Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-18 17:53

Nej, jag tror inte någon gör det. Jag håller alltså med dig.
Jag utvecklade bara att ska man jämföra den med Hypexsteget på basis av vad 851W kostar enligt listan, så får det inte heller vara någon speciell fransk superdeal på Hypexsteget. Jämförelsen blir konstig då.

Sen kan man mycket väl jämföra respektive steg utifrån vad man får betala i praktiken, och då är även detta franska pangpris på Hypex dyrare än vad 851W faktiskt sälj för.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-19 01:59

Jag kunde inte hålla mig längre utan beställde ett 851W. Jag lånar som sagt gärna ut det för test om LTS är intresserade.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-19 11:36

gopnik skrev:Jag kunde inte hålla mig längre utan beställde ett 851W. Jag lånar som sagt gärna ut det för test om LTS är intresserade.


Bra val (tror jag)! Ditt val känns logiskt på något vis. Av de som föreslagits i tråden är det nog 851W i konkurrens med 8300MB som verkar ha bäst prestanda. Tyvärr har jag inte sett några seriösa mätningar på 851W, vet du?
//Johan Lindroos


Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-19 13:57

Det verkar som att de mest intressanta mätningarna i det testet är gjorda med slutsteget och försteget i serie. Alltså på hela kedjan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Tangband » 2019-12-19 16:59

gopnik skrev:Det verkar som att de mest intressanta mätningarna i det testet är gjorda med slutsteget och försteget i serie. Alltså på hela kedjan.


Kanalseparation på endast 70 dB :| det är ju china-kort klass :? Men det kanske är försteget ?
Det är inte på något sätt outstanding . Övriga mätningar såg väl riktigt bra ut. Men för dessa pengar kan du ju köpa monoblock med -160 dB kanalseparation.

http://i.nextmedia.com.au/Assets/cambri ... _lores.pdf

Som testandet visar hos LTS historiskt - närmast perfekta mätvärden hit eller dit- slutsteget kanske ändå är detekterbart ?
Eller inte.
Ska bli kul läsning. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-19 19:13

Tangband skrev:Kanalseparation på endast 70 dB :| det är ju china-kort klass :? Men det kanske är försteget ?

Ja, eller lakritskabeln man kopplat samman dem med. Eller allt sammantaget. När det är mätt såhär vet man ju inte vad man mätt på.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav philipbtz » 2019-12-19 20:36

gopnik skrev:Den specas också vid 4 Ω och 1 % THD(!), det vill säga när det redan klipper friskt. De fyra hundra watten är i verkligheten inte nämnvärt mer än man har i vilken förstärkare som helst.
851W är både billigare och kraftfullare. Samt kan automatiskt gå i viloläge efter en stund utan signal, även om försteget/recievern lämnats på. Det tror jag kompenserar en stor del av skillnaden i effektivitet.


851W lämnar väl också 400W i 4 Ohm vid 1% med en kanal driven(i bästa fall) :lol: Eller?

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Mirage » 2019-12-19 22:15

DP PA 402 som jag länkade till tidigare i tråden ger 450 W vid 8 ohm och 1 % THD. Vid 400 W 8 ohm är THD <0,001 %. :)

PA 402.jpeg
PA 402.jpeg (119.56 KiB) Visad 6318 gånger

Källa: Manualen som finns som PDF här: http://www.dpguiden.no/pdf/Manual/PA402_bkv_uk.pdf

Annonsen är kvar, så det går fortfarande att göra ett fynd där! :)

Mirage skrev:Dynamic Precision PA 402 för 9 000 kr är rätt mycket slutsteg för pengarna: https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... _85396.htm

Lite mer info finns här: http://www.dpguiden.no/?page_id=27
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav genstruktur » 2019-12-21 10:51

gopnik skrev:Jag kunde inte hålla mig längre utan beställde ett 851W. Jag lånar som sagt gärna ut det för test om LTS är intresserade.


Jag med! :)

Vi kan ju fortsätta här: viewtopic.php?f=4&t=67241
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-21 15:31

philipbtz skrev:
gopnik skrev:Den specas också vid 4 Ω och 1 % THD(!), det vill säga när det redan klipper friskt. De fyra hundra watten är i verkligheten inte nämnvärt mer än man har i vilken förstärkare som helst.
851W är både billigare och kraftfullare. Samt kan automatiskt gå i viloläge efter en stund utan signal, även om försteget/recievern lämnats på. Det tror jag kompenserar en stor del av skillnaden i effektivitet.

851W lämnar väl också 400W i 4 Ohm vid 1 % med en kanal driven(i bästa fall) :lol: Eller?

För det första var poängen att man inte specar förstärkare vid 4 Ω. Man specar vid 8 Ω eller en hel trappa. Detta otyg, att speca vid 4 Ω och 1% THD, är något som i princip bara tillverkare av digitalförstärkare ägnar sig åt. Man får ju stora siffror då...

För det andra är det så att vid 1 % THD klipper det redan ganska tydligt. Rotel, för att ta ett exempel, specar sina konventionella förstärkare vid 0,03 % THD. 0,1 % THD kan kanske sägas vara mer typiskt. Men visst, vill man vara helt säker på att det är klippning man ser så är det få förstärkare som distar så mycket som 1 % utan att det är fråga om just klippning.
Hypexsteget lämnar, om jag minns rätt, ca 170-180 W innan klippning. Med styv, switchande nätdel finns nästan ingen dynamisk reserv. 851W lämnar uppemot 300 W dynamiskt i 8 Ω, och över 550 W i 4 Ω, vid samma 1% THD som Hypex specas. Det är dessutom bryggkopplingsbart.
Kontinuerligt vid 1 % ger 851W ca 240 W. Vilket jag i och för sig inte tycker är en särskilt relevant siffra, men om man nu tycker det kan man jämföra äpplen mot äpplen. 851W är alltså någonstans mellan 20-50 % kraftfullare än NC400 beroende på om man tänker lyssna på sinusvågor eller musik.

Det finns gott om andra konventionella steg i samma prisklass som NC400, som både har fler funktioner, ger mer kontinuerlig effekt och framför allt har större dynamiska reserver. Rotel RB1582 verkar ha prisstabiliserats på 15000 kr, till exempel. Som direkt arvtagare till RB991/RB1080 bör det också vara starkt konkurrenskraftigt ur transparensperspektiv. Effektreservsmässigt är det snarlikt 851W.
Ska det bara matcha NC400 kan man dessutom kika på betydligt billigare lillebror RB1552. Om de dynamiska reserverna liknar storebrors kommer det med knapp marginal överträffa NC400 i musikeffekt.

---

Nu fick jag tyvärr detta meddelande igår. :(
Danskarna skrev:Hej ***, Vi er desværre løbet tør for nye 851W, men vi har en demo vi kan klare til *** SEK, står i perfekt stand, den kan vi sende i dag. Kunne det have interesse?

Får se hur det blir med detta...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav genstruktur » 2019-12-21 16:01

Tråkigt. Blir det inget Cambridge 851w nu då?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-21 16:26

Får se. :? Gav ett motbud på demosteget. Om det acceperas eller om väntan på nya steg inte är allt för lång, så...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Maccis » 2019-12-21 16:26

Gäller denna tråd bara ny slutsteg - eller platsar även begagnat?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav philipbtz » 2019-12-21 20:19

gopnik skrev:
philipbtz skrev:
gopnik skrev:Den specas också vid 4 Ω och 1 % THD(!), det vill säga när det redan klipper friskt. De fyra hundra watten är i verkligheten inte nämnvärt mer än man har i vilken förstärkare som helst.
851W är både billigare och kraftfullare. Samt kan automatiskt gå i viloläge efter en stund utan signal, även om försteget/recievern lämnats på. Det tror jag kompenserar en stor del av skillnaden i effektivitet.

851W lämnar väl också 400W i 4 Ohm vid 1 % med en kanal driven(i bästa fall) :lol: Eller?

För det första var poängen att man inte specar förstärkare vid 4 Ω. Man specar vid 8 Ω eller en hel trappa. Detta otyg, att speca vid 4 Ω och 1% THD, är något som i princip bara tillverkare av digitalförstärkare ägnar sig åt. Man får ju stora siffror då...

För det andra är det så att vid 1 % THD klipper det redan ganska tydligt. Rotel, för att ta ett exempel, specar sina konventionella förstärkare vid 0,03 % THD. 0,1 % THD kan kanske sägas vara mer typiskt. Men visst, vill man vara helt säker på att det är klippning man ser så är det få förstärkare som distar så mycket som 1 % utan att det är fråga om just klippning.
Hypexsteget lämnar, om jag minns rätt, ca 170-180 W innan klippning. Med styv, switchande nätdel finns nästan ingen dynamisk reserv. 851W lämnar uppemot 300 W dynamiskt i 8 Ω, och över 550 W i 4 Ω, vid samma 1% THD som Hypex specas. Det är dessutom bryggkopplingsbart.
Kontinuerligt vid 1 % ger 851W ca 240 W. Vilket jag i och för sig inte tycker är en särskilt relevant siffra, men om man nu tycker det kan man jämföra äpplen mot äpplen. 851W är alltså någonstans mellan 20-50 % kraftfullare än NC400 beroende på om man tänker lyssna på sinusvågor eller musik.

Det finns gott om andra konventionella steg i samma prisklass som NC400, som både har fler funktioner, ger mer kontinuerlig effekt och framför allt har större dynamiska reserver. Rotel RB1582 verkar ha prisstabiliserats på 15000 kr, till exempel. Som direkt arvtagare till RB991/RB1080 bör det också vara starkt konkurrenskraftigt ur transparensperspektiv. Effektreservsmässigt är det snarlikt 851W.
Ska det bara matcha NC400 kan man dessutom kika på betydligt billigare lillebror RB1552. Om de dynamiska reserverna liknar storebrors kommer det med knapp marginal överträffa NC400 i musikeffekt.


Om det bara är antal watt som är intressant kan man alltid kika på PA-steg de lämnar betydligt fler watt än någon ev dessa steg vi pratar om :)

Hur det specas är ju olika för alla tillverkare från vad jag har sett. 851W har 851 i namnet betyder det då att det lämnar 851 watt i 8 Ohm :lol: ? Du får skilja på namn och specifikation. Jag vet inte riktigt vart du kollar men Hypex specar en trappa 1kHz, THD=1% https://www.diyaudio.com/archive/blogs/ ... 0_04xx.pdf
även direkt på deras hemsida är det en trappa om du kollar under specification. https://www.diyclassd.com/product/nc400/11
Vill man veta detaljerna läser man PDF:en där det står betydligt mer info än de flesta tillverkare lämnar. Om vi nu skall börja snacka om sånt här så ser jag däremot ingen färdig trappa på https://www.cambridgeaudio.com/en/products/851/851w utan bara 8 och 4 Ohm och inga mätningar som styrker någonting.

SNR, dist osv. är extremt bra på nc400 - det borde det inte vara något snack om. Jag kan intyga att de är extremt tysta. Man kan inte ens höra vitt brus ur diskanten på i32s när de är påslagna när man har örat emot diskanten. Jag har aldrig varit med om detta med något annat steg jag ägt eller testat i systemet. Så om man inte behöver monstereffekter så är det ett bra alternativ enligt hur det låter här hemma iaf.

Jag har aldrig haft problem med klippning och jag har spelat väldigt, väldigt starkt med nc400 till topparna och jag har aldrig lyckats klippa dom.

Jag vet inte vart dina andra siffror kommer ifrån för varken nc400 eller 851W då jag inte tycker det ser ut att stämma med de mätningar som finns men det spelar mig ingen roll faktiskt utan jag ville bara föreslå ett alternativ innan du kom och skulle klanka ner på specen - något jag inte ser några belägg för alls. Glöm inte att nc400 är monoblock så alla andra förstärkare du jämför med får du kolla 2 kanaler drivna samtidigt.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Maccis » 2019-12-21 23:42

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav gopnik » 2019-12-22 00:21

philipbtz skrev:Hur det specas är ju olika för alla tillverkare från vad jag har sett. 851W har 851 i namnet betyder det då att det lämnar 851 watt i 8 Ohm :lol: ? Du får skilja på namn och specifikation.

Det kan väl knappast ha undgått dig att både handlare och Hypex själva marknadsför förstärkaren som en 400 W förstärkare?
Ibland med och ibland utan brasklappen att det är mätt i fyra ohm. Jag påpekar bara att den naturligtvis inte är en fyrahundrawattsförstärkare, aldrig har varit en fyrahundrawattsförstärkare, samt att detta siffertrixande nästan uteslutande kommer från tillverkare av digitala förstärkare. I varje fall om man håller sig till seriös HiFi och inte datorhögtalare och stormarknadsstereo. En sedan länge etablerad praxis är att man anger åttaohmseffekt.

Övre bilden är en screenshot från Hypex egna webbutik medan den undre kommer från en handlare. Det här agerandet är inte seriöst. Inte heller är ditt försvar av det i sig försvarligt.
Bilagor
Screenshot_20191221_231240.png
Screenshot_20191221_231240.png (38.29 KiB) Visad 6071 gånger
Screenshot_20191221_230718.png
Screenshot_20191221_230718.png (32 KiB) Visad 6071 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav philipbtz » 2019-12-22 12:05

Ja det är såklart värdelöst. Det är 200W man får.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-22 22:36

philipbtz skrev:Ja det är såklart värdelöst. Det är 200W man får.


Inte ens 200 watt får man. Notera att det är någon slags peakeffekt. Kontinuerligt ger den 150 watt i 8 ohm eller hur det nu var. Och det var olika om man drev två moduler med en nätdel eller om man hade en nätdel till varje modul. Så man måste lusläsa databladet för att se vad den ger. Någon annan får gärna kolla och skriva lite. Jag har för kasst nätverk här i Alperna. Jag är upptagen med skidåkning på dagarna. Det snöar som f-n i Cervinia/Zermatt! :mrgreen: :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav philipbtz » 2019-12-22 23:49

Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:Ja det är såklart värdelöst. Det är 200W man får.


Inte ens 200 watt får man. Notera att det är någon slags peakeffekt. Kontinuerligt ger den 150 watt i 8 ohm eller hur det nu var. Och det var olika om man drev två moduler med en nätdel eller om man hade en nätdel till varje modul. Så man måste lusläsa databladet för att se vad den ger. Någon annan får gärna kolla och skriva lite. Jag har för kasst nätverk här i Alperna. Jag är upptagen med skidåkning på dagarna. Det snöar som f-n i Cervinia/Zermatt! :mrgreen: :mrgreen:


Allt annat än monoblocken med en nätdel per modul ser jag som rena hemmabyggen där folk experimenterar. Tycker man skall koncentrera sig på produkten som säljs direkt ifrån Hypex. Men du har säkert rätt att det inte ens är 200W. De watt:en man får är dock bra watt. Tycker man produkten inte är något att ha kan man alltid köpa annat. Ville bara tipsa om något jag personligen är nöjd med och låter bättre i mina öron än vissa andra steg jag testat som har betydligt fler watt på pappret. Hur många watt behöver man kan man fråga sig när man letar steg. Jag kan utan tvekan spela på skadliga nivåer 4m från högtalarna utan att det klipper.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav avr7000 » 2019-12-22 23:59

Det kan hända att man inte får ut en himla massa watt vid ingen distorsion :)
-Och det kan ha betydelse om man skall driva basmoduler.

På vanliga högtalare fullrange vid nivåer som, - så starkt det går att spela med ett par OA51.N, låter dessa NC400 en smula bättre och har upplevt lägre dist än Icepower 1000 ASP (som är specade till 525W 8 Ohm @ 0.2%THD+N )
https://icepower.dk/download/2398/

Men som sagt för basmoduldrift behövs mer kontinuerlig effekt. (Jag fick mitt EP2500 att slå av efter en mild fläktmodd och fick återställa det ) och jag kommer förmodligen köra 4 st Ice1000 alt 4 st Ice500 alt 2 st EP2500 till mina 8 basmoduler,
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav dennis » 2019-12-29 18:43

Tack för alla svar, har inte hunnit vara så aktiv som jag velat men här är lite uppdatering i läget:
Snubblade över ett par Sonab OA 14 för in "billig" peng i original utförande (vet inte om dom är hela, ska testa dom i det närmaste), vilket är spännande då jag aldrig hört Carlssonhögtalare innan. :)
Och fått tillbaks min gamla Yamaha A-700, A-700 är lite lägre specad än hemmabio förstärkaren, men lägre harmoni distortion etc så frågan är om det hade varit en uppgradering som slutsteg eller same same but different?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav hifikg » 2020-01-01 15:56

Jag är lite sugen på att testa ett bra försteg o har hittat ett pre25 med fjärr. Varför skriver jag det i en tråd om slutsteg? Jo, säljaren har ett AMP 17 som han helst vill sälja i paket med 25:an o jag behöver inget slutsteg, så om någon är intresserad av en dylik pjäs kanske vi kan slå oss ihop. Paketpriset är 8500 på hifitorget, går nog att få ner några kronor o jag kan tänka mig att ge runt tre lax för 25:an. PM.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav schmutziger » 2020-01-05 00:27

Vad tror ni om en icepower 1200AS2? 500w@8Ohm innan 0.01% thd-n överskrids

Två kanaler drivna:
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 8 Ohm 620w
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 700w
-3dB @ 3Hz
600W i 90s
280w kont.

En kanal:
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 1250w
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N = 1 %, RL = 8 Ohm 620W !!!
Lägg märke till 1% här och inte ≤ 1

Förhoppningen är ju att 8oh, skalar uppåt en del.
Då kan man ju köpa en 1200AS2 och om man behöver mer pulver är det ju bara att köpa en till, och i en framtid så har man eventuellt 2st stöddiga stereoslutsteg till annat, basmodulsdrift kanske?
Gör att få tag på för ~10kkr
https://icepower.dk/download/5748/
bättre thd än 1000asp
https://icepower.dk/download/2398/

Vad tror ni?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Frisk » 2020-01-05 00:59

schmutziger skrev:Vad tror ni om en icepower 1200AS2? 500w@8Ohm innan 0.01% thd-n överskrids

Två kanaler drivna:
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 8 Ohm 620w
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 700w
-3dB @ 3Hz
600W i 90s
280w kont.

En kanal:
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 1250w
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N = 1 %, RL = 8 Ohm 620W !!!
Lägg märke till 1% här och inte ≤ 1

Förhoppningen är ju att 8oh, skalar uppåt en del.
Då kan man ju köpa en 1200AS2 och om man behöver mer pulver är det ju bara att köpa en till, och i en framtid så har man eventuellt 2st stöddiga stereoslutsteg till annat, basmodulsdrift kanske?
Gör att få tag på för ~10kkr
https://icepower.dk/download/5748/
bättre thd än 1000asp
https://icepower.dk/download/2398/

Vad tror ni?

Inte mycket att säga om steget men blir lite fundersam över kapitlet EMC, det framgår inget om ifall något av testen utförts eller passerat med godkänt resultat. Är det rekommenderade tester att göra efter man gjort en produkt av modulerna? Varit med om matningsmoduler(DC/DC) som varit EMC-testade enigt databladen som man sen får problem med när man testar hela korten. Främst varit arbetskamrater som drabbats så inte läst in mig så väl själv men min uppfattning är att testerna i princip görs i standby eller liknande ibland. Eller utförts men inte passerat, vilket de heller aldrig skrivit...

Ingen kritik mot modulen i fråga, jag har inte letat data om den, kanske det finns en EMC-rapport att tillgå.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav schmutziger » 2020-01-05 02:00

Frisk skrev:
schmutziger skrev:Vad tror ni om en icepower 1200AS2? 500w@8Ohm innan 0.01% thd-n överskrids

Två kanaler drivna:
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 8 Ohm 620w
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 700w
-3dB @ 3Hz
600W i 90s
280w kont.

En kanal:
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 1250w
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N = 1 %, RL = 8 Ohm 620W !!!
Lägg märke till 1% här och inte ≤ 1

Förhoppningen är ju att 8oh, skalar uppåt en del.
Då kan man ju köpa en 1200AS2 och om man behöver mer pulver är det ju bara att köpa en till, och i en framtid så har man eventuellt 2st stöddiga stereoslutsteg till annat, basmodulsdrift kanske?
Gör att få tag på för ~10kkr
https://icepower.dk/download/5748/
bättre thd än 1000asp
https://icepower.dk/download/2398/

Vad tror ni?

Inte mycket att säga om steget men blir lite fundersam över kapitlet EMC, det framgår inget om ifall något av testen utförts eller passerat med godkänt resultat. Är det rekommenderade tester att göra efter man gjort en produkt av modulerna? Varit med om matningsmoduler(DC/DC) som varit EMC-testade enigt databladen som man sen får problem med när man testar hela korten. Främst varit arbetskamrater som drabbats så inte läst in mig så väl själv men min uppfattning är att testerna i princip görs i standby eller liknande ibland. Eller utförts men inte passerat, vilket de heller aldrig skrivit...

Ingen kritik mot modulen i fråga, jag har inte letat data om den, kanske det finns en EMC-rapport att tillgå.


Frågan är om det är en standard text som de alltid har med, försäkerhets skull kanske?

Det jag kan se är följande:
15 Safety and EMC Standards
The ICEpower1200AS family products have been verified to conform to the following standards.
15.2
EN 55032: 2015 (CISPR 32: 2015) Electromagnetic compatibility of multimedia equipment – Emission requirements – Class B
EN 61000-3-2: 2014 (IEC 61000-3-2: 2014) Harmonic current emission
EN 61000-3-3: 2013 (IEC 61000-3-3: 2013) Voltage changes, voltage fluctuations and flicker
CFR 47 Part 15 Subpart B (FCC): 2016 Telecommunication – Radio Frequency Devices – Unintentional Radiation – Class B
EN55020: 2007 + A11: 201(CISPR 20: 2006) Sound and television broadcast receivers and associated equipment – Immunity characteristics – Limits and methods of measurement
EN 61000-4-2: 2009 (IEC 61000-4-2:2008) Electrostatic discharge immunity test
EN 61000-4-3: 2006 + A1: 2008 + A2: 2010
(IEC 61000-4-3: 2006 + A1: 2007 + A2: 2010) Radiated, radio frequency, electromagnetic field immunity test
EN 61000-4-4: 2004 + A1: 2010 (IEC 61000-4-4: 2004 + C1: 2006 + C2: 2007
+ A1: 2010) Electrical fast transient / burst immunity test


Är där någon särkskild standard som man ska kolla efter? som är striktare etc?
Vad säger ncore?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Frisk » 2020-01-05 07:06

Ja, det ser ju ganska bra ut, missade den första meningen. Min engelska är för dålig för att fånga nyanser i en sån mening. Innebär det att den också överensstämmer med standarden eller bara att den är testad för att överensstämma? Jag är nog mer van att se "verified to comply to" betyder det samma?

Det vore väl generellt bra att se rapporten för att kunna uttala sig mer, används några nätfilter feriter m.m. för att klara kraven, under vilka driftlägen gjordes testerna hur var testobjektet monterat, öppet, i skärmad låda eller något mitt emellan?

Det är lite knepigt med byggen av moduler då det i slutändan ändå är den kompletta produkten som ska uppfylla alla krav, även om alla ingående delar är testade och kanske tom CE-märkta för sig. Sen kan man väl känna sig lite tryggare om man bygger med CE-märkta delar om de används som avsett/testat. Dessutom är prototyper etc till viss del undantagna kraven. Men kraven finns ju där av en orsak, är man utanför finns ju risk att störa annat och andra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-05 11:28

schmutziger skrev:Vad tror ni om en icepower 1200AS2? 500w@8Ohm innan 0.01% thd-n överskrids

Två kanaler drivna:
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 8 Ohm 620w
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 700w
-3dB @ 3Hz
600W i 90s
280w kont.

En kanal:
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N ≤ 1 %, RL = 4 Ohm 1250w
Output power one channel driven
fin = 1 kHz, THD+N = 1 %, RL = 8 Ohm 620W !!!
Lägg märke till 1% här och inte ≤ 1

Förhoppningen är ju att 8oh, skalar uppåt en del.
Då kan man ju köpa en 1200AS2 och om man behöver mer pulver är det ju bara att köpa en till, och i en framtid så har man eventuellt 2st stöddiga stereoslutsteg till annat, basmodulsdrift kanske?
Gör att få tag på för ~10kkr
https://icepower.dk/download/5748/
bättre thd än 1000asp
https://icepower.dk/download/2398/

Vad tror ni?


Var får man tag i sådana moduler? Finns lite skrivet om 1200AS2, https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... 00as2.html

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav Frisk » 2020-01-05 13:49

Kollade lite bättre nu, en testrapport vore ju bra för att se hur testerna är gjorda och under vilka testfall men jag tycker ändå det ser ganska lovande ut:

As described in Section 2, the ICEpower1200AS is EMC pre-approved as is when mounted on a standard aluminum open back plate. However, because of the high-power switching electronics included in the module, some EMC precautions are required to ensure an EMC approvable end-product design.

Depending on the end-product application, additional EMC initiatives and filtering may be required to have the entire product approved. The reason for this could be, among others, insufficient cable routing within the application or DSP/microprocessor based front-end systems.
To improve on EMC performance, it is often advisable to revisit the used grounding scheme and cable routing and add EMC filters on some or all of the connectors on the end-product.


Men framförallt sista stycket ger väl indikationer på att det inte räcker med att montera allt i en låda utan att det behövs en del eftertänksamhet och filter.

Jag tänkte ett tag att jag skulle driva mina basar med klass D men blev lite feg främst pga risken att få in störningar i andra delar av systemet "i onödan" men det vore mycket intressant att lyssna på dessa moduler! Eller andra högklassiga klass D.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Vilka är prisvärda slutsteg i ~10 000kr klassen?

Inläggav schmutziger » 2020-01-17 09:51

Har kollat runt lite mer och tror att en smart idé kan vara att köpa ett slutstegmed två ncore nc502mp. Då kan man antingen köra de i btl o få 2x1200w eller som ~4x400w i 2ohm till mina 8 4ohms basar. Mao om man inte blir helnöjd med fullregister ljudet så har man ordentlig drivning för basarna.
Dock inte lika lågt distande som nc400
Finns på tex
apollonaudio
Nord
Rogue
Etc

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster