Slutsteg till Ino Audio Pi60

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Bill50x » 2020-03-02 11:43

IngOehman skrev:Någon gång i slutet av 1900-talet så kom man på att man (då lägre impedans än 8 ohm kunde skrämma bort kunder) alltid skulle ange en nominell impedans om 8 ohm - oavsett impedansens frekvensgång för högtalare! 8O Dock kompletterade man ibland (den helt meningslösa) uppgiften med en uppgift om minimumimpedans. Det kunde t ex heta: Nominell impedans 8 ohm (min 2,9).

Men kan det inte vara bra att veta minimum impedans (tillsammans med uppgiften om vid vilken frekvens denna uppstår)? För det finns väl slutsteg som börjar bete sig illa vid låga impedanser, tänker tex på Quad (405?) som var ökänd på den punkten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav Morello » 2020-03-02 11:46

Minimumimpedans tycker jag skall anges - gärna jämte fas. Trenden har - tyvärr - gått i riktning mot generellt sett lägre impdanser. Det är inte ovanligt att högtalare uppvisar en impedans om 2-3 ohm i basregistret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-03-02 12:11

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Någon gång i slutet av 1900-talet så kom man på att man (då lägre impedans än 8 ohm kunde skrämma bort kunder) alltid skulle ange en nominell impedans om 8 ohm - oavsett impedansens frekvensgång för högtalare! 8O Dock kompletterade man ibland (den helt meningslösa) uppgiften med en uppgift om minimumimpedans. Det kunde t ex heta: Nominell impedans 8 ohm (min 2,9).

Men kan det inte vara bra att veta minimum impedans (tillsammans med uppgiften om vid vilken frekvens denna uppstår)? För det finns väl slutsteg som börjar bete sig illa vid låga impedanser, tänker tex på Quad (405?) som var ökänd på den punkten.

/ B

Man kan välja att redovisa på många sätt.

Om man redovisar nominell impedans som jag gör så vet man ju hur lågt högtalaren som lägst går (läs; inte under 0,7 ggr värdet)

Ganska komplett är förstås att istället visa bode-diagram, men räcker då 20-20 000 Hz? Högtalare med transformator kan ju bli extremt lågohmiga vid låga frekvenser, och elektrostater kan även bli extremt lågohmiga vid höga >>20 kHz. Och även om man kompletterar med att visa bode-diagram linjärt 0-1 000 000 Hz så framgår det ju inte om impedansen är olinjär (amplitudberoende)...

Det finns alltid mer som kan berättas. Så vad är lagom?

Man måste välja nivå för redovisningen.

Direkt från källan så har jag att de (två som jag känner till) som redovisar en helt godtyckligt vald nominell impedans (typiskt 8 ohm) och sen anger min-värdet, gör det just för att dölja det senares allvarlighet - de tror (vet) att kunderna då uppfattar att det är den nominella impedansen som gäller.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav mrGaskill » 2020-03-02 15:51

Mycket intressant att ta in, som vanligt. Jo, detta med min/max var just DIN-normen som jag tänkte på, men det satt ju inte som en smäck. +/- 30%.
Uj, ja, alla skeenden i systemet förstärkare/högtalare. Som sagt, mycket att hålla reda på.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-03-02 19:31

Vad är det för +/- 30% du refererar till?

För DIN-normen så kan det verkliga impedansen (vid valfri given frekvens) vara mellan -20% och + oändligt mänga procent från det nominella värde som anges.

Den lägsta impedansen kan vara vad som helst mellan -20% och +60%.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav mrGaskill » 2020-03-02 21:04

Taget direkt ur minnet. Det är brasklappen. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Slutsteg till Ino Audio Pi60

Inläggav IngOehman » 2020-03-02 21:17

Ah, då förstår jag.

Men det finns alltså inga ”toleranser” i DIN-normen för impedans*, bara gränsvärden (för vad som konstituerar respektive nominella impedans), som kan anges i procent.


Vh, iö

- - -

*I betydelsen att högtalarindivider får avvika.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster