Stereoförstärkare till Dali concept 2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JacobLikesMusic
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-10-23

Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav JacobLikesMusic » 2019-10-23 21:25

Hej, alldeles okunnig här, jag söker en förstärkare som låter bra med mina Dali concept 2-högtalare.

Tidigare har jag haft Nad C315BEE och i mina öron låter den fantastiskt, knivskarpt, med en känsla av att ha bandet live framför sig. Förstår att den kanske inte imponerar alla i forumet här eftersom den ligger långt ner i budget-klassen. Mest gillar jag att jag får en detaljerad ljudbild.

Problemet med Nad-förstärkarn är att den går sönder hela tiden. Har reparerat 2 ggr, den har gått sönder 3. Så jag skulle vilja ha en som låter minst lika bra, men med komponenter som håller typ hela livet. (Om ni har nå tips på nåt jag bör undvika när det gäller att koppla dator/mobil eller annat, för att inte pajja hifi, får ni gärna berätta)

Vill ha smidig inkoppling av t ex mobil på framsidan, ev även bluetooth (inte enbart), men inte ett krav.

Budgeten är upp till runt 5000, möjligen lite mer om jag kan hitta begagnad för under 5k. Snegla lite på Rega Brio som verkar gå att få begagnad under 5k.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav RMA » 2019-10-24 18:34

Nästan omöjligt att peka ut en apparat som fungerar bra med en annan, det blir mycket chansa lyssna och tyck av det hela.
Bättre att satsa på erkänt bra grejor från början, då kan man dock få problemet att andra svagheter i anläggningen kommer fram och det inte låter så bra.
Men i långa loppet är det en bättre strategi än lyssna och tyck. Många gånger kan det som imponerar i början bli tröttsamt i längden.
När det gäller billiga förstärkare så kan Emotiva vara bra, annars finns Holographic Audio.
Mycket fina grejor lite utanför din budget men väldigt prisvärda, dom har bara för och slutsteg inga integrerade.
Rums akustiken är ofta viktigare än apparaterna.
Lycka till med projektet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Tangband » 2019-10-24 21:00

JacobLikesMusic skrev:Hej, alldeles okunnig här, jag söker en förstärkare som låter bra med mina Dali concept 2-högtalare.

Tidigare har jag haft Nad C315BEE och i mina öron låter den fantastiskt, knivskarpt, med en känsla av att ha bandet live framför sig. Förstår att den kanske inte imponerar alla i forumet här eftersom den ligger långt ner i budget-klassen. Mest gillar jag att jag får en detaljerad ljudbild.

Problemet med Nad-förstärkarn är att den går sönder hela tiden. Har reparerat 2 ggr, den har gått sönder 3. Så jag skulle vilja ha en som låter minst lika bra, men med komponenter som håller typ hela livet. (Om ni har nå tips på nåt jag bör undvika när det gäller att koppla dator/mobil eller annat, för att inte pajja hifi, får ni gärna berätta)

Vill ha smidig inkoppling av t ex mobil på framsidan, ev även bluetooth (inte enbart), men inte ett krav.

Budgeten är upp till runt 5000, möjligen lite mer om jag kan hitta begagnad för under 5k. Snegla lite på Rega Brio som verkar gå att få begagnad under 5k.


Svårt att veta eftersom ljudkvalitet är subjektivt. Men om gillar NAD och BBE versionerna så är mitt tips, om du inte behöver pre out och kör passiva högtalare på lägre volym:

1. En begagnad eller ny NAD BBE förstärkare. Din kanske var ett måndagsexemplar ?
2. En begagnad Naim Nait som är nyare än 5 år. Jag har själv haft två sådana genom åren. Naims förstärkare låter fruktansvärt bra, och min erfarenhet är att de ofta låter bättre än NAD och Rega de gånger jag jämfört. Se upp med brum på äldre exemplar bara.

JacobLikesMusic
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-10-23

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav JacobLikesMusic » 2019-10-24 22:35

Sökte på Emotiva och stötte på det här:
https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2 ... sx-ta-100/
Den fick väldigt mycket lovord i den artikeln. Inbyggt ljudkort skulle väl dessutom förbättra musik från spotify rejält... det blir ju inte alltid skivor nu för tiden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 00:56

Trist att din förstärkare krånglat. Man kan dock inte döma ut NAD pga detta. Hade dom haft generella kvalitetsproblem hade det nog varit välkänt. Jag har och har haft många NAD-stärkare och aldrig haft några problem. Jag menar bara att du inte ska vara rädd att välja NAD igen pga din erfarenhet. Tyvärr har ju sortimentet svängt lite hos NAD och det finns kanske mer intressanta modeller hos andra märken.

Jag noterar att Dali Concept 2 är lite tungdriven (87 dB/2,83V/1m) och skulle säkert blomma ut med lite högre effekt. En modell som jag inte har erfarenhet av men med bra spec och just nu på rea är denna:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ad ... d-dac.html
Den har digitala ingångar, inbyggd DAC och lite högre effekt jämfört med Emotiva. Den har också delbart för- och slutsteg, som ju annars är en typisk NAD-feature.

Onkyo och Pioneer har också lite mer effektstarka maskiner med nätverk, HDMI-ingångar och Spotify Connect. Det är väl inga class A/B, men jag är otroligt nöjd med min nya bioreceiver från Pioneer och modellen nedan bygger på samma teknik, fast som 2-kanalsreceiver - mycket intressant (t.ex. med MCACC rumskorrigering). Den har också en jättesnygg fjärr-app till mobilen där man kan ratta alla funktioner och även styra Spotify, Cromecast, Tidal eller vad man nu väljer att lyssna på.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/on ... ilver.html
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/pi ... svart.html

Lycka till!

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-25 08:11

Har inte hört den själv dock men den verkar trevlig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3 ... 0DEALw_wcB

JacobLikesMusic
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-10-23

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav JacobLikesMusic » 2019-10-25 09:42

En sak jag inte nämnt som jag uppskattar med den gamla nad:en är att ljudet blommar på låg volym, det är attraktivt och nyanserat även om man spelar lågt.

@Kalejdokom: har för mig att högtalarna är på 40w, tror du ändå att just kraften mellan en 50w och 75w förstärkare förbättrar ljudet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Tangband » 2019-10-25 09:48

JacobLikesMusic skrev:En sak jag inte nämnt som jag uppskattar med den gamla nad:en är att ljudet blommar på låg volym, det är attraktivt och nyanserat även om man spelar lågt.

@Kalejdokom: har för mig att högtalarna är på 40w, tror du ändå att just kraften mellan en 50w och 75w förstärkare förbättrar ljudet?


Stirra dig inte blind på watt angivelsen. Det beror på förstärkaren hur den beter sig vid större effekter. En 30 watts förstärkare kan upplevas kraftfullare än en på 100 watt spec. Dels kan det vara ljug i specifikationerna, dels kan drivförmågan vara helt olika vid olika impedans och fas-belastningar.

JacobLikesMusic
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-10-23

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav JacobLikesMusic » 2019-10-25 11:39

Tangband skrev:
JacobLikesMusic skrev:En sak jag inte nämnt som jag uppskattar med den gamla nad:en är att ljudet blommar på låg volym, det är attraktivt och nyanserat även om man spelar lågt.

@Kalejdokom: har för mig att högtalarna är på 40w, tror du ändå att just kraften mellan en 50w och 75w förstärkare förbättrar ljudet?


Stirra dig inte blind på watt angivelsen. Det beror på förstärkaren hur den beter sig vid större effekter. En 30 watts förstärkare kan upplevas kraftfullare än en på 100 watt spec. Dels kan det vara ljug i specifikationerna, dels kan drivförmågan vara helt olika vid olika impedans och fas-belastningar.


Vad funkar att titta på? Recensioner? Eller är det bara att lyssna som funkar?

Nån som har nå åsikter om den Emotiva jag länka till? Tycker den låter, på recension, bäst hittills.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Tangband » 2019-10-25 13:43

JacobLikesMusic skrev:
Tangband skrev:
JacobLikesMusic skrev:En sak jag inte nämnt som jag uppskattar med den gamla nad:en är att ljudet blommar på låg volym, det är attraktivt och nyanserat även om man spelar lågt.

@Kalejdokom: har för mig att högtalarna är på 40w, tror du ändå att just kraften mellan en 50w och 75w förstärkare förbättrar ljudet?


Stirra dig inte blind på watt angivelsen. Det beror på förstärkaren hur den beter sig vid större effekter. En 30 watts förstärkare kan upplevas kraftfullare än en på 100 watt spec. Dels kan det vara ljug i specifikationerna, dels kan drivförmågan vara helt olika vid olika impedans och fas-belastningar.


Vad funkar att titta på? Recensioner? Eller är det bara att lyssna som funkar?

Nån som har nå åsikter om den Emotiva jag länka till? Tycker den låter, på recension, bäst hittills.


Vill du vara säker så låna hem och testa. Hifiklubben erbjuder hemlån tror jag om du vill testa en ny NAD.
Just nu är det ute två Nad:ar BBE på hifitorget och blocket. Kanske ett tips ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 15:26

JacobLikesMusic skrev:En sak jag inte nämnt som jag uppskattar med den gamla nad:en är att ljudet blommar på låg volym, det är attraktivt och nyanserat även om man spelar lågt.

@Kalejdokom: har för mig att högtalarna är på 40w, tror du ändå att just kraften mellan en 50w och 75w förstärkare förbättrar ljudet?

Som redan påpekats är effektangivelser inte så exakta. Dali anger heller ingen fix effekttålighet på sina högtalare utan anger istället rekommenderad storlek:
Recommended Amp. Power (8 Ohm) [Watt]: 40-120

Dom skriver också*: Ensuring that you keep the volume low enough so the sound remains clear and undistorted will minimise the strain on both speakers and amplifier.
Följer man den rekommendationen kan man ha en betydligt kraftigare förstärkare utan att riskera att skada högtalarna och också få ett bättre ljud med minimal dist.

*) Det finns en del annat intressant att läsa i manualen också:
https://www.dali-speakers.com/media/326 ... manual.pdf

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Kraniet » 2019-10-25 15:45

Denon PMA 880 NE verkar vara en schysst stärkare i prisklassen.

https://www.hifiklubben.se/stereo/forst ... rstarkare/

edit: men har du funderat på att skaffa basar till systemet så är ju Advance ett smart val eftersom det är delbart mellan för och slutsteg
Mvh
Magnus

JacobLikesMusic
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-10-23

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav JacobLikesMusic » 2019-10-25 22:47

Ok, nu testade jag att byta en kondensator i min Nad, så för tillfället fungerar den. Fast förra gången höll det inte länge, så vet inte om det är något annat fel som pajjar kondensatorn snart igen.

Iaf så avvaktar jag lite, om det blir att byta så lutar jag fortfarande åt Emotiva:n.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... sx-ta-100/

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Zeeall » 2019-10-26 17:00

Jag skulle nog snegla på nya högtalare istället.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav RMA » 2019-10-26 18:42

Zeeall skrev:Jag skulle nog snegla på nya högtalare istället.

Håller med, men går grejorna sönder och man har en begränsad budget så är det inte så lätt.
Därför jag nämnde att det är bättre att satsa på något erkänt bra oberoende om det låter bättre med nuvarande högtalare.
Det har man igen om man skaffar bättre högtalare i framtiden och förstärkeriet hänger med i det läget.
Nu är säkert inte Naden någon dålig förstärkare och man skulle nog få en större förbättring med att byta högtalare.
Förstår samtidigt att det är svårt att slappna av om man förväntar sig att det ska falera igen.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Stereoförstärkare till Dali concept 2

Inläggav Zeeall » 2019-10-26 18:52

RMA skrev:
Zeeall skrev:Jag skulle nog snegla på nya högtalare istället.

Håller med, men går grejorna sönder och man har en begränsad budget så är det inte så lätt.
Därför jag nämnde att det är bättre att satsa på något erkänt bra oberoende om det låter bättre med nuvarande högtalare.
Det har man igen om man skaffar bättre högtalare i framtiden och förstärkeriet hänger med i det läget.
Nu är säkert inte Naden någon dålig förstärkare och man skulle nog få en större förbättring med att byta högtalare.
Förstår samtidigt att det är svårt att slappna av om man förväntar sig att det ska falera igen.


Missade att stärkaren hade havererat.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster