Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav darkg » 2020-05-02 21:21

Det verkar finnas en idé om att Chromecast får musikdata från (eller via) den mobila enheten, så är det inte. Alltså om man tex streamar Spotify eller Tidal från nätet.

Edit: nu blev jag lite osäker på Tidal. Spotify Connect funkar definitivt så.
Senast redigerad av darkg 2020-05-02 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav JonasB » 2020-05-02 21:51

Det går även att spela Tidal via TVs app. Ser dock inte med vilken kvalitet och så har vi det där med användarvänligheten igen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav goat76 » 2020-05-02 23:21

JonasB skrev:Jag upplever inte "lite dåligt" med något av det jag testat hittills.
Jag märker att jag inte kommer få det jag vill ha, så nu är min fråga Tidal med Chromecast vs Spotify Connect direkt till förstärkaren?


Lyssna och jämför är väl det enda du kan göra, om du inte hör en förbättring med Tidal över Spotify så är det väl onödigt att betala 100 kr mer per månad. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav goat76 » 2020-05-02 23:43

darkg skrev:Det verkar finnas en idé om att Chromecast får musikdata från (eller via) den mobila enheten, så är det inte. Alltså om man tex streamar Spotify eller Tidal från nätet.

Edit: nu blev jag lite osäker på Tidal. Spotify Connect funkar definitivt så.


Chromecast stödjer Spotify Connect, därmed kan den enheten spela upp de filerna internt som man med kontrollenheten/mobilen "ber" den spela upp från Spotifys musikbibliotek direkt från nätet. Kontrollenheten pekar alltså bara ut var den valda musikfilen befinner sig.
Med Tidal fungerar det inte så då de inte har utvecklat en "Connect"-funktion, eftersom Chromecast inte heller har något inbyggt stöd för Tidal, varken en integrerad app eller någon connect-funktion likt Spotify så måste kontrollenheten streama/spela upp musikfilerna från nätet och spela upp musiken i Chromecast.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav Harryup » 2020-05-03 00:24

Vill man verkligen ha en telefon som källa? Vad händer om det ringer eller att man får ett mail. Systemljud ut i högtalarna eller avbrutet ljud?
Personligen så kopplar jag inte ihop Spottify med särskilt bra ljud även om det finns en del härinne som gör det. Personligen anser jag det ointressant att se på om de tekniska förutsättningarna är likvärdiga då min egen uppfattning är att det känns som att Tidal har bättre versioner av det mesta av musikfilerna.
Att du inte har ett ljud du är nöjd med beror ju på att starten i anläggningen inte motsvarar högtalarna.

/Harry Up

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav jonasz » 2020-05-03 01:03

goat76 skrev:
darkg skrev:Det verkar finnas en idé om att Chromecast får musikdata från (eller via) den mobila enheten, så är det inte. Alltså om man tex streamar Spotify eller Tidal från nätet.

Edit: nu blev jag lite osäker på Tidal. Spotify Connect funkar definitivt så.


Chromecast stödjer Spotify Connect, därmed kan den enheten spela upp de filerna internt som man med kontrollenheten/mobilen "ber" den spela upp från Spotifys musikbibliotek direkt från nätet. Kontrollenheten pekar alltså bara ut var den valda musikfilen befinner sig.
Med Tidal fungerar det inte så då de inte har utvecklat en "Connect"-funktion, eftersom Chromecast inte heller har något inbyggt stöd för Tidal, varken en integrerad app eller någon connect-funktion likt Spotify så måste kontrollenheten streama/spela upp musikfilerna från nätet och spela upp musiken i Chromecast.


Så funkar väl alla appar som använder ChromeCast? Om jag startar en spellista på telefonens Tidal-app fortsätter i alla fall musiken som ingenting hänt om jag stänger av telefonen. Det är väl det som är grejen med CC trodde jag? :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav goat76 » 2020-05-03 01:13

jonasz skrev:
goat76 skrev:
darkg skrev:Det verkar finnas en idé om att Chromecast får musikdata från (eller via) den mobila enheten, så är det inte. Alltså om man tex streamar Spotify eller Tidal från nätet.

Edit: nu blev jag lite osäker på Tidal. Spotify Connect funkar definitivt så.


Chromecast stödjer Spotify Connect, därmed kan den enheten spela upp de filerna internt som man med kontrollenheten/mobilen "ber" den spela upp från Spotifys musikbibliotek direkt från nätet. Kontrollenheten pekar alltså bara ut var den valda musikfilen befinner sig.
Med Tidal fungerar det inte så då de inte har utvecklat en "Connect"-funktion, eftersom Chromecast inte heller har något inbyggt stöd för Tidal, varken en integrerad app eller någon connect-funktion likt Spotify så måste kontrollenheten streama/spela upp musikfilerna från nätet och spela upp musiken i Chromecast.


Så funkar väl alla appar som använder ChromeCast? Om jag startar en spellista på telefonens Tidal-app fortsätter i alla fall musiken som ingenting hänt om jag stänger av telefonen. Det är väl det som är grejen med CC trodde jag? :)


Kanske har jag missförstått det hela, men vad är då grejen med stöd för Spotify Connect?

Vad menar du när du säger att du stänger av telefonen, menar du att resten av det valda albumet fortsätter spela alla låtar då du slår av telefonen helt och hållet?

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav jonasz » 2020-05-03 01:25

Ja precis, stänger ner telefonen helt och hela albumet fortsätter spela.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav goat76 » 2020-05-03 01:27

jonasz skrev:Ja precis, stänger ner telefonen helt och hela albumet fortsätter spela.


Detta sker alltså när du spelar något från Tidal samt allt annat ljud som spelas upp från internetkällor?

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav jonasz » 2020-05-03 01:32

goat76 skrev:
jonasz skrev:Ja precis, stänger ner telefonen helt och hela albumet fortsätter spela.


Detta sker alltså när du spelar något från Tidal?


Jag startar en Tidal-spellista på telefonen, castar den till CC'n. Musiken fortsätter oavsett om jag stänger av telefonen eller rör mig utanför mitt wifi's räckvidd. Måste betyda att CC'n får länken och hämtar musiken direkt, inte via telefonen.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav goat76 » 2020-05-03 01:36

jonasz skrev:
goat76 skrev:
jonasz skrev:Ja precis, stänger ner telefonen helt och hela albumet fortsätter spela.


Detta sker alltså när du spelar något från Tidal?


Jag startar en Tidal-spellista på telefonen, castar den till CC'n. Musiken fortsätter oavsett om jag stänger av telefonen eller rör mig utanför mitt wifi's räckvidd. Måste betyda att CC'n får länken och hämtar musiken direkt, inte via telefonen.


Se där, men i vilka lägen behövs funktionen Spotify Connect egentligen, alla streaminggrunkor borde väl då kunna ta länken precis så som CC'n?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Streamer mellan mobil och Marantz sr7013

Inläggav JonasB » 2020-05-03 08:19

Harryup skrev:Vill man verkligen ha en telefon som källa? Vad händer om det ringer eller att man får ett mail. Systemljud ut i högtalarna eller avbrutet ljud?
Personligen så kopplar jag inte ihop Spottify med särskilt bra ljud även om det finns en del härinne som gör det. Personligen anser jag det ointressant att se på om de tekniska förutsättningarna är likvärdiga då min egen uppfattning är att det känns som att Tidal har bättre versioner av det mesta av musikfilerna.
Att du inte har ett ljud du är nöjd med beror ju på att starten i anläggningen inte motsvarar högtalarna.

/Harry Up


Absolut vill jag det i alla fall. Det låter bara från mobilen om det kommer notiser medan musik spelas, musiken fortsätter alltså att spela som vanligt. Däremot brukar det vara som du skriver om man använder blåtand.

Jag är nöjd med ljudet men vill gärna streama med vetskapen om att det är så bra som möjligt med nuvarande setup eller med ytterligare en streamer som kan styras med mobilen. I båda fallen vill jag att det ska gå att använda Tidals eller Spotifys app istället för att behöva styra med Heos-appen eller sitta och knappa med tv-dosan.

När jag trycker på kasta-till-högtalar-knappen i Tidal-appen så dyker mina Google-prylar upp. Finns det andra tillverkare som fixar detta (altså dyker upp som en kastbar enhet) utan att sampla om? Eller är det bara Google som har (halv)knäckt koden?

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster