bra vägghögtalare? Skulle behöva några vettiga till biljardrummet där det är lite trångt när man vevar omkring med kön :) .
Baslådor får man nog räkna med att det behövs.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vägghögtalare

Inläggav Perfector » 2019-10-02 22:36

Förslag på låda som trotsar alla skönhetsideal.
Yttre bredd 394 mm
yttre höjd 594 mm
yttre djup 160 mm
Material 19 eller 22 mm
Tanken med lådan är enligt Philips att man bygger djupet mer än en kvarts men mindre än en halv våglängd i inre djup och därmed kortsluter signalen vid önskad delning med ett 6 dB filter.
Rör behövs
70mm innermått och det skall sluta 20 mm från inre bakväggen
Då bör omkretsens yta bli samma som rörets area vilket gör röret längre och mer effektivt.
Element 6½" av valfri modell samt diskant.
Lådan är testad med både 4" bas och 6½" och byggd med Visaton W170 bas/mellan samt dt 70 NG diskant.
filter var för laddningen
Bas 0.5 mH 1.2 tråd
Diskant 3.3 uF serie och 0.75 mH parallell samt dämpning 3.3 ohm serie och 12 ohm parallell för anpssning.
Den biten kanske måste mätas om men annars är det en ful men välljudande högtalare mycket lämplig för väggmontering då den är endast 16 cm djup.
Bilagor
Ful låda med bra ljud.jpg
Ful låda med bra ljud.jpg (100.47 KiB) Visad 2042 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vägghögtalare

Inläggav darkg » 2019-10-02 22:41

Helt utan belägg sympatiserar jag med den här modellen:

Bild

Jag minns inte att någon här har byggt, så det är hög tid!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Vägghögtalare

Inläggav Eri » 2019-10-03 08:37

Jag tror Solhaga har testat dem.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Vägghögtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-03 09:52

Dls Flatbox? Annars finns ju små smutta "sateliter" från Focal (Dome), Elipson Planet, Monitor Audio Radius, B&W M1. Alla dessa behöver ju en bas. Eller varför inte OD11 ny eller gammal? Har du pengar kanske Bremen vore något?

Ps, vad hände med Audio Innovation f8 (heter de så?)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vägghögtalare

Inläggav Kraniet » 2019-10-03 09:55

RMA skrev:Har ni några tips på bra vägghögtalare? Skulle behöva några vettiga till biljardrummet där det är lite trångt när man vevar omkring med kön :) .
Baslådor får man nog räkna med att det behövs.


Har du kollat in Cornered Audio?

https://www.cornered.dk/

De monteras i hörnen och använder väggarna som ett förlängt horn
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Vägghögtalare

Inläggav Jonas » 2019-10-04 08:22

Ovation f8 tyckte jag lät fint då jag provlyssnade för läng sedan.. Vet inte om dom går att få tag på.
Ovation f8.JPG
Ovation f8.JPG (33.46 KiB) Visad 1870 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vägghögtalare

Inläggav Kraniet » 2019-10-04 13:20

Jonas skrev:Ovation f8 tyckte jag lät fint då jag provlyssnade för läng sedan.. Vet inte om dom går att få tag på.
Ovation f8.JPG


Blev det nåt av det? Jag har då inte sett nåt mer än det där konceptet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Vägghögtalare

Inläggav RMA » 2019-10-04 13:51

Tackar för alla tips. Bygga själv ids jag inte i detta projekt, däremot skulle monterings sats vara kul.
piP och Guru skulle kunna fungera, Bremen och OA61 vore toppen men tyvärr lite för dyrt i detta sammanhang. Begagnade OA51 vore intressant.
IA var trevlig bekantskap på Stockholmsmässan, men har elementen nedåt vilket jag inte vet hur bra det blir för detta.
En tanke vore a2 med basmoduler, kontaktade en kille som hade a3 till salu men han ville ha motsvarande 4st a2 för dom.
Vad tror expertisen här om a2/3 som huvud högtalare? Ljudbilden är inte det viktigaste då man aldrig sitter ner och lyssnar när man spelar.
Har för mig att iö har skrivit att dom fungerar bra som lounge högtalare.
Skulle det fungera att montera piP element i a2 lådan tro? För att få en normal impedans som huvudhögtalare.
Detta skulle ju bli väldigt likt Bremen.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vägghögtalare

Inläggav NADifierad » 2019-10-04 21:18

Jonas skrev:Ovation f8 tyckte jag lät fint då jag provlyssnade för läng sedan.. Vet inte om dom går att få tag på.
Ovation f8.JPG

Var inte det de som Nagref, Jonasp och Fjonken låg bakom?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vägghögtalare

Inläggav Elfsberg » 2019-10-05 09:21

Jag skulle definitivt välja iP för normalt stillasittande lyssnande men i ditt fall, precis som du redan är inne på, är det antagligen mer lämpligt med surrounder.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vägghögtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-06 17:53

RMA skrev:En tanke vore a2 med basmoduler... Vad tror expertisen här om a2/3 som huvud högtalare?

iö har kommenterat det i Peter Steindl?-tråden:
IngOehman skrev:Kan nämna att en av de allra största "aha-upplevelserna" av hur behagligt ett sådant (2*a2 eller 2*a3 + bas) system kan bli, var Johan Lindroos förtjänst. Jag tror att det var på hans 30-årsdag, som firades i ett penthouse i gamla stan, jag tror det var på ett advokatkontor?

Johan hade tagit med bara två stycken a3 och en basmodul, och anläggningen fullkomligt rockade plejset, om man så säger. Musiken kunde avlyssnas varifrån som helst i den tämligen stora och avlånga lokalen, och överallt lät det bra!

De allra första experimenten med det gjorde jag dock redan på 70-talet men en avlägsen för-prototyp till det som skulle bli a3/a2 20 år senare, alltså på 90-talet.

Det har alltid varit min uppfattning att surroundhögtalare bör vara energikurvedimensionerade, eftersom de behöver vara många och kommer att nå lyssnaren från multipla riktningar och dessutom både direkt och via reflexioner. Så gjorde jag dem alltså redan på 70-talet, det vill säga ungefär 10 år innan jag träffat Stig Carlsson.

Sedan började jag leka med konceptet 1996 ordentligt, efter att Ken Kantor sagt åt mig att det var kommersiellt vansinnigt att lancera ett surroundsystem med 6-12 små högtalare (efter att jag sagt att det var så jag menade att det BORDE göras).

Kens dom om "vansinne" räckte för att jag skulle ta beslutet att återgå till att BARA göra just sådana surroundsystem. 8)
(Alltså multipla energikurvestrålare med psykoakustiskt optimerad stålning). 8)

1997 var de klara och jag började experimentera med att använda dem även som framhögtalare på ett lite mer "Carlssonskt sätt", bara på kul. Det passar inte mig personligen (jag vill ha ett mera direktljudsdominerat frontalt ljud) men när jag hör det förstår jag gott varför många gillar det (på samma sätt som jag förstår Carlsson-högtalarnas popuäritet).

Min uppfattning är att människor är olika och att världen definitivt är tillräckligt stor för att det skall finnas plats för många olika musiksignalupppackningsfilosofier. Det ryms definitivt fler än en inom det osäkerhetsområde som stereosystemet som sådant ger.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Vägghögtalare

Inläggav RMA » 2019-10-06 19:09

Tackar Kalejdokom, troligen det jag hade läst vid något tillfälle.
Får nog ta och ringa iö och diskutera detta med honom.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster