Mjuka eller hårda fötter

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Helmut » 2020-03-07 00:29

https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Hittade den här filmsnutten på nätet. Nya fantastiska fötter. Mäter man vibrationen från golvet till högtalaren kan man se att vibrationer inte överförs till högtalaren om man har mjuka fötter.
Syns tydligt att man måste köpa svindyra mjuka fötter om man inte vill att vibrationer ska överföras från golvet till högtalaren. Ett klart måste köp för oss nördar som blir överbevisade av ett mätinstrument!
Funderar bara på vad som händer om bashögtalaren säger KABOM !!!!!! och baselementet nästan slår i botten och alla lampor på förstärkaren blinkar rött. Funderar på vad som händer när högtalaren nästan står på mjuka kuddar och nästan som den flyter på vatten. Har från lumpen fått lära mig att om en kanon avfyras så kommer projektilen att fara ut framåt och resten av kanonen kommer med samma kraft att fara bakåt. Borde vara samma med en högtalare att om den står på mjuka fötter kommer basmembranet att åka utåt och högtalarlådan att åka bakåt. Fladdrar konen framåt och bakåt borde lådan göra det samma vilket resulterar i att övriga mindre element kommer att drabbas av dopplereffekten.
Är lite sugen att köpa dessa fötter för att imponera på mina vänner som kommer att bli gröna av avund när dom ser prislappen på de mjuka fötterna? Frågan är kommer jag att tycka ett det låter skit om ljudet från lådorna som åker fram och bak hela tiden till den grad att basen nästan försvinner.
Får lite en känsla av att mätvärdet säger en sak men lysningsintrycket blir ett helt annat.
Ps när jag jobbade som biografmaskinist släpade vi in massor med sandsäckar som vi travade upp på de stora Klangfilm bashornen med måtten 2,5x 1,2x 1,5 meter stora hornen som lät mycket bättre under trycket av ca 200 kilo sand.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav goat76 » 2020-03-07 00:44

Det är därför Linn rekommenderar spikfötter, just för att man genom att stampa takten i golvet på så vis kan påverka återgivningens takt, en slags play-along-funktion som Linn har valt att kalla "You Are The Speaker".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Bill50x » 2020-03-07 00:47

Ahhhh, en tråd TILL om mjuka resp hårda fötter... :mrgreen:
Hur många sidor får vi ihop denna gång?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav hifikg » 2020-03-07 00:50

Avancerade SD-fötter. Kanske dyrare också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Perfector » 2020-03-07 00:54

30x30 mm dörrstoppar, 3 stycken.
2 i fram och 1 i bak.
Högtalaren söker själv jämnt golv och blir i princip okänslig för fotstamp.
Monteras med dubbelhäftande tejp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-07 09:59

Perfector skrev:30x30 mm dörrstoppar, 3 stycken.
2 i fram och 1 i bak.
Högtalaren söker själv jämnt golv och blir i princip okänslig för fotstamp.
Monteras med dubbelhäftande tejp.



Det beror även på golvet om den ska bli okänslig för fotstamp eller vibrationer. Trepunktsuppställning hjälper inte. Ett svajigt golv ger alltid rörelse om du inte låter högtalaren sväva fritt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Perfector » 2020-03-07 10:09

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:30x30 mm dörrstoppar, 3 stycken.
2 i fram och 1 i bak.
Högtalaren söker själv jämnt golv och blir i princip okänslig för fotstamp.
Monteras med dubbelhäftande tejp.



Det beror även på golvet om den ska bli okänslig för fotstamp eller vibrationer. Trepunktsuppställning hjälper inte. Ett svajigt golv ger alltid rörelse om du inte låter högtalaren sväva fritt.

Helt rätt DR. Watson.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-07 10:33

Har ju över 40 års erfarenhet från trepunktsuppställning via mitt yrke som mätningsingenjör...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Perfector » 2020-03-07 10:38

RogerGustavsson skrev:Har ju över 40 års erfarenhet från trepunktsuppställning via mitt yrke som mätningsingenjör...

Jag skulle dock vara mer oroad över en vinylspelare på ett sådant golv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav avr7000 » 2020-03-21 02:04

Jag har tagit fram fötter bestående av kork, wolframkarbid-gummiblandning och aluminium.
4 fötter i typ snusdosas storlek väger 1 kg...

Någon som "tror" på fötter får gärna testa, jag skickar ut prov och du testar en tid, bekostar returfrakt och skriver ett utlåtande.

/Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav spiii » 2020-03-21 23:20

avr7000 skrev:...fötter bestående av kork, wolframkarbid-gummiblandning och aluminium...

Kul materialblandning, lite kontraster, liksom! :mrgreen:
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav jansch » 2020-03-23 12:38

Helmut skrev:https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Hittade den här filmsnutten på nätet. Nya fantastiska fötter. Mäter man vibrationen från golvet till högtalaren kan man se att vibrationer inte överförs till högtalaren om man har mjuka fötter.
...................................
.


5 minuter in i videon är det ett felaktigt påstående, en tankevurpa...

Att högtalarlådan flyttar sig bakåt när basmembranet rör sig framåt påverkar inte ljudtrycket. Detta p g a att basen är rundstrålande. Alltså, bakstycket på högtalarlådan tillför lika mycket som går förlorat då det är den totala volymförändringen som ger ljudtrycket (SPL).
Av samma skäl kan inte basljud skapas om högtalarlådan "gungar" fram och tiilbaka.

Ovanstående gäller för våglängder som en är bit större än lådans dimensioner, alltså i vanliga fall åtminstone upp till sådär 500Hz.
Vid högre frekvenser blr det lite mer komplext då ljud riktas framåt från högtalarmembranet och bakåt från bakstycket och inteferens uppstår p g a fasskillnad.

En helt annan diskussion är ev. dopplereffekt på mellanregister och diskant..... uppstår det? Fundera på ett bredbandselement? Lite tankeövning....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Harryup » 2020-03-23 13:45

jansch skrev:En helt annan diskussion är ev. dopplereffekt på mellanregister och diskant..... uppstår det? Fundera på ett bredbandselement? Lite tankeövning....


Ja, det är något som bl.a. Tannoy har kämpat med. Hornet som diskanten känner rör sig ju eftersom det är baskonen. Men har ändrat faspluggar ett antal gånge genom åren för att motverka/minska det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Bill50x » 2020-03-23 16:51

jansch skrev:5 minuter in i videon är det ett felaktigt påstående, en tankevurpa...

Att högtalarlådan flyttar sig bakåt när basmembranet rör sig framåt påverkar inte ljudtrycket. Detta p g a att basen är rundstrålande. Alltså, bakstycket på högtalarlådan tillför lika mycket som går förlorat då det är den totala volymförändringen som ger ljudtrycket (SPL).

En liten undran. Om hela kabinettet rör sig lite bakåt när konen rör sig framåt, är inte tillskottet från lådan i motfas då, dvs ger en ännu större utsläckning?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Morello » 2020-03-23 16:59

Helfestligt - en ny tråd om fötter. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Bill50x » 2020-03-23 17:09

Morello skrev:Helfestligt - en ny tråd om fötter. :mrgreen:

Nu har du vaknat sent, så här skrev jag ovan:
"Ahhhh, en tråd TILL om mjuka resp hårda fötter... :mrgreen:
Hur många sidor får vi ihop denna gång?"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav sprudel » 2020-03-23 19:42

RogerGustavsson skrev:Har ju över 40 års erfarenhet från trepunktsuppställning via mitt yrke som mätningsingenjör...


Men du står stadigt på jorden! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav petersteindl » 2020-03-23 19:55

Mina fötter är rätt mjuka.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav goat76 » 2020-03-23 20:12

Jag är en get.

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav matssvensson » 2020-03-24 17:01

Jag har satt steppjärn på mina högtalarfötter.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Tangband » 2020-03-28 09:51

Eftersom jag inte orkar göra mina subbasar att väga 100 kg så föredrar jag hård koppling mot golvet för just dessa . Av ljudmässiga skäl.
För frekvenser högre upp föredrar jag blutack från Bostik, som kan ses som att det fungerar bra som rätt stumt material med avseende på reaktion/motreaktion då konen rör sig , och som rensar upp resonanser ovanför 100 Hz från själva kabinettet.
Det sistnämnda är spikar dåliga på.
Och ja, jag har testat SD kuddar och en sjuhelvetes mängd spikar , troligen mer än de flesta här på forumet :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav hifikg » 2020-03-28 10:28

Jag har skaffat en fotfil, här ska tweakas!
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Tangband » 2020-03-28 10:40

hifikg skrev:Jag har skaffat en fotfil, här ska tweakas!


Har du testat blutack under dina OA52 ? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav hifikg » 2020-03-28 11:01

Tangband skrev:
hifikg skrev:Jag har skaffat en fotfil, här ska tweakas!


Har du testat blutack under dina OA52 ? :)


Nä, de har sin normala specialuppsättning av SD-fötter, har någon gång spelat utan, utan att tänka så mycket på det, så det går nog med vad som helst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Harryup » 2020-03-28 11:36

@hifikg har du testat att milt modifiera dina Esl-63 med att ta bort vindskydden/gallren på fram och baksida? Blir ju svårare att flytta men som jag minns det betydande bättre återgivning. Jag gjorde det på mina runt 83.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav hifikg » 2020-03-28 13:23

Harryup skrev:@hifikg har du testat att milt modifiera dina Esl-63 med att ta bort vindskydden/gallren på fram och baksida? Blir ju svårare att flytta men som jag minns det betydande bättre återgivning. Jag gjorde det på mina runt 83.


Nej, men tanken har funnits och jag har sett bilder på sådana finurligheter. Jag har sällan små barn rännande i lyssningsrummet, men ibland gör jag dumma saker alldeles själv och åtminstone en gång har skydden räddat högtalarna. Fast prova kommer jag kanske att göra :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mjuka eller hårda fötter

Inläggav Harryup » 2020-03-29 00:38

Det blev mycket bättre men också mycket skrangligare. Och eftersom du flyttar på dom ganska ofta så skulle det bli jobbigare men det är lönt mödan.


mvh/Harry Up


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster