Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-03-02 11:54

rajapruk skrev:Vad har du för dac och försteg?

Kopplat balanserat?

Om du spelar på de med linjär nätdel, men har de med SMPS ikopplad strömmen påslaget/avslaget, blir det skillnad då? Alltså om SMPS skickar ut störningar bakåt i ljudkedjan via strömmatningen som påverkar t.ex dac och försteg.



Kopplat balancerat.

Node2 Streamer körde jag med nu (kan även köra CD via Oppo BD105 D antingen via Arcam DAC eller via dess egna balanserade utgångar.)
DAC ut balanserat (DAC Arcam D33, https://www.stereophile.com/content/arc ... -processor )
Balanserat in till Integra DHC 80.3
Balanserat ut till slutsteg.


Varje gång jag lyssnade på linjär var SMPS avslagen så det är ju ett intressant test att ha dem igång kopplade på nätet...


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-03-02 12:40

Om det skulle vara så att SMPS stör bakvägen är det ju obra :? 8O :D


I mitt system sedan kommer jag att köra 4 eller 6 st Icepower 1000ASP och minst 2 Ncore400 med Switchad nätdel tillsammans med 4 st Ncore med linjär nätdel...


Jag har div Supradosor om dessa kan hjälpa?
Jag har även en Oehlbach Powerstation 909 att ta till om det skulle kunna hjälpa.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Tangband » 2020-03-02 15:33

Har du testat att köra lite pop/ rockmusik och växlat mellan nätdelarna ?
Min ( väldigt begränsade ) erfarenhet med switchade nätdelar är att ljudet ibland upplevs bättre upplöst i basområdet med en sådan .

Jag har varit med om tester där linjära nätdelar stör varandra , dvs låter sämre om flera sådana kopplas in på samma strömdosa. Dioderna skickar väl ut en hel del störningar bakvägen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-03-02 18:01

Tar gärna emot tips på musik, passager i låtar etc. som kan vara bra för att testa förstärkare...

Givet vad jag hör hittills kan det ev. vara frågan om en liten skillnad i distorsion vid relativt starka nivåer.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav sprudel » 2020-03-02 19:05

Se tråden om M-scaler
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Plymotonic » 2020-03-03 23:17

En fundering är huruvida skillnaden emanerar från din linjära effektstegsmatning eller från din reglerarade linjära franskmatning av opamparna.

SMPSen leverar en oreglerad opampsmatning på typiskt ±18,6 (14,3-21,5) V och Audiophonicsen en reglerad ±18 voltare.

Ett kul test vore ju att franskmata opamparna i ett av dina SMPS-steg. Om det gör tricket kan ju en chip-trimning av SMPS-stegen medels en liten fin DC-regulator på Vaux vara en väg att gå.


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-03-04 01:18

Plymotonic skrev:En fundering är huruvida skillnaden emanerar från din linjära effektstegsmatning eller från din reglerarade linjära franskmatning av opamparna.

SMPSen leverar en oreglerad opampsmatning på typiskt ±18,6 (14,3-21,5) V och Audiophonicsen en reglerad ±18 voltare.

Ett kul test vore ju att franskmata opamparna i ett av dina SMPS-steg. Om det gör tricket kan ju en chip-trimning av SMPS-stegen medels en liten fin DC-regulator på Vaux vara en väg att gå.


/ply


Jättebra och spännande idé.... dock kommer jag aldrig att orka testa detta.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav solhaga » 2020-03-04 08:26

Tangband skrev:Har du testat att köra lite pop/ rockmusik och växlat mellan nätdelarna ?
Min ( väldigt begränsade ) erfarenhet med switchade nätdelar är att ljudet ibland upplevs bättre upplöst i basområdet med en sådan .

Jag har varit med om tester där linjära nätdelar stör varandra , dvs låter sämre om flera sådana kopplas in på samma strömdosa. Dioderna skickar väl ut en hel del störningar bakvägen.


Kanske inte helt relevant för era upplevda problem med SMPS, men så här löste jag mina.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-04 09:12

Plymotonic skrev:En fundering är huruvida skillnaden emanerar från din linjära effektstegsmatning eller från din reglerarade linjära franskmatning av opamparna.

SMPSen leverar en oreglerad opampsmatning på typiskt ±18,6 (14,3-21,5) V och Audiophonicsen en reglerad ±18 voltare.

Ett kul test vore ju att franskmata opamparna i ett av dina SMPS-steg. Om det gör tricket kan ju en chip-trimning av SMPS-stegen medels en liten fin DC-regulator på Vaux vara en väg att gå.


/ply



I beskrivningen av NC400 står: "HxR style regulators on board"
Borde väl innebära att det finns en spänningsreglering även med SMPS-matning?

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Bamsefar » 2020-03-04 10:22

För den som är intresserad så kanske ACs beggade 1000asp moduler kan vara av intresse:
https://audioconcept.se/product/bang-olufsen-icepower-1000/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Plymotonic » 2020-03-04 11:29

RogerGustavsson skrev:
Plymotonic skrev:En fundering är huruvida skillnaden emanerar från din linjära effektstegsmatning eller från din reglerarade linjära franskmatning av opamparna.

SMPSen leverar en oreglerad opampsmatning på typiskt ±18,6 (14,3-21,5) V och Audiophonicsen en reglerad ±18 voltare.

Ett kul test vore ju att franskmata opamparna i ett av dina SMPS-steg. Om det gör tricket kan ju en chip-trimning av SMPS-stegen medels en liten fin DC-regulator på Vaux vara en väg att gå.


/ply



I beskrivningen av NC400 står: "HxR style regulators on board"
Borde väl innebära att det finns en spänningsreglering även med SMPS-matning?


Så är det,

men att reglera en reglerad kan ju i detta fall ha en positiv effekt (även om en elektroniker må anse det vara förkastligt;-).

Jag är mest ute efter att om möjligt isolera orsaken till skillnaden.

Det är ju dessutom som så att SMPS-stegen tillhandahåller snörmatning - det kan ju också ha en påverkan. Så det är tre matningar som väsentligen skiljer sig konceptuellt. Det blir många kombinationer att testa och resultatet kan ju vara att en eller två eller alla tre bidrar i olika mått till skillnaden. Klurigt med undertest-enheter och svartalådan-abstraktioner.

Avr7000 gör rätt i att inte bekymra sig så mycket över detta, fokusera på att gödsla med en ansenlig mängd slutsteg och fixa akustik med BAD-paneler. Det ger nog fisaningens mer påverkan :D


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-03-05 12:58

Man kan också fundera över om kapacitans i nätdel påverkar ljudet...

Jag har erfarenhet från tidigare där det blev skillnad.

Byggde för länge sedan Hypex UcD400.
Startade med att bygga med Rifa 100 V 22000µF (riktiga ölburkar, 2 st som två Hypex moduler delade på...)
Kompis byggde identisk vilket visade sig vara intressant senare när jag moddade då vi kunde jämföra.

Bytte efter en tid till BHC Aerpovox 63 V 15000 µF, 2 sådana per modul.

Vid jämförelse med kompis "orginal" med Rifa lät den moddade nu en smula mjukare och följsammare (lite mindre skramlig om man skall överdriva)

Efter ytterligare en tid tryckte jag in 4 BHC Aerovox till så att varje modul hade 4x15000µF...

Resultatet blev inte riktigt vad jag tänkt mig eller hoppats.
Jag upplevde dem som lite mörkare i ljudet och det berodde med all sannolikhet inte på att diskanten blev svagare/mindre framträdande utan att basen blev starkare/med framträdande...

Behöll den så och körde med den så då den i alla fall användes till att driva bas/mellanregister i en aktivt deld tvåvägare.


Dessa jag har byggt nu har också 60000 µF per modul och det kanske är för mycket???

Skall bygga ett par till och testa att börja med mindre kapacitans i nätdel och jämföra.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav petersteindl » 2020-03-05 14:20

Det är väl ganska enkelt. Jag förstår inte vad som skulle vara problematiskt. En matning skall ha stabil DC med noll brus och noll ohm utimpedans. Hur det sedan åstadkoms är inte intressant annat än ekonomiskt.

ICEpower 500 W med analog nätdel som den levererades av ICE hade ungefär 60 volt på matningen obelastad. Då man belastade förstärkaren med 4 ohm med full spänning före klippning så sjönk matningsspänningen med 35 % till ungefär 45 volt och hade en överlagrad sågtand på ungefär 16 volt p-p, eller det kan ha varit ännu mer.

Jag byggde om denna nätdel med min egen transformator samt infogade en stor drossel i den befintliga nätdelen mellan glättningskondingarna. Sedan gjorde jag samma mätning och matningsspänningen föll max 100 mV 0,16 % och hade överlagrad sinus (d v s inte sågtand) på mindre än 5 mV. Det är 3200 ggr mindre rippel som dessutom är utan övertoner.

Det städade upp ljudet ganska rejält.

Jag har kvar dessa ännu. jag spelar dock mest på ICE ASP1000 watt med switchad nätdel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav sprudel » 2020-03-05 14:59

Det sista du skriver gör mig lite undrande? Är ICE ASP1000 watt med switchad nätdel lika välljudande som din moddade?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-03-05 15:23

Är det switchade nätdelar behöver man ju även kolla på hur stor kapacitiv last de klarar, många klarar inte så mycket kapacitans på utgången.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav petersteindl » 2020-03-05 16:40

sprudel skrev:Det sista du skriver gör mig lite undrande? Är ICE ASP1000 watt med switchad nätdel lika välljudande som din moddade?


ASP 1000 har en stor fördel, den är svår att få att gå sönder. Den är lite mörkare i ljudkaraktären och är stram i ljudet. Om man gillar det eller inte är en annan femma. Sedan skall man jämföra deras data vid de effektuttag som jag normalt tar ut och då är jag mycket långt från deras effektresurser. De går i princip på sparlåga.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Kralle » 2020-03-05 19:01

avr7000 skrev:Dessa jag har byggt nu har också 60000 µF per modul och det kanske är för mycket???


Kolla hur DC-matningen ser ut mha ett ojordat oscilloskop samtidigt som du spelar högt.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster