Klass D steg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Klass D steg

Inläggav roon » 2019-12-31 22:24

Jag har blivit så intresserad av Klass D slutsteg efter att läst i tråden om slutsteg under 10.000 och speciellt om de finns i ganska så överkomliga priser. Som jag förstår så drar de inte lika mycket ström. Jag har börjat se på Hypex 400 och Ice power stegen. jag tänkte först att man kunde driva ett par Pi 60 med dom och senare eventuellt om de låter bra även driva X2 med ett par. De drar väl inte lika mycket ström samtidigt som de låter bra också. Vad är positivt samt negativt med Klass D steg. Jag har haft hemma ett XTZ A2-300 och det var jag inte speciellt imponerad av.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass D steg

Inläggav Tangband » 2020-01-01 00:02

roon skrev:Jag har blivit så intresserad av Klass D slutsteg efter att läst i tråden om slutsteg under 10.000 och speciellt om de finns i ganska så överkomliga priser. Som jag förstår så drar de inte lika mycket ström. Jag har börjat se på Hypex 400 och Ice power stegen. jag tänkte först att man kunde driva ett par Pi 60 med dom och senare eventuellt om de låter bra även driva X2 med ett par. De drar väl inte lika mycket ström samtidigt som de låter bra också. Vad är positivt samt negativt med Klass D steg. Jag har haft hemma ett XTZ A2-300 och det var jag inte speciellt imponerad av.


Intressant tråd :) .

Fråga: Vad var det i ljudet du inte gillade hos Xtz a2-300 ? Det är ICE Power baserat.

Min erfarenhet ( som är ganska liten med klass D ) är att tex en del extremt prisbilliga förstärkare med kretsen tpa 3116 låter väldigt bra, men de förstärkarna är bara på omkring 20 watt i 8 ohm. Andra prisbilliga chip-klass D förstärkare jag hört har låtit sämre.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Klass D steg

Inläggav roon » 2020-01-01 00:09

Nu är det ett tag sedan det var precis när fyndbörsen började sälja dom men om jag inte kommer ihåg fel så lät det vasst och tunnt.Nu spelade jag bara med det under kanske 10-12 timmar innan jag skickade tillbaka det.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Klass D steg

Inläggav RSG » 2020-01-01 02:58

roon skrev:Nu är det ett tag sedan det var precis när fyndbörsen började sälja dom men om jag inte kommer ihåg fel så lät det vasst och tunnt.Nu spelade jag bara med det under kanske 10-12 timmar innan jag skickade tillbaka det.


Inte den erfarenhet jag har av XTZ steget, men så använder jag det inte fullrange...
Det får driva topparna i ett delat system.
Däremot får jag ett sus/svirande från steget om gain står på max och musiksignslen uteblir en stund,,, lite irriterande och det är tur att jag inte behöver all tillgänglig kraft... Sen om det beror på samarbetet med min MiniDSP vågar jag inte säga.
Men en liten reservation lägger jag för detta steget,,, tyvärr...

Gott nytt år/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Klass D steg

Inläggav RSG » 2020-01-01 02:58

roon skrev:Nu är det ett tag sedan det var precis när fyndbörsen började sälja dom men om jag inte kommer ihåg fel så lät det vasst och tunnt.Nu spelade jag bara med det under kanske 10-12 timmar innan jag skickade tillbaka det.


Inte den erfarenhet jag har av XTZ steget, men så använder jag det inte fullrange...
Det får driva topparna i ett delat system.
Däremot får jag ett sus/svirande från steget om gain står på max och musiksignslen uteblir en stund,,, lite irriterande och det är tur att jag inte behöver all tillgänglig kraft... Sen om det beror på samarbetet med min MiniDSP vågar jag inte säga.
Men en liten reservation lägger jag för detta steget,,, tyvärr...

Gott nytt år/Johan

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Klass D steg

Inläggav roon » 2020-01-01 12:27

Varför jag frågar är att jag sett att Bang O verkar göra just dessa Ice Power steg men att liknande steg även kan köpas till ett billigare pris från Kina :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Klass D steg

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-01 12:49

Verkar som många "paketerar" ICE-moduler numera, inte minst flera high-end-tillverkare som Jeff Rowland, Bel Canto m.fl. Nu har även Yamaha ICE-moduler i några av sina produkter. Sedan har vi andra som NAD med Hypex-moduler.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Klass D steg

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-01 12:54

RSG skrev:
roon skrev:Nu är det ett tag sedan det var precis när fyndbörsen började sälja dom men om jag inte kommer ihåg fel så lät det vasst och tunnt.Nu spelade jag bara med det under kanske 10-12 timmar innan jag skickade tillbaka det.


Inte den erfarenhet jag har av XTZ steget, men så använder jag det inte fullrange...
Det får driva topparna i ett delat system.
Däremot får jag ett sus/svirande från steget om gain står på max och musiksignslen uteblir en stund,,, lite irriterande och det är tur att jag inte behöver all tillgänglig kraft... Sen om det beror på samarbetet med min MiniDSP vågar jag inte säga.
Men en liten reservation lägger jag för detta steget,,, tyvärr...

Gott nytt år/Johan


Hej Johan, Om jag förstått rätt (rätta mig om jag har fel) så behöver du inte ställa gain på max för att nyttja hela effekten av steget. Det viktiga är att minidsp skickar ut minst samma eller högre V RMS än specad ingång på steget.
https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Klass D steg

Inläggav philipbtz » 2020-01-01 15:31

Det jag hört av ICE-power har jag inte gillat. Vet inte vad modulerna jag lyssnat på heter dock. miniDSP har högt brusgolv tycker jag.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster