Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Rdna » 2020-04-11 21:32

Jag behöver köpråd om en receiver för att ersätta mina gamla produkter!

Jag kör idag allt ljud via en MiniDSP NanoAVR till en Marantz SR5006, för att kunna utföra Linkwitztransform för baslådorna. Efter att jag köpt ny TV så märker jag att båda dessa produkter saknar stöd för 4K, så jag kan inte längre använda dem för att växla mellan olika källor. Min primära källa är en dator med flera HDMI-utgångar, så jag låter just nu ljudet gå via HDMI-kedjan ovan, och bilden direkt till tvn via en separat HDMI-kabel. Detta fungerar bra, men då jag vill kunna koppla in 2-3 fler källor så småningom behöver jag en lösning för att kunna växla mellan olika HDMI-källor.

Helst skulle jag vilja ha en receiver med tillräckliga EQ-möjligheter för att kunna ersätta både receiver och NanoAVR. Gärna med Atmos och höjdkanaler, för framtida uppgradering av filmrummet. Den får gärna också ha pre-out, så kan jag använda mitt Emotiva XPA-5 för att driva någon eller några av kanalerna. Prismässigt så skulle jag helst vilja komma under 10k. Begagnat är inga som helst problem, men receivern måste ju ha stöd för alla moderna HDR-format och 4K/60Hz, vilket smalnar av utbudet något.

Marantz NR1609 har kommit upp som förslag på prisvärd receiver på detta forum tidigare. Den saknar höjdkanaler, men har pre-out, vilket gör att den något klena uteffekten inte är något problem. Det som är det största frågetecknet är dock hur stora justeringsmöjligheter man har i den inbyggda Audyssey-mjukvaran för att efterlikna Linkwitztransform. Finns det andra receivers för under 10k som bättre passar in på mitt användningsområde? Någon rekommenderade Pioneer SC-LX701 i en tråd, och den fyller alla mina funktionskrav i övrigt, men även där är jag osäker på hur mycket EQ-möjligheter man har.

En billig receiver utan EQ, med en extern DSP för baskanalerna skulle också kunna vara ett alternativ. MiniDSPs analoga varianter har jag använt tidigare, och känner mig bekväm med dess funktionalitet (och har redan färdiga parametrar för LT - den använder samma biquad-system som NanoAVR). Jag hade dock problem med brus och andra störsignaler. Finns det andra alternativ? Kan man då komma undan med en enklare/billigare receiver, och vilka alternativ finns i så fall?

Eftersom min befintliga setup egentligen fungerar bra så har jag ingenting emot att behålla nuvarande apparater, och komplettera med en HDMI-växel före hela kedjen. Det behöver dock vara en HDMI-växel med dubbla utgångar, där källan känner av kapabiliteten av den ena av utgångarna, och inte anpassar sig efter minsta gemensamma nämnare. Jag provade en HDMI-växel från Clas Ohlson som har dubbla utgångar och stöd för 4K, men så fort jag kopplar in NanoAVR så känner datorn enbart av 1080p som högsta upplösning. På amerikanska forum har jag sett förslag på växlar som har en separat HDMI-utgång för "sound only", men det är svårt att hitta information om huruvida det fungerar som det skall.

Missar jag någon möjlighet?

Jag är tacksam för alla förslag! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Tangband » 2020-04-12 14:09

Jag tycker man kan ställa sig frågan vad som krävs för att få ett bra resultat med LT.

1. Ställbar steglös frekvens där LT:n ska börja.
2. Ställbar steglös Q på lutningen av LT -kurvan.
3. Ställbar gain för LT:n.
4. Möjlighet att köra stereo i basområdet.

De tre första parametrarna bör kunna ändras helt oberoende av varandra.

Tyvärr tror jag inte det finns någon AVR receiver som klarar detta. Minidsp klarar det, men då får du problemet med fördröjning genom den, om du kombinerar med analoga delningsfilter. I sådanafall måste du låta hela signalen passera minidsp:n. Kanske mindre optimalt.

Lösningen är att köra hel- analogt med LT filtren och övriga högtalare eller hel- digitalt med LT och övriga delningar.
Att kombinera minidsp som ska dela subbasar med analoga delningsfilter för topparna är en mindre bra ide, pga latency.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Rdna » 2020-04-12 15:17

Tack för input!

De flesta receivers har ju inställningar för avstånd till högalarna. Det bör ju mynna ut i en fördröjning. MiniDSP har en latency på "max 2 ms", och det motsvarar ju mindre än en meters ljudsträcka. Det bör väl därför gå att kompensera?

När jag körde miniDSP körde jag frontarna som large, och utan sub, i receivern, och delade både frontar och basar i miniDSP. Det gav hörbart brus och småstörningar i ljudet, så det undviker jag helst. Därav frågan om det finns andra alternativ.

Jag har kollat på möjligheten att bygga en analog LT, och det är ju inga svåra kretsar. Dock så blir det ju svårare att justera i efterhand.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Harryup » 2020-04-13 09:32

Jag har aldrig stött på en HDMI-växel som inte ger problem. I synnerhet ihop med 4K. Dessutom så har jag inte sett någon receiver med väl fungerande så flexible PEQ.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav fonzeka » 2020-04-14 12:21

Yamaha har PEQ i sina receivers, den har dock fasta steg men det kanske kan funka tillräckligt bra i vissa fall.
Finns pre-out också. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4787928

Kan kika i min sen och se exakt vilka frekvensval som finns.
#faktiskt.se@quakenet

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Tangband » 2020-04-14 16:55

Rdna skrev:Tack för input!

De flesta receivers har ju inställningar för avstånd till högalarna. Det bör ju mynna ut i en fördröjning. MiniDSP har en latency på "max 2 ms", och det motsvarar ju mindre än en meters ljudsträcka. Det bör väl därför gå att kompensera?

När jag körde miniDSP körde jag frontarna som large, och utan sub, i receivern, och delade både frontar och basar i miniDSP. Det gav hörbart brus och småstörningar i ljudet, så det undviker jag helst. Därav frågan om det finns andra alternativ.

Jag har kollat på möjligheten att bygga en analog LT, och det är ju inga svåra kretsar. Dock så blir det ju svårare att justera i efterhand.


Om du är duktig på att bygga med analog teknik kan du ju ställa in allting optimalt med hjälp av minidsp och föra över dessa inställningar/parametrar till analog teknik. Då behöver du inte chansa med bygget med analog LT eftersom du redan justerat klart allting med minidspn.

Angående verklig latency från minidsp så kan du ju mäta upp detta. Används många funktioner i minidsp i kombination med branta delningar och Peq så skulle det inte förvåna mig om latency är 5 ggr högre i verkligheten . Alltså upp mot 10ms. Men som sagt, man kan ju mäta upp detta och det har en kille gjort.
Inte så kul läsning:
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-14 17:39

Tangband skrev:Angående verklig latency från minidsp så kan du ju mäta upp detta. Används många funktioner i minidsp i kombination med branta delningar och Peq så skulle det inte förvåna mig om latency är 5 ggr högre i verkligheten . Alltså upp mot 10ms. Men som sagt, man kan ju mäta upp detta och det har en kille gjort.
Inte så kul läsning:
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover


Fast om man kör allt genom miniDSP:n spelar väl latency ingen roll? Problemet uppstår väl om man blandar digital och analog teknik, exempelvis digitalt i basen och analogt för resten?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prisbillig 4K-Receiver med DSP/EQ för LT i basområdet

Inläggav Tangband » 2020-04-14 17:50

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Angående verklig latency från minidsp så kan du ju mäta upp detta. Används många funktioner i minidsp i kombination med branta delningar och Peq så skulle det inte förvåna mig om latency är 5 ggr högre i verkligheten . Alltså upp mot 10ms. Men som sagt, man kan ju mäta upp detta och det har en kille gjort.
Inte så kul läsning:
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover


Fast om man kör allt genom miniDSP:n spelar väl latency ingen roll? Problemet uppstår väl om man blandar digital och analog teknik, exempelvis digitalt i basen och analogt för resten?


Jo precis.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster