Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Kitchenmaster » 2019-11-17 20:08

Har brum från basarna i min hemmabioanläggning som jag på olika sätt försökt bli av med, utan att lyckas helt. Min mini-DSP HD skall ge ca 2 V ut till mina 2 st EP4000 vilket borde räcka, men när jag försöker kalibrera min AVR-4300 -> mini-DSP HD -> EP4000 så blir det endera:

1) Ett svagt brum hörs när jag startar anläggningen. (Kan iofs ses som ett ilandsproblem, men tanke på hur mkt möda jag lagt på rummet och anläggningen så stör det)
2) Mini-DSP´n överstyr vid starkare lyssningsnivå, när jag sänker ingångsnivån på EP4000 så att brummet försvinner.

Har tidigare provat med balanserade kablar, byte av lågnivåkablar, galvaniska avskiljare och säkert något mer, men inget har hjälpt helt och hållet. Här finns lite mer information om min tidigare felsökning.

Funderar på om en förförstärkare direkt efter mini-DSP´n kan avhjälpa problemet. Har letat efter ett försteg som ger minst 6 V ut för att förhoppningsvis undertrycka brumproblemen och denna Monacor-produkt är den enda jag hittat till ett rimligt pris. Jag undrar om:

A) Någon på forumet vet om denna Monacor SLA-35 är ok?
B) Du tror att högre signalnivå direkt efter mini-DSP´n kan minska eller eliminera mina brumproblem?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav lennartj » 2019-11-17 22:35

Jag har aldrig sett eller hört Monacor-försteget du har hittat men det verkar som klippt och skuret för dina behov.
Du kan skicka ett PM till Perfector, som brukar ha god koll på Monacor, fast kanske inte helt opartisk. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-18 11:03

Jag hade liknande problem med min MIniDSP HD kopplad till NAD-slutsteg (ej PA). Har inte koll på in- och utnivåer, men för mig hjälpte det att dämpa utnivån från MiniDSP passivt med en Fostex PC-1. Nu är det knäpptyst på "tomgång".
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_black.htm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Perfector » 2019-11-18 11:20

Jag har ingen erfarenhet alls av denna enhet.
Kan därför inte bidra med åsikter om funktionen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Elfsberg » 2019-11-18 12:21

När jag använde miniDSP så hade jag en del brum i den som berodde på strömförsörjningen.
En eventuell USB-koppling gjorde det hela ännu värre, men det var ju bara när man skulle göra setup.

Det var tyvärr ett tag sen så jag minns inte hur jag löste det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Belker » 2019-11-18 13:06

Du höjer väl inte dalar med miniDSP? Det kan lätt skapa överstyrning och dist.

Passar på att sticka in en annan fråga. Det blir inte problem med det delay som miniDSP skapar gentemot topparna? Jag förstår det som att du delar med cr80s? Topparna får då ”ren” signal, men basarna blir fördröjda pga miniDSP-kretsarnas inneboende delay (sen kan du ju såklart lägga på extra delay, men det är en annan sak). Har Ingvar kommenterat detta? Cr80s har ju rätt klurig integration med 90 grader fasvridning som mål om jag fattat rätt. Ett sätt att kolla är att fasvända HP mot LP. Det ska då som jag förstått det se ungefär lika ut, dvs ingen djup dipp vid delningen som man får vid 0/180 graders delning.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RMA » 2019-11-18 14:32

Kitchenmaster skrev:Har brum från basarna i min hemmabioanläggning som jag på olika sätt försökt bli av med, utan att lyckas helt. Min mini-DSP HD skall ge ca 2 V ut till mina 2 st EP4000 vilket borde räcka, men när jag försöker kalibrera min AVR-4300 -> mini-DSP HD -> EP4000 så blir det endera:

1) Ett svagt brum hörs när jag startar anläggningen. (Kan iofs ses som ett ilandsproblem, men tanke på hur mkt möda jag lagt på rummet och anläggningen så stör det)
2) Mini-DSP´n överstyr vid starkare lyssningsnivå, när jag sänker ingångsnivån på EP4000 så att brummet försvinner.

Har tidigare provat med balanserade kablar, byte av lågnivåkablar, galvaniska avskiljare och säkert något mer, men inget har hjälpt helt och hållet. Här finns lite mer information om min tidigare felsökning.

Funderar på om en förförstärkare direkt efter mini-DSP´n kan avhjälpa problemet. Har letat efter ett försteg som ger minst 6 V ut för att förhoppningsvis undertrycka brumproblemen och denna Monacor-produkt är den enda jag hittat till ett rimligt pris. Jag undrar om:

A) Någon på forumet vet om denna Monacor SLA-35 är ok?
B) Du tror att högre signalnivå direkt efter mini-DSP´n kan minska eller eliminera mina brumproblem?

Vet inget om produkten men den ger ju bara 4,5v max ut, är Holographic steget för dyrt kanske? Den ger 10v max och har möjlighet till PEQ i framtiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-18 17:13

RMA skrev:
Kitchenmaster skrev:Har brum från basarna i min hemmabioanläggning som jag på olika sätt försökt bli av med, utan att lyckas helt. Min mini-DSP HD skall ge ca 2 V ut till mina 2 st EP4000 vilket borde räcka, men när jag försöker kalibrera min AVR-4300 -> mini-DSP HD -> EP4000 så blir det endera:

1) Ett svagt brum hörs när jag startar anläggningen. (Kan iofs ses som ett ilandsproblem, men tanke på hur mkt möda jag lagt på rummet och anläggningen så stör det)
2) Mini-DSP´n överstyr vid starkare lyssningsnivå, när jag sänker ingångsnivån på EP4000 så att brummet försvinner.

Har tidigare provat med balanserade kablar, byte av lågnivåkablar, galvaniska avskiljare och säkert något mer, men inget har hjälpt helt och hållet. Här finns lite mer information om min tidigare felsökning.

Funderar på om en förförstärkare direkt efter mini-DSP´n kan avhjälpa problemet. Har letat efter ett försteg som ger minst 6 V ut för att förhoppningsvis undertrycka brumproblemen och denna Monacor-produkt är den enda jag hittat till ett rimligt pris. Jag undrar om:

A) Någon på forumet vet om denna Monacor SLA-35 är ok?
B) Du tror att högre signalnivå direkt efter mini-DSP´n kan minska eller eliminera mina brumproblem?

Vet inget om produkten men den ger ju bara 4,5v max ut, är Holographic steget för dyrt kanske? Den ger 10v max och har möjlighet till PEQ i framtiden.


10 V lär överstyra nästan vilket slutsteg som helst. Det är ofta när utnivån är för hög från föregående steg i förhållande till slutstegens ingångskänslighet som brum(brus brukar ställa till det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-18 19:58

Felorsaken i sådana här fall brukar vara jordslingor.

Tvinna kablarna
Ha korta lågnivåkablar. (Och istället längre högtalarkablar.
Se till så du inte får jordslingor.
Koppla in en grej i taget bakåt i signalkedjan och testa dig fram.
Använd skärmad kabel. (Självklart)
Kontrollera kablaget (att du inte har glapp, etc.)



Lycka till med f-nstyget!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RMA » 2019-11-19 09:11

RogerGustavsson skrev:
RMA skrev:
Kitchenmaster skrev:Har brum från basarna i min hemmabioanläggning som jag på olika sätt försökt bli av med, utan att lyckas helt. Min mini-DSP HD skall ge ca 2 V ut till mina 2 st EP4000 vilket borde räcka, men när jag försöker kalibrera min AVR-4300 -> mini-DSP HD -> EP4000 så blir det endera:

1) Ett svagt brum hörs när jag startar anläggningen. (Kan iofs ses som ett ilandsproblem, men tanke på hur mkt möda jag lagt på rummet och anläggningen så stör det)
2) Mini-DSP´n överstyr vid starkare lyssningsnivå, när jag sänker ingångsnivån på EP4000 så att brummet försvinner.

Har tidigare provat med balanserade kablar, byte av lågnivåkablar, galvaniska avskiljare och säkert något mer, men inget har hjälpt helt och hållet. Här finns lite mer information om min tidigare felsökning.

Funderar på om en förförstärkare direkt efter mini-DSP´n kan avhjälpa problemet. Har letat efter ett försteg som ger minst 6 V ut för att förhoppningsvis undertrycka brumproblemen och denna Monacor-produkt är den enda jag hittat till ett rimligt pris. Jag undrar om:

A) Någon på forumet vet om denna Monacor SLA-35 är ok?
B) Du tror att högre signalnivå direkt efter mini-DSP´n kan minska eller eliminera mina brumproblem?

Vet inget om produkten men den ger ju bara 4,5v max ut, är Holographic steget för dyrt kanske? Den ger 10v max och har möjlighet till PEQ i framtiden.


10 V lär överstyra nästan vilket slutsteg som helst. Det är ofta när utnivån är för hög från föregående steg i förhållande till slutstegens ingångskänslighet som brum(brus brukar ställa till det.

Orsaken var kravspecen på min 6v, varför just 6v vet jag icke.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RMA » 2019-11-19 09:12

Johan_Lindroos skrev:Felorsaken i sådana här fall brukar vara jordslingor.

Tvinna kablarna
Ha korta lågnivåkablar. (Och istället längre högtalarkablar.
Se till så du inte får jordslingor.
Koppla in en grej i taget bakåt i signalkedjan och testa dig fram.
Använd skärmad kabel. (Självklart)
Kontrollera kablaget (att du inte har glapp, etc.)



Lycka till med f-nstyget!

Kan även prova med att enbart ha jordad nät kontakt på försteget.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav AndersP » 2019-11-20 07:35

Jag tror Johan Lindroos är på rätt spår.

Jag hade kopplat bort MiniDSP. Lyssna på brummet när preamp/receiver driver EP4000 direkt. Du kanske ska se över kablaget per Johans råd först dock. EP4000 är inte världens mest lågbrusiga stärkare heller.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Kitchenmaster » 2019-11-20 23:32

Tack för alla kloka inlägg! :)

lennartj skrev:Jag har aldrig sett eller hört Monacor-försteget du har hittat men det verkar som klippt och skuret för dina behov.
Du kan skicka ett PM till Perfector, som brukar ha god koll på Monacor, fast kanske inte helt opartisk. :oops:

Jag trodde nog att Perfector skulle ha något gott att skriva om produkten.

Kalejdokom skrev:Jag hade liknande problem med min MIniDSP HD kopplad till NAD-slutsteg (ej PA). Har inte koll på in- och utnivåer, men för mig hjälpte det att dämpa utnivån från MiniDSP passivt med en Fostex PC-1. Nu är det knäpptyst på "tomgång".
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_black.htm

Jo, visst går det att få det tyst genom att sänka ingångskänsligheten på slutstegen, men då lyckas jag inte kalibrera så att slutstegen lämnar full effekt till basarna vid starkare ljudtryck.

Perfector skrev:Jag har ingen erfarenhet alls av denna enhet.
Kan därför inte bidra med åsikter om funktionen.

Ok, om inte ens du känner till produkten gör nog ingen det. :)

Elfsberg skrev:När jag använde miniDSP så hade jag en del brum i den som berodde på strömförsörjningen.
En eventuell USB-koppling gjorde det hela ännu värre, men det var ju bara när man skulle göra setup.

Det var tyvärr ett tag sen så jag minns inte hur jag löste det.

Ok.

Belker skrev:Du höjer väl inte dalar med miniDSP? Det kan lätt skapa överstyrning och dist.

Ljudet börjar falla av under ca 20 Hz så jag höjer en del där för att få hörbar (kännbar) nivå en bit under 10 Hz. Ljudtryckskapaciteten vid låga frekvenser är rätt ordentlig, troligen över medel t.o.m. här på faktiskt.io: Totalt ca 3,6 KW samt 40 liter Vd innanför X-max i stora slutna lådor. Det borde därför finnas en del marginal även om jag höjer upp nivån vid låga frekvenser. Men visst ökar nivån ut från mini-DSP´n och behovet att hålla nivån nedanför klippning ut från mini-DSP´n blir då ännu större och fördelen med en bra förförstärkare ökar, tänker jag.

Belker skrev:Passar på att sticka in en annan fråga. Det blir inte problem med det delay som miniDSP skapar gentemot topparna? Jag förstår det som att du delar med cr80s? Topparna får då ”ren” signal, men basarna blir fördröjda pga miniDSP-kretsarnas inneboende delay (sen kan du ju såklart lägga på extra delay, men det är en annan sak). Har Ingvar kommenterat detta? Cr80s har ju rätt klurig integration med 90 grader fasvridning som mål om jag fattat rätt. Ett sätt att kolla är att fasvända HP mot LP. Det ska då som jag förstått det se ungefär lika ut, dvs ingen djup dipp vid delningen som man får vid 0/180 graders delning.

Ja, det där med en bra delning mellan basar och i28’orna är verkligen klurigt. Har ägnat många, många timmar åt att hitta en delning som mäter och låter bra, men tycker inte jag fått till det 100 %.
I min anläggning blev det väldigt mycket brum med CR80s, så det står oanvänt på en hylla i bion. Bara det faktum att jag har ett sådant fint filter och inte använder det är ju ett helgerån… :oops: i28’orna drivs enligt AVR-X4300 -> Emotiva XPA7. Basarna enligt AVR-X4300 -> mini-DSP HD -> 2 st Behringer EP4000.

Jag har testat minst 120 olika kombinationer för att få till det:
1) Delningsfrekvenserna 80, 100 och 120 Hz.
2) För varje delningsfrekvens har jag testat att stega fördröjningen till i28’orna med 1 dm åt gången, totalt ca 20 steg.
3) För varje dm fördröjning har jag också testat att växla polaritet via mini-DSP´n.
4) För varje sådan kombination har jag sedan mätt upp resultatet via REW för att försöka hitta den kombination som ger jämnaste frekvenskurvan.
Tycker det är synnerligen svårt att få till delningen helt hörbart sömnlöst utan endera (subjektiv) överbetoning eller dipp.

Funderar på att köra även i28’orna via mini-DSP´n, trots att den enligt uppgift inte skall vara 100 % transparent. Tänkte testa att se om jag kan efterlikna delningen från CR80S samt få till integrationen mellan basar och toppar bättre men den, jämfört med filtret i AVR-X4300.


RMA skrev:Vet inget om produkten men den ger ju bara 4,5v max ut, är Holographic steget för dyrt kanske? Den ger 10v max och har möjlighet till PEQ i framtiden.

Ja, jag har också läst att den ger max 4,5 V ut, men Monacors egna manual säger 4,5 V in och 7 V ut, så jag utgår från att det är rätt uppgifter. Låter även mer rätt att den klarar av att lämna högre utsignal än vad den klarar av att ta emot som insignal. Även om jag (Monacors manual) har fel så är ju 4,5 V mer än 2 V. :)

RogerGustavsson skrev:10 V lär överstyra nästan vilket slutsteg som helst. Det är ofta när utnivån är för hög från föregående steg i förhållande till slutstegens ingångskänslighet som brum(brus brukar ställa till det.

Hmmm… Det där är tvärtemot mina erfarenheter? Har du möjlighet att utveckla tankarna kring det? Min plan är att ställa ner ingångskänsligheten på EP4000 (den går att ställa mellan 0-34 dB´s förstärkning) och öka signalen direkt efter mini-DSP´n tillräckligt mycket så att förhållandet mellan signal och störning ökar och därmed hörs inte brummet. Har jag otur när jag tänker så?

Johan_Lindroos skrev:Felorsaken i sådana här fall brukar vara jordslingor.

Tvinna kablarna
Ha korta lågnivåkablar. (Och istället längre högtalarkablar.
Se till så du inte får jordslingor.
Koppla in en grej i taget bakåt i signalkedjan och testa dig fram.
Använd skärmad kabel. (Självklart)
Kontrollera kablaget (att du inte har glapp, etc.)

Lycka till med f-nstyget!

Tack för konkreta tips och lyckönskningarna. :)
* Tvinna lågnivåkablarna har jag faktiskt inte testat ännu.
* Slutstegen har fläktar och behöver därför placeras utanför rummet. Med en del ombyggnation skulle jag nog kunna placera dem i ett annat rum än där de är placerade nu för att korta ner lågnivåkablarna, men testar några enklare lösningar innan jag börjar bygga om.
* Jordslingor har jag försökt få bort genom galvaniska avskiljare samt att ta bort jord från en jordad pryl som är inkopplad i anläggningen. (Japp, jag är medveten om att det inte är att rekommendera)
* Har kopplat in och ut olika prylar i kedjan flera gånger och vidtagit åtgärder (bl.a. borttag av jord ovan), men störningen kvarstår när jag har alla prylar inkopplade.
* Lågnivåkablarna är självklart skärmade.
* Har testat att byta lågnivåkablarna, men problemet kvarstår.

RMA skrev:
RogerGustavsson skrev:
RMA skrev:Vet inget om produkten men den ger ju bara 4,5v max ut, är Holographic steget för dyrt kanske? Den ger 10v max och har möjlighet till PEQ i framtiden.

10 V lär överstyra nästan vilket slutsteg som helst. Det är ofta när utnivån är för hög från föregående steg i förhållande till slutstegens ingångskänslighet som brum(brus brukar ställa till det.

Orsaken var kravspecen på min 6v, varför just 6v vet jag icke.

6 V var olyckligt formulerat av mig. Jag borde skrivit ”väsentligt mycket mer än 2 V, då 2 V är vad mini-DSP’n klarar av att ge ut”. Enligt Monacors manual så ger försteget upp till 7 V ut.

RMA skrev:Kan även prova med att enbart ha jordad nät kontakt på försteget.

En av åtgärderna var att ta bort jord på en av apparaterna som är inkopplat till anläggningen (XPA-7), men det avhjälpte inte problemet.

Då ingen verkar direkt avråda mig från denna Monacor-produkt så lägger jag nog in en sådan på önskelistan inför julafton. Återkopplar så småningom här vad jag tycker specifikt om denna produkt och delar mina nya brumbekämpningsåtgärder samt kalibreringsförsök i min medlemstråd. Tack än en gång för alla förslag. :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Frisk » 2019-11-21 00:14

Vad har du för källor in? Har du testat att koppla ur och se om brumet försvinner? När jag kopplade mon WXC-50 i huvudanläggningen fick jag brum jag inte lyckades bli av med. Tyckte ändå jag gjorde en hyfsad ansträngning, men inte enorm, den var inte tänkt att stå där i förlängningen ändå.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Belker » 2019-11-21 14:37

Kitchenmaster skrev: judet börjar falla av under ca 20 Hz så jag höjer en del där för att få hörbar (kännbar) nivå en bit under 10 Hz. Ljudtryckskapaciteten vid låga frekvenser är rätt ordentlig, troligen över medel t.o.m. här på faktiskt.io: Totalt ca 3,6 KW samt 40 liter Vd innanför X-max i stora slutna lådor. Det borde därför finnas en del marginal även om jag höjer upp nivån vid låga frekvenser. Men visst ökar nivån ut från mini-DSP´n och behovet att hålla nivån nedanför klippning ut från mini-DSP´n blir då ännu större och fördelen med en bra förförstärkare ökar, tänker jag


Ok. Min erfarenhet av MiniDSPHD är att man ska vara försiktig med höjning. Bättre då att sänka allt (annat än det man ville höja) och förlora lite S/N. Du har ju pulver att mata med senare, så det borde inte vara problem med för låg gain.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-21 19:07

Belker skrev:
Kitchenmaster skrev: judet börjar falla av under ca 20 Hz så jag höjer en del där för att få hörbar (kännbar) nivå en bit under 10 Hz. Ljudtryckskapaciteten vid låga frekvenser är rätt ordentlig, troligen över medel t.o.m. här på faktiskt.io: Totalt ca 3,6 KW samt 40 liter Vd innanför X-max i stora slutna lådor. Det borde därför finnas en del marginal även om jag höjer upp nivån vid låga frekvenser. Men visst ökar nivån ut från mini-DSP´n och behovet att hålla nivån nedanför klippning ut från mini-DSP´n blir då ännu större och fördelen med en bra förförstärkare ökar, tänker jag


Ok. Min erfarenhet av MiniDSPHD är att man ska vara försiktig med höjning. Bättre då att sänka allt (annat än det man ville höja) och förlora lite S/N. Du har ju pulver att mata med senare, så det borde inte vara problem med för låg gain.


I den digitala domänen är det ofta sänkning som gäller, höjning riskerar att "det går i det digitala taket". Det går inte höja över digital fullutstyrning, 0 dBFS. Man får offra lite S/N. Fast hur ofta brusar det hörbart i lyssningspositionen?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav Belker » 2019-11-21 20:25

Som sagt, ja. Men det är inte bara digital klippning som ska undvikas med MiniDSP (det är ju självklart). Jag menar att man även ska undvika att köra den för ”hett”.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Prisvärt försteg till bas-slutsteg?

Inläggav RSG » 2019-11-22 07:54

Belker skrev:Som sagt, ja. Men det är inte bara digital klippning som ska undvikas med MiniDSP (det är ju självklart). Jag menar att man även ska undvika att köra den för ”hett”.


Vad avser du med "att köra den för hett".
Förstår inte formuleringen.

/Johan


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster