Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:
Inspelning med två kanaler i stereo utan kompressor eller andra ljudeffekter i 96 kHz 20 bitars kvalitet med två OM: 1 or, uteslutande inspelningar med två akustiska instrument eller kvartett/kvintett.
Jovisst, men vaad ska du göra med dom spåren sen? För jag använder väl också Audacity ibland, men då oftast bara för att spela in ljud i Windows och sen göra enkel normalisering och klippning. Ska det göras mer avancerade saker så går jag över till Ableton då alla effekter o filter i Audacity är rätt sluggish o inte speciellt intuitivt att använda.
Det enda jag kommer göra är:
1. Normalisering
2. Föra över inspelningsfilen i form av wav eller FLAC till USB sticka. Eller...
3. Bränna ned inspelningarna på CD
Tangband, det jag försöker berätta för dig är att det oftast inte är så där enkelt om du vill få till inspelningarna så att de bara inte låter som amatör-inspelningar.
Nedanstående lilla genomgång som bara skrapar på ytan är bara för att hjälpa dig att förstå att det här med inspelning av musik är väldigt mycket svårare än vad du verkar tro, jag försöker inte låtsas vara någon allvetare på området.
Om vi tar en inspelning av en flygel som är gjord med två mikrofoner som exempel.
Inspelning:1. Noga kontrollera mikrofonernas placering.
- Lyssna i kontrollrum/hörlurar hur de två mikrofonernas avstånd fungerar vad gäller önskad stereobredd.
- Avstånd till instrumentet för balansen mellan fyllighet/rumsklang.
- Kontrollera om de är mono-kompatibla genom att lyssna på dem i mono så att de inte ”fasar” ut varandra i viktiga frekvenser.
2. Kontrollera inspelningsnivå med hjälp av en mätare som både visar RMS-nivå och Peak-nivå. En utgångsnivå kan vara att sikta in sig på en RMS-nivå på -20 dB och kontrollera att peak-nivå håller sig på högst -3 dB men att det ännu hellre ligger på omkring -6/-10/-12 dB för större marginal till klippningsgränsen.
Kontrollera innan inspelning medans pianisten spelar och vrid upp/ner på mikrofon-förstärkarens gain tills ovanstående nivåer är uppnådda.
Om mikrofonerna position ändras så behöver man återigen kontrollera nivåerna vilket kallas gain staging.
Här är en bra mätare som då placeras på den ingående signalen på det individuella spåret för den enskilda mikrofonen:
https://klanghelm.com/contents/products/VUMT/VUMT.phpMixning:1. Eventuellt panorera till önskad stereobredd om detta inte redan låter önskvärt i den inspelade stereobredden. Fasen kommer att ta mer eller mindre stryk så både lyssna och även kontrollera hur det låter i mono för mono-kompatibilitet.
2. Högpass-filter kan behövas för att sålla bort oönskat skräpljud som dunsar i golvet och dyligt.
3. Eventuellt behöver de inspelade kanalerna vissa EQ-justeringar.
Hittade en liten mall för vilka eventuella fel man kanske vill justera: 50Hz-100Hz ~ Adds bottom, 100Hz-250Hz ~ Adds roundness, 250Hz-1kHz ~ Muddiness area, 1kHz-6kHz ~ Adds presence, 6kHz-8Khz ~ Adds clarity, 8kHz-12kHz ~ Adds hiss.
4. Justera nivåer.
5. Addera dither vid rendering även om filen är i 24-bit eftersom den i DAW’en är bearbetad i 32 eller 64-bit. Dither bör alltid användas vid reducering av bits.
Jag har garanterat glömt flera punkter som kan vara viktiga beroende på hur inspelningarna blivit, detta blir man i de flesta fall först varse om när man väl sitter i en kontrollerad lugn miljö och verkligen hör hur inspelningarna blivit. Det svåra är att det inte heller finns en standardmall att följa då varje inspelning är unik med egna individuella problem att lösa.
Reaper är snorbilligt och är ett verktyg som har alla nödvändiga funktioner som kan tänkas behövas för att skapa ett välljudande resultat.