Behringers A500 efterträdare A800

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Helmut » 2020-04-14 22:11

Är lite småsugen på att köpa två eller tre Behringer A800. Har fem A500 och funderar på om det är värt att byta ut två eller tre A500 mot A800.
Skulle använda A800 till höger, vänster och mitt. Frågan är om det är värt att byta ut även basförstärkaren till en A800. Har två Transmissions line subbar som jag driver med 2x 200 watt, https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited . Överblivna A500 tänkte jag använda till salongsljudet.
Hittar inte så mycket om A800 stegen. Bara för några år sedan var det många kritiska röster om digitala förstärkare. Var digitalljudet en barnsjukdom. När det gäller biografer används numera inga AB förstärkare med tunga transformatorer. Någon som lyssnat på A500, A800 och andra slutsteg och kan komma med köpråd?
När jag söker efter Behringer A 800 verkar det som om slutstegen är en beställningsvara med upp till 6 veckors leveranstid. Funderar på om återförsäljarna inte vill ha den i lager av någon anledning?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-14 22:20

Det finns ju några intressanta trådar här på forat:

viewtopic.php?f=16&t=62516#p2031568
viewtopic.php?f=9&t=69804

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Helmut » 2020-04-15 21:14

Svårt att avgöra om den är köpvärd eftersom folk som testat A800 tycker att den är bra i förhållande till priset.
Kanske är det värt att lägga ner några tusenlappar extra men tittar man specarna för en dyrare förstärkare ser man att dyrare slutsteg innebär flera watt vilket ökar risken att man bränner upp talspolarna i högtalarna. Verkar vara svårt att hitta ett pa slutsteg med en begränsad effekt och där det högre priset är lika med bättre ljud. Dessvärre är det ofta att ett högre pris bara innebär högre status för den som köpt ett dyrare slutsteg.
Får testa med en A800 och sedan köpa flera om jag gillar ljudet och tycker att det är värt att använda mina A500 till något annat.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav JM » 2020-04-15 21:18

Helmut skrev:Svårt att avgöra om den är köpvärd eftersom folk som testat A800 tycker att den är bra i förhållande till priset.
Kanske är det värt att lägga ner några tusenlappar extra men tittar man specarna för en dyrare förstärkare ser man att dyrare slutsteg innebär flera watt vilket ökar risken att man bränner upp talspolarna i högtalarna. Verkar vara svårt att hitta ett pa slutsteg med en begränsad effekt och där det högre priset är lika med bättre ljud. Dessvärre är det ofta att ett högre pris bara innebär högre status för den som köpt ett dyrare slutsteg.
Får testa med en A800 och sedan köpa flera om jag gillar ljudet och tycker att det är värt att använda mina A500 till något annat.

Test.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10499/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-15 23:50

Helmut skrev:... flera watt vilket ökar risken att man bränner upp talspolarna i högtalarna.

Det där verkar vara en allmän uppfattning men jag har svårt att förstå varför det skulle vara lättare att bränna element med ett kraftigare slutsteg. Jag tänker att man får större headroom med högre effekt (som alltså inte nyttjas fullt) och därmed lägre dist, som väl oftast är den största risken för överhettning i talspolen? Tvärtom borde väl en för klen förstärkare vara större risk om man drar på volymen så att steget klipper och bränner spolen.

Vore intressant att få detta förklarat av de som begriper hur det fungerar. Men i en annan tråd kanske...

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Helmut » 2020-04-19 20:26

Min erfarenhet är att när basen börjar dista så försvinner diskanten i ett rökmoln även om det bar finns bastoner i ljudet som klipper. Så erfarenheten från min ungdom var att nästan alla begagnade högtalare hade trasiga diskanter. i alla fall om det var en yngre ägare.
Jobbade som biografmaskinist redan på den tiden då vi bara hade enkanals ljud. Brukade roa mig med att släpa ner mina hemmabyggda högtalare och förstärkare med alltför många Watt. Höll på att ta fram optiska försteg för biografer som byggde på strömförstärkning " Utgången från ic kretsen matades i motfas mot fotocellen". Dessutom lade jag in ett ställbart högpassfilter och lågpassfilter så att jag kunde återge bas och diskanttoner som fanns i det optiska tonspåret men normala biografförstärkare klippte bort. Fick ofta höra att ljudet var överlägset mycket bättre de kvällar när jag jobbade. Ingen kunde lista ut varför ljudet var sämre när andra maskinister jobbade och ingen kollade vad som fanns bakom filmduken. "typ fyra 15 tumare och horndiskanter".
Diskuterade ofta biografljud med våra tekniker som menade att det var fel att köra med en förstärkare som hade mer än hundra watt med motiveringen att kraftiga förstärkare har mycket sämre ljud. Kommer ihåg att när vi körde filmen jordbävningen körde vi med BGW förstärkare på 2x 750 watt. Föreslog att man skulle försöka köpa loss slutstegen och använda dessa på svenska biografer. Det var direkt kalla handen eftersom våran ljudtekniker ansåg att BGW hade betydligt sämre ljud än de Xelex moduler på 50 watt som fanns i Ela Cinemeks förstärkarna. vet inte om den regeln gäller fortfarande eller om det var en regel som gällde gamla ab kopplade slutsteg med övergångs distorsion .
Är lite sugen på att testa Behringer A 800 men det faktum att den slutstegen inte verkar gå att få tag i och är det någon som vill sälja slutsteget står det att leveranstiden är ca 5 veckor.
Någon som har erfarenhet av andre Behringer slutsteg och hur dessa står sig i förhållande till de gamla slutsteget A 500 ? Funderar på Nx 1000 för 2059:- och som ska finnas i 20 ex hos en firma. Ska testa den till subbarna men skulle vara kul att testa den till frontljudet. Frågan är om jag ska låta filmen Apokalypse Now Final cut ligga och kolla på den efter att jag bytt subbas förstärkaren mot en NX 1000?
Behringer verkar ha satsat på klass D förstärkare så kanske är det ungefär samma konstruktion och det är bara uteffekten som skiljer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav hifikg » 2020-04-19 23:11

>>Helmut: Det var inte i Västerås som du var biografmaskinist? ursäkta OT-frågan, men jag kände i min gröna ungdom en sådan som släppte in mig i maskinrummet emellanåt o han hade ett ovanligt namn som jag lyckats förtränga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Helmut » 2020-04-20 14:44

Stämmer att det var på Cinema biografen jag brukade testa hembyggda högtalare och alltför bredbandiga optiska förstärkare. Var skoj att visa Olle Söltoft gladporrfilmen där Ravelos Bolero basen gick ner till ca 18 Hz i basen. Var ganska häftigt att dra upp basen med 15 Db. Kommer inte ihåg vem det var som spelade in den elektroniska versionen av Bolero. På Saga biografen körde jag filmen jordbävningen och fick möjligheten att testa BGW 750 förstärkaren. Saga biografen hade inget vidare ljud eftersom väggen bakom filmduken var av ren betong. Cinema hade bara en mindre mängd ljuddämpande material.
Var riktigt skoj att slå på jordbävningsförstärkaren när jag körde reklamfilmen eftersom det lite då och då hände att Sensuroundhornhögtalarna gick igång och släpte igenom bastonerna.

Funderar på Behringer förstärkare varför specar men inte dessa för 8 ohm. Finns bara uppgifter om effekten vid 2 och 4 ohm?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Ted_B » 2020-04-21 00:43

Var låg Saga och Cinema?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Behringers A500 efterträdare A800

Inläggav Helmut » 2020-04-22 16:09

Saga låg på Stora gatan och är "var" en ingång till gallerian som numera ska bli ett kontorshotell. Saga låg där Sf hade den stora salongen i gamla filmstaden.
Cinema låg i Folkets hus och i samma lokaler där Sf filmstaden har sina biografer. Förutom biografens lokaler har Sf lagt beslag på A och B salens lokaler.
Ps. Någon som har några kontakter med biografbranschen Skulle behöva få tag i två modernare Kinotonprojektorer som jag ska bygga om till transportabla maskiner.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster