Band eller AMT för PA

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Band eller AMT för PA

Inläggav Imbecillen » 2020-04-30 01:33

Har ni några förslag på band eller AMT diskanter som konkurrerar med dessa?

https://www.soundimports.eu/en/fountek- ... gIdTPD_BwE

Krav:
Delas som högst vid 2000hz och gärna vidare för sakens skull
Spelar till 20.000hz
Gärna hög SPL och står pall för lite watt, vill nå åtminstone 115db max SPL.
Max 3000kr/st

Har tittat på många modeller men antingen hamnar de på 6000kr styck, delas för högt eller har för låg SPL för att använda till PA. Förstår om mina alternativ börjar ta slut, men därför frågar jag er. Sitter ni inne på något jag missat? Har tittat på lite Kina-modeller men är tveksam till dist och falska specar..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Band eller AMT för PA

Inläggav petersteindl » 2020-04-30 01:43

Glöm banddiskant för pa.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Band eller AMT för PA

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-30 07:45

Det har funnits/finns några nederländska planardiskanter med horn för PA.

https://www.stageaccompany.com/products/ribboncd.html

Hittade även dessa: https://www.alconsaudio.com/proribbon/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Band eller AMT för PA

Inläggav petersteindl » 2020-04-30 13:05

Det jag förstått är att banddiskanter är betydligt känsligare för exempelvis stötar vid transport och har lättare att gå sönder, eller tar skada då man spelar med mycket effekt. Horn hjälper eftersom verkningsgraden ökar.

Vad jag också förstått är att AMT d v s air motion transformer har vissa fördelar exempelvis Mundorf AMT. Kring år 2012 hade de en uppsjö olika varianter och även för PA. De hade mycket hög verkningsgrad och kunde hornladdas. De kunde spela starkt. De kostade ungefär 800 €/st och man behövde kanske 20 st för ett kompetent PA. Tror de var kring 25 cm höga per styck.

Säg att du vill spela med PA på någon stadion för 50 000 åhörare och systemet skall klara 110 dB 200 meter därifrån. Då kopplar man en Array. Funkar då med endast en banddiskant? Jag skulle inte prova.
Flera Mundorf AMT som fanns tror jag skulle klara ett sådant PA. Jag vet inte hur deras sortiment ser ut idag. Jag tror de har minskat deras AMT sortiment rätt kraftigt. Daytonspeakers gör några AMT och deras högtalarelement brukar inte vara så dyra.

Sedan bör man veta om det skall vara stationärt PA eller mobilt PA som man kan ta med sig på truckar och bygga upp vid nästa konsert någonstans. Man bör också veta hur stora lokaler som skall fyllas med ljud och om det skall vara utomhus.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Band eller AMT för PA

Inläggav JonasW » 2020-05-01 08:56

Det är ju specifikationerna du eftersträvar tillsammans med budgeten som gör det svårt, som du själv insett. :)
Närmaste du kommer är nog Beyma TPL150-H som jag själv kör. Såg att de fanns för 495€/styck inom EU. Långt ifrån 3000kr dock.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Band eller AMT för PA

Inläggav Imbecillen » 2020-05-01 09:38

Banddiskant för PA ser jag inte som några bekymmer för egen del iaf. Det kommer egentligen användas som ett väääldigt stort hifi-ljud. Sen har ju många av de stora leverantörerna idag banddiskanter på åtminstone line array-ljud. Men till kompakta point source system förstår jag om man fortfarande väljer kompressions-drivers även om de inte alls når upp till dagens musikstandard egentligen.

JonasW skrev:Det är ju specifikationerna du eftersträvar tillsammans med budgeten som gör det svårt, som du själv insett. :)
Närmaste du kommer är nog Beyma TPL150-H som jag själv kör. Såg att de fanns för 495€/styck inom EU. Långt ifrån 3000kr dock.


Du har helt rätt Jonas, jag kommer få öka budgeten till det dubbla om jag ska ha något som håller i längden och klarar ljudnivåerna. Men det kan vara värt det! Jag mailade Stage Company och de tar 569 euro för deras SA8535 modell om man köper små upplagor. Den har väldigt fina specar på 1-30khz, 60wrms, 2000w peak vilket är bra om något skulle bli galet i sammanhang som just PA kan bli. Något sticker iväg, en rundgång eller liknande. Då hinner man dra ner reglarna innan elementen är sprängda.. :roll: Däremot såg jag att den hade förvånandsvärt stor vertikal spridning för att vara band, hela 90 grader. Alla andra banddiskanter jag tittat på ligger på mellan 5-15 grader.

Beyma TPL150-H eller 200 serien kanske inte är så dumt ändå ;)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster