Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-04-28 00:43

Jag skulle behöva tips på vad jag behöver för grejer för att börja göra säkerhetskopior på mina gamla Vhs filmer till DVD eller hårddisk.
Köpte för några år sedan en Usb sticka som går under namnet Easycap som jag provat igen ikväll men trots att jag både är van apparater och datorer så har jag gett upp den tanken då jag trots bök i flera timmar med sladdar samt sökningar på nätet aldrig fått programvarorna att fungera.

Det enklaste vore om man bara kunde hitta en apparat som man kunde koppla till tvn och spela in filmen direkt på en extern hårddisk eller dvd skiva alternativt usb minneskort medans jag tittar på den utan massa krångel.

Min LCD Nad tv sägs ju vara inspelningsbar men jag har aldrig fått den att fungera heller.
Jag börjar nästan bli frustrerad då jag inte vill att mina gamla Vhs filmer ska gå förlorade!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav Perfector » 2020-04-28 01:08

Kan möjligen en dvd med inbyggd hårddisk vara det du söker?
Då kan du titta på filmen och kopiera samtidigt.
Vet inte om man kan snabbspola och spela in samtidigt dock.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav idea » 2020-04-28 11:33

Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-28 12:12

Det där billiga grunkorna som det länkas till fick inte jag att fungera. Lämnade det jag villa ha kopierat till en tjänsteleverantör när jag var i Tyskland, klart billigare än de tjänster som erbjuds i Sverige av någon anledning. Dock blir man lite nedslagen när man ser hur dåligt VHS (hade även Super-VHS på en del) är jämfört med dagens videoformat. Åtminstone när man tar upp det på en större skärm. Sparade bara egeninspelade videor från sonens tidiga uppväxt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav music4ever » 2020-04-28 13:41

Tyvärr så är många prylar rätt sunkiga att föra över VHS om man vill få så bra bild som möjligt.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-04-28 14:06

Jag upplever ändå att dom flesta nyare video bandspelarna har haft bra bild fram tills att dom börjat strula.
Dom flesta moderna maskinerna har tracking system som förbättrar bilden vilket är en fördel om man ska digitalisera.

Många video apparater får till slut problem med att bandet fastnar och min erfarenhet när det gäller dom nyare vhs bandspelarna är att bandet fortfarande sitter fast när strömmen slås av så bandet går inte att få lös lika lätt som med dom gamla spelarna från 1980 talet som var mycket enklare att meka med om något strulade.

Mina äldre hyrvideo filmer som jag köpt begagnat då dessa titlar varit svårfunna på DVD har ju också en förmåga att smutsa ner tonhuvuden så efter mycket spelande med dessa äldre kassetter så brukar videons bild bli riktigt dålig även på nya kassetter som tidigare gick väldigt bra att spela upp utan problem.
Då har jag fått rengöra med någon rengörings kassett och rengöringsvätska men det går säkert att rengöra på andra vis också om man kommer åt.

Jag tycker att dessa plastbitar som Easycap med flera är rena skräpet då programvarorna inte verkar vara kompatibelt med modernare Windows system.
Däremot när jag lånade en sån för många år sedan av en kompis som köpt så gick det bra att göra backuper på gamla kassettband.

Om jag ska kopiera mycket vhs filmer är det då en äldre eller nyare video som är bäst lämpad?

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-04-28 16:48

Det lutar åt en inspelningsbar dvd spelare som jag kopplar ihop med en videobandspelare.
Har den dessutom hårddisk inbyggd så går det ju att lagra filmer på hårddisken också!

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav Bipen » 2020-04-28 20:12

Jag höll på med detta för en del år sedan och här är mina erfarenheter.

Först köpte jag en snorbillig kines EasierCAP men fick inte med ljudet. När jag tittade inuti visade det sig att ljudchipet saknades! Efter det köpte jag Moviesaver 600 hos Kjell & Company men med den gick det inte att få ut PAL-upplösning 576 x 720. Det slutade med att jag köpte ett Hauppague ImpactVCB-e PCI-kort och då funkade det. Ja, förutom att det rycker i bildens överkant lite ibland. För att slippa det skall man se till att konverterings-adaptern eller VHS-bandspelaren har TBC (Time Base Correction). Det har en del Super-VHS -maskiner från JVC bland annat.

Jag provade senare en kombinerad DVD-brännare och VHS som de hade på Universitetet här i Göteborg. Då blev det inga ryckninga i ovankanten men enfärgade ytor i bilden blev gryniga och det liksom kröp i bilden.

Du kan skicka PM:a om du vill ha fler detaljer.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-04-28 23:46

Bipen skrev:Jag höll på med detta för en del år sedan och här är mina erfarenheter.

Först köpte jag en snorbillig kines EasierCAP men fick inte med ljudet. När jag tittade inuti visade det sig att ljudchipet saknades! Efter det köpte jag Moviesaver 600 hos Kjell & Company men med den gick det inte att få ut PAL-upplösning 576 x 720. Det slutade med att jag köpte ett Hauppague ImpactVCB-e PCI-kort och då funkade det. Ja, förutom att det rycker i bildens överkant lite ibland. För att slippa det skall man se till att konverterings-adaptern eller VHS-bandspelaren har TBC (Time Base Correction). Det har en del Super-VHS -maskiner från JVC bland annat.

Jag provade senare en kombinerad DVD-brännare och VHS som de hade på Universitetet här i Göteborg. Då blev det inga ryckninga i ovankanten men enfärgade ytor i bilden blev gryniga och det liksom kröp i bilden.

Du kan skicka PM:a om du vill ha fler detaljer.


Intressant det du skriver men du får gärna skriva lite mer detaljer i tråden.

Jag har precis beställt en begagnad Panasonic inspelningsbar dvd med inbyggd hårddisk för bara några hundralappar för ett första försök.
Då min inte allt för gamla Sony vhs bandspelare blev allt för dålig och inte längre ville mata ut bandet så har jag ställt undan den.
Men jag har fått överta en kombo med både Super-Vhs samt dvd spelare av märket Samsung men syftet är att jag bara ska använda vhs delen.

Dock vet jag inte om den har den funktionen som du syftar till Time base Correction vilket låter som synkning men det borde dom flesta märken ha frågan är bara vilken årgång vi pratar om?
Att den funktionen fixar ljud och svajig bild låter som ett stort plus.

För mig är också byggkvaliteten väldigt viktig då många nya apparater knappt går att skruva i då dom är så plastiga och bandet sitter fast när maskinen har gett upp då det oftast blir problem med utmatningen av bandet.
Jag tror inte att jag kommer att orka skruva i en sån där Vhs/Dvd kombo om den går sönder då allting säkert är integrerat.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-04-29 00:09

Jag hittade en länk med lite information om Time base correction
http://www.unterzuber.com/TBC.html

Vad jag kan se så verkar inte problemet med synkningen av bilden uppstå så mycket vid PAL formatet utan det verkar främst uppstå problem när det handlar om att göra säkerhetskopior av NTSC kodade vhs filmer av Amerikansk standard.
Då bildformaten är lite olika om man ska kopiera NTSC till PAL!

Bipen du får gärna rätta mig om jag tolkat det här fel.
Att Video bandspelare får problem med att mata ut bandet verkar ganska så vanligt men det kanske oftast beror på att någonting i maskinen är utnött och behöver bytas?
Jag har även sett att bland en del annonser som ligger ute så skriver dom att dom säljer videon billigare just pga att utmatningen av kassetten har gett upp sen om det är svårt att fixa är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2020-12-28 23:22

Jag har inte haft så mycket tid att lägga på det här projektet men jag uppdaterar tråden lite.

Time base correction är väldigt intressant då det bara var dom dyrare gamla spelarna som hade det och som ändå kostar en bra slant begagnade.
Både Panasonic och JVC ska ha haft det inbyggt.
Om man bortser från professionella studio vhs redigerings maskiner som även begagnade kan vara ganska så dyra.
JVC ska även ha använt sig av något som kallas LTBC/DNR är det en mer modern variant av TBC?
Före 2006 så fanns det ändå dvd recorders alltså inspelningsbara dvd spelare med inbyggd TBC som man kunde använda som TBC pass-thru.

Enligt en googling så framkommer det att Philips ska ha tagit över TBC systemet nån gång 2006 då VHS försvann från marknaden.
Philips TBC-chip ska tydligen finnas inbyggt i en del modernare dvd recorders någon som vet nåt om detta?
Men nyare inspelningsbara dvd spelare efter 2006 ska tydligen ha en svagare variant av det ursprungliga tbc systemet.

Min inspelningsbara Panasonic DMR-EH63 dvd spelare är ju ganska så ny så jag vet inte om den har det där philips chippet TSI eller TBC inbyggt.
Men när man pratade om att Philips tog över TBC formatet så diskuterades det ju en del om att det ska ha integrerats i mpeg2 formatet som efter några år blev standard inom många inspelningsbara dvd spelare.

I så fall så skulle det väl inte ha någon betydelse vilken video jag köper om rätt chip eller avkodning finns i den inspelningsbara dvd spelaren?
Om jag till ex spelar in en vhs film direkt på hårddisken eller på skiva kanske inte har någon betydelse så länge som det blir i formatet mpeg2.
Om det nu stämmer att TBC blivit integrerat i det nyare mpeg2 formatet!

Enligt länken nedan så skrev en snubbe att han kom på detta först efter att han köpt 2st dyra vhs spelare för 500 dollar st.
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/co ... vhs_tapes/

Eller hur ska man tolka detta?
Dom flesta forumtrådar som man får fram efter lite sökning och som bara pratar om vhs spelare med TBC är ju från minst 2005 vilket är innan det där med Philips ska ha kommit in i bilden och VHS spelarna slutat tillverkas.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2021-05-17 17:41

Det verkar finnas rätt många begagnade dvd recorders till salu.

Vet någon nåt om Panasonic DMR-ES35V?
Som dessutom verkar ha inbyggd VHS spelare.
Precis som ES15 & ES65 så har den TBC inbyggt.

Min Panasonic ES63 som jag köpte verkar bara vara en vanlig dvd recorder utan TBC så den verkar inte funka till att säkerhetskopiera filmer om inte vhs videon har en inbyggd TBC funktion om jag förstått saken rätt.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2021-05-17 17:43

Bipen skrev:Jag höll på med detta för en del år sedan och här är mina erfarenheter.

Först köpte jag en snorbillig kines EasierCAP men fick inte med ljudet. När jag tittade inuti visade det sig att ljudchipet saknades! Efter det köpte jag Moviesaver 600 hos Kjell & Company men med den gick det inte att få ut PAL-upplösning 576 x 720. Det slutade med att jag köpte ett Hauppague ImpactVCB-e PCI-kort och då funkade det. Ja, förutom att det rycker i bildens överkant lite ibland. För att slippa det skall man se till att konverterings-adaptern eller VHS-bandspelaren har TBC (Time Base Correction). Det har en del Super-VHS -maskiner från JVC bland annat.

Jag provade senare en kombinerad DVD-brännare och VHS som de hade på Universitetet här i Göteborg. Då blev det inga ryckninga i ovankanten men enfärgade ytor i bilden blev gryniga och det liksom kröp i bilden.

Du kan skicka PM:a om du vill ha fler detaljer.


Har du testat Panasonic DMR-ES35V?
Det är en sån där kombi maskin med inbyggd TBC.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav VintageHiFi » 2021-05-17 17:50

Jag har länge kört med Pinnacle Studio Movie HD. Den är gammal med fungerar alldeles utmärkt.
Just för att få över filmer från gamla band till dator. Den har ingångar för Composit Video(VHS), S-Video(SVHS) samt FireWire(DV)
Funkar fint även under Windows 10 (20H2) borde gå att få nästan gratis idag.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2021-05-17 19:13

Den produkt Pinnacle studio som du skriver om har utgått ur sortimentet om man googlar.
Påminner mycket om EasyCap som jag redan äger men som är svår att få att fungera i nyare windows versioner som 10.
Att bara stoppa in ett vhs band och trycka på play sen få en digital kopia direkt när filmen är slut är ju smidigast.

Så Skulle jag köpa en dvd recorder med inbyggd tbc så hade det varit enklare och jag tror att Panasonic hade varit det bästa märket för just denna uppgift men frågan är bara vilken modell.
Tbc verkar oftast förekomma på äldre maskiner!
https://news.cision.com/se/panasonic-no ... et,c199972

ES65 verkar vara flaggskeppsmodellen och ES35 en kombi maskin men dock vet jag inte hur kvaliteten är på kombi maskinen.
ES55 & ES65 verkar dessutom ha stöd för minneskort vilket inte alla maskiner har!

TBC är ju ett filter och hur bra dessa filter är i dom inspelningsbara dvd spelarna om man skulle jämföra dom med en videobandspelare som har TBC inbyggt vet jag inte.
En del på nätet skriver också att det inte är alla maskiner som har full TBC och oftast så är det äldre maskiner som kan vara ganska så slitna som har det!

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2023-01-20 12:37

Jag har försökt att läsa på lite mer om kopiering av gamla vhs till dvd.

Rosa mannen på youtube verkar ha det där som special intresse och han verkar använda en lite bättre vhs spelare med inbyggd tbc som han spelar över till datorn.
Många maskiner speciellt panasonics kombo maskiner verkar dock ha kvalitetsproblem då vhs spelarna i dom tydligen är rent skräp då dom enligt recensioner på nätet går sönder ganska fort eller börjar krångla.
Ska jag köpa en begagnad kombinerad jvc eller philips vhs dvd recorder med inbyggd tbc för bekvämlighetens skull så får det inte vara massa kvalitetsproblem.
Men jag läste också att
En annan nackdel är ju att nyare köpfilmer har kopieringsskydd som tyvärr inte dessa maskiner kan hantera.
Men jag minns att det fanns boxar att köpa på till ex hobbex eller biltema som man kopplade mellan 2st scart kablar när man skulle kopiera filmer från uthyrningsbutiken på slutet av vhs tiden.

I första hand så kommer jag att inrikta mig på gamla hyr köp filmer som är svåra att få tag på och även en del filmer som man spelat in från tvn men som inte heller finns på dvd i sverige.

En bättre begagnad video bandspelare typ Philips eller JVC med inbyggd TBC som hade kunnat vara ett alternativ så länge som jag får en datorkoppling typ Easy cap att fungera men problemet är windows 10 som ställer till det med drivrutiner.

Problemet med dessa vhs apparater med inbyggd tbc är att dom har skjutit i höjden på begagnat marknaden sen om det gäller alla modeller och märken vet jag inte.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav PeterE » 2023-01-20 12:39

VintageHiFi skrev:Jag har länge kört med Pinnacle Studio Movie HD. Den är gammal med fungerar alldeles utmärkt.
Just för att få över filmer från gamla band till dator. Den har ingångar för Composit Video(VHS), S-Video(SVHS) samt FireWire(DV)
Funkar fint även under Windows 10 (20H2) borde gå att få nästan gratis idag.


Använder du då en video bandspelare med inbyggd tbc?
som du då kopplar till din pinnacle studio.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Säkerhets Kopiera gamla VHS filmer

Inläggav Helmut » 2023-03-11 23:22

Köpte en med namnet Plexger som har en bildskärm Var bara att koppla in en gul en vit och en röd sladd och ladda det inbyggda batteriet och stoppa in minneskortet. Finns en HDMI ut kontakt så jag vet inte om den går att koppla till en dator som har HDMI kontakt-
https://www.pinterest.se/pin/417990409140633689/
Nackdelen är att det finns en begränsning för hur lång inspelning som får plats. och blir inspelningen för lång börjar den rader det inspelade.
Har dessvärre inte hittat bruks anvisningen. Finns inte heller någon autostopp så man får passa på att avbryta inspelningen så inspelningsfilen inte blir för lång.
Jag köpte min hos Kjell o co men det verkar som den utgått.
Finns hos Conrad i en ny modell.
https://www.conrad.se/p/dnt-grabstar-av ... 6&vat=true


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: VintageHiFi och 6 gäster