Billiga hörlurar för musikproduktion

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav goat76 » 2019-10-11 12:52

Tell skrev:Jovisst är det rent tekniskt sett stereo men vi upplever det som mono, vilket iofs är rätt ballt egentligen eftersom ljudet kommer från två källor men vi upplever det som ett mitt imellan, lättlurad hjärna. O det gör vi oavsett om det spelas upp i högtalare eller hörlurar.
Däremot om ett ljud som t ex är pannat helt till vänster o det spelas upp i högtalare så blir det rätt uppenbart att det låter just rakt ifrån vänster högtalare. Så får vi ju inte bredare ljudbild i högtalare än vad högtalarna står placerade (ibland har ljuden tur o råkar hamna lite utanför pga rum och/eller lättlurad hjärna), i mitt fall just nu ungefär 2½ meter brett där ungefär 2½ meter framför mig. I hörlurar däremot så är det mer "nånstans så långt vänster i/utanför huvudet" som det låter, så där är det potentiellt oändligt brett. Så jag tycker det är märkligt att säga att man får bredare ljudbild i högtalare än i lurar. Det är som sagt kanske naturligare i högtalare, men iom att jag bara lyssnar på elektronisk "onaturlig" musik så bryr jag mig inte om det låter naturligt "rätt" eller inte :)


Det har väl ganska mycket med att göra hur en specifik högtalares spridnings-karaktär är.
Du har väl en högtalare som är tänkt att stå med väldigt mycket invinkling där ljudet från högtalarna ska korsa varandra precis(?) framför lyssnaren?
Jag har aldrig hört din högtalare men min högtalare är byggd för att stå rakt framåt och har därmed en väldigt bred spridnings-karaktär, så för mig blir det en tydligt bredare ljudbild än den jag får i hörlurar.
Ljudet från hörlurar uppfattar jag endast sträcka sig från öra till öra med ett tydlig ”inuti-huvudet”-ljud, alltså inte någon direkt känsla av bredd.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav Tarzan » 2019-10-11 14:08

Ingen här som hunnit testat AKG k245?

Jag har just nu AKG k271 mk2 vars bas jag inte helt är överens med. Utöver basen bör jag kanske säga att jag tycker om ljudet i dem.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav JB » 2019-10-11 18:50

Tarzan skrev:Ingen här som hunnit testat AKG k245?

Jag har just nu AKG k271 mk2 vars bas jag inte helt är överens med. Utöver basen bör jag kanske säga att jag tycker om ljudet i dem.


AKG lurar är väl ganska ökända för att inte ha någon bas oavsett vilken modell man väljer, så vill man ha bas bör man nog välja något annat.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav E » 2019-10-11 19:04

Det gäller nog att få dem att ligga tätt mot huvudet.

Antar att lurarna slöt väldigt tätt när de mättes av LTS för Musik & Ljudteknik. Jag är nog felkonstruerad. (Ett bevis på det är att jag behöver glasögon.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav Tell » 2019-10-12 15:47

goat76 skrev:
Tell skrev:Jovisst är det rent tekniskt sett stereo men vi upplever det som mono, vilket iofs är rätt ballt egentligen eftersom ljudet kommer från två källor men vi upplever det som ett mitt imellan, lättlurad hjärna. O det gör vi oavsett om det spelas upp i högtalare eller hörlurar.
Däremot om ett ljud som t ex är pannat helt till vänster o det spelas upp i högtalare så blir det rätt uppenbart att det låter just rakt ifrån vänster högtalare. Så får vi ju inte bredare ljudbild i högtalare än vad högtalarna står placerade (ibland har ljuden tur o råkar hamna lite utanför pga rum och/eller lättlurad hjärna), i mitt fall just nu ungefär 2½ meter brett där ungefär 2½ meter framför mig. I hörlurar däremot så är det mer "nånstans så långt vänster i/utanför huvudet" som det låter, så där är det potentiellt oändligt brett. Så jag tycker det är märkligt att säga att man får bredare ljudbild i högtalare än i lurar. Det är som sagt kanske naturligare i högtalare, men iom att jag bara lyssnar på elektronisk "onaturlig" musik så bryr jag mig inte om det låter naturligt "rätt" eller inte :)


Det har väl ganska mycket med att göra hur en specifik högtalares spridnings-karaktär är.
Du har väl en högtalare som är tänkt att stå med väldigt mycket invinkling där ljudet från högtalarna ska korsa varandra precis(?) framför lyssnaren?
Jag har aldrig hört din högtalare men min högtalare är byggd för att stå rakt framåt och har därmed en väldigt bred spridnings-karaktär, så för mig blir det en tydligt bredare ljudbild än den jag får i hörlurar.
Ljudet från hörlurar uppfattar jag endast sträcka sig från öra till öra med ett tydlig ”inuti-huvudet”-ljud, alltså inte någon direkt känsla av bredd.


Mja alltså jag håller väl med om att högtalare låter större, men inte nödvändigtvis bredare. Alltså stort vs bredd i grader. Men oavsett vad så var jag inte ute efter att diskutera om att den ena är bättre än den andra, utan mer att jag motsatte mig var påståendet om att hörlurar inte ger någon vidare information om stereobredd eller basnivå o att hörlurar därmed inte lämpar sig överhuvudtaget för musikproduktion, för det stämmer ju inte för fem öre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav goat76 » 2019-10-12 17:25

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Jovisst är det rent tekniskt sett stereo men vi upplever det som mono, vilket iofs är rätt ballt egentligen eftersom ljudet kommer från två källor men vi upplever det som ett mitt imellan, lättlurad hjärna. O det gör vi oavsett om det spelas upp i högtalare eller hörlurar.
Däremot om ett ljud som t ex är pannat helt till vänster o det spelas upp i högtalare så blir det rätt uppenbart att det låter just rakt ifrån vänster högtalare. Så får vi ju inte bredare ljudbild i högtalare än vad högtalarna står placerade (ibland har ljuden tur o råkar hamna lite utanför pga rum och/eller lättlurad hjärna), i mitt fall just nu ungefär 2½ meter brett där ungefär 2½ meter framför mig. I hörlurar däremot så är det mer "nånstans så långt vänster i/utanför huvudet" som det låter, så där är det potentiellt oändligt brett. Så jag tycker det är märkligt att säga att man får bredare ljudbild i högtalare än i lurar. Det är som sagt kanske naturligare i högtalare, men iom att jag bara lyssnar på elektronisk "onaturlig" musik så bryr jag mig inte om det låter naturligt "rätt" eller inte :)


Det har väl ganska mycket med att göra hur en specifik högtalares spridnings-karaktär är.
Du har väl en högtalare som är tänkt att stå med väldigt mycket invinkling där ljudet från högtalarna ska korsa varandra precis(?) framför lyssnaren?
Jag har aldrig hört din högtalare men min högtalare är byggd för att stå rakt framåt och har därmed en väldigt bred spridnings-karaktär, så för mig blir det en tydligt bredare ljudbild än den jag får i hörlurar.
Ljudet från hörlurar uppfattar jag endast sträcka sig från öra till öra med ett tydlig ”inuti-huvudet”-ljud, alltså inte någon direkt känsla av bredd.


Mja alltså jag håller väl med om att högtalare låter större, men inte nödvändigtvis bredare. Alltså stort vs bredd i grader. Men oavsett vad så var jag inte ute efter att diskutera om att den ena är bättre än den andra, utan mer att jag motsatte mig var påståendet om att hörlurar inte ger någon vidare information om stereobredd eller basnivå o att hörlurar därmed inte lämpar sig överhuvudtaget för musikproduktion, för det stämmer ju inte för fem öre.


Håller med, hörlurar är i vissa lägen en direkt nödvändighet vid musikproduktion, beroende på vad man ska göra. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-15 12:34

Om avsaknad av bas är ett problem med AKG, blir jag påmind om KOSS, som i alla fall i min ungdom och senare gjorde riktigt bra lurar med bra bas. Minns dels en sluten variant (osäker om modell), dels den klassiska Porta Pro, som jag nog slet ut tre stycken av. Vet inget om KOSS idag, men kan vara värt att undersöka.

Edit, nu har jag undersökt. Det var förstås en Pro4A jag hade då det begav sig. Idag väljer man kanske Pro4S. Lite dyr kanske (1.249 kr på CDON):
http://www.koss.se/artikler/pro4s.html

Oj, vad köpsugen jag blev... kanske behöver en för att kunna jämföra med AKG K271 MkII…?

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav Tell » 2019-10-18 17:34

Av en händelse så dök den här upp för mig häromdan där det pratas med en masteringherre vid namn Glenn Schick som vann "Dynamic Range Day Award" (om det spelar nån roll för er) för arbete på albumet KOD av J Cole. Vet ärligt talat inte hur det låter, men antagligen itne helt dåligt ;) Oavsett så är det en ganska känd person inom mastering som tydligen har sumpat hela sin vanliga studio och enbart mastrar på sina in-ear-hörlurar. Så det är uppenbarligen inte helt omöjligt att enbart jobba med musik genom enbart hörlurar. Dom går igenom vissa för och nackdelar i podcasten för dom som orkar lyssna :)
https://soundcloud.com/themasteringshow ... w-with-ian

O när jag lyssnat på den kom jag på att jag själv för nåt år sen gjorde mig en egen mix utav Bob Marleys One Love, en mix som i mina öron låter bättre än nåt annat som släppts officiellt. Grejen med den var iaf att jag ville bredda Marleys röst en del vilket jag gjorde tills jag tyckte det lät lagom. Fram tills att jag satte på mig lurarna vill säga, då hördes bredden så mycket tydligare och att den uppenbarligen var alldeles för bred.
Tänker ju att det kanske är så att högtalare kanske låter större och bredare, men att bredden hörs _tydligare_ i lurar. Vet att många använder lurar i produktion just för att dom tycker detaljer hörs tydligare där vilket dom har en poäng med.

Så aa, HK430: Kör på med lurar du, o använd dom mycket o försök lära känna dom så gott som möjligt så kommer du antagligen veta hur o varför dom låter som dom gör, och när du gjort det så kommer också kunna jobba alldeles utmärkt med dom :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav Bill50x » 2019-10-18 19:27

Kalejdokom skrev:Om avsaknad av bas är ett problem med AKG, blir jag påmind om KOSS, som i alla fall i min ungdom och senare gjorde riktigt bra lurar med bra bas. Minns dels en sluten variant (osäker om modell), dels den klassiska Porta Pro, som jag nog slet ut tre stycken av. Vet inget om KOSS idag, men kan vara värt att undersöka.

Jag har haft Porta Pro i många år och tycker att dessa var alldeles utmärkta att ha på resor. Svängiga och trevliga, riktigt nöjsamt, aningen för bastunga men trots allt en lämplig kompromiss. Men till slut gick de sönder, en plastdetal bröts i bitar. Dessa slängdes förstås och jag köpte nya. Men dessa låter inte alls lika bra. Numera alldeles för bastunga och inte lika livlig återgivning som mitt gamla set. Rackarns att jag inte sparade de gamla lurarna och bara monterade dessas i den nya bygeln.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Billiga hörlurar för musikproduktion

Inläggav E » 2019-10-19 16:22

Tell skrev:Vet att många använder lurar i produktion just för att dom tycker detaljer hörs tydligare där vilket dom har en poäng med.

1) Är det bra att det de tycker hörs tydligt i lurarna, hörs otydligt (eller t ex för smalt) när det återges stereofoniskt (dvs med högtalare)?
2) Är det kanske odugliga högtalare (t ex i samma prisklass som hörlurarna) och/eller högtalare placerade i en miljö full av dåliga reflexer, som de där hörlursförespråkarna jämför med? För hög akustisk störnivå i rummet? Då blir det svårt att höra svaga ljud, efterklang m m.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster