Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-28 16:23

Bill50x skrev:Är färgning alltid frekvensberoende? Dvs att man kan korriger denna med en equalizer.

/ B


Min bild av färgning är att den går att korrigera till viss del med EQ. Jag provade Dirac rumskorrektion tidigare, men det hjälpte inte fullt ut. Även om fasfel och nivå över frekvens kan korrigeras i viss utsträckning med PEQ så är det inte hela sanningen. Med de högtalare jag har nu upplever jag inte problem med färgning och jag kör utan Dirac :-)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Tangband » 2019-11-28 18:29

AndersHa skrev:
Bill50x skrev:Är färgning alltid frekvensberoende? Dvs att man kan korriger denna med en equalizer.

/ B


Min bild av färgning är att den går att korrigera till viss del med EQ. Jag provade Dirac rumskorrektion tidigare, men det hjälpte inte fullt ut. Även om fasfel och nivå över frekvens kan korrigeras i viss utsträckning med PEQ så är det inte hela sanningen. Med de högtalare jag har nu upplever jag inte problem med färgning och jag kör utan Dirac :-)


Färgning ( försämring ) är nog inte alltid frekvensberoende.
Allt som gör att återgivningens artikulation och klangfärg ändras kan nog kallas för färgning.
En förstärkare som inte orkar styra baskonerna perfekt utan återger basen lite svullet och otydligt , kan ha en rak frekvensgång.
En högtalare som har fasen felkopplad kan ha en rak frekvensgång.
Rak frekvensgång säger heller inget om hur hög förvrängningen är.
Det finns spatial färgning.


Rumskorrigering bör göras ( om man måste använda den ) vid rummets fundamentalresonanser och inte ovanför dessa. Dvs oftast mindre än 3 ingrepp. Jag har aldrig varit med om att rumskorrigering ger en entydig förbättring, utan att annat i ljudet samtidigt blir sämre. Jag kan dock tänka mig att horribelt dåliga högtalare slentrianmässigt uppställda i ett rum låter mindre dåligt med viss rumskorrektion. Men i de fallen blir det nog mycket bättre att istället ställa upp högtalarna på rätt sätt i rummet, där det låter bäst.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-28 18:57

Tangband skrev:
AndersHa skrev:
Bill50x skrev:Är färgning alltid frekvensberoende? Dvs att man kan korriger denna med en equalizer.

/ B


Min bild av färgning är att den går att korrigera till viss del med EQ. Jag provade Dirac rumskorrektion tidigare, men det hjälpte inte fullt ut. Även om fasfel och nivå över frekvens kan korrigeras i viss utsträckning med PEQ så är det inte hela sanningen. Med de högtalare jag har nu upplever jag inte problem med färgning och jag kör utan Dirac :-)


Färgning ( försämring ) är nog inte alltid frekvensberoende.
Allt som gör att återgivningens artikulation och klangfärg ändras kan nog kallas för färgning.
En förstärkare som inte orkar styra baskonerna perfekt utan återger basen lite svullet och otydligt , kan ha en rak frekvensgång.
En högtalare som har fasen felkopplad kan ha en rak frekvensgång.
Rak frekvensgång säger heller inget om förvrängningen.

Rumskorrigering bör göras ( om man måste använda den ) vid rummets fundamentalresonanser och inte ovanför dessa. Dvs oftast mindre än 3 ingrepp. Jag har aldrig varit med om att rumskorrigering ger en entydig förbättring, utan att annat i ljudet blir sämre. Jag kan dock tänka mig att horribelt dåliga högtalare slentrianmässigt uppställda i ett rum låter mindre dåligt med viss rumskorrektion. Men i de fallen blir det nog mycket bättre att istället ställa upp högtalarna på rätt sätt i rummet, där det låter bäst.


Instämmer :-)
Dirac/PEQ kan ge förbättringar nära lyssningsposition, men det är bättre att ge sig på orsakerna till problemen. Att jobba med placering och absorption/diffusion. Även små korrigeringar av placeringar och vinklar kan ge betydande förbättringar.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-12-07 01:50

Hej igen,

Sådär nu äntligen en Qutest på plats. Började lyssna för några dagar sedan och är mycket nöjd även om jag inte lyssnad in mig på de olika filtervalen. Kör på "orange" som jag gillar även om skillnaderna verkar vara relativt små mellan de olika inställningarna. Kanske kommer jag uppleva större skillnader efter ett tag?

Jag fick låna en Lavardin IS av en kompis. Det är något magisk över denna integrerade förstärkare på bara 2x45W. Akustisk musik, piano och röster lyfter till en ny nivå. Plötsligt kändes mitt klass D slutsteg lite analytiskt i direkt jämförelse. Förvånansvärt stora skillnader på flera sätt. Visst är det inte samma klipp och kraft i Lavardin, men det finns en musikalitet, känsla och naturlighet i klang som tydligt överträffar vad jag hört tidigare från mina högtalare. Och när jag gick från Sabre till Qutest öppnade sig ljudet än mera i alla ledder. Om man kunde förklara det med ord. Så svårt. Behöver helt enkelt upplevas.

Är det någon som har erfarenheter från Lavardin? Vore intressant att höra andras upplevelse kring deras förstärkare. Men för mig var det en mycket angenäm upplevelse. Många verkar säga att man hittat unika konstruktionslösningar som gör att den liknar mer ett rörsteg.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav rqu » 2019-12-08 12:24

AndersHa skrev:Kör på "orange" som jag gillar även om skillnaderna verkar vara relativt små mellan de olika inställningarna.
Jag skulle satsa på det vita filtret, eller möjligtvis det gröna. Läste inte så noga.
https://www.stereophile.com/content/chord-electronics-qutest-da-processor-measurements

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-12-08 18:28

rqu skrev:
AndersHa skrev:Kör på "orange" som jag gillar även om skillnaderna verkar vara relativt små mellan de olika inställningarna.
Jag skulle satsa på det vita filtret, eller möjligtvis det gröna. Läste inte så noga.
https://www.stereophile.com/content/chord-electronics-qutest-da-processor-measurements


DACen mäter riktigt bra även om impulssvaret visar viss osymmetri när det gäller ringningar med "varmt" filter och med "varmt HF rolloff" filter. Lyssningsmässigt är skillnaderna verkligen inte stora mellan filtren. Jag skulle inte kunna identifiera de olika varianterna vid en blindtest - inte ännu i alla fall.

Det blev det ingen A-B test mellan 2Qute och Qutest då jag bytte in 2Qute mot en begagnad Qutest.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster