Vilken skall man välja

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Vilken skall man välja

Inläggav janixa » 2020-06-08 19:53

Är sugen på ny förstärkare valet står mellan Moon i3.3 eller Krell kav-400xi någon som har lyssnat på någon av dessa
och kan komma med ett utlåtande vad ni tycker som kan vara till min hjälp vore jag tacksam? :?: :?:

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vilken skall man välja

Inläggav peterh » 2020-06-08 21:49

janixa skrev:Är sugen på ny förstärkare valet står mellan Moon i3.3 eller Krell kav-400xi någon som har lyssnat på någon av dessa
och kan komma med ett utlåtande vad ni tycker som kan vara till min hjälp vore jag tacksam? :?: :?:

/janixa


Låna hem dem vetja !
Och glöm inte att villkora ett köp med att få med schema/servicehandbok.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilken skall man välja

Inläggav Maccis » 2020-06-08 21:51

Gissningsvis begagnade exemplar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Vilken skall man välja

Inläggav janixa » 2020-06-08 22:13

Helt rätt MaccisJa, det är begagnade exemplar så jag kan inte låna hem och testa tyvärr.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vilken skall man välja

Inläggav peterh » 2020-06-08 23:09

janixa skrev:Helt rätt MaccisJa, det är begagnade exemplar så jag kan inte låna hem och testa tyvärr.

Varför inte då ? Det är väl upp till säljaren att låna ut dem, om han vägrar skulle jag bli misstänksam att
det kan vara något problem med dem.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Vilken skall man välja

Inläggav janixa » 2020-06-08 23:56

Det blir lite svårt att genomföra har ca: 40 mil att åka enkelresa eller be att dom skickas till mig det tror jag ingen säljare vill göra,det skulle jag inte gjort själv med allt vad det innebär.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilken skall man välja

Inläggav Frisk » 2020-06-09 07:57

Är det så långt förstår jag det är svårt att låna och provlyssna. Vad är dina krav? Vad ska maskinen göra? Slutsteg analog in och volymkontroll? en verkade ha inbyggd DAC, behöver du det? Några fler funktioner du behöver eller vill ha?

Jag har ingen erfarenhet av någon av de, men kanske funktionalitet kan hjälpa valet också.

Hur lyssnar du? Jag läste recensioner kring att den ena behövde tid för uppvärmning, det passar inte så bra om lyssnandet ofta sker i korta perioder då en lucka ges etc.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vilken skall man välja

Inläggav genstruktur » 2020-06-09 08:02

peterh skrev:
janixa skrev:Helt rätt MaccisJa, det är begagnade exemplar så jag kan inte låna hem och testa tyvärr.

Varför inte då ? Det är väl upp till säljaren att låna ut dem, om han vägrar skulle jag bli misstänksam att
det kan vara något problem med dem.


Jag skulle nog inte låna ut något dyrt till någon jag inte känner. Om det skulle uppstå fel under låneperioden lär det säkert uppstå en tvist om vem/vad som orsakat det.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vilken skall man välja

Inläggav nuffe » 2020-06-09 10:21

Åk o lyssna hos de som säljer, välj den först som lockar dig mest.
Så brukar jag göra när det är begagnat köp på G. Och jag nästan bara begagnat i "racket"


Henrik

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vilken skall man välja

Inläggav AndersP » 2020-06-09 14:16

Jag också.
Nyköpta apparater är en liten andel hos mig.
Värsta niten jag har gått på var en nyköpt apparat med passerad garantitid.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilken skall man välja

Inläggav goat76 » 2020-06-09 14:46

AndersP skrev:Jag också.
Nyköpta apparater är en liten andel hos mig.
Värsta niten jag har gått på var en nyköpt apparat med passerad garantitid.


Hur gick det ihop, nyköpt apparat med passerad garantitid?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vilken skall man välja

Inläggav AndersP » 2020-06-09 17:01

Köpt ny av mig vilket gör mig till första ägare. Apparater icke nyköpta av mig gör mig till icke förste ägare. Dessa apparater kallar jag "begagnade" även fast alla apparater satta i drift av mig definitionsmässigt måste betraktas som begagnade.
Apparaten i fråga sattes, i min egenskap av förste ägare, i drift av mig och gick sedan sönder när garantitiden löpt ut. Möjligtvis följde jag inte instruktionerna slaviskt då dessa föreskrev power off innan omkoppling på baksidan. HDMI-anslutningar är litet känsliga för sånt.

Återkom gärna vid flera oklarheter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilken skall man välja

Inläggav goat76 » 2020-06-09 17:17

AndersP skrev:Köpt ny av mig vilket gör mig till första ägare. Apparater icke nyköpta av mig gör mig till icke förste ägare. Dessa apparater kallar jag "begagnade" även fast alla apparater satta i drift av mig definitionsmässigt måste betraktas som begagnade.
Apparaten i fråga sattes, i min egenskap av förste ägare, i drift av mig och gick sedan sönder när garantitiden löpt ut. Möjligtvis följde jag inte instruktionerna slaviskt då dessa föreskrev power off innan omkoppling på baksidan. HDMI-anslutningar är litet känsliga för sånt.

Återkom gärna vid flera oklarheter.


Varför denna otrevliga ton, ursäkta att jag inte tolkade in allt det där från den korta textrad du först skrev...

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vilken skall man välja

Inläggav AndersP » 2020-06-09 17:24

Det var inte meningen att mitt inlägg skulle uppfattas som otrevligt. Snarare försökte jag väl med lite humor och misslyckades kapitalt.
Jag får be om ursäkt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilken skall man välja

Inläggav goat76 » 2020-06-09 17:28

AndersP skrev:Det var inte meningen att mitt inlägg skulle uppfattas som otrevligt. Snarare försökte jag väl med lite humor och misslyckades kapitalt.
Jag får be om ursäkt.


Okej, ingen fara. Det är svårt med skriven text, det kan lätt misstolkas. :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vilken skall man välja

Inläggav Mirage » 2020-06-09 17:36

Ska man köpa begagnat och inte kan låna för att prova hemma så kan man kanske överväga att köpa båda. Då kan man utvärdera i lugn och ro hemma och sen sälja den man inte vill ha. Går man back några kronor på det så kan man sätta upp dem på kontot för sinnesfrid för att man vet att man köpt rätt förstärkare. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vilken skall man välja

Inläggav AndersP » 2020-06-09 18:06

Bra ide om man har gryn.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Vilken skall man välja

Inläggav janixa » 2020-06-15 17:41

Eftersom jag inte fick någon möjlighet att lyssna på båda så fick det bli Moon i3.3 som jag blev riktigt nöjd med,den verkar vara ett vettigt köp.
Tack för alla goda råd. :) :)

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 13 gäster