hembioreceiver som försteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2020-06-04 18:03

Jag tänkte byta ut min Denon 2106 som försteg till något fräschare. Tar gärna emot lite olika förslag med pris inom rimliga pengar. Beggat funkar också.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Tangband » 2020-06-04 18:50

roon skrev:Jag tänkte byta ut min Denon 2106 som försteg till något fräschare. Tar gärna emot lite olika förslag med pris inom rimliga pengar. Beggat funkar också.


Yamaha wxc50 ( som även är en streamer ) , Linn Akurate DSM begagnad, Morellos försteg.

Tre olika prisklasser på dessa. :)

Kör du enbart digitalt så skulle jag inte välja ett helanalogt försteg. Då skulle jag vilja ha en inbyggd digital streamer i samma låda. Det blir förstås ett annat läge om du behöver riaa.

Linn Kairn som är helanalogt och som kan hittas begagnat för 5000:- , har ett mycket välljudande gramofonsteg.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Conan » 2020-06-04 22:00

Multikanal eller inte? Om multikanal kanske Denon AVR-X3600H:

viewtopic.php?f=9&t=70262&p=2103270&hilit=denon+3600#p2103270

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Nattlorden » 2020-06-04 22:21

roon skrev:Jag tänkte byta ut min Denon 2106 som försteg till något fräschare. Tar gärna emot lite olika förslag med pris inom rimliga pengar. Beggat funkar också.


Exakt vad är det du saknar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Bamsefar » 2020-06-05 07:47

Tangband skrev:Yamaha wxc50 ( som även är en streamer ) , Linn Akurate DSM begagnad, Morellos försteg.


Den första och den sista klarar inte av HDMI - dvs de har inget i en anläggning som hanterar video i en eller annan form att göra.

Den mellersta är extremt dyr, då borde du också nämna Moon 390D för övrigt som troligen är billigare. Eller varför inte Linn Majik DSM/3? Eller varför inte Bryston BDA-3.14 som Rydberg säkert kan gå i godo för ;-) Om vi nu skall spela på den dyra sidan...

Man kan också titta på Canton Smart Connect 5.1 (men den har inte testats någonstans förutom ett test och det fanns någon passus om tveksamma värden - försteget kanske inte är i rätt klass). Den är i alla fall billig....

Sedan finns varianter från NAD, som C658 med HDMI modul kortet (MDC) - kanske kan vara något, runt 17 kkr.
Best Regards
Bamsefar

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Tangband » 2020-06-05 07:56

Det går nog inte , för vettiga pengar att kombinera högklassig 2- kanalsåtergivning med hemmabio. Inte om man köper nya grejor och har höga krav.
En del NAD skulle jag hålla mig borta ifrån , med tanke på mätresultaten i audiosciencerewiev .

Akurate serien låter bättre än Majik serien. Akurate DSM har testats i audiosciencereview och fått toppresultat. Moon eller Bryston är okända alternativ för mig. Säkert bra men är de bättre ljudmässigt än Yamaha alternativet ? Man måste nog låna hem grejor för att veta helt säkert.

Canton apparaten är snygg och är den dessutom bra så vore det ju trevligt. Men jag är skeptisk.

Jag skulle nog helt välja bort billigare alternativ som har 7 slutsteg inbyggda. Det blir stora kompromisser.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Harryup » 2020-06-05 08:55

Enklast vore om TS skrev om apparaten skall hantera HDMI och vara mångkanal, kanske HDMI och vara 2-kanalförsteg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Rydberg » 2020-06-05 09:24

Harryup skrev:Enklast vore om TS skrev om apparaten skall hantera HDMI och vara mångkanal, kanske HDMI och vara 2-kanalförsteg.

+1

Är det 2-kanals som gäller kan jag varmt rekommendera Sybarite Audio no1622, högre prisvärdhet hittar man inte!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Morello » 2020-06-05 09:58

Ett försteg är ju lite svårare att välja än ett slutsteg. Försteget, musikanläggningens centralenhet, kan ju ha så många olika funktioner och vara olika i handhavandet - här handlar det inte bara om tekniska prestanda, utan lika mycket om andra parametrar.

Någon kanske har balanskontroll som krav, någon annan kanske kräver tonkontroller och en tredje kanske vill ha inbyggd DAC.

Sybarite Audio No1622 gjorde jag precis som jag tycker ett försteg skall vara beskaffat, men samtidigt fullt medveten om det inte passar allas behov.

Något jag tycker är viktigt hos ett försteg är användarvänlighet - har jag en kamrat på besök så skall vederbörande kunna slå på en CD utan att fråga om hjälp. Av den anledningen är jag starkt skeptisk till kaskad-kopplade kontrollenheter i form av DAC med multipla ingångar kopplat till försteg med multipla ingångar. Jag har en sådan lösning i kontoret och redan där blir det 15 olika kombinationer. Sådana system tarvar en inramad lathund! :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Frisk » 2020-06-05 10:03

När hembioreceiver nämns antar jag det avser flerkanal och bildhantering, dock saknas fortfarande en del info, ska den klara komposit, hdmi? 4k? 3d? 4k60Hz? HDCP?

Jag köpte en Onkyo TX-SR876 begagnad för några år sen, klart lyft i ljudet mot tidigare samt HDMI-switch. Hanterar ju dock inte moderna 4k-format med senaste HDCP eller atmos, men relativt mycket för pengarna. Jag använder min som slutsteg idag.

Annars kan jag tycka ett rent försteg har fördelar.

Varför utgår man från en hembioreceicer som försteg, varför då inte en processor?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav juanth » 2020-06-05 11:40

Svårt att få mer för ”rimliga pengar” om du tycker att 4995:- är just rimliga pengar. Plats för instickskort för tex peq/parametrisk eq dessutom. https://www.holographicaudio.com/produk ... -halfwidth
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Tangband » 2020-06-05 11:54

juanth skrev:Svårt att få mer för ”rimliga pengar” om du tycker att 4995:- är just rimliga pengar. Plats för instickskort för tex peq/parametrisk eq dessutom. https://www.holographicaudio.com/produk ... -halfwidth


Ja, den där apparaten har ju även pass through för hembio

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav Bamsefar » 2020-06-05 14:13

Jag kan bara nämna mina (förenklade) krav som gör att världen snurrar:

Jag behöver några HDMI-in (BR/DVD spelaren som också agerar ComHem mottagare, DUNE mediaspelare för rippade filmer, Chromecast Ultra för allt annat), och en HDMI ut till projjen - denna "HDMI switch" behöver inte nödvändigtvis sitta i "försteget" men den måste gå att styra via IP (Ethernet om man så vill), och om den inte är fullt integrerad med försteget så måste den på något vis släppa ut den digitala ljudsignalen. Canton Smart Connect gör just detta, undrar om det finns flera?

Försteget i sin tur behöver "bara" hantera volymen, ingångarna är samtliga i digital domän så någon analog ingång behöver inte såvida det inte är krav för att koppla in DAC om ni hänger med. Det största kravet är alltså, igen, IP control (Ethernet om man så vill) som styr volym och mute - i fasta lägen (alltså fungerar ingen vridpot med motor, utan det lär väl bli någon form av motståndsstege ala DAC typ). Om försteget har inbyggd DAC så måste den också hantera val av ingång: Squeezebox via coax och så HDMI in på något sätt (läs: Om det är en extern switch så beror det isåfall på vad den externa switchen klarar av att leverera signalen i format och standard, annars blir det såklart HDMI).

Jag går fortfarande bet på att lösa mitt förstegsdilemma. Bästa på pappret är Moon 390D eller Linn DSM eller Bryston BDA-3.14, möjlighet är Canton Smart Connect om man kan få ett utlåtande från någon men den är en udda fågel. Just mitt absoluta krav att ALLT skall gå att kontrollera med IP commandon över ehternet fäller rätt många alternativ, framförallt verkar det vara problem med att styra volymen....
Best Regards
Bamsefar

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2020-06-07 12:25

Främst är det tänkt som 2 kanals försteg till ett Rotel 1582 mk II som ska driva Pi60/bs60. Funderar väl mest på Yamaha WSX för att hålla nere priset för att i ett senare skede köpa ett bättre steg. Ett försteg med både digitala och analoga ingångar. Kanske en bättre hembioreceiver beggad så länge :roll:


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster