Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Kan inte annat än att varmt rekommendera Holographic Audio. Just nu med trasigt slutsteg till subben kör jag äggen fullrange och jag kan säga att de aldrig har sjungit bättre än vad de gör nu. Akustiska instrument låter mycket realistiskt. I alla fall i mina öron.
MorganM skrev:eljulio skrev:Kan inte annat än att varmt rekommendera Holographic Audio. Just nu med trasigt slutsteg till subben kör jag äggen fullrange och jag kan säga att de aldrig har sjungit bättre än vad de gör nu. Akustiska instrument låter mycket realistiskt. I alla fall i mina öron.
Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
FBK skrev:MorganM skrev:eljulio skrev:Kan inte annat än att varmt rekommendera Holographic Audio. Just nu med trasigt slutsteg till subben kör jag äggen fullrange och jag kan säga att de aldrig har sjungit bättre än vad de gör nu. Akustiska instrument låter mycket realistiskt. I alla fall i mina öron.
Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
MorganM skrev:eljulio skrev:Kan inte annat än att varmt rekommendera Holographic Audio. Just nu med trasigt slutsteg till subben kör jag äggen fullrange och jag kan säga att de aldrig har sjungit bättre än vad de gör nu. Akustiska instrument låter mycket realistiskt. I alla fall i mina öron.
Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
MorganM skrev:FBK skrev:MorganM skrev:Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
sprudel skrev:MorganM skrev:eljulio skrev:Kan inte annat än att varmt rekommendera Holographic Audio. Just nu med trasigt slutsteg till subben kör jag äggen fullrange och jag kan säga att de aldrig har sjungit bättre än vad de gör nu. Akustiska instrument låter mycket realistiskt. I alla fall i mina öron.
Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
No no, inga regelrätta tester men subjektiva intryck av lyssningen.
MorganM skrev:FBK skrev:MorganM skrev:Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla Amp sixteen så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
goat76 skrev:MorganM skrev:FBK skrev:Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla Amp sixteen så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
Så No1200 lät alltså ljusare i klangen än Amp sixteen, isåfall kanske vi kan bortse ifrån att det skulle vara p.g.a en ljusare klang som Holographics slutsteg uppfattades ge ett mer rumsligt ljud, vilket var Rydbergs teori tidigare i tråden.
MorganM skrev:goat76 skrev:MorganM skrev:Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla Amp sixteen så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
Så No1200 lät alltså ljusare i klangen än Amp sixteen, isåfall kanske vi kan bortse ifrån att det skulle vara p.g.a en ljusare klang som Holographics slutsteg uppfattades ge ett mer rumsligt ljud, vilket var Rydbergs teori tidigare i tråden.
Exakt!
Annars kan många uppfatta det som mer rums info vid ljusare klang.Men här är det avsaknad av just ljus klang som gör att den fina rums infon kan uppfattas.
Var det verkligen Rydbergs teori?minns inte det faktiskt.
Rullake skrev:När försteget kommer med fjärr så blir det ett kit med amp 23 (eller amp 20) och signalkablarna
Ted_B skrev:Ja, jag köpte det gamla med fjärr begagnat i väntan på att det ska komma ett nytt med fjärr.
Det verkar dröja, och att inte ha fjärr till volymen är otänkbart för mig.
Ett slutsteg på 200 W eller mer väntar jag också på
Harryup skrev:MorganM skrev:goat76 skrev:
Så No1200 lät alltså ljusare i klangen än Amp sixteen, isåfall kanske vi kan bortse ifrån att det skulle vara p.g.a en ljusare klang som Holographics slutsteg uppfattades ge ett mer rumsligt ljud, vilket var Rydbergs teori tidigare i tråden.
Exakt!
Annars kan många uppfatta det som mer rums info vid ljusare klang.Men här är det avsaknad av just ljus klang som gör att den fina rums infon kan uppfattas.
Var det verkligen Rydbergs teori?minns inte det faktiskt.
Har någon F/E-testat båda eller någon av dom?
eljulio skrev:Det är såklart en nackdel att försteget saknar fjärr. Det har dock enligt Lars rätt stor prispåverkan. Jag sitter själv nära anläggningen när jag lyssnar, så problemet är för mig inte jättestort. Får väl se om och när fjärr tillkommer.
FBK skrev:eljulio skrev:Det är såklart en nackdel att försteget saknar fjärr. Det har dock enligt Lars rätt stor prispåverkan. Jag sitter själv nära anläggningen när jag lyssnar, så problemet är för mig inte jättestort. Får väl se om och när fjärr tillkommer.
Jag är tvärsäker på att ett prispåslag på tex. 2000kr med fjärr ger dubbelt antal lådor sålda än lådor utan fjärr.
MorganM skrev:FBK skrev:eljulio skrev:Det är såklart en nackdel att försteget saknar fjärr. Det har dock enligt Lars rätt stor prispåverkan. Jag sitter själv nära anläggningen när jag lyssnar, så problemet är för mig inte jättestort. Får väl se om och när fjärr tillkommer.
Jag är tvärsäker på att ett prispåslag på tex. 2000kr med fjärr ger dubbelt antal lådor sålda än lådor utan fjärr.
Så såg priset ut förut ett tag mellan pre 25/pre 25 fjärr.Men vet inte hur försäljningen var?
Men försteget som ska finnas med fjärr kommer kosta mer än dubbelt så mycket som sist pre 25 såldes för (7000:-).C:a 15-17 000:-.men innehåller då riia steg om jag minns rätt vad Lars skrev här förut.
MorganM skrev:FBK skrev:eljulio skrev:Det är såklart en nackdel att försteget saknar fjärr. Det har dock enligt Lars rätt stor prispåverkan. Jag sitter själv nära anläggningen när jag lyssnar, så problemet är för mig inte jättestort. Får väl se om och när fjärr tillkommer.
Jag är tvärsäker på att ett prispåslag på tex. 2000kr med fjärr ger dubbelt antal lådor sålda än lådor utan fjärr.
Så såg priset ut förut ett tag mellan pre 25/pre 25 fjärr.Men vet inte hur försäljningen var?
Men försteget som ska finnas med fjärr kommer kosta mer än dubbelt så mycket som sist pre 25 såldes för (7000:-).C:a 15-17 000:-.men innehåller då riia steg om jag minns rätt vad Lars skrev här förut.
MorganM skrev:FBK skrev:MorganM skrev:Då är vi två som tycker lika .
Får se vad Sprudel kommer fram till i sina tester?
Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla Amp sixteen så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
Frisk skrev:MorganM skrev:FBK skrev:Du har även jämfört HA emot Sybarite Audio ?, eller minns jag fel MorganM.. Är också nyfiken på Sprudel:s intryck.
Jo det stämmer.
Jag och Frisk här på forumet jämnförde no1200 mot Amp sixteen.
Det var väl inte så rättvis jämnförelse,då det borde varit no100.Men då fanns inte no100.
Vi lyssnade specifikt på låt 1 på skivan (svarta Björn med Kari Bremnes).Det är ett instrument i ljudbilden kl 2 som vi mest jämnförde med.Men även andra välljudande låtar.
Och fast det var lilla Amp sixteen så kunde åtminstone jag med säkerhet säga att rumsinfon var bättre på Amp sixteen.Man kunde lite lättare urskilja små ljud i ljudbilden.Jag uppfattar det som lite bättre svärta.
No1200 lät lite ljusare i klangen.
Jag ska inte säga emot dig, vi testade mycket den dagen och jag tappade nog lite fokus efter en del testande och mindes knappt vad jag lyssnade efter efter ett tag. Vi hade ju även ett Earthquake-steg med i testerna, även om det kom in i bilden lite senare. (Cinenova Grande br7)
Men vad jag vill tillägga är att samtliga steg hade olika förstärkning och vi inte på något sätt gjorde någon kalibrering eller ens ställde samma ljusstyrka mellan bytena. Det är ju inte helt lätt på HA-förstegen med analog volymratt. I just det fallet är det ju fördel med en som visar förstärkningen i siffror, då hittar man ju enkelt direkt tillbaka.
Frisk skrev:Ja, skiljer sig, nu hittade jag inte förstärkning av amp sixteen men amp twenty har 23dB som jag har för mig även företrädaren har, No1200 har 26,3dB (20gånger) och Earthquake är specat till "42 V gain relative to 1W" vad det nu innebär.
Testade med ino audio pi60.
Belker skrev:Frisk skrev:Ja, skiljer sig, nu hittade jag inte förstärkning av amp sixteen men amp twenty har 23dB som jag har för mig även företrädaren har, No1200 har 26,3dB (20gånger) och Earthquake är specat till "42 V gain relative to 1W" vad det nu innebär.
Testade med ino audio pi60.
Ok, ja då är det ju rimligt att det lät olika. Vi får hoppas någon (LTS?) vill testa dessa nya svenska steg ordentligt framöver.
Användare som besöker denna kategori: HerrD och 9 gäster