Blåtandmottagare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henlon
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-21
Ort: KATRINEHOLM

Blåtandmottagare

Inläggav henlon » 2019-11-03 11:06

I min iver att kunna lyssna på Spotify i min anläggning köpte jag för något år sedan en Philips AEA2700-12.
Det är en avsevärt sämre ljudkvalitet när jag lyssnar på musik genom denna från min iPhone7 än från övriga ljudkäller.

Vari ligger felet?

Är det så att musiken från Spotify är så 1) kraftigt komprimerad, 2) blutooth erbjuder inte bättre kvalitet eller 3) Philips mottagaren är dålig?

Går det att uppnå lika bra, eller i det närmaste samma kvalitet i blåtandöverföringen som från exempelvis en CD-skiva?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Blåtandmottagare

Inläggav gflar » 2019-11-03 11:30

Jag tror inte IPhone har stöd för Bluetooth APTX, rätta mig här någon ifall jag har fel.
Om du har möjlighet pröva en tfn med bättre Bluetooth.
Dacen i Philips-prylen är nog inte så bra heller. Har du testat de digitala utgångarna?

Användarvisningsbild
henlon
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-21
Ort: KATRINEHOLM

Re: Blåtandmottagare

Inläggav henlon » 2019-11-03 11:49

Jag har den kopplad till en Sentec SCA1 förförstärkare och den har ju inga digitala ingångar.

Finns det någon enklare lösning där man installerar sitt Spotify abonnemang direkt i hårdvaran istf i sin iPhone?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Blåtandmottagare

Inläggav gflar » 2019-11-03 12:41

Om det ”bara” är Spotify och IPhone som gäller skulle jag ha gått på någon billig AirPlay-pryl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Blåtandmottagare

Inläggav Conan » 2019-11-03 12:45

Svårt att säga vad som gör att det låter så dåligt, men kvaliteten på mottagaren samt "snålkodning på snålkodning" (Spotify Oggs + Blåtand) kan vara rimliga förklaringar. Ett alternativ jag själv har och är nöjd med är en sån här:

https://www.brl.se/sv/artiklar/yamaha-w ... gLRIPD_BwE

Med Spotify Connect i mottagaren streamas det direkt till enheten i högsta bithastighet. Mobilen/surfplattan är bara en slags fjärr till enheten. Jag tycker ljudkvaliteten är bra från den.



Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster