Ny/begagnad CD-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Kribban » 2019-11-27 00:20

Och ljudet då? Hör du någon skillnad?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Hotspur » 2019-11-27 11:31

Kribban skrev:Och ljudet då? Hör du någon skillnad?

Den är inte uppkopplad på anläggningen ännu och när den väl är det så kommer jag koppla den optiskt, så det blir ju en haltande jämförelse mot PD-30AE som skickar ut via coax.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Hotspur » 2019-11-28 07:11

Hotspur skrev:
Kribban skrev:Och ljudet då? Hör du någon skillnad?

Den är inte uppkopplad på anläggningen ännu och när den väl är det så kommer jag koppla den optiskt, så det blir ju en haltande jämförelse mot PD-30AE som skickar ut via coax.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/pioneer507_e.html
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Hotspur » 2020-01-06 11:14

Sålde Technics-spelaren och köpte istället en Sony XA50ES. Dock låter PD-30AE bättre som ren drive, varför jag använder Sonyn som integrerad spelare i mitt huvudsystem.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav AlbertHall » 2020-01-07 00:15

Hotspur skrev:
Kribban skrev:Och ljudet då? Hör du någon skillnad?

Den är inte uppkopplad på anläggningen ännu och när den väl är det så kommer jag koppla den optiskt, så det blir ju en haltande jämförelse mot PD-30AE som skickar ut via coax.


Hör du skillnad på optisk contra 75Ohm Coax?

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Hotspur » 2020-01-07 11:19

På Sony XA50ES hör jag skillnad på optisk och coax, ja, men bäst låter den ändå som spelare - inte som drive.
Med Pioneeren är det tvärtom, den låter bäst som drive. Hör däremot ingen skillnad på optisk och coax där!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav AlbertHall » 2020-01-07 19:54

Hotspur skrev:På Sony XA50ES hör jag skillnad på optisk och coax, ja, men bäst låter den ändå som spelare - inte som drive.
Med Pioneeren är det tvärtom, den låter bäst som drive. Hör däremot ingen skillnad på optisk och coax där!


Ok. Intressant. Optisk kabel är ju ifs mer störimmun.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav hcl » 2020-01-07 20:50

AlbertHall skrev:
Hotspur skrev:På Sony XA50ES hör jag skillnad på optisk och coax, ja, men bäst låter den ändå som spelare - inte som drive.
Med Pioneeren är det tvärtom, den låter bäst som drive. Hör däremot ingen skillnad på optisk och coax där!


Ok. Intressant. Optisk kabel är ju ifs mer störimmun.

Optisk överföring kan lätt vara sämre än elektrisk överföring, men som vanligt beror det på komponentval och utförande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav AlbertHall » 2020-01-07 22:16

hcl skrev:
AlbertHall skrev:
Hotspur skrev:På Sony XA50ES hör jag skillnad på optisk och coax, ja, men bäst låter den ändå som spelare - inte som drive.
Med Pioneeren är det tvärtom, den låter bäst som drive. Hör däremot ingen skillnad på optisk och coax där!


Ok. Intressant. Optisk kabel är ju ifs mer störimmun.

Optisk överföring kan lätt vara sämre än elektrisk överföring, men som vanligt beror det på komponentval och utförande.


Ja, kontakteringen på optiska kablar är ofta undermålig. Dessutom är det nästan aldrig riktiga glasledare.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav nuffe » 2020-04-15 14:41

Har förstått i tråden att blue-ray spelare inte är optimalt i en musik anläggning. Mest pga att de behöver en TV skärm för hantering.
Men finns det inga blue-ray som har egen skärm? Vore väldigt skönt att ha allt i ett och INTE behöva starta TVn när det ska spelas en
CD, har redan många lådor nog...

Henrik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-15 15:30

De flesta Blurayspelare har inte ens något sifferfönster så att man kan se vilken låt man spelar. Bara deluxmodellerna verkar har det i någon mån.
Mig veterligen finns det ingen dylik spelare som har någon riktig bildskärm.

P.S. Skaffa en UHD-blurayspelare istället! D.S.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Morello » 2020-04-15 15:37

Videospelarna är ofta extremt långsamma och ultrakrångliga i handhavandet - köp en bättre, begagnad CD-spelare istället.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav nuffe » 2020-04-15 15:49

Tack för svaren. Vad är UHD blue-ray?
Jag får väl leva med 2 lådor till... Har redan idag en PS3, som är ganska snabb när det gäller CD i olika format.
Nackdelen är att TVn måste vara igång även vid CD lyssnande och TVn för en del oväsen.

Henrik

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav mrGaskill » 2020-04-15 15:50

T.ex. Sonys x800m2 som klarar CD, bluray UHD, SACD och DVD-a + streaming har inte display. CD måste spelas via GUI på TVn, verkar det som. Riktigt osmidigt. Modellen över, x1100 har display, men verkar lite wonky ändå för smidig CD-spelning. Minnns inte varför dock. Den kostar 7-8000 kr också.

UHD bluray är bluray med högre kapacitet och stöd för 4k, m.m.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-15 16:12

Det mest usla med dessa videospelare är att man inte kan spola ljudet för CD på ett normalt vis (jag har tjatat om detta i många äldre inlägg, men det återkommer alltid läsare som inte känner till eller förstår problemet). D.v.s. att spolningen fortsätter då man släppt spolknappen. Vad som är ännu värre är att spolningen går extremt långsamt, för att med nästa dutt på knappen öka lite mer, ett till knappdutt ger ytterligare fart. Jävligt irriterande! :twisted: För mig är det helt obegripligt att förstå att det finns folk som tycker att Oppo är bra som spelare för CD. Riktigt kass spelare. Nä, man måste ha en normal CD-spelare som slutar spola när man släpper spolknappen och så får man ha en ytterligare apparat för att visa videoskivornas innehåll.
//Johan Lindroos

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-15 17:03

Nu tillverkas inte Oppo längre men jag köpte ganska nyligen modellen BDP-105EU och blev förvånad över hur mycket snabbare än föregångaren BDP-95EU den är. Hade jag inte haft det stora intresset för kompaktskivor och ett gäng cd-spelare till hands skulle jag absolut kunna leva med Oppo som enda spelare. Möjligheten att spola varierar även på cd-spelare - och jag spolar så gott som aldrig i låtar. Jag håller med om att avsaknaden av skärm på BD-spelare är ett otyg. Jag har löst det med hjälp av en liten Philips-skärm som står intill spelaren. Den är förstås ett måste när man ska hantera olika skiv- och multikanalformat. Med allt detta sagt: klart man ska ha minst en cd-spelare i anläggningen! Det är, om man väljer rätt modell, det bästa sättet att avnjuta de bästa skivorna som finns att tillgå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav mrGaskill » 2020-04-15 17:48

Jag håller helt med. Spola går ju inte någonstans. Jo, kanske spotify. Men ska man spela med sterjon så blir det via spotify/chromecast och har man HDMI och CEC så ska handskakas och grejjas. Spelar man via PCn via HDMI är det väl också handskakning och hackande och potentiellt krångel. Ska man streama via PCn direkt till Denon-receivern är gränssnittet gammalt, fult, segt och klunkigt. Inte sällan visas knepig information på receiverns display när man streamar FLAC via DLNA. Spola kan vara svårt ibland. Inte förtroendeingivande. Multikanal går inte att streama via DLNA trådlöst. Då måste det vara kabel.
Skräp. Gammal CD-spelare, en HK 7525, var bara att trycka igång och köra. :)

Jag var nära att köpa en Sony x800 , men jag iddes inte. Skräp, skräp.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav nuffe » 2020-04-15 18:08

Tack för all info, blir väl att köpa en CD spelare, en bättre begagnad eller se vad som finns på vinden, hmm

Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Frisk » 2020-04-15 23:23

Johan_Lindroos skrev:De flesta Blurayspelare har inte ens något sifferfönster så att man kan se vilken låt man spelar. Bara deluxmodellerna verkar har det i någon mån.
Mig veterligen finns det ingen dylik spelare som har någon riktig bildskärm.

P.S. Skaffa en UHD-blurayspelare istället! D.S.


Även de med display verkar sakna möjligheten att visa vettig information!? Kom över en oppo udp 205, denna har ju hyfsad display men verkar inte visa någon relevant information vid uppspelning av kompaktskiva. Dock bara funktionstestat vid leverans så möjligt det finns under inställningar. Tror varken den visade aktuellt spår eller speltid.
Däremot är den snabb nog både i uppstart och respons efter man matat i en skiva att jag skulle kunna leva med den för cd-uppspelning av den aspekten. Hur det snabbspolar vet jag inte.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-16 00:04

Sitter och leker med Oppo BDP-105EU efter att ha ägnat påskhelgen åt att koppla in surroundljudet efter några års tystnad i bakkanalhögtalarna. Spelar Belinda Carlisle på DTS-skiva i 5.1 - helt OK. Nog fungerar det att spola i låtarna efter lite tillvänjning och flera knapptryckningar. Man måste bara komma ihåg att trycka på spela-knappen efter att ha släppt spolknappen. Smått irriterande är det dock att upptäcka att kompositutgången inte fungerar om inte HDMI-utgången är urkopplad! Det är visst en nymodighet från 2014 för att förhindra analog bildkopiering men Oppo införde otyget tidigare. Därmed måste jag antingen skaffa en ny bildskärm - jag har ingen tv i ljudrummet och skulle ändå inte ha den påslagen när jag lyssnar på musik - eller en omvandlare från HDMI till kompositvideo. Nu sjunger Belinda "The ballad of Lucy Jordan" till ett arrangemang som verkar vara lånat från Marianne Faithfulls version. Hon, det vill säga Belinda, klarar sig hyggligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav nuffe » 2020-04-16 07:52

Frisk skrev:
Johan_Lindroos skrev:De flesta Blurayspelare har inte ens något sifferfönster så att man kan se vilken låt man spelar. Bara deluxmodellerna verkar har det i någon mån.
Mig veterligen finns det ingen dylik spelare som har någon riktig bildskärm.

P.S. Skaffa en UHD-blurayspelare istället! D.S.


Även de med display verkar sakna möjligheten att visa vettig information!? Kom över en oppo udp 205, denna har ju hyfsad display men verkar inte visa någon relevant information vid uppspelning av kompaktskiva. Dock bara funktionstestat vid leverans så möjligt det finns under inställningar. Tror varken den visade aktuellt spår eller speltid.
Däremot är den snabb nog både i uppstart och respons efter man matat i en skiva att jag skulle kunna leva med den för cd-uppspelning av den aspekten. Hur det snabbspolar vet jag inte.


Behöver den extern skärm/TV vid CD lyssning?

Henrik

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ny/begagnad CD-spelare?

Inläggav Frisk » 2020-04-16 08:15

nuffe skrev:
Frisk skrev:
Johan_Lindroos skrev:De flesta Blurayspelare har inte ens något sifferfönster så att man kan se vilken låt man spelar. Bara deluxmodellerna verkar har det i någon mån.
Mig veterligen finns det ingen dylik spelare som har någon riktig bildskärm.

P.S. Skaffa en UHD-blurayspelare istället! D.S.


Även de med display verkar sakna möjligheten att visa vettig information!? Kom över en oppo udp 205, denna har ju hyfsad display men verkar inte visa någon relevant information vid uppspelning av kompaktskiva. Dock bara funktionstestat vid leverans så möjligt det finns under inställningar. Tror varken den visade aktuellt spår eller speltid.
Däremot är den snabb nog både i uppstart och respons efter man matat i en skiva att jag skulle kunna leva med den för cd-uppspelning av den aspekten. Hur det snabbspolar vet jag inte.


Behöver den extern skärm/TV vid CD lyssning?

Henrik


Nä, verkar funka bra utan. Dock hade jag förväntat mig lite mer information på displayen, om jag minns rätt stod det bara CD, inte speltid eller återstående speltid eller ens aktuellt spår om jag minns rätt. Dock med reservation, spelaren får inte riktigt plats för stunden så gjorde bara en väldigt snabb funktionskontroll så startade bara spelaren och kontrollerade den gav bild ut och accepterade både CD och BD.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster