Mikrofon med vintage 50-60-tals radiofärgning.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Mikrofon med vintage 50-60-tals radiofärgning.

Inläggav dewpo » 2019-12-28 20:29

Hej jag hade tänkt spela in ett par podcasts :D

Egentligen mest för att lära mig inspelnings programmen bättre :roll:
Då jag gillar teknik men egentligen inte har något vettigt att säga :oops:

När lyssnar antalet inte är förväntat att bli stort utan marginellt så är budgeten där efter, Max 2000 kr :|

Vintage-färgningen får gärna vara i och urkopplings bar!

Tonen i mikrofonen skall matcha detta ->
IMG_1059.JPG
Vilken mikrofon passar denna killen?
IMG_1059.JPG (270.48 KiB) Visad 1527 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Re: Mikrofon med vintage 50-60-tals radiofärgning.

Inläggav goat76 » 2019-12-28 20:57

En klon av någon klassisk bandmikrofon (ribbon) av typerna RCA 44, RCA 77 eller RCA 74jr kanske?
Bandmikrofoner brukar iallafall ha det där mjuka och djupa ljudet jag tror du är ute efter.

Det blir nog svårt att hitta något mikrofon med någon på/av-knapp för vintage-ljudet, mikrofoner har nog den karaktär de har så du behöver nog fler mikrofoner om du även vill ha ett modernare ljud.

LUSH! :) En äkta RCA 44, inte billig.
Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-28 21:16

RCA 44 verkar vara något liknade det jag söker :D
Tyvärr en nolla för mycket i priset, Vad jag kan förstå :cry:

Vilka kloner är något att ha?
Denna verkar vara i min prisklass :)
https://www.tbone-mics.com/en/product/information/details/rb-500-ribbon-microphone/
Bild
https://www.thomann.de/se/the_tbone_rb500.htm

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 21:50

Det svåra med mikrofoner är att de inte alltid passar allas röster även om de får bra recensioner. Du bör nog kolla upp ett gäng tänkbara mikrofoner som passar din prisgräns och leta upp flertalet videos på nätet med ljud-demos, och därigenom försöka sålla fram något som du tror passar din röst.

Lås dig dock inte bara vid bandmikrofoner, det kan nog säkert även finnas andra typer av mikrofoner med vintage-sound. Bandmikrofoner brukar vara rätt trögdrivna så de kräver ofta lite mer kraftfull mikrofonförstärkare.

Kolla in den här svenska sidan med begagnade mikrofoner så kanske du kan fynda något med riktig hög kvalitet som annars ligger högt över din budget. https://vend.se/?page=&prevSearch=&q=&c ... 5B%5D=want

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-28 23:02

Jag antar att det krävs mer än en bra mikrofon :oops:
Men soundet som efterfrågas är liknade det som finns på "Songs From A Room" från -68 :|

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 23:39

Jag letade runt lite på Leonard Cohen och snubblade över lite info. :)

Han verkar använda lite olika rörbestyckade kondensator-mikrofoner som typ U47, U67 och U87 ofta körd genom en Neve 1272 preamp. Det ligger nog säkerligen en kompressor i ljudkedjan också.
Dessa mikrofoner finns det många kloner av men om det ska vara just en med rör så blir det ändå väldigt dyrt.

Jag har en Warm Audio wa-47jr som är en klon av en U47fet (utan rör). Den är den mikrofonen som passar bäst till min röst av de jag äger och ger ett hyfsat varmt ljud, men det skulle vara kul att komma över en med rör som man kan klämma fram lite skön dist ur. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-29 01:11

goat76 skrev: Bandmikrofoner brukar vara rätt trögdrivna så de kräver ofta lite mer kraftfull mikrofonförstärkare.

Verkar finnas små 48v phantom matade boost förstärkare som skall lösa problemen :D
t.e.x denna ->
https://www.tritonaudio.com/fethead.html
Bild

Men även dessa verkar finnas i många varianter av olika tillverkare :?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-29 02:00

Jag lutar mer åt Bandmikrofon igen efter att ha lyssnat på Charles de Gaulle's tal i wikin om BBC-Marconi Type A mikrofonen.
Det djupa ljudet hos en Bandmikrofon verkar göra sig bra på talat ljud, En djupare stämma verkar inge pondus och kännas förtroendeingivande :oops:

https://en.wikipedia.org/wiki/BBC-Marconi_Type_A_microphone
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-29 02:09

Av ett sammanträffande så har jag exakt den där varianten själv från Triton Audio och kan skriva på att den fungerar alldeles ypperligt och förstärker signalen med ca 20 dB för trögdrivna dynamiska mikrofoner och bandmikrofoner.

En viktig sak är också att den inte leder fantommatningen vidare till själva mikrofonen då det annars kan döda en bandmikrofon, det blir som ett extra skydd mot att av misstag koppla in den typen av mikrofon direkt i ett uttag med aktiverad 48v fantommatning. Det kan ju vara bra att veta om det blir en bandmikrofon du köper. :)

Men en liten sak, efter ditt exempel med Leonard Cohen är jag lite lur på att du kanske ändå borde sikta in dig på en kondensator-mikrofon av klassiskt slag med vintage-ljud istället för en bandmikrofon, de är även i regel mer lättdrivna så då behöver du inte heller fundera på en booster-manick.
Mitt ursprungliga tips när jag började prata om bandmikrofon var för att jag trodde du ville ha det där riktigt gamla radio-soundet men om du är mer intresserad av att låta som Cohen så är väl det bästa att sikta på en så lik mikrofon som han använder, men en billig klon såklart.

Ooops, såg precis din återkomst till bandmikrofonens värld. :D
Det är nog lika bra att lämna det helt öppet för vilken typ av mikrofon det i slutändan blir, och istället bara leta en massa vintage-vocals-videos på youtube med relativt billiga koner av klassiska mikrofoner.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-12-29 11:28

Kanske en sådan här: Shure Super 55
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Återgå till Köpråd