Hårddiskspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Hårddiskspelare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-02-24 15:18

Har idag en integrerad förstärkare med allt lull-lull inbyggt, bla kan jag spela över nätverk, från mobil och från minnessticka MEN den har begränsingar i att spela från ex en portabel hårddisk. Då min tidigare NAS är knas har jag den inte längre inkopplad utan har istället tankat över all musik på en portabel disk (alla hårddiska funkar fortfarande i NASen). Ser ingen större vits med att ha en NAS då jag i princip endast använder den för musik ändå. Antingen köper jag en streamer eller liknande som kan spela från TB-diskar (oavset NTFS/FAT 32) eller bygger en dator som kan spela upp dem åt mig. Windowsdator med ex J-River kan jag knapa ihop men windows är windows och den blir även ganska dyr, därför funderar jag på en Rasberry Pi. Nu till frågan (frågorna).

Vilken Rasperry Pi med tillhörande chassie, strömförsörjning, program osv skall jag ha för att spela upp främst FLAC-filer till min DAC(Usb) eller förstärkare (opt/coax)?
Har aldrig hanterat Linus men tänker att jag kan få hjälp av datanördar till vänner för det.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hårddiskspelare

Inläggav peterh » 2020-02-24 15:23

Emanuelgbg skrev:Har idag en integrerad förstärkare med allt lull-lull inbyggt, bla kan jag spela över nätverk, från mobil och från minnessticka MEN den har begränsingar i att spela från ex en portabel hårddisk. Då min tidigare NAS är knas har jag den inte längre inkopplad utan har istället tankat över all musik på en portabel disk (alla hårddiska funkar fortfarande i NASen). Ser ingen större vits med att ha en NAS då jag i princip endast använder den för musik ändå. Antingen köper jag en streamer eller liknande som kan spela från TB-diskar (oavset NTFS/FAT 32) eller bygger en dator som kan spela upp dem åt mig. Windowsdator med ex J-River kan jag knapa ihop men windows är windows och den blir även ganska dyr, därför funderar jag på en Rasberry Pi. Nu till frågan (frågorna).

Vilken Rasperry Pi med tillhörande chassie, strömförsörjning, program osv skall jag ha för att spela upp främst FLAC-filer till min DAC(Usb) eller förstärkare (opt/coax)?
Har aldrig hanterat Linus men tänker att jag kan få hjälp av datanördar till vänner för det.

Du kan ju testa att använda en NAS på riktig mjukvara ( nas4free t.ex. ) . Rätt byggd kommer du aldrig att
råka ut för att "min NAS är knas" utan du kan alltid laga den eller flytta dess diskar till ny hårdvara.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-02-24 15:28

Det är en snart 10 år gammal NAS från LG. Inga nya drivrutiner sedan 5 år tillbaka. Svårt att hitta den i nätverket och den försvinner både från min dator och för förstärkaren till som tätt. Den stänger ibland av sig, ibland varvar den upp osv. Kommer inte använda den mer. Men jag kanske förstår dig fel..?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hårddiskspelare

Inläggav peterh » 2020-02-24 16:06

Emanuelgbg skrev:Det är en snart 10 år gammal NAS från LG. Inga nya drivrutiner sedan 5 år tillbaka. Svårt att hitta den i nätverket och den försvinner både från min dator och för förstärkaren till som tätt. Den stänger ibland av sig, ibland varvar den upp osv. Kommer inte använda den mer. Men jag kanske förstår dig fel..?

Nej, du förstår mig alldeles utmärkt.

MAN SKALL INTE KÖPA NAS från LG eller andra propetära leverantörer ( utom möjligen netapp, men de är
för bullriga och dyra för de flestas hemmabruk).
NAS bygger man antingen från grunden med BSD eller Linux, alt använder färdigförpackade ( men fortfarande open source) som freenas nas4free och liknande. Dessa använder diskformat så att diskarna kan sättas i anna hårdvara
och andå läsas av eller användas. På så sätt slipper man bli av med värdefullt data.

Att använda en usb-disk är fullt acceptabelt men man har ingen säkerhet för data, det försvinner på ett
ögonblick om oturen är framme.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hårddiskspelare

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-24 17:39


Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hårddiskspelare

Inläggav peterh » 2020-02-24 19:05

ottovonkopp skrev:https://www.picoreplayer.org/

Mycket intressant !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Mirage » 2020-02-25 22:13

Jag kan bara skriva under på ottovonkopps tips!

Kör själv med en Raspberry Pi 3B med piCorePlayer med LMS som server för mina Squeezeboxar. Har anslutit en 1 TB 2,5"-disk till den där jag har mina rippade CD, funkar jättebra (denna disk har bara kopior av filer som finns på flera andra ställen).

Jag kör senaste betan av pCP, 6.0.0 b9, det har precis kommit en en rc1 som jag inte hunnit installera än. Med Pi 4 ska det bli ännu bättre. Den långa tråden om pCP 6.0.0 finns här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... I4-support
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-02-27 14:18

Tackar.
Ska kolla upp det med en datakunnig vän.
picoreplayer verkar vara bra liksom volumio. Finns det fler?

Sedan finns lite bättre nätdelar på allo eller audiophonics. Kanske även SBooster? Är det värt det mot mobilladdarna som kommer med eller ska man leta efter äldre nätbulor på 2:nd hand?

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Kribban » 2020-03-18 21:01

Jag har en Raspberry pi version 3 liggandes. Jag fundera på att använda denna för att spela upp musik. De olika mjukvarorna som jag tittat på är Volumio, Rune audio men fick nu även upp ögonen för picoreplayer. Jag har inga squeezeboxar utan vill använda min RPI för uppspelning.

Vilken hårdvara ska jag komplettera den med för att få en bra upplevelse? Jag tänker på DAC och strömförsörjning

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Mirage » 2020-03-18 23:14

Den Pi som jag har som server köpte jag begagnad komplett med ett HiFiBerry DAC+ Standard-kort, som har analoga utgångar. Jag använder dock inte detta alls nu då denna dator ligger i mitt nätverksskåp.

HiFiBerry har en mängd olika varianter på kort med DAC eller digitala utgångar: https://www.hifiberry.com

Strömförsörjning har jag en vanlig vit, men jag använder som sagt bara min som server.

Jag installerade den slutliga versionen av pCP 6.0.0 häromdan och den funkar fint. Som du säkert redan vet är det bara att aktivera Sqeezelite om du vill köra den som spelare, och med Jivelite kan du även använda en pekskärm för kontroll.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-03-19 09:09

Tog tjuren vid hornen i helgen. Köpte en pi4, laddade ner Volumio och kopplade upp via extern usb-dac. Då anläggningen är nerpackad inför flytt här senare i vår fick det bli med hörlurar. Volumio installerar sig själv och via ett webinterface (eller app som kostar 25:-) kan du ställa in nätverk, utgångar (mitt fall usb, dacen hittas snabbt och kommer upp i rullista), uppspelning. Kopplade in en portabel HD och Volumio skapade ett bibliotek direkt. Styr allt från mobilen/plattan och behöver inte koppla in tangentbord eller skärm alls. Ska se om jag kan lägga upp lite bilder på fredag-söndag.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hårddiskspelare

Inläggav Frisk » 2020-03-19 20:45

Emanuelgbg skrev:Tog tjuren vid hornen i helgen. Köpte en pi4, laddade ner Volumio och kopplade upp via extern usb-dac. Då anläggningen är nerpackad inför flytt här senare i vår fick det bli med hörlurar. Volumio installerar sig själv och via ett webinterface (eller app som kostar 25:-) kan du ställa in nätverk, utgångar (mitt fall usb, dacen hittas snabbt och kommer upp i rullista), uppspelning. Kopplade in en portabel HD och Volumio skapade ett bibliotek direkt. Styr allt från mobilen/plattan och behöver inte koppla in tangentbord eller skärm alls. Ska se om jag kan lägga upp lite bilder på fredag-söndag.

Jag kör också Volymio, tycker det fungerar mycket smidigt! De har även lyckats bra med webgränssnittet att app känns onödigt, eller iaf inte nödvändigt. Trött på alla som kräver app för saker jag sällan vill använda. Typ som lokaltrafik i en stad jag besöker en helg en gång eller swish som används några få gånger per år, var uppe i över 100MB och kommer med uppdateringar var och varannan vecka.
Nackdelen är väl om man kör monterad server att den inte indexerar filerna själv utan det behöver göras manuellt när man ändrat något. Annars har jag bara gott att säga om Volumio.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster