Bra ljud för mitt vardagsrum

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frassem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-03-17

Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav Frassem » 2019-12-29 13:48

Kära vänner

Vi saknar idag ljud i vardagsrummet.
Väggen där vi skulle vilja ha högtalarna består dock av stora fönster (se bifogat foto). Min bättre hälft har lagt veto på allt som blockerar dessa fönster. Också ”fula” synliga kablar täcks i detta veto.
Eftersom vi har ett separat lyssningsrum/hembio, som kan användas för ”finlyssning”, kommer vardagsrummet användas för enklare lyssning, d.v.s. strömning etc.

Finns det någon med idéer för hur jag kan läsa detta?

De alternativ jag har sett idag är:
- 1-2x Teenage Engineering OD-11 stående på golvet. Dessa borde ha ok ljud, matas endast med ström och är så låga och tillräckligt snygga att de inte faller för veto. Dock verkar de ha fått ganska blandad kritik och anses av många vara högt prissatta.
- en Sonos-lösning upphängd ovanför fönstren - i kombination med subwoofer som står någon annanstans. Här är jag dock tveksam till att det låter tillräckligt bra - särskilt då högtalarna kommer rätt högt.

Andra idéer?
Bilagor
42F71558-6083-4365-A0B2-8B35653A608F.jpeg
42F71558-6083-4365-A0B2-8B35653A608F.jpeg (31.31 KiB) Visad 1326 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 13:57

Fina fönster! Men efterklangstiden kommer att vara rätt lång. Skulle ni kunna har tjocka draperier typ sammet som kan dras för vid behov? Mer mattor. Andra saker till exempel bokhyllor med böcker och mycket saker på andra väggar.

Jag ser inte OD11 som särskilt dyra för det ljud man får, men självklart ska du ha två. :wink:
Högtalarskit i taket som somliga brukar ha brukar inte låta så bra tycker jag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Frassem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-03-17

Re: Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav Frassem » 2019-12-29 14:39

Hej Johan

Jag håller med om att efterklangstiden kommer att bli ganska dålig. Den blir inte bättre av att det finns mer liknande fönster även på en vägg till. Tjocka mattor finns, men jag lyckades inte få med dem på bilden. Jag har svårt att tro att jag kan få igenom sammetsdraperier, även om jag helt förstår värdet. Spouse factor slår ganska högt här. Vidare vore det bra att kunna spela utan att kompromissa med den visuella upplevelsen också.
Tack för åsikten om OD-11.

/Frassem

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 15:23

En väg att gå om man inte kan absorbera i rummet är att välja helt andra typer av högtalare som har avsevärt högre direktivitet. Du öker då kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Såna högtalare finns dock inte i vanliga hifibutiker. Du kan leta efter kyrkohögtalare alternativt pelarhögtalare som finns i proffsljudbranschen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav paa » 2019-12-29 15:43

Sonos är inte billiga saker heller och det finns märkliga saker med Sonos som talar emot dom. Som någon sa: köp inget som kräver uppkoppling mot tillverkarens centraldator för att fungera, vare sig det är en ljudpryl eller ett fordon!
Se: https://twitter.com/atomicthumbs/status ... 8828442624
F.ö. låter OD11 inte sämre än Sonos produkter på något sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bra ljud för mitt vardagsrum

Inläggav hifikg » 2019-12-29 16:15

https://audioconcept.se/product/devialet-silver-phantom/
kanske ger tillräckligt med ljud utan att störa utsikten, det primära lyssningsrummet antar jag att har på annan plats i huset.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster