Slutsteg till Ino Audio Pi60

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-24 21:08

Jag vet inte om jag skrivit i den här tråden tidigare, men jag skall försöka skriva några ord i varje fall, om ”lagom effekt”. Både till pi60, pi60s, pi60+bs60 och pi60s+bs60.

Slänger in pi120s också när jag ändå håller på. Och skriver på slutet några ord om i32s och i64s också.

All effekt som jag talar om i det följande är ”8-ohmseffekt”, alltså egentligen en spänningsangivelse - den sinus spänning som ger den RMS-effekt som vi talar om.

- - -

Så då börjar vi!


1. För pi60 är 15-300 normalt vad man väljer.

15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 300 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 60 W. Fast 100 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.

2. För pi60s är 15-600 W normalt vad man väljer.

15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 600 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 120 W. Fast 200 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.

3. För pi60+bs60 gäller exakt samma sak som för pi60 ensam, högtalarna (pi60/bs60) är ju parallellkopplade och man får ut dubbelt så mycket effekt (där det behövs) till båda högtalarna tillsammans, från en förstärkare som är styv (låg impedans) i både utgångssteg och nätdel.

4. För pi60s+bs60 gäller exakt samma sak som för pi60s ensam, högtalarna (pi60s/bs60) är ju parallellkopplade och man får ut dubbelt så mycket effekt (där det behövs) till båda högtalarna tillsammans, från en förstärkare som är styv (låg impedans) i både utgångssteg och nätdel.

I både fall 3 och 4 så kommer dock systemet i de flesta fall att kunna spela väsentligt starkare än pi60/pi60s ensamma, eftersom förstärkaren med hjälp av bcX sparar på förstärkareffekten (i normalfallet går det bara åt 1/4 av effekten (halva spänningen) när pi60 och bs60 arbetar tillsammans. Så de låga frekvenserna tar väsentligt mindre plats mellan förstärkarens matningsspänningar, och headroom ökar.

5. Till pi120s gäller samma max-effekter som för pi60s, eftersom de med sin lägre impedans ”tar den effekt de behöver”. Så trots att det är en högtalare med cirka 4 ggr större potential att skapa akustisk effekt, så räcker samma spänningssving som till pi60s. Dock kan man då även sänka lägsta effekt, med stöd av den högre känslighet, från 15 och ned till 5 W.

6. Till i32s så kan man tänka att samma effekt som till pi120s räcker, och det stämmer! Minst 5 W är rimligt. Detsamma gäller såklart för relationen pi60/i14, pi60s/i16s... då 15 W minst.
Men en sak är annorlunda - i32s (och de andra toppsystemen) arbetar inte under 80 Hz. Därför tål de väsentligt mera! :) Så för i32s (och i16s) rekommenderar jag en effekt om 15- 600W, vilket är blygt. Jag hade kunna skriva 1000 W. För i14 och i28 tycker jag dock 600 W är en bra maxgräns. Men de flesta nöjer sig med typ 125-500 W till dessa toppsystem.

7. Till i64s kan man använda betydligt större förstärkare, eftersom de klarar dubbla spänningssvinget (4 ggr högre 8-ohmseffekt). Min rekommendation är 5 W till 2000 W, men man kan använda det dubbla, spänningståligheten räcker faktiskt till mer än 10 000 W. De flesta nöjer sig dock med 500 W - 2000 W. Många med mycket, mycket mindre än så.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-02-24 22:04

Vad använder du själv för slutsteg till pi60s?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Frisk » 2020-02-25 00:15

Mycket bra IngOehman! skulle väldigt gärna se ett liknande, aktuellt, om basmodulerna, men det kanske hör till en annan tråd. Kan du inte lägga en uppdaterad tråd i Wänner af Ino? Med detta inlägg kompletterat med basmoduler (och kanske modeller som inte togs upp här)
Det finns flera gamla trådar om basmodulerna men de säger lite olika och handlar nog i Y-fallet nästan uteslutande om det äldre Y-elementet. Därtill vore det önskvärt om det tydligt framgick vad som gäller profundus och vad som gäller infra, det är lite svårt att läsa ut ibland.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Fostex » 2020-02-25 11:11

Håller med, väldigt tydlig och bra information Ingvar.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-02-25 11:23

Slutsatsen blir väl ungefär att vilken som helst effekt passar hyggligt bra. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav philipbtz » 2020-02-25 11:27

Och att om du vill ha ut max av de stora systemen använd bryggkopplade PA-slutsteg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-02-25 11:44

Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav rajapruk » 2020-02-25 12:01

Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.


Vilken högoddsare :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-02-25 12:02

rajapruk skrev:
Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.


Vilken högoddsare :)


:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav philipbtz » 2020-02-25 12:51

Morello skrev:Jag skulle nog rekommendera bryggade Sybarite Audio No 1200 framför PA-steg.


Får man ut 10 000W i 8 Ohm? Det tror jag inte :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Knuttebaloa » 2020-02-25 13:08

Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Nattlorden » 2020-02-25 13:30

Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?


Högst rimligen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav DVD-ai » 2020-02-25 13:37

Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?


Högst rimligen.


Men gäller den pi60s-s då? :wink: :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Nattlorden » 2020-02-25 13:46

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?


Högst rimligen.


Men gäller den pi60s-s då? :wink: :mrgreen:


pi60s-s körs lämpligen enbart med Rotel 1090, i alla fall tills annan uppfattning uppkommer. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Fostex » 2020-02-25 18:00

Jag som tänkte att de borde drivas med en sådan här stencool pjäs. Men sen kom jag på att den är för svag.
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-02-25 18:26

Är effekten i intervallet 15 W till 500 W? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Fostex » 2020-02-25 18:43

Det är den! Dock inte jämförbar med Rotel RB-1090. Men det hör kanske inte till saken. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav JonasB » 2020-02-25 21:18

IngOehman skrev:2. För pi60s är 15-600 W normalt vad man väljer.

15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 600 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 120 W. Fast 200 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.


Linjära mekaniska slaglängd = innan något slår ihop? Vid vilken frekvens sker det med 120 W?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav music4ever » 2020-02-26 00:21

Vill man ha lite mer effekt så har jag ett mycket fint Emotiva XPA-DR2 till salu till ett bra pris. 2x550 watt i 8 ohm.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 10:21

JonasB skrev:
IngOehman skrev:2. För pi60s är 15-600 W normalt vad man väljer.

15 W kan man välja för att det räcker för ens lyssningssituation (det räcker längre än de flesta tror) och för att man älskar en förstärkare som ger det men inte mer. 600 W kan man välja om man har mycket bra omdöme och förstår när sådana effekter är användbara - typ till körmusik och musik med snärtiga transienter. Vill man ha en förstärkareffekt som i basområdet matchar högtalarnas linjära mekaniska slaglängd men inte vill ha mera så väljer man typ 120 W. Fast 200 W kan gå det också (vilket är den ungefärliga elektriska långtids-effekttåligheten) det beror lite på om man siktar på snittet av basområdet eller de allra minst mekaniskt tåliga frekvenserna.


Linjära mekaniska slaglängd = innan något slår ihop? Vid vilken frekvens sker det med 120 W?

Nej, det du talar är när den maximala mekaniska slaglängden överskridits - när något slår ihop eller rättare sagt sträcker. Den linjära slaglängden är väsentligt kortare - den inom vilken inte egenskaperna varierar nämnvärt. Frekvensen där minst effekt räcker för att nå denna slaglängd är rundt 30 Hz, samt vid extremt låga frekvenser.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 10:44

Morello skrev:Slutsatsen blir väl ungefär att vilken som helst effekt passar hyggligt bra. :D

Jag kan inte svara för dig, men det är en slutsats jag hoppas ingen annan drar.

Att det finns ett stort spektrum av effekter som kan räcka för OLIKA situationer betyder ju inte att det är godtyckligt vilken effekt man väljer för just sin egen applikation och sina egna behov. Jag försökte få med hur förutsättningarna kan påverka vilket val man gör/bör göra. Hoppas detta gick fram till så många som möjligt.

En liten effekt räcker om man inte har behov av att spela starkare än den lilla effekten medger. Till högtalare med högre känslighet räcker mindre längre än det gör med en högtalare med lite lägre känslighet.

Om man vill ha en så ”säker” effekt som möjligt sett ur ett mekaniskt perspektiv, så håller man sig under den där högtalaren kan stressas hårt mekaniskt.

Vill man ha så mycket potential till oklippa transienter som möjligt så väljer man en jätteeffekt, som dock bör understiga både spänningståligheten och max kraftpåkänningar som högtalarna klarar. Då behöver man vara omdömesgill med volymkontrollen. Att känns sitt programmaterial är förstås också bra om man skall kunna hålla volympådraget på ofarliga nivåer.

Jag förstår att de kan finnas dom som vill ha en siffra på ”rätt effekt” bara, och som vill slippa ett resonemang om vad som är lagom/rätt givet olika förutsättningar! Men i så fall föreslår jag att man tittar i manifestet och utgår ifrån angivelsen av ”kontinuerlig effekt” (enligt IEC).

För den som vill veta mera kan man läsa det jag skriver här i tråden, framförallt i förstainlägget på sidan två.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 12:59

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Gäller redogörelse nr 2 även pi60es?


Högst rimligen.


Men gäller den pi60s-s då? :wink: :mrgreen:

Ja i båda fallen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 13:29

Frisk skrev:Mycket bra IngOehman! skulle väldigt gärna se ett liknande, aktuellt, om basmodulerna, men det kanske hör till en annan tråd. Kan du inte lägga en uppdaterad tråd i Wänner af Ino? Med detta inlägg kompletterat med basmoduler (och kanske modeller som inte togs upp här)
Det finns flera gamla trådar om basmodulerna men de säger lite olika och handlar nog i Y-fallet nästan uteslutande om det äldre Y-elementet. Därtill vore det önskvärt om det tydligt framgick vad som gäller profundus och vad som gäller infra, det är lite svårt att läsa ut ibland.

För basmodulerna är det mycket, MYCKET lättare att rekommendera effekt! Valet av basmodul berättar ju direkt just om hur starkt man vill kunna spela, så att använda en specifik basmodul med för liten förstärkare är ju att slösa bort en massa pengar. Man hade lika gärna (nästan) kunnat köpa en mindre och billigare basmodul.

Kort:

Till profyndusP är cirka 100 W lagom.

Till profundusX är cirka 250 W lagom,

Till profundusY är cirka 600 W lagom (rekommenderade 450 W till gamla baselementet, behöver uppdatera manifestet...)

Även till profundusZ är 600 W lagom, men vi talar åttaohmseffekt, vilket ju är en spänningsangivelse. Så 600 W åttaohmseffekt är 1200 W i 4 ohm.

Samma resonemang kan föras för alla basmodulkonfigurationer som använder 4 basmoduler (två per kanal). Så till profX-4 kan man använda en förstärkare på 2x250 åttaohmswatt, som kan leverera tillräckligt mycket ström in i den lite lägre impedansen man får då man parallellkopplar två basmoduler. Så det blir alltså runt 500 W som levereras per två basmoduler.

Har man en riktigt strömkapabel förstärkare kan man lasta varje kanal med tre stycken parallellkopplade basmoduler. Förstärkaren levererar du typ* 3 ggr högre effelt.

- - -

Mera effekt än så är inte särskilt meningsfullt. Dock skall man minnas att man om man går ned till säg 60% av effekten jag anger ovan, bara förlorar drygt 2 dB, så ned till 60% av de ovan angivna effekterna är rimligt. Mindre än så avråder jag ifrån.


Vh, iö

- - - - -

*Jag skriver ”typ” eftersom basmodulernas nominella impedans inte är 8 ohm utan 9, och impedansen dessutom är tämligen frekvensberoende. Så på sin höjd kan man tala om nominell effekt in i nominell impedans. Där för är spänningsbegreppet (åttaohmswatt) vettigare att använda än att säga något om det verkliga effekten. Här kommer en översättning från åttaohmswatt till peak-volt:

Effekt (W).....Spänning (V, peak/klipp, tre värdesiffror)
1................4
2................5,66
4................8
8................11,3
16...............16
32...............22,6
64...............32

125..............44,7
250..............63,2
500..............89,4
1000............126
2000............179

För den som föredrar spänningsbegreppet volt framför åttaohmswatt alltså. Fördelen med åttaohmswatt är förstås att förstärkartillverkare redovisar watt! :) En klar fördel. Tyvärr redovisar typ ingen klippspänning (i olika laster). :(

Spänning är ju som sagt nästan alltid i varje fall i någon mån lastberoende, och det gäller ju vare sig man talar om volt eller ”åttaohmswatt”, så vill man veta vilket spänning (angivet i åttaohmswatt) en förstärkare kan leverera i 4 ohm, så tar man den angivna effekten i 4 ohm och delar med två. :)

Så en förstärkare som levererar 120 W i 8 ohm och 125 W i 4 ohm levererar bara 62,5 åttaohmswatt lastad med 4 ohm.

Och som kommentar till bråk-inlägg som strax kommer att säga ”Spänning anger man i volt!” vill jag hänvisa till det jag skriver sju rader upp, om fördelen med (och egentligen enda skälet till) att tala i termer av åttaohmswatt.
Senast redigerad av IngOehman 2020-02-26 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Frisk » 2020-02-26 13:55

Tack för det klargörandet! Gäller precis samma för infra eller skiljer sig rekommendationerna där? Just den biten tycker jag varit svårast att hitta på forumet och i manifestet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav mrGaskill » 2020-02-26 13:59

Så ett Rotel rb-1080 kanske skulle kunna passa jättebra, både till pi60 och prof-x2. Så passande. Om man går prof-x4 och ett slutsteg, vad ställs för krav på effekt i 2 och 1 Ohm, kan man undra?
Jag har "bara" ett NAD c352 till prof-x2 nu. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 14:06

Effekt i 2 resp 1 ohm? Varför skulle det ställas krav på det? Lasten är ju bara 4,5 ohm nominellt. :?

1080 är ett stort slutsteg för ett odelat par pi60. Är de delade mot basmoduler är det en mera normal effekt.

För infra gäller samma sak som för profundus. De frekvenser som sätter gränsen inom deras respektive frekvensområde, är i båda fallen de strax under impedanstoppen (den övre i profundusfallet) så i båda fallen är modulen i huvudask oassisterad av basreflexporten. Under det kan produndusmodulel skapa betydligt mera ljud (3 ggr pumpen) och tål mera effekt (ned till en bit under avstämningen).


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-02-26 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-26 14:12

mrGaskill skrev:Så ett Rotel rb-1080 kanske skulle kunna passa jättebra, både till pi60 och prof-x2. Så passande. Om man går prof-x4 och ett slutsteg, vad ställs för krav på effekt i 2 och 1 Ohm, kan man undra?
Jag har "bara" ett NAD c352 till prof-x2 nu. :)


prof-x4 ger väl 4 Ohm? Du kanske tänker fyra basar på en kanal? För 2 eller 1 Ohm kan det vara billigare att skaffa ett slutsteg till än att skaffa ett som klarar de låga impedanserna väl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav eljulio » 2020-02-26 14:15

Hej Ingvar!

Du som vet. Vilken effekt rekommenderar du till LTS trevägaren?

Mvh

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav mrGaskill » 2020-02-26 14:59

RogerGustavsson skrev:
mrGaskill skrev:Så ett Rotel rb-1080 kanske skulle kunna passa jättebra, både till pi60 och prof-x2. Så passande. Om man går prof-x4 och ett slutsteg, vad ställs för krav på effekt i 2 och 1 Ohm, kan man undra?
Jag har "bara" ett NAD c352 till prof-x2 nu. :)


prof-x4 ger väl 4 Ohm? Du kanske tänker fyra basar på en kanal? För 2 eller 1 Ohm kan det vara billigare att skaffa ett slutsteg till än att skaffa ett som klarar de låga impedanserna väl.

Njae, jag tänkte två basar per kanal. Och nom. impedans är väl 4,5 Ohm per kanal med två basar. Men lägsta impedans bör man kanske kolla och ha slutsteg som klarar? Dvs under 4,5 Ohm.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 15:37

Två per kanal ger 4,5 ohm nominellt, ja. Så varför fråga om effekt i 2 och 1 ohm?

eljulio skrev:Hej Ingvar!

Du som vet. Vilken effekt rekommenderar du till LTS trevägaren?

Mvh

120 W till 3v-f1, 400 W till 3v-f4 och till 3v-f2 (som är på 4 ohm vid låga frekvenser) så räcker nog 200 Åttaohmswatt bra för de flesta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster