Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-05 15:33

Hej,

Jag köpte en Chord 2Qute för drygt ett halvår sedan och tycker den presterar bra. Kanske speciellt upplösningen och att jag tycker att fler inspelningar låter bra nu jämfört med tidigare. Men baserat på den stora förbättringen jag fick jämfört med tidigare så kan jag inte undgå att börja fundera på nästa steg... Är det kanske en uppgradering till Qutest eller någon annan DAC? Denafrips och Schiit skulle kunna vara alternativ även om jag gillar Chord.

Men är det värt att uppgradera till Qutest? Kommer jag kunna märka någon förbättring?

Min signalkedja ser ut så här idag:

Laptop (tidal) > 2Qute DAC > eget försteg > Nord One SE NC500 MKII slutsteg (Hypex-moduler) > Mårten Oscar Trio

/Anders
Senast redigerad av AndersHa 2019-11-05 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord DAC 2Qute > Quest eller ?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 15:55

Från ett helikopterperspektiv - troligen bara om du kan göra det utan att det kostar något extra. Skillnaderna torde vara så små att du inte skulle ta dem i blindtest.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Chord DAC 2Qute > Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-05 16:55

Nattlorden skrev:Från ett helikopterperspektiv - troligen bara om du kan göra det utan att det kostar något extra. Skillnaderna torde vara så små att du inte skulle ta dem i blindtest.



Känns som du tycker 2Qute är ett bra alternativ :-) Om vi sänker ribban en bit finns det förvånansvärt stora skillnader mellan olika DACar, men skillnaderna minskar förstås när man kommer upp en bit. Kanske är 2Qute svårslagen i prisklassen eller ser du att det finns andra delar som du skulle ändra före DACen?

Men trots allt finns det alternativ som Denafrips Pontus eller till exempel Schiit Gungnir Multibit (2-2R typer) eller delta-sigma DACar. Använde tidigare en DAC med Sabre 9018. En krets som för några år av många ansågs vara en av de bättre. Men jämfört med Chords 2Qute upplevde jag större förbättringar än jag räknade med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord DAC 2Qute > Quest eller ?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 17:08

AndersHa skrev:Känns som du tycker 2Qute är ett bra alternativ :-) Om vi sänker ribban en bit finns det förvånansvärt stora skillnader mellan olika DACar, men skillnaderna minskar förstås när man kommer upp en bit. Kanske är 2Qute svårslagen i prisklassen eller ser du att det finns andra delar som du skulle ändra före DACen?


Nej, jag tycker att skillnaderna på DAC:ar sen Sabre kom är löjligt små om de bara implementerats ordentligt... och således inte värt att lägga pengar på.... de skillnaderna man tror man hör ligger troligast i psykologiska förväntningsfaktorer.

Lägg pengarna på rumsakustik istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-05 17:41

Nattis pratar antagligen i Nattmössan då han inte lyssnat på vare sig Chord 2Qute eller Qutest i känd miljö.
Det har jag.
Gå på Qutest, absolut. Det är en fantastisk dac, och du kommer att märka skillnad om resten av kedjan är bra.
Låna hem och prova.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Chord DAC 2Qute > Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-05 18:57

Lägg pengarna på rumsakustik istället.[/quote]

Kul att du nämner det. Hade just idag (!) en dialog med Vicoustic kring ett par av deras produkter. Har lite svårt att gå "all-in" på akustikbehandling då lyssningsrummet är vardagsrum och det finns någon annan part som har åsikter.. ;-) Men jag akustikbehandlade i alla fall sidoväggarna avseende tidiga reflektioner för en tid sedan. Gav klar förbättring på ljudbilden.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-05 19:01

Gå på Qutest, absolut. Det är en fantastisk dac, och du kommer att märka skillnad om resten av kedjan är bra.
Låna hem och prova.[/quote]

Man kanske ändå borde prata med Lefflers i Norrköping om ett lån. Borde vara närmsta stället från Linkeboda som har Qutest.

Vilka skillnader upplevde du mellan 2Qute och Qutest?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 19:07

sprudel skrev:Nattis pratar antagligen i Nattmössan då han inte lyssnat på vare sig Chord 2Qute eller Qutest i känd miljö.
Det har jag.
Gå på Qutest, absolut. Det är en fantastisk dac, och du kommer att märka skillnad om resten av kedjan är bra.
Låna hem och prova.


Jag har blindtestat 400kr blurayspelare mot Benchmark Dac2 (som är högst marginellt sämre än båda de två)... (Holographic preamp, Rotel 1090, Ino pi60s-s). Skillnaden är så liten att den gränsar på obefintlig. Ett par välplacerade dämppaneler däremot...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-06 08:43

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Nattis pratar antagligen i Nattmössan då han inte lyssnat på vare sig Chord 2Qute eller Qutest i känd miljö.
Det har jag.
Gå på Qutest, absolut. Det är en fantastisk dac, och du kommer att märka skillnad om resten av kedjan är bra.
Låna hem och prova.


Jag har blindtestat 400kr blurayspelare mot Benchmark Dac2 (som är högst marginellt sämre än båda de två)... (Holographic preamp, Rotel 1090, Ino pi60s-s). Skillnaden är så liten att den gränsar på obefintlig. Ett par välplacerade dämppaneler däremot...


Precis som jag misstänkte alltså. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-06 08:48

AndersHa skrev:Gå på Qutest, absolut. Det är en fantastisk dac, och du kommer att märka skillnad om resten av kedjan är bra.
Låna hem och prova.


Man kanske ändå borde prata med Lefflers i Norrköping om ett lån. Borde vara närmsta stället från Linkeboda som har Qutest.

Vilka skillnader upplevde du mellan 2Qute och Qutest?[/quote]

Mest påfallande initialt är bättre bas, upplösning och 3D perspektiv, allt låter mer verkligt. Efter längre tid så tar du till dig de små nyanserna också. Högre grad av avslappnat lyssnande, antagligen pga mindre dist.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersP » 2019-11-06 11:16

Nä, känns väl som att du har gått hela vägen med DAC. Jag har inte jämfört själv dock.

Jag gillar Chords tänkande. Man anbvänder inte färdiga dac-chips vad jag förstår. Mätmässigt var Mojo bättre än dom dyrare tycker jag, men det är musiken som räknas.
En riktig flerbits DAC skulle va kul att prova.
Om det gick att köpa.....

Kanske det finns mer att hämta på slutsteg?
Om du gillar dina Maarten då altså.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Morello » 2019-11-06 11:20

Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-06 11:27

sprudel skrev: Mest påfallande initialt är bättre bas, upplösning och 3D perspektiv, allt låter mer verkligt. Efter längre tid så tar du till dig de små nyanserna också. Högre grad av avslappnat lyssnande, antagligen pga mindre dist.


Den riktning jag strävar mot är just att komma så nära en upplevelse av verklighet som möjligt - inom de ramar jag har förstås (rummet & ekonomi är gränserna) . Och kanske speciellt när jag lyssnar på akustiskt, jazz eller klassisk piano. Kontaktade Lefflers - vi får se om det leder till något spännande.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-06 11:35

Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)


Jag håller precis på med en ny version av min förförstärkare där jag har alternativa signalvägar. tansparent, rörsteg och rörsteg + H2. Men jag börjar bli lite sugen på att nästa projekt skulle vara en DAC. Då skulle jag nog använda en R-2R precisions-DAC (ej audio-DAC). Har börjat kolla lite på det, men om det blir något är det nog "2020-projektet". Ska jag göra en DAC så vill jag att lösningen ska vara något extra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-06 17:01

AndersHa skrev:
Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)


Jag håller precis på med en ny version av min förförstärkare där jag har alternativa signalvägar. tansparent, rörsteg och rörsteg + H2. Men jag börjar bli lite sugen på att nästa projekt skulle vara en DAC. Då skulle jag nog använda en R-2R precisions-DAC (ej audio-DAC). Har börjat kolla lite på det, men om det blir något är det nog "2020-projektet". Ska jag göra en DAC så vill jag att lösningen ska vara något extra.


R2R dacar får ju emellanåt väldigt fina lyssningsomdömen, dock redovisar de inte lika exceptionella mätvärden som sigma-deltakonstruktioner. Att bygga en egen R2R är ju inte så helt enkelt. Men du kan köpa :D

Hetast just nu:

https://audiobacon.net/2019/02/28/denaf ... or-review/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-06 18:04

sprudel skrev:
AndersHa skrev:
Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)


Jag håller precis på med en ny version av min förförstärkare där jag har alternativa signalvägar. tansparent, rörsteg och rörsteg + H2. Men jag börjar bli lite sugen på att nästa projekt skulle vara en DAC. Då skulle jag nog använda en R-2R precisions-DAC (ej audio-DAC). Har börjat kolla lite på det, men om det blir något är det nog "2020-projektet". Ska jag göra en DAC så vill jag att lösningen ska vara något extra.


R2R dacar får ju emellanåt väldigt fina lyssningsomdömen, dock redovisar de inte lika exceptionella mätvärden som sigma-deltakonstruktioner. Att bygga en egen R2R är ju inte så helt enkelt. Men du kan köpa :D

Hetast just nu:

https://audiobacon.net/2019/02/28/denaf ... or-review/


Denfrips är absolut intressant men kanske Pontus som ligger mer i min prisklass. Har dock inte haft tillfälle att lyssna på någon Denafrips.

Att många i vissa fall kan uppskatta en dac eller annan komponent i signalkedjan mer än andra lösningar som har klart bättre spec är väldigt intressant! Och det är just det som drev mig att designa H2-lösningen i försteget.

Om jag gör en dac så tror jag inte det blir diskreta resistorer och fpga. Även om jag skrivit lite vhdl kod så är det inte min starka sida... Jag är mer inne på en krets. Det finns några alternativ som ser rätt vettiga ut.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersP » 2019-11-06 19:47

Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)

Vad tror du blìr bäst:
En sån processor som i Chord Mojo som programeras så att den liksom blir en DAC eller en av dessa gamla multibitsprocessorer?
Det är väl nåt liknande som sitter i Sentec Diana?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-06 19:50

AndersP skrev:
Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)

Vad tror du blìr bäst:
En sån processor som i Chord Mojo som programeras så att den liksom blir en DAC eller en av dessa gamla multibitsprocessorer?


Leta upp en lista på cd-spelare som använt 1702... det är inte utan att man blir imponerad när man läser den.

( Har faktiskt en spelare med sådan i huset.... fast nedtyngd av ett av foruments absoluta hatobjekt genom tiderna - Legato Link :lol: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-06 20:16

Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)


Här har du en ”kompis” som också är fötjust i PCM 1704. Har för mig att min Lavry da 10 har AD 1955, och den är skribenten inte lika fascinerad av.

https://forum.audiogon.com/discussions/ ... cd?page=54
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-06 21:53

sprudel skrev:
Morello skrev:Kolla begagnade maskiner med PCM1704 eller PCM1702 - där har du äkta multibit av högsta kvalitet (läs linjäritet)


Här har du en ”kompis” som också är fötjust i PCM 1704. Har för mig att min Lavry da 10 har AD 1955, och den är skribenten inte lika fascinerad av.

https://forum.audiogon.com/discussions/ ... cd?page=54


Surfade lite... PCM1704 finns fortfarande att köpa, men ofta svindyra..

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-08 23:59

Om man ska sikta på R2R dac så hittade jag en intressant ARMATURE ASTERION som är en version av Holo Audio Spring DAC. Verkar hyllad av en hel del. Kanske ändå inte värt att börja ett eget projekt... ungefär samma pris som Qutest.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 12038.html

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-11 13:44

AndersHa skrev:Om man ska sikta på R2R dac så hittade jag en intressant ARMATURE ASTERION som är en version av Holo Audio Spring DAC. Verkar hyllad av en hel del. Kanske ändå inte värt att börja ett eget projekt... ungefär samma pris som Qutest.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 12038.html


Intressant apparat.
Jag kollade lite på HoloAudio Spring "Kitsuné Tuned Edition" Level 3 D/A processor, och den har några saker som inte var bra, t.ex.:
1) Alltför stor roll-off i diskanten. Hörs garanterat.
2) Digitalfiltret släpper igenom vikningsdistorsion i lite väl hög grad.
3) Läget "NOS" (utan digitalfilter) Avrådes att användas för all sorts användning
4) Ovanligt jitterbeteende. Katastrof för digitalfilterläge "NOS" men fortfarande dåligt i ena kanalen med vanligt digitalfilter.

Bild

Källa: https://www.stereophile.com/content/hol ... asurements

Lite synd, det hade säkerligen gått enkelt att ge den betydligt bättre prestanda.

Om man ska ha denna apparat bör man bygga om den, åtminstone i det analoga rekonstruktionsfiltret.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-12 14:57

Johan_Lindroos skrev:4) Ovanligt jitterbeteende. Katastrof för digitalfilterläge "NOS" men fortfarande dåligt i ena kanalen med vanligt digitalfilter.


Johan_Lindroos skrev: Lite synd, det hade säkerligen gått enkelt att ge den betydligt bättre prestanda.

Om man ska ha denna apparat bör man bygga om den, åtminstone i det analoga rekonstruktionsfiltret.


Intressant vad du hittade :-)

Ovanligt jitterbeteende är en varningssignal för mig. Vi är väldigt känliga för vissa typer av tids/fasfel vid återgivningen så jitter är generellt sätt något man verkligen bör minimera. Bara detta gör att jag troligen backar från den lösningen. Jag är mer inne på Qutest igen - att uppgradera genom inbyte. Har visserligen inte fått till något lån av Qutest ännu, men vi får se. Hittar jag en vettig lösning med att byta in min 2Cute så kanske jag kör på det helt enkelt.

På sikt kanske jag ändå skulle vilja göra en egen DAC. Dock inte med DS-chip utan förhoppningsvis baserad på någon R2R-krets. Tyvärr tillverkas ju inte kretsar som PCM1704 men det kan ändå finns några "exotiska" alternativ. LTC1821 - visserligen bara en 16-bitars DAC, men ett exempel ändå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav sprudel » 2019-11-12 15:51

Beställ på nätet, 14 dge ångerperiod enligt lag. Ring någon av de stora hifi-butikerna och kom överens med dem. Jag har enbart positiva erfarenheter av detta både från Akkelis, HiFi-consult och Audio Concept.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-22 19:03

Hej är julklappen till mig själv bestämd. Jag byter in min 2Qute mot en Qutest. Har skickat iväg DACen och i väntan på den nya kör jag med min gamla baserad på Sabre ES9018-chippet. Visst låter DACen bra, men jag har vant mig vid Chord-ljudet. Slående hur man väljer sig. Chorden är mer engagerande, bättre stereobild och framförallt högre upplösning. Är någon faktisk skillnad på DACar när man kommer upp en liten bit på skalan? Kan givetvis diskuteras, men jag är iallafall övertygad. Det är skillnaden mellan att njuta av musiken och tycka att det låter bra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Tangband » 2019-11-27 19:37

AndersHa skrev:Hej är julklappen till mig själv bestämd. Jag byter in min 2Qute mot en Qutest. Har skickat iväg DACen och i väntan på den nya kör jag med min gamla baserad på Sabre ES9018-chippet. Visst låter DACen bra, men jag har vant mig vid Chord-ljudet. Slående hur man väljer sig. Chorden är mer engagerande, bättre stereobild och framförallt högre upplösning. Är någon faktisk skillnad på DACar när man kommer upp en liten bit på skalan? Kan givetvis diskuteras, men jag är iallafall övertygad. Det är skillnaden mellan att njuta av musiken och tycka att det låter bra.


Försiktig fråga- Skulle du kunna urskilja dacarna om du lyssnade blint ?

LTS har ju testat många dacar. Det är väldigt intressant läsning. Skillnaderna är ganska små med bra apparater. Det finns inget direkt samband mellan pris, märke och om apparaten kunnat detekterats i ett F/E test. Det finns billiga och dyra grejor som är bra. Har du läst Chord- 2qute och mojo testen i musik och ljudteknik ? Den förstnämnda fick ganska bra recensioner, men kunde detekteras med 95 % säkerhet genom en svag färgning i basområdet . Mätmässigt var den väldigt bra. Chord mojo kunde inte detekteras med F/E test. Den är alltså bättre ljudmässigt trots lägre pris.

viewtopic.php?f=9&t=56002&p=2001043&hilit=Chord+LTS#p2001043

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-28 12:21

Tangband skrev:Försiktig fråga- Skulle du kunna urskilja dacarna om du lyssnade blint ?


Intressant område att fundera och resonera kring. Jag tar här ett lite annan angreppssätt än blinttest. Jag har funderat lite kring hur jag själv upplever skillnader och kanske även kopplar det till hur vi som människor fungerar. Hur det vi upplever eller uppfattar påverkas av hur vi ser på saken vi ser eller hör. Med risk för att uppfattas flummig så följer lite filosofiska resonemang ;-)

Om vi hör en person säga något så kan vi uppfatta vad personen menar bakom orden förvånansvärt olika. Detta beror på vilken bias vi har men även vårt känslomässiga läge och vår relation till personen. Ser vi upp till personen eller tycker om personen påverkas vår tolkning av vad vi uppfattar att personen säger ofta i en positiv riktning. Vi kan till och med omedvetet lägga till saker i vår tolkning av vad personen sagt som stärker det positiva utöver vad som faktiskt sagts. På motsvarande sätt kan vår tolkning av som sagts förstärkas åt det negativa hållet om vi till exempel inte har förtroende för personen eller om den utgör en risk eller ett hot mot egna intressen eller värderingar.

Kan då denna egenskap även påverka hur jag upplever ljudet från en DAC? Innan jag skaffade 2Qute så läste jag en hel del recensioner och lyssnade på intressanta youtubeklipp från konstruktören Rob Watts. Jag fastnade mycket för resonemangen kring hur viktigt det är att göra allt som går i teknisk väg för att återskapa en så tidsmässigt exakt återgivning av inspelat material som möjligt. Visst är det viktigt att återgivningen i varje tidpunkt har rätt nivå över hela frekvensområdet, men diskussionen tycker jag ofta är för polariserad kring frekvensgång och nivåmässig upplösning. Även om jitter, sampling och filter diskuterats länge så tycker jag att Rob Watts adresserat exaktheten vid återgivning i den tidsmässiga domänen på ett eget sätt som fann jag nyskapande och värdefullt. Baserat på min övertygelse (bias) och att Rob Watts resonemang råkade ligga i linje med vad jag tror på när det gäller D-A omvandling av ljud, så kan det vara så att min positiva upplevelse av 2Qute stärks ytterligare av detta.

Jag har lyssnat på 2Qute i några månader. Trivdes väldigt bra med den. Men mycket vill ofta ha mer... Ett inte alltid bra, men ändå mänskligt beteende. Därför tar jag ett steg till i tangentens riktning och kommer uppgradera till Qutest. Men det var ändå intressant när jag tillfälligt bytte till min gamla Sabre DAC - i väntan på den nya. Direkt upplevde jag en väldigt tydlig skillnad. Flera av de musikstycken jag lyssnat på den sista tiden föll ner till en nivå där det inte alls blev lika engagerande att lyssna på dem. Inte för all musik, men för vissa inspelningar blev skillnaden påtaglig. Det blev helt plötsligt tråkigt att lyssna på vissa musikstycken. Men sedan hände något intressant. Efter några dagar med Sabre DACen började jag så sakteliga återfå en del av den tidigare upplevelsen som jag uppskattat med 2Qute. Mycket märkligt kan man tycka. Jag tror allt mer på att vi vänjer oss. Många anser att man måste spela in DACar, förstärkare, kablar mm men är det inte det så att vi vänjer oss på ett sätt som gör att det vi uppfattar förändras över tid? Jag har självklart inte svaret, men analysen av mig själv pekar ändå i den riktningen. Sen finns det fall där inspelning säkert spelar roll - som högtalare där man enkelt kan mäta hur elementens egenskaper förändras den första tiden under inspelning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Tangband » 2019-11-28 14:08

Inspelning av våra öron är något som sker :) . Jag har även upplevt inspelningsförbättringar med viss elektronik så jag är övertygad om att viss sådan effekt verkar finnas. Det finns även sådant som förväntan och det kanske var det du upplevde då du gick tillbaka till Sabre dacen ? Att den skulle förväntas låta sämre ? Du skriver att musiken upplevdes bättre igen efter några dagar. Det låter som suggessionseffekter.

Det du beskriver i övrigt är långtidstester och det tycker jag själv är en ganska bra metod. Kan man stå ut med apparaten under längre tid ? - Eftersom jag inte har någon F/E test utrustning för att testa hur mycket apparaterna egentligen färgar.

Är en dac eller förstärkare lite färgande åt nåt håll så kommer en högtalare som har motsatt färgning att upplevas låta bättre med den elektroniken inkopplad. Systemanpassning. Jag har själv komponerat ihop anläggningar på det sättet. Det blir bra på så sätt att man själv blir nöjd åtminstone ett tag.

Med dsp och aktiv drift har jag successivt försökt släppa någon apparatreferens för att istället låta min inre referens vara avgörande hur det ska låta i stereon. Alltså hur jag kommer ihåg att riktiga instrument låter. Genom att gå mycket på konserter med riktiga instrument blir jag varje gång varse hur oändligt långt borta från verkligheten ljudet är hemma :) . Dynamiken är ofta mycket bättre i verkligheten.
Volymen då en hel orkester spelar kan vara långt över 105 dB . Spelar man med sådan volym i lägenhet så blir man nog vräkt. Illusionen med medelnivå på 90 dB kan ändå bli ganska bra med två kanaler. :)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav AndersHa » 2019-11-28 14:59

Jag tror det skiljer ganska mycket mellan hur känsliga olika personer är för färgning. Jag kan ta ett eget exempel när jag under en relativt kort tid ägde ett par Focal Aria 936. En bra högtalare för pengarna ur många aspekter, men jag klarade inte av dess färgning av ljudet. Istället för att upptäcka ny musik att njuta till hamnade jag i ett läge då jag fick leta efter musik som inte färgades på det sättet jag är känslig för. Det var blev då ett ganska kortvarig relation då vi helt enkelt inte passade för varandra. Sen kan det ju även bero på att komponenterna inte passade bra tillsammans, men med min begränsade erfarenhet säger mig ändå att när det gäller färgning så är högtalarna den enskilt mest påverkande faktorn antaget generellt "bra" elektronik. Sen finns det väldigt många faktorer som samverkar till att skapa den typ av ljud man trivs med :-) Precis som du, vill jag uppnå illusionen av riktiga instrument och en stereobild med en upplösning i djup och bred som visualiserar framförandet. Men det är en omöjlig uppgift precis som ni skriver att ens komma nära. I alla fall i hemmamiljö. Brist på dynamik är verkligen en viktig faktor. Rummet är ofta ett annat svårt problem. Min största upplevelse hittills när det gäller att återskapa det vi strävar emot var en demo hos Mårten i deras demo/studiorum. Det gav mig en ny referens till var som är möjligt. Men man ska då veta att bara rummet var akustikbehandlat till en nivå som för de flesta är helt omöjlig att uppnå i hemmiljö.

Sen har ju inspelningen väldig mycket med möjligheterna att återge instrument att göra. Ta en akustisk gitarr eller fiol som exempel. Avståndet mellan instrument och mik är ett exempel som påverkar hur upplösningen i ljudet upplevs vid uppspelning. Har man då ett system som är bra på att återge hög upplösning kan det bli onaturligt och så vidare...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Från Chord DAC 2Qute till Quest eller ?

Inläggav Bill50x » 2019-11-28 15:47

Är färgning alltid frekvensberoende? Dvs att man kan korriger denna med en equalizer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster