Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav radelius » 2020-01-04 17:34

Spännande, jag är skeptisk till linjär nätdel, tror den kan bli för långsam men...
Trafos och prylar har jag så lyckas du övertyg mig om dess förträfflighet får jag ta tag i lödkolven:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Nattlorden » 2020-01-04 17:35

Snacka om overkill att göra rund montering bara för att kortet är runt. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-04 20:40

Nattlorden skrev:Snacka om overkill att göra rund montering bara för att kortet är runt. :lol:

Menar du hela modulen? Jag funderar över varför de gjort modulerna runda överhuvudtaget, det brukar inte vara någon fördel vid routande. Det borde ju finnas något syfte med designen av modulerna.

Spännande bygge och ska bli kul att höra dina intryck och skillnader, om det är några.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav sprudel » 2020-01-04 22:07

radelius skrev:Spännande, jag är skeptisk till linjär nätdel, tror den kan bli för långsam men...
Trafos och prylar har jag så lyckas du övertyg mig om dess förträfflighet får jag ta tag i lödkolven:)


Intressant att du säger så. Jag provade en linjär nätdel av respektabel tillverkare till min Chord Qutest och efter en tid så upplevde jag musiken som just, långsam. Saknade snärten och direktheten från originalet som är en switchad enhet, dock välkonstruerad sådan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Michael » 2020-01-05 22:59

Men de där RAC20'orna är ju inte linjära. 0,1 volt med störningar och måste belastas 10% för att hålla spec.

Jag tycker det känns skumt att ha egen 230-nätdel för lågspänningen. Hur mycket ström dras där?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Michael » 2020-01-05 23:12

Svar: 40mA

Men... RACorna på bilden är ju 15 voltare! Specen säger 16-25 volt.

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-06 00:30

Michael skrev:Svar: 40mA

Men... RACorna på bilden är ju 15 voltare! Specen säger 16-25 volt.

//Michael



Hmmm :D Såg det nu när du sa det.

De har väl tänkt sig att ingen skall pilla med linjära nätdelar och denna matning finns ju integrerat på deras Powersupply.

Om man kollar i manual:
https://www.diyclassd.com/documenten/download/860

Är det pin:
J7.11 Input VDR VDR power supply
J7.12 Input Vaux - Negative supply for op amps. (Formerly Vsig-)
J7.6 Input Vaux + Positive supply for op amps. (Formerly Vsig+)

Som skall anslutas till ett powersupply med typ +20, 0, -20 V då?

Lämpligt Powersupply på Elfa?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-06 00:42

Michael skrev:Men de där RAC20'orna är ju inte linjära. 0,1 volt med störningar och måste belastas 10% för att hålla spec.

Jag tycker det känns skumt att ha egen 230-nätdel för lågspänningen. Hur mycket ström dras där?

//Michael


RAC20....
Menar du att man skulle sätta ett "effektmotstånd" på 15V/0,07A= 200 Ohm och kanske en kondig över utgången då för att lasta den lite kontinuerligt...

Nu är ju inte denna aktuell längre men är principen densamma om jag köper nåt liknande på +20, 0, -20 V...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Michael » 2020-01-06 14:13

Nä lasta i onödan vill man inte. Lusläs specar och hitta en som passar.

Jag kollade lite snabbt och VDR är lite klurig. Det måste vara en flytande källa och den får inte referera till jord och den har bara en enda anslutning! - Ursäkta men jag förstår den inte. Den går däremot att lämna öppen och kortet själv fixar nödvändig ström. ...hmm, är det så att den är relativt HV-? (det krävs nogrann läsning av manualen)

Vad gäller Vaux så varför inte linjära regulatorer från huvudnätdelen. Hmm, måste kolla effektförlusten. Säg 75V in och 20V ut. Då blir det 55*0.04=2.2W ...okay, kanske lite mycket. Men kanske hitta en färdig switch regulator från DC, istället från 230VAC. Lite struligt är väl att det är så hög spänning. Finns typ 78xx som är switchade, men de klarar nog inte 75V. Närmaste jag hittade lite snabbt var R-78HB24-0.3. Dock många parametrar att ta hänsyn till.

Kanske en 230 som du var inne på är lämplig trots allt (jag vet ej vad som är bäst).

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-08 19:19

Har mailat med Hypex (snabba och trevliga!)

VDR "jordas" mot HV- , men kan lämnas oansluten...

Vaux (+/-20V) is in reference to any ground connection.
J7.3 - GND Ground
J7.4 - GND Ground
J7.9 - GND Ground
J7.10 - GND Ground

Jag hittar ingen +/-20 V mackapär på Elfa så jag tänkte köpa 2 av dessa per monoblock och koppla dem + och -...
Kanske med nån liten konding på utgång? är det bra?

https://www.elfa.se/sv/ac-dc-omvandlare ... track=true



Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-08 20:13

Borde inte en 18V med trim-ingång gå att ställa upp till 20V?

Annars var det ju relativt lite ström, en liten ac/ac trafo likriktare glättning och ldo borde väl passa bra till ett linjärmatat steg.
https://www.elfa.se/sv/pcb-transformato ... track=true

https://www.elfa.se/sv/ldo-voltage-regu ... track=true

Frågan är om spänningen från trafon blir i klenaste laget med likriktning och spänningsfall över ldo. 18V bör nog väljas, men blir ju lite mer värme.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav rajapruk » 2020-01-08 22:59

avr7000 skrev:Har mailat med Hypex (snabba och trevliga!)

VDR "jordas" mot HV- , men kan lämnas oansluten...

Vaux (+/-20V) is in reference to any ground connection.
J7.3 - GND Ground
J7.4 - GND Ground
J7.9 - GND Ground
J7.10 - GND Ground

Jag hittar ingen +/-20 V mackapär på Elfa så jag tänkte köpa 2 av dessa per monoblock och koppla dem + och -...
Kanske med nån liten konding på utgång? är det bra?

https://www.elfa.se/sv/ac-dc-omvandlare ... track=true



Stefan


En strömingång så att säga på nc400 kan lämnas oansluten, har du koll på det? Jag har inte exakta namnet på den i huvudet. Kanske är den du nu försöker fixa.
Då regulerar nc400 själv ner till den spänningen, med 5W mer värmeutveckling som följd.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-08 23:31

Japp det är VDR
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Michael » 2020-01-08 23:38

Kanske en isolated dc-dc converter. De för 48V in klarar 72 (och några, lite till). Strulet är spänning ut som matchar. Kanske en 15 som går att trimma upp till 16,5 volt. Dock kanske ovanligt med dubbelutgång och trim.

Undra om en vanlig (trafo) nätdel utan reglering skulle funka (måste kolla spänningsområdet). Annars med reglering. Alltså en helt vanlig traditionell nätdel. Varför strula med switchad, när huvudnätdelen är linjär.

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-08 23:47

Strula?

Det är ju det som är grejen, 4 st av denna kostar 240 kr och de är bara att koppla in och limma fast dem på rygg i lådan.

Minimalt med krångel.

Tror ni att dessa med en konding på utgången kan sabba ljudet med typ rippel från denna nätdel?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-08 23:57

Skulle ha köpt dessa med då jag i alla fall handlade från www.audiophonics.fr Frankrike?

https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 11647.html
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-09 00:11

Tyckte dc/dcn hade rätt låg verkningsgrad, eller? Klarade inte så värst mycket kapacitans på utgången heller, hur mycket sitter på modulen? Jag tycker det känns lite trist att sätta en dcdc i en låda med linjärmatning, å andra sidan är väl klass-d-steget ocks ganska switchat... men störningarna från dcdc-modulerna kanske kan koppla vidare på olämpligt sätt, speciellt om det är 4 av samma modell så tätt, min erfarenhet är att den typen av matning brukar synas rejält på EMC-proven.

Tänker du något filter från primära matnongstrafona till hypex-modulerna? Jag tänker att de borde kunna skicka ut en del skräp på nätet som kanske strör försteg och annat i uppspelnimgskedjan.

Jag missade att det var +-matning, kanske: https://www.elfa.se/sv/pcb-transformato ... track=true och två ldoer enligt ovan. Bra mycket effekt, men inte så fasligt dyr så bör ju inte vara någon större nackdel(kanske ger lite för hög utspänning med aktuell last)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-09 00:32

Frisk skrev:Tyckte dc/dcn hade rätt låg verkningsgrad, eller? Klarade inte så värst mycket kapacitans på utgången heller, hur mycket sitter på modulen? Jag tycker det känns lite trist att sätta en dcdc i en låda med linjärmatning, å andra sidan är väl klass-d-steget ocks ganska switchat... men störningarna från dcdc-modulerna kanske kan koppla vidare på olämpligt sätt, speciellt om det är 4 av samma modell så tätt, min erfarenhet är att den typen av matning brukar synas rejält på EMC-proven.

Tänker du något filter från primära matnongstrafona till hypex-modulerna? Jag tänker att de borde kunna skicka ut en del skräp på nätet som kanske strör försteg och annat i uppspelnimgskedjan.

Jag missade att det var +-matning, kanske: https://www.elfa.se/sv/pcb-transformato ... track=true och två ldoer enligt ovan. Bra mycket effekt, men inte så fasligt dyr så bör ju inte vara någon större nackdel(kanske ger lite för hög utspänning med aktuell last)



Men då är det ju bättre att bara köpa dessa som jag föreslog:

https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... -11647.htm


Frisk skrev:Tänker du något filter från primära matnongstrafona till hypex-modulerna? Jag tänker att de borde kunna skicka ut en del skräp på nätet som kanske strör försteg och annat i uppspelnimgskedjan.


Menar du att en av de bästa Hifi Class D modulerna som finns på marknaden skulle skicka en massa skräp tillbaka över sin matning som skulle ta sig igenom kondingbatteri och 500VA ringkärna ut på nätet?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-09 01:16

Enklare att köpa färdigt från audiophonics ja, men frakt och längre leveranstid, men såg ut som ett bra matningsdon.

Jag har inte alls läst på hur modulerna är tänkta att använda, därav min fråga, jag har svårt att se att något som i såpass höga frekvenser/stig/falltider med den strömmen och spänningen inte strålar ut ganska mycket. Trafon lär blocka en del, kondingbatteriet antar jag till stor del består av elektrolyter och till liten del består av snabba avkopplingar?

Jag har som sagt inte läst in mig på konstruktionen, vaken hur den är tänkt att installeras, om den är emc-testad och i så fall under vika förutsättningar eller hur den är tänkt att strömförsörjas, därav jag frågade. Redan små DC/DC-omvandlare på 3-5W med switchfrekvenser på ett par kHz brukar synas på EMC-proven och har mer än en gång gått över gränsvärden trots att specarna säger de är EMC-godkända och de är avkopplade över isolationsbarriären.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-09 01:43

Så.... då har jag beställt nätdelarna från Frankrike...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-09 09:09

Riktigt spännande! Det ska bli kul att höra dina intryck av de olika matningarna, om det är någon hörbar skillnad.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav JonasB » 2020-01-10 09:59

Hur många volt via rca behövs för att styra dessa steg fullt ut?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-10 11:18

avr7000 skrev:Menar du att en av de bästa Hifi Class D modulerna som finns på marknaden skulle skicka en massa skräp tillbaka över sin matning som skulle ta sig igenom kondingbatteri och 500VA ringkärna ut på nätet?


Måste fråga med tanke på detta, går dessa moduler köpa som hel produkt? Eller kanske snarare produkt baserad på designen? Jag hittar på Audiophonics men inget i övrigt, finns det fler?

Orsaken till frågan är att det inte nämns någon stans angående EMC eller liknande, är det byggt på moduler är det ju den som gör en produkt av det som är ansvarig medans väl prototyper och egna kopplingar kanske hamnar lite utanför kraven, till viss del.

Icepowers moduler diskuterades för några dagar sedan i en annan tråd, i deras datablad står i alla fall att de är EMC-testade, dock utan exakta förutsättningar och med tillägget:
As described in Section 2, the ICEpower1200AS is EMC pre-approved as is when mounted on a standard aluminum open back plate. However, because of the high-power switching electronics included in the module, some EMC precautions are required to ensure an EMC approvable end-product design.

Depending on the end-product application, additional EMC initiatives and filtering may be required to have the entire product approved. The reason for this could be, among others, insufficient cable routing within the application or DSP/microprocessor based front-end systems.
To improve on EMC performance, it is often advisable to revisit the used grounding scheme and cable routing and add EMC filters on some or all of the connectors on the end-product.

https://icepower.dk/download/5748/ Kapitel 15 Safety and EMC Standards

Jag är själv nyfiken att lyssna på NC400 och vill inte alls klanka ner på produkten eller så, men undrar av ren nyfikenhet hur väl de är testade med tanke på störning av omgivningen. Jag var inne på att driva mina basar med klass D men fegade ur då jag inte ville ta risken med en sån potentiell störkälla. För att vara tydlig, inga belägg för att någon specifik är det, men tekniken som sådan har stora potential att generera störningar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav avr7000 » 2020-01-10 11:56

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-10 12:05

JonasB skrev:Hur många volt via rca behövs för att styra dessa steg fullt ut?

Steget har en nominell gain på 25,8dB 40VAC borde motsvara 200W RMS så lite drygt 2VAC då 2,9V peak. Om jag tänker rätt.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav JonasB » 2020-01-10 12:24

Frisk skrev:
JonasB skrev:Hur många volt via rca behövs för att styra dessa steg fullt ut?

Steget har en nominell gain på 25,8dB 40VAC borde motsvara 200W RMS så lite drygt 2VAC då 2,9V peak. Om jag tänker rätt.


Många tack! Borde alltså inte vara något för mig med ett försteg som skickar ut max 1,2v?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-10 12:42

JonasB skrev:
Frisk skrev:
JonasB skrev:Hur många volt via rca behövs för att styra dessa steg fullt ut?

Steget har en nominell gain på 25,8dB 40VAC borde motsvara 200W RMS så lite drygt 2VAC då 2,9V peak. Om jag tänker rätt.


Många tack! Borde alltså inte vara något för mig med ett försteg som skickar ut max 1,2v?


Jo det blir problem för dig.

Tänk dig att du i vissa fall vill spela något som har en lägre medelnivå (t.ex. TV-ljud som har medelnivå digitalt på -23 LUFS) som du i något fall vill spela starkt. Då kan det hända att du drar volymratten i boten och det ändå inte räcker till önskad ljudnivå. Jag anser inte att försteg med runt 2 V RMS ut är tillräckligt. Runt 5V RMS eller mer är mer normalt.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-10 13:00



Men se där :) Det ser ut som de vet vad de gör. Inga radiomätningar dock tyvärr.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Michael » 2020-01-12 00:35

Är det samma konstruktör som för de äldre Hypex modulerna?
Han är ju väl insatt i störningar och EMC, så jag tror att dessa är bra gällande detta. Jo ursäkta, jag skrev tror. Det är ju inget kina skit direkt. Men å andra sidan tror jag också att allt runt omkring måste vara 'rätt', inkl lådan. Och hur man än gör så är det högfrekvens skräp, men förhoppningsvis så lågt så det inte påverkar.

//Michael

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har lyssnat på Hypex NC400 och jämfört hemma?

Inläggav Frisk » 2020-01-14 15:54

Jag ställde frågan kring EMC-tester till Audiophonics angående denna: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14154.html

Svaret jag fick är detta:
Hi,

Unfortunatly no, we have not done it yet.

It's gonna be done asap.

Technically they should be very limited courtesy of the thick case acting like a faraday cage.

I stay at your disposal.

Best regards

Xxxx


Dock tycker jag inte lådan verkar speciellt tät, långa slitsar och inga jordflätor utmed sidorna, med tur kontakt vid skruvförbanden men osäker kontaktyta och ganska glest. Lådan täcker ju i sig inte heller störningar som går via kablar.

Hoppas få en uppdatering med testresultat! Alltid spännande att se hur produkter faller ut i testerna!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster