Hörlursförstärkare hur mycket påverkar de?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Hörlursförstärkare hur mycket påverkar de?

Inläggav dewpo » 2019-10-23 01:58

Som jag förstått det skall förstärkare inte påverka ljudet nämnvärt,
Men hörlursförstärkare verkar göra just det påverka ljudet väldigt mycket :?
Mina sony lurar har alltid känts lite tunna basen och inte så detaljerade i diskanten heller.
Men nu med mitt nya creativ AE-9 ljudkort sitter ljudet som en smäck :D
Basen är tung och fast och diskanten naturlig och detaljerad.
Jag trodde inte att drivningen till ett par lurar som skall vara ganska lättdrivna kunde göra så stor skillnad?
Vad är er erfarenhet gällande driving av lurar?


OT tyvärr så har jag lite brum till högtalarna ur ljudkortet så allt är inte frid och fröjd med det :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hörlursförstärkare hur mycket påverkar de?

Inläggav UrSv » 2019-10-23 07:34

Jag tror den enskilt största påverkan en hörlursförstärkare har är releterat till utgångsimpedansen. Den brukar variera mellan en knapp Ohm och upp mot 50 Ohm. Med ett par lurar som ligger på 300 Ohm påverkas tonkurvan minimalt av en utgångsimpedans på 1 Ohm men om man har lurar på 32 Ohm och utgångsimpedansen är 30 Ohm då får tonkurvan en rejält frekvensberoende påverkan. En vettig stärkare eller genomtänkt matchning är nog hyggligt viktigt. Detta ger en tydligt ljudpåverkan av förstärkaren men det är ju egentligen inte en fråga om att "låta bra" eller nåt annat utan helt enkelt så det blir. Notera att man ibland finner lurar som skall drivas högohmigt om jag förstått det rätt. Därför finns vissa hörlursstärkare med variabel utgångsimpedans.

Just i fallet AE-9 så är utgångsimpedansen ca 1 Ohm vilket ger liten påverkan.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörlursförstärkare hur mycket påverkar de?

Inläggav Tangband » 2019-10-23 20:11

UrSv skrev:Jag tror den enskilt största påverkan en hörlursförstärkare har är releterat till utgångsimpedansen. Den brukar variera mellan en knapp Ohm och upp mot 50 Ohm. Med ett par lurar som ligger på 300 Ohm påverkas tonkurvan minimalt av en utgångsimpedans på 1 Ohm men om man har lurar på 32 Ohm och utgångsimpedansen är 30 Ohm då får tonkurvan en rejält frekvensberoende påverkan. En vettig stärkare eller genomtänkt matchning är nog hyggligt viktigt. Detta ger en tydligt ljudpåverkan av förstärkaren men det är ju egentligen inte en fråga om att "låta bra" eller nåt annat utan helt enkelt så det blir. Notera att man ibland finner lurar som skall drivas högohmigt om jag förstått det rätt. Därför finns vissa hörlursstärkare med variabel utgångsimpedans.

Just i fallet AE-9 så är utgångsimpedansen ca 1 Ohm vilket ger liten påverkan.



Här är en jättebra som fungerar med Windows för 99:- . 0.9 ohms utimpedans .
viewtopic.php?f=4&t=69263&p=2058715&hilit=Apple+lightning#p2058715


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster