bästa musikuppspelaren/ Streamern

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mangs
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2005-04-28

bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav mangs » 2020-02-12 13:35

Har sedan tididgare använt mig av såväl dator, Squeezeboxar, hembioförstärkare, Chromecast audio etc men går nu i funderingar på att uppdatera själva musikuppspelaren i min 2-kanalsanläggning. Just idag kör jag Chromecast ->DAC ->Integrerad förstärkare med Pre-Out ->Slutsteg -> Högtalare. Jag är nöjd med mina högtalare och slutsteg och skulle kunna tänka mig att byta ut allting före detta i kedjan. Gärna till färre och mindre prylar än de jag har idag. Det jag skulle vilja ha:

Krav:
+Bra ljud
+ Inbyggd bra DAC
+ Möjlighet till minst 3 digitala ingångar (gärna fler)
+ Minst 1,5V ut på linjeutgången
+spela upp Spotify (gärna via connect)
+Spela upp lokal musik lagrad på NAS
+Spela upp lokal musik (FLAC, mp3 etc) lagrad på HDD direkt
+Styrning från mobiltelefon
+Snabbt och smidigt gränssnitt för vardagliga bruket.
+Nätverkskoppling via Ethernet
+Möjlighet att koppla in aktiva subwoofers, Filtrera, delay etc för optimal integrering med huvudhögtalarna.

Önskvärt:
+Möjlighet till rumskompensering/Dirac
+ Minst 1 Analog ingång
+Inbyggd Riia?
+Stilren

Finns det något som uppfyller dessa krav 2020 och kommer göra mig nöjd och kan ersätta alla de första stegen jag idag har inkopplade innan slutsteget?

Har fått tips om NAD C658. Skulle kunna fungera, någon som har några tankar om denna eller liknande utrustning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav Tangband » 2020-02-12 18:12

mangs skrev:Har sedan tididgare använt mig av såväl dator, Squeezeboxar, hembioförstärkare, Chromecast audio etc men går nu i funderingar på att uppdatera själva musikuppspelaren i min 2-kanalsanläggning. Just idag kör jag Chromecast ->DAC ->Integrerad förstärkare med Pre-Out ->Slutsteg -> Högtalare. Jag är nöjd med mina högtalare och slutsteg och skulle kunna tänka mig att byta ut allting före detta i kedjan. Gärna till färre och mindre prylar än de jag har idag. Det jag skulle vilja ha:

Krav:
+Bra ljud
+ Inbyggd bra DAC
+ Möjlighet till minst 3 digitala ingångar (gärna fler)
+ Minst 1,5V ut på linjeutgången
+spela upp Spotify (gärna via connect)
+Spela upp lokal musik lagrad på NAS
+Spela upp lokal musik (FLAC, mp3 etc) lagrad på HDD direkt
+Styrning från mobiltelefon
+Snabbt och smidigt gränssnitt för vardagliga bruket.
+Nätverkskoppling via Ethernet
+Möjlighet att koppla in aktiva subwoofers, Filtrera, delay etc för optimal integrering med huvudhögtalarna.

Önskvärt:
+Möjlighet till rumskompensering/Dirac
+ Minst 1 Analog ingång
+Inbyggd Riia?
+Stilren

Finns det något som uppfyller dessa krav 2020 och kommer göra mig nöjd och kan ersätta alla de första stegen jag idag har inkopplade innan slutsteget?

Har fått tips om NAD C658. Skulle kunna fungera, någon som har några tankar om denna eller liknande utrustning.


Yamaha wxc50 har 4 digitala ingångar - en optisk, en ethernet till en NAS, en Wifi som kan spela från dator eller NAS samt en AirPlay ingång. Ingen hdmi vilket är dumt.
Den klarar i övrigt allt du skriver, låter bättre än de flesta hemmabioreceivers ( klarade F/E testen av dacen odetekterat ) men har inget bra delningsfilter inbyggt.

Jag kan tillägga att det nog inte finns några bra delningsfilter i någon hemmabioreceiver, jag skulle som grundkrav kräva udda ordningens filter i stereo och inte THX standarden i mono som låter sämre vid 2-kanal.
Så ett externt delningsfilter typ Ino cr80 fungerar säkert jättebra, eller en dsp, om du står ut med fördröjningen.
Dirac fungerar dåligt över 80 Hz ( vad ska du med den till ) och riaa bör ändå köpas separat i budgetgrejor om den ska vara bra.

En Linn akurate dsm för över 100 000:- är en maskin som klarar alla punkter utom delningsfiltret, den har även ett rumskorrigeringssystem som fungerar bättre än andra system. Tokdyrt förstås.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav Harryup » 2020-02-12 20:42

Är man sugen på en Akurate så skulle jag inte köpa en DSM utan en Akurate System Hub och ett begagnat Exakt filter. Då kan man få en mera avancerad apparat med elektroniska delningsfilter för storleksordningen 60'. Förvisso mycket pengar men det är en apparat som vida överträffar receivers ifrån asien.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav goat76 » 2020-02-12 21:53

Harryup skrev:Är man sugen på en Akurate så skulle jag inte köpa en DSM utan en Akurate System Hub och ett begagnat Exakt filter. Då kan man få en mera avancerad apparat med elektroniska delningsfilter för storleksordningen 60'. Förvisso mycket pengar men det är en apparat som vida överträffar receivers ifrån asien.


Harryup, vad styr du din Akurate med? Om det är med en iOS enhet så har Linn släppt en ny app som känns lite fräschare än Kazoo, den verkar vara snabb, avskalad och resurssnål.

Så här ser Tidal ut på iPad genom den nya Linn appen.
6658C820-2B14-4755-A213-4F0C6DEADB15.jpeg
6658C820-2B14-4755-A213-4F0C6DEADB15.jpeg (283.73 KiB) Visad 2281 gånger

598CC030-DD71-4005-898E-DE4F1E2CC4F2.jpeg
598CC030-DD71-4005-898E-DE4F1E2CC4F2.jpeg (132.45 KiB) Visad 2281 gånger

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav hcl » 2020-02-12 22:20

Tangband skrev:...
En Linn akurate dsm för över 100 000:- är en maskin som klarar alla punkter utom delningsfiltret, den har även ett rumskorrigeringssystem som fungerar bättre än andra system. Tokdyrt förstås.


Var tvungen att kolla priset, men över 100 kSKr stämmer inte riktigt. Tonläget (i GBG) tar 88.300 SKr för en ny Akurate DSM. Såg också att de har en pre-Katalyst Klimax DSM (som också är riktigt bra) för 69.000 SKr. Funktionsmässigt är de (var jag vet) identiska. Hur de förhåller sig till varandra ljudprestandamässigt vet jag inte riktigt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav goat76 » 2020-02-12 22:35

hcl skrev:
Tangband skrev:...
En Linn akurate dsm för över 100 000:- är en maskin som klarar alla punkter utom delningsfiltret, den har även ett rumskorrigeringssystem som fungerar bättre än andra system. Tokdyrt förstås.


Var tvungen att kolla priset, men över 100 kSKr stämmer inte riktigt. Tonläget (i GBG) tar 88.300 SKr för en ny Akurate DSM. Såg också att de har en pre-Katalyst Klimax DSM (som också är riktigt bra) för 69.000 SKr. Funktionsmässigt är de (var jag vet) identiska. Hur de förhåller sig till varandra ljudprestandamässigt vet jag inte riktigt.


Jag köpte den första varianten av Akurate DS för ca 9 år sen när min lokala hifi-handlare sålde ut den för 30tkr när den dåvarande nya varianten kom ut. Förra året uppgraderade jag den till den senaste Akurate DSM med Katalyst DAC för 35tkr och jag antar att de helt enkelt bytte ut den mot en helt ny apparat då den nya har ett nytt chassi, nytt moderkort, ny DAC och en ny panel med alla nya ingångar för DSM och 5 nya garanti-år.

Så totalt har jag betalat 65tkr för min och det är den lätt värd, för det går inte att sluta lyssna. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav Harryup » 2020-02-12 22:57

Styr den med Roon.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav goat76 » 2020-02-12 23:09

Harryup skrev:Styr den med Roon.


Ja, så var det. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav Tangband » 2020-02-13 08:21

Harryup skrev:Är man sugen på en Akurate så skulle jag inte köpa en DSM utan en Akurate System Hub och ett begagnat Exakt filter. Då kan man få en mera avancerad apparat med elektroniska delningsfilter för storleksordningen 60'. Förvisso mycket pengar men det är en apparat som vida överträffar receivers ifrån asien.


Fördelen är då att man även kan konstruera egna digitala filter :) .
Men 60000:- är det ändå få som är beredda att lägga ut, det är liksom 10 ggr mer än vad vanliga entusiaster är beredd att lägga. Dessutom är 60000:- begagnat-priset. Men det är bra grejor, ingen tvekan om det.

Mätningarna hos audiosciencereview visar att det inte finns några hemmabioreceivers som är riktigt bra, dvs som har inbyggda dacar som mäter bättre än en separat för 300 :- .

För 60000:- finns det begagnade dsp filter som möjligen är bättre än exaktsystemet, tex det som Legend acoustics använder.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav Harryup » 2020-02-13 09:43

Tangband skrev:
Harryup skrev:Är man sugen på en Akurate så skulle jag inte köpa en DSM utan en Akurate System Hub och ett begagnat Exakt filter. Då kan man få en mera avancerad apparat med elektroniska delningsfilter för storleksordningen 60'. Förvisso mycket pengar men det är en apparat som vida överträffar receivers ifrån asien.


Fördelen är då att man även kan konstruera egna digitala filter :) .
Men 60000:- är det ändå få som är beredda att lägga ut, det är liksom 10 ggr mer än vad vanliga entusiaster är beredd att lägga. Dessutom är 60000:- begagnat-priset. Men det är bra grejor, ingen tvekan om det.

Mätningarna hos audiosciencereview visar att det inte finns några hemmabioreceivers som är riktigt bra, dvs som har inbyggda dacar som mäter bättre än en separat för 300 :- .

För 60000:- finns det begagnade dsp filter som möjligen är bättre än exaktsystemet, tex det som Legend acoustics använder.


En ny System Hub kostar runt 32' och ett beggat filter runt 30'. Lite för tidigt för att hitta beggade System Hubs ännu.
DEQX hanterar inte video och skulle inte kunna slå ihop en 2-kanals anläggning och fullständigt ersätta bioreceivern.
Ja, på faktiskt lägger man gladeligen massor på slutsteg eftersom dom kostar mycket om dom är bra, men sen sätter man en bioreceiver innan och är nöjd. Har i många år efterlyst att man skall göra tester på apparaters kombinationseffekter och mindre titta på hur enskilda apparater låter i en test av andra människor.

mangs
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2005-04-28

Re: bästa musikuppspelaren/ Streamern

Inläggav mangs » 2020-02-13 20:18

Tangband skrev:
mangs skrev:Har sedan tididgare använt mig av såväl dator, Squeezeboxar, hembioförstärkare, Chromecast audio etc men går nu i funderingar på att uppdatera själva musikuppspelaren i min 2-kanalsanläggning. Just idag kör jag Chromecast ->DAC ->Integrerad förstärkare med Pre-Out ->Slutsteg -> Högtalare. Jag är nöjd med mina högtalare och slutsteg och skulle kunna tänka mig att byta ut allting före detta i kedjan. Gärna till färre och mindre prylar än de jag har idag. Det jag skulle vilja ha:

Krav:
+Bra ljud
+ Inbyggd bra DAC
+ Möjlighet till minst 3 digitala ingångar (gärna fler)
+ Minst 1,5V ut på linjeutgången
+spela upp Spotify (gärna via connect)
+Spela upp lokal musik lagrad på NAS
+Spela upp lokal musik (FLAC, mp3 etc) lagrad på HDD direkt
+Styrning från mobiltelefon
+Snabbt och smidigt gränssnitt för vardagliga bruket.
+Nätverkskoppling via Ethernet
+Möjlighet att koppla in aktiva subwoofers, Filtrera, delay etc för optimal integrering med huvudhögtalarna.

Önskvärt:
+Möjlighet till rumskompensering/Dirac
+ Minst 1 Analog ingång
+Inbyggd Riia?
+Stilren

Finns det något som uppfyller dessa krav 2020 och kommer göra mig nöjd och kan ersätta alla de första stegen jag idag har inkopplade innan slutsteget?

Har fått tips om NAD C658. Skulle kunna fungera, någon som har några tankar om denna eller liknande utrustning.


Yamaha wxc50 har 4 digitala ingångar - en optisk, en ethernet till en NAS, en Wifi som kan spela från dator eller NAS samt en AirPlay ingång. Ingen hdmi vilket är dumt.
Den klarar i övrigt allt du skriver, låter bättre än de flesta hemmabioreceivers ( klarade F/E testen av dacen odetekterat ) men har inget bra delningsfilter inbyggt.

Jag kan tillägga att det nog inte finns några bra delningsfilter i någon hemmabioreceiver, jag skulle som grundkrav kräva udda ordningens filter i stereo och inte THX standarden i mono som låter sämre vid 2-kanal.
Så ett externt delningsfilter typ Ino cr80 fungerar säkert jättebra, eller en dsp, om du står ut med fördröjningen.
Dirac fungerar dåligt över 80 Hz ( vad ska du med den till ) och riaa bör ändå köpas separat i budgetgrejor om den ska vara bra.

En Linn akurate dsm för över 100 000:- är en maskin som klarar alla punkter utom delningsfiltret, den har även ett rumskorrigeringssystem som fungerar bättre än andra system. Tokdyrt förstås.



Tack för alla svar, jag hade hoppats hitta något under 25.000 kr i alla fall. DIRAC gillar jag för att ha möjligheten att leka framför allt med frekvenser under 80Hz och för att kunna tighta upp lite i basområdet. Har lekt mycket med PEQs tidigare och vill ta det till nästa steg.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster