Billiga hörlurar för musikproduktion

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav HK430 » 2019-10-07 18:08

Hej och hallå det var ett tag sen

Skulle behöva nå tips på billiga lurar som fungerar att producera musik med.
Inga jättekrav förutom att jag helst slipper in-ears. Behöver inte vara perfekta, mera åt det "odåliga" hållet
Under 1000 pix, tack på förhand :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-07 18:15

Hörlurar är väl inte direkt lämpade överhuvudtaget om det gäller inspelning eller mixning? Ger ingen vidare information om stereobild eller basnivå.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-07 18:15

Sennheiser HD25 om du kan sträcka dig 200 över ditt önskepris. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-10-07 18:39

HK430 skrev:Hej och hallå det var ett tag sen

Skulle behöva nå tips på billiga lurar som fungerar att producera musik med.
Inga jättekrav förutom att jag helst slipper in-ears. Behöver inte vara perfekta, mera åt det "odåliga" hållet
Under 1000 pix, tack på förhand :)

Dom här borde passa herrn som handen i handsken
https://www.monacor.se/produkter/hoerlu ... nr/221180/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2019-10-07 19:45

RogerGustavsson skrev:Hörlurar är väl inte direkt lämpade överhuvudtaget om det gäller inspelning eller mixning? Ger ingen vidare information om stereobild eller basnivå.

Nej det förstås, men det är mera ett intresse än ett levebröd. Vill ha möjligheten att skapa nånting bara, just nu har jag ingen återgivning i hemmet alls.
Tänkte att det är bättre än nåt blåtandstjafs åtminstone. :) Tänkte mig nå piP i ett senare skede när ekonomin tillåter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 20:51

Jag använder ett par AKG 271 MkII när jag redigerar och mixar liveinspelningar. Dom låter väldigt "naturligt" i mina öron, utan överdriven bassboost. Levereras med både rak sladd och spiralsladd. Bekväma att ha på även vid längre sessions. Kostar strax under tusingen hos de flesta svenska leverantörer, men lite billigare hos Thomann.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-08 17:00

Kalejdokom skrev:Jag använder ett par AKG 271 MkII när jag redigerar och mixar liveinspelningar. Dom låter väldigt "naturligt" i mina öron, utan överdriven bassboost. Levereras med både rak sladd och spiralsladd. Bekväma att ha på även vid längre sessions. Kostar strax under tusingen hos de flesta svenska leverantörer, men lite billigare hos Thomann.

De är rätt okej men det fattas en del bas i dem. Den första versionen som bara hette K 271 Studio var klart bättre på den punkten. Jag har både gamla och nya varianten. Det är inte så att de är total baslösa, det finns bas, men den är inte lika korrekt som den borde.

Mitt skrala konstaterande är att man bör/skall inte prodda musik med lurar överhuvuvudtaget, och speciellt inte med lurar under en lax.

Jag kan tillägga att jag finner Sennheiser HD25 mer påtagligt fel än AKG K271 mkII. Men vad jag tror jag minns finns HD25 i flera olika varianter som låter olika, så man måste veta vilken man avser. Jag minns inte vilken modell av HD25 jag har, men kan kolla. Det är mellanregistret som irriterar mest vad jag minns.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2019-10-08 18:20

Johan_Lindroos skrev:
Kalejdokom skrev:Jag använder ett par AKG 271 MkII när jag redigerar och mixar liveinspelningar. Dom låter väldigt "naturligt" i mina öron, utan överdriven bassboost. Levereras med både rak sladd och spiralsladd. Bekväma att ha på även vid längre sessions. Kostar strax under tusingen hos de flesta svenska leverantörer, men lite billigare hos Thomann.

Mitt skrala konstaterande är att man bör/skall inte prodda musik med lurar överhuvuvudtaget, och speciellt inte med lurar under en lax.

Frågan är om du ens skulle kalla det för prodda eller musik, https://soundcloud.com/user-49640143/wip353 :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-08 18:41

HK430 skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Frågan är om du ens skulle kalla det för prodda eller musik, https://soundcloud.com/user-49640143/wip353 :)

Är det re-mixande av liknande slags musik som ovan så skulle jag inte välja AKG 271 MkII då de av många anses vara basfattiga, då är det nog bättre att köra på Sennheiser HD 25 som har bra balans mellan registren vilket den nuvarande versionen har. Tror Sennheiser återigen rakt av kallar den för HD 25, inte HD 25-II, HD 25-III eller något annat. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-10-08 18:55

Jag har erbjudit HK430 ett par Sennheiser HD650 för en tusing jämnt. Blir det ett bra val för honom?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-08 18:58

Bill50x skrev:Jag har erbjudit HK430 ett par Sennheiser HD650 för en tusing jämnt. Blir det ett bra val för honom?

/ B

Det blir nog bra det. :)

HD 650 är en öppen lur, men det kanske inte är ett problem för HK430?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2019-10-08 19:38

Bill50x skrev:Jag har erbjudit HK430 ett par Sennheiser HD650 för en tusing jämnt. Blir det ett bra val för honom?

/ B

Jag har mixat väldigt mycket med HD650 (men provlyssnar såklart även mixen i högtalare mellanåt). Riktigt bra och lättlyssnade lurar, och för 1000 kr så tycker jag inte ens att han borde behöva fundera :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-10-08 22:13

JB skrev:

Jag har mixat väldigt mycket med HD650 (men provlyssnar såklart även mixen i högtalare mellanåt). Riktigt bra och lättlyssnade lurar, och för 1000 kr så tycker jag inte ens att han borde behöva fundera :)

Det har han inte gjort utan bara beställt. Paketet är packat och lämnar snart huset.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2019-10-09 09:02

Johan_Lindroos skrev:

De är rätt okej men det fattas en del bas i dem. Den första versionen som bara hette K 271 Studio var klart bättre på den punkten. Jag har både gamla och nya varianten. Det är inte så att de är total baslösa, det finns bas, men den är inte lika korrekt som den borde.

Tätar dina bra, ligger båda versionerna likadant runt öronen?

Mina mkII har okej bas om jag trycker dem mot huvudet så de tätar någorlunda, men så orkar man ju sällan sitta och lyssna någon längre stund, och med glasögon på blir det än värre.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2019-10-09 09:07

PS. HD650 är väl liksom HD600 en lur utan huvudstöd i tonkurvan, dvs de saknar det tillskott i mellanregistret som får lurar att låta neutrala (med vanliga inspelningar till skillnad från de lätträknade konsthuvudinspelningarna). Arbetar man med dessa lurar riskerar alltså det man producerar att bli bas- och diskantfattigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-10-09 11:02

E skrev:PS. HD650 är väl liksom HD600 en lur utan huvudstöd i tonkurvan, dvs de saknar det tillskott i mellanregistret som får lurar att låta neutrala (med vanliga inspelningar till skillnad från de lätträknade konsthuvudinspelningarna). Arbetar man med dessa lurar riskerar alltså det man producerar att bli bas- och diskantfattigt.

... om man nu har den precisionen i sin produktion. Om jag inte missminner mig rör det sig om ett par dB som höjningen skall vara. Eller hur mycket är det, Johan?

PS. Svaret finns i det gamla numret av MoLT där LTS testade en väldans massa hörlurar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-09 11:19

RogerGustavsson skrev:Hörlurar är väl inte direkt lämpade överhuvudtaget om det gäller inspelning eller mixning? Ger ingen vidare information om stereobild eller basnivå.

Johan_Lindroos skrev:Mitt skrala konstaterande är att man bör/skall inte prodda musik med lurar överhuvuvudtaget, och speciellt inte med lurar under en lax.

Det finns definitivt flertalet situationer där slutna hörlurar är en direkt nödvändighet vid inspelning och mixning, men man bör vara väl medveten om det Roger säger att det är praktiskt taget omöjligt att avgöra hur stereobilden ser ut och då man inte "känner" basen är det väldigt svårt att avgöra vilken nivå den ligger på.
Men som sagt, hörlurar är i många lägen ett väldigt viktigt verktyg vid musikskapande beronende på vad man ska spela in eller mixa.

Några viktiga användningsområden:

- Vid de tillfällen man inte har tillgång till ett ljudisolerat kontrollrum och behöver höra just bara det som mikrofonerna "hör", för att med högsta nogrannhet kunna avgöra mikrofonernas avstånd och placeringar till ljudkällorna.

- Vid produktioner där sång ska spelas in i efterhand så är det bra att kunna höra det man ska sjunga till och isolera bort det från själva sång-upptagningen.

- Förbättra sin egen medhörning i en större orkester där man själv väljer hur starkt man hör sitt eget instrument i relation till de övriga.

- För att höra specifika detaljer vid mixning av enskilda element som exempelvis fas-korrelationer mellan flertalet mikrofon-upptagningar, att lättare kunna upptäcka mindre fel som brus vid reducerande av dessa m.m.

(Dessa saker jag tog upp här var bara för den allmännyttiga informationen och verkar inte röra just det trådskaparen ska använda sina hörlurar till. För honom som re-mixar redan färdigt inspelat material så är nog det viktigaste att hörlurarna sitter skönt på huvudet under längre stunder och att ljudet i dessa i längden inte skapar lyssnings-trötthet.) :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2019-10-09 12:18

En erfarenhet som jag gjort är att hörlurar i gemen (slutna och öppna) låter en att lägga bakgrundsljuden för lågt. När man sen lyssnar i högtalare så ligger allting (som ska ligga i bakgrunden) för lågt. Det är i alla fall en erfarenhet jag gjort som gammal radiolärare på JMK i Stockholm.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-09 12:31

momus skrev:En erfarenhet som jag gjort är att hörlurar i gemen (slutna och öppna) låter en att lägga bakgrundsljuden för lågt. När man sen lyssnar i högtalare så ligger allting (som ska ligga i bakgrunden) för lågt. Det är i alla fall en erfarenhet jag gjort som gammal radiolärare på JMK i Stockholm.

Ja, jag tror egentligen allt som har med bredd och djupleds-information samt alla typer av ljudnivå-skillnader är svåra att få en riktig hum om. Utöver det så behöver man nog även känna basen för att kunna avgöra nivåer i de lägsta frekvenserna, vilket man inte gör med hörlurar.

Det skulle vara riktigt intressant om du ville ta dig tid att skriva en fördjupande beskrivning av de tänkbara för- och nackdelarna som användandet av hörlurar kan medföra vid ljudproduktion.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2019-10-09 13:05

En lämplig grad av korskoppling är naturligtvis till god hjälp. Att ena kanalens ljud hamnar i endast det ena örat är ju, vad skall vi säga, pyramidalt olämpligt?

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-09 13:34

E skrev:En lämplig grad av korskoppling är naturligtvis till god hjälp. Att ena kanalens ljud hamnar i endast det ena örat är ju, vad skall vi säga, pyramidalt olämpligt?

Mvh E*

Det är ju sällan så att ljudkällorna är 100% panorerade till antingen vänster eller till höger i mixen, så i de flesta fall spelas det mesta upp i båda kanalerna, bara olika starkt.

Jag har själv upptäckt att det är aningen lättare att i detalj lyssna hur fasen beter sig mellan kanalerna om man exempelvis har en närmickning kanal panorerad åt det ena hållet i mixen och en rumsupptagning av samma ljudkälla panorerad på motsatt sida. När man leker lite med fördröjningar av rumsljudet för att "lura" in känslan av ett större rum så kommer det onekligen ske fasförskjutningar som varierar med både fördröjningen och den faktiska avståndsskillnaden dessa upptagningar hade. En enda millisekunds skillnad i fördröjning kan få det hela att låta väldigt olika när fasen förskjuts och den detaljen har jag märkt är mycket lättare att avgöra med hörlurar än i högtalare, just för att hörlurarna agerar som ett "förstoringsglas" och zoomar in i detalj.

Hörlurar bör dock endast ses som ett komplement i det stora hela. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-09 14:08

Beror väl lite på vad för typ av musik man producerar, men det är inte alls ovanligt att man kan lägga saker så långt ut åt höger och vänster det bara går, o det hörs ju betydligt tydligare i hörlurar än i högtalare. Så att påstå att man hör stereobild sämre i hörlurar är väl ett lite sisodär påstående. O att basnivån skulle vara sämre är också ett konstigt påstående, för många så går basen betydligt djupare i lurarna än vad den gör i deras eventuella monitorer.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-09 18:41

Tell skrev:Beror väl lite på vad för typ av musik man producerar, men det är inte alls ovanligt att man kan lägga saker så långt ut åt höger och vänster det bara går, o det hörs ju betydligt tydligare i hörlurar än i högtalare. Så att påstå att man hör stereobild sämre i hörlurar är väl ett lite sisodär påstående. O att basnivån skulle vara sämre är också ett konstigt påstående, för många så går basen betydligt djupare i lurarna än vad den gör i deras eventuella monitorer.

Vilken typ av musik tycker du fungerar bra eller bättre med hörlurar?

Det är väl klart att man kan lägga vissa enskilda ljud längst ut till höger eller till vänster i ljudbilden, det jag sa var att ljudkällorna sällan ligger panorerade så till 100%. Klart man kan göra så, jag gör det också ibland.
En av de största svagheterna med hörlurslyssning utan crossfade är ju just ljud som är 100% panorerade, det blir inte en stereo-effekt, det blir ju så mono det bara kan bli. Tycker du det är ett tecken på bra stereo? :)

Jag sa inte heller att basnivån är sämre i hörlurar, det jag sa var att det i hörlurar är svårt att avgöra basnivå då man i hörlurar inte ”känner” nivån och då menar jag de frekvenser som känns mer än vad de hörs.

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-10 19:04

goat76 skrev:
Tell skrev:Beror väl lite på vad för typ av musik man producerar, men det är inte alls ovanligt att man kan lägga saker så långt ut åt höger och vänster det bara går, o det hörs ju betydligt tydligare i hörlurar än i högtalare. Så att påstå att man hör stereobild sämre i hörlurar är väl ett lite sisodär påstående. O att basnivån skulle vara sämre är också ett konstigt påstående, för många så går basen betydligt djupare i lurarna än vad den gör i deras eventuella monitorer.

Det är väl klart att man kan lägga vissa enskilda ljud längst ut till höger eller till vänster i ljudbilden, det jag sa var att ljudkällorna sällan ligger panorerade så till 100%. Klart man kan göra så, jag gör det också ibland.
En av de största svagheterna med hörlurslyssning utan crossfade är ju just ljud som är 100% panorerade, det blir inte en stereo-effekt, det blir ju så mono det bara kan bli. Tycker du det är ett tecken på bra stereo? :)

Jag sa inte heller att basnivån är sämre i hörlurar, det jag sa var att det i hörlurar är svårt att avgöra basnivå då man i hörlurar inte ”känner” nivån och då menar jag de frekvenser som känns mer än vad de hörs.

Elektronisk musik tänker jag väl mest på. Har lyssnat på psytrance mycket genom åren o där är det mycket stereobredd man leker med. Dock det bästa exemplet jag har väl den här låten från Tipper, den funkar ganska många snäpp bättre i lurar än i högtalare imo (kan för övrigt rekommendera att spana in mer från Tipper, gjort allt från ambient, till chill, till dansmusik)

Både jag och andra vet jag gärna leker med rena monoljud som panoreras höger och vänster för att få lite spännande effekter, o det hörs ju tydligare i lurar.
Jag vet om hela grejen att det inte är lika naturligt då ljud i verkligheten alltid kommer träffa båda öronen oavsett varifrån det kommer, men sån musik jag oftast lyssnar på är inte direkt förankrade i nån verklighet på det sättet.

Angående basen så var det mest det Roger skrev jag kommenterade på, men orkade inte citera o hålla på då jag satt på telefonen. Kanske borde varit tydligare :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-10 21:10

Tell skrev:
goat76 skrev:

Elektronisk musik tänker jag väl mest på. Har lyssnat på psytrance mycket genom åren o där är det mycket stereobredd man leker med. Dock det bästa exemplet jag har väl den här låten från Tipper, den funkar ganska många snäpp bättre i lurar än i högtalare imo (kan för övrigt rekommendera att spana in mer från Tipper, gjort allt från ambient, till chill, till dansmusik)
[ YouTube ]

Både jag och andra vet jag gärna leker med rena monoljud som panoreras höger och vänster för att få lite spännande effekter, o det hörs ju tydligare i lurar.
Jag vet om hela grejen att det inte är lika naturligt då ljud i verkligheten alltid kommer träffa båda öronen oavsett varifrån det kommer, men sån musik jag oftast lyssnar på är inte direkt förankrade i nån verklighet på det sättet.

Angående basen så var det mest det Roger skrev jag kommenterade på, men orkade inte citera o hålla på då jag satt på telefonen. Kanske borde varit tydligare :)

Det vart bra tips för just den skivan har jag hemma på en DVD-Audio-skiva med mumrikarnas PCM-ljud i 24/96. Jag kan lova att att det är en fin upplevelse i högtalare som piskar sk-ten ur tvåkanalsversionen i både högtalare och lurar. Jag kör den uppmixad till 7.1.4.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-10-10 21:29

En bra lur är denna

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt150.htm

förutsatt att man byter ut kuddarna mot DT100 kuddarna i velour:

https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_ ... velour.htm

Lite över budget men resultatet är bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-10 23:22

Tell skrev:Elektronisk musik tänker jag väl mest på. Har lyssnat på psytrance mycket genom åren o där är det mycket stereobredd man leker med. Dock det bästa exemplet jag har väl den här låten från Tipper, den funkar ganska många snäpp bättre i lurar än i högtalare imo (kan för övrigt rekommendera att spana in mer från Tipper, gjort allt från ambient, till chill, till dansmusik)

Den låten låter häftigt både i hörlurar och i högtalare. :)

I hörlurar blir det lite mer effekten av att ljuden studsar runt inne i huvuded, men personligen föredrar jag ändå hur det låter i mina vanliga högtalare med den större stereo-bredden och spridningen.

Tell skrev:Både jag och andra vet jag gärna leker med rena monoljud som panoreras höger och vänster för att få lite spännande effekter, o det hörs ju tydligare i lurar.

Ett ensamt monoljud som panoreras från höger till vänster hörs ju i "stereo" i båda hörlurarna förutom just när det når antingen 100% vänster eller till höger då det tillfälligt blir helt mono i ena örat. Det är i det läget det blir så onaturligt vilket olika crossfade lösningar försöker råda bot på, jag har dock aldrig hört en sådan funktion låta fullt övertygande så jag använder det aldrig.
Effekten uppstår och hörs ju därmed tydligt mer på grund av ett av de största felen med hörlurslyssning och inte direkt p.g.a. att det fungerar bättre i hörlurar än i högtalare.

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-10 23:31

Johan_Lindroos skrev:Det vart bra tips för just den skivan har jag hemma på en DVD-Audio-skiva med mumrikarnas PCM-ljud i 24/96. Jag kan lova att att det är en fin upplevelse i högtalare som piskar sk-ten ur tvåkanalsversionen i både högtalare och lurar. Jag kör den uppmixad till 7.1.4.
Hade ingen aning om att han gjort sin musik i redig surround, men samtidigt blir jag inte förvånad då jag vet att han ska ha jobbat med bl a DTS på nåt sätt. Men coolt! Lär garanterat piska stereo-versionen ja. Får se när jag kommer få chansen att lyssna på det, har ju inget sånt system tillgängligt alls just nu.

goat76 skrev:Den låten låter häftigt både i hörlurar och i högtalare. :)

I hörlurar blir det lite mer effekten av att ljuden studsar runt inne i huvuded, men personligen föredrar jag ändå hur det låter i mina vanliga högtalare med den större stereo-bredden och spridningen.

Ett ensamt monoljud som panoreras från höger till vänster hörs ju i "stereo" i båda hörlurarna förutom just när det når antingen 100% vänster eller till höger då det tillfälligt blir helt mono i ena örat. Det är i det läget det blir så onaturligt vilket olika crossfade lösningar försöker råda bot på, jag har dock aldrig hört en sådan funktion låta fullt övertygande så jag använder det aldrig.
Effekten uppstår och hörs ju därmed tydligt mer på grund av ett av de största felen med hörlurslyssning och inte direkt p.g.a. att det fungerar bättre i hörlurar än i högtalare.

Ett ensamt monoljud är ju mono oavsett hur det panoreras i hörlurar. Så därför är ju det betydligt tydligare att höra stereobredd etc just i hörlurar framför högtalare. Men skulle iaf säga att inget av dom egentligen är mer rätt eller fel än det andra, allt beror väl på vad den som producerar vill få ut utav det. Jag gillar iaf när jag är I musiken o inte bara har den framför mig. Det får alltså gärna studs runt i huvet på mig ^^

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-11 00:18

Tell skrev:Ett ensamt monoljud är ju mono oavsett hur det panoreras i hörlurar. Så därför är ju det betydligt tydligare att höra stereobredd etc just i hörlurar framför högtalare. Men skulle iaf säga att inget av dom egentligen är mer rätt eller fel än det andra, allt beror väl på vad den som producerar vill få ut utav det. Jag gillar iaf när jag är I musiken o inte bara har den framför mig. Det får alltså gärna studs runt i huvet på mig ^^

Några självklarheter men jag drar det ändå :) :

Exempel 1. Om ett ensamt mono-ljud som befinner sig precis i mitten i stereobilden spelas ju upp lika starkt i både höger och vänster högtalare/öronsnäcka.

Exempel 2. Om samma mono-ljud istället ska befinna sig 50% till vänster i ljudbilden så spelas det upp med 75% ljudstyrka i vänster högtalare/öronsnäcka och 25% från höger högtalare/öronsnäcka.

Exempel 3. Om samma mono-ljud ska befinna sig 100% till vänster så spelas 100% av ljudet i vänster högtalare/öronsnäcka och 0% i höger högtalare/öronsnäcka.

I både exempel 1 och 2 spelas mono-ljudet upp från två ljudkällor vilket då tekniskt sett är i stereo, men i exempel 3 spelas samma mono-ljud upp av endast en ljudkälla och är då det enda läget där ljudet verkligen rent tekniskt sett är helt i mono.

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-11 11:45

Jovisst är det rent tekniskt sett stereo men vi upplever det som mono, vilket iofs är rätt ballt egentligen eftersom ljudet kommer från två källor men vi upplever det som ett mitt imellan, lättlurad hjärna. O det gör vi oavsett om det spelas upp i högtalare eller hörlurar.
Däremot om ett ljud som t ex är pannat helt till vänster o det spelas upp i högtalare så blir det rätt uppenbart att det låter just rakt ifrån vänster högtalare. Så får vi ju inte bredare ljudbild i högtalare än vad högtalarna står placerade (ibland har ljuden tur o råkar hamna lite utanför pga rum och/eller lättlurad hjärna), i mitt fall just nu ungefär 2½ meter brett där ungefär 2½ meter framför mig. I hörlurar däremot så är det mer "nånstans så långt vänster i/utanför huvudet" som det låter, så där är det potentiellt oändligt brett. Så jag tycker det är märkligt att säga att man får bredare ljudbild i högtalare än i lurar. Det är som sagt kanske naturligare i högtalare, men iom att jag bara lyssnar på elektronisk "onaturlig" musik så bryr jag mig inte om det låter naturligt "rätt" eller inte :)

Nästa

Återgå till Köpråd