Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mordiiax
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2011-09-04
Ort: Sundsvall

Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav Mordiiax » 2020-05-20 15:57

1.1 Vad är du ute efter?
Jag är ute efter en ersättare till min Emotiva UMC-1. Den har använts ganska sparsamt i alla sina kontakter då jag använder Ino CR80es som delningsfilter samt kör bara tvåkanaligt. Men några HDMI ingångar måste jag allt ha och gärna en ut såklart. Pre-out på höger och vänster kanal till mina NAD 208THX slutsteg.
Apple TV är mestadels bildkällan men även fysisk media presenteras ibland. Teven är av gammal modell men ska väl snart uppgraderas den också.
1.2 Hur ser din budget ut?
3000-6000kr.
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Philips 40" platt teve. NAD 208THX x 2. Apple TV. Pioneer 668. Ino Audio i28 + prof Y-2.
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
"Canton Smart Connect 5.1" verkar faktiskt checka av mina boxar. Åsikter på den enheten? Föredrar burkar utan interna slutsteg som blir stora och varma.
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Neutralt :)
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Brett, öppet men inte så särskilt djupt.
1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Film, serier och Spotifymusik som är Faktiskt approved.
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Absolut!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav Tangband » 2020-05-20 16:44

Mordiiax skrev:1.1 Vad är du ute efter?
Jag är ute efter en ersättare till min Emotiva UMC-1. Den har använts ganska sparsamt i alla sina kontakter då jag använder Ino CR80es som delningsfilter samt kör bara tvåkanaligt. Men några HDMI ingångar måste jag allt ha och gärna en ut såklart. Pre-out på höger och vänster kanal till mina NAD 208THX slutsteg.
Apple TV är mestadels bildkällan men även fysisk media presenteras ibland. Teven är av gammal modell men ska väl snart uppgraderas den också.
1.2 Hur ser din budget ut?
3000-6000kr.
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Philips 40" platt teve. NAD 208THX x 2. Apple TV. Pioneer 668. Ino Audio i28 + prof Y-2.
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
"Canton Smart Connect 5.1" verkar faktiskt checka av mina boxar. Åsikter på den enheten? Föredrar burkar utan interna slutsteg som blir stora och varma.
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Neutralt :)
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Brett, öppet men inte så särskilt djupt.
1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Film, serier och Spotifymusik som är Faktiskt approved.
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Absolut!


Den där nya Canton Smart Connect 5.1 verkar intressant, om förstegsdelen är bättre än hemmabioreceivrarna som audiosciencereview testat hittills. Kanske en ersättare för Yamaha wxc50 fast den även klarar 5.1 ?
Snygg apparat i vilket fall, 6000:- är inte heller så avskräckande.
Något för LTS att testa ?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav AndersP » 2020-05-21 16:47

Jag sitter lite i samma sits. Min UMC-1 sa upp sig och jag köpte en surroundreceiver Marantz SR6011. Den enda jag hittat med 7.1 in. Den har jag problem med nu kan jag säga.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav Bamsefar » 2020-05-21 17:41

Intressant liten låda - den gillar jag! Men förstegsdelen verkar inte riktigt vara up-to-standards av tyska testet på cantons hemsida att dömma. Men som HDMI switch och ljud ut till separat DAC (som då inte behöver hantera HDMI bitarna) så skulle det lira antagligen...?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mordiiax
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2011-09-04
Ort: Sundsvall

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav Mordiiax » 2020-05-21 20:06

AndersP skrev:Jag sitter lite i samma sits. Min UMC-1 sa upp sig och jag köpte en surroundreceiver Marantz SR6011. Den enda jag hittat med 7.1 in. Den har jag problem med nu kan jag säga.


Vad för problem har du med Marantzen och hur gav din Emotiva upp som?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav AndersP » 2020-05-22 17:11

Mordiiax skrev:
AndersP skrev:Jag sitter lite i samma sits. Min UMC-1 sa upp sig och jag köpte en surroundreceiver Marantz SR6011. Den enda jag hittat med 7.1 in. Den har jag problem med nu kan jag säga.


Vad för problem har du med Marantzen och hur gav din Emotiva upp som?

UMC-1 sköt nätdelen tror jag.
Marantz brände HDMI-kortet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Tux
 
Inlägg: 690
Blev medlem: 2003-10-05
Ort: Trollhättan

Re: Emotiva UMC-1 brann upp, förslag på ersättare sökes :)

Inläggav Tux » 2020-07-20 22:10

Om alternativet är en Emotiva UMC-1 igen så har jag en ståendes.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster