Tips på ett hyfsat bredbands element

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Anton_83 » 2020-06-09 18:47

Hej.
Jag har byggt ett biorum i källaren på ca 17m2 och har en dayton um15-22 och en dayton rss390hf 15.
Dom är i idag i en sluten låda och en den andra byggde jag en basreflex på 210l. Jag ska antingen bygga en till sådan eller bygga 2 nya lådor som kommer stå i hörnen och är avlånga för att spara lite plats och det skulle kanske bli lite mer tilltalande för frugan.

Nu till frågan, finns det några vettiga bredbands element för vettig peng som man kan bygga lådor till och använda som frontar.
Jag kollade lite på Dayton Audio PS220-8. Men jag har aldrig hört ett bredbands element förutom de koaxialer man har haft i gamla bilar

Jag har idag audio monitor br5. Inga värstinggrejeor men de duger åt mig. Men det är svårt få det riktigt snyggt med golvare i ett sånt litet rum
Bilagor
IMG_20200609_183249243.jpg
IMG_20200609_183249243.jpg (1.65 MiB) Visad 2945 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Perfector » 2020-06-09 19:05

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav paa » 2020-06-09 19:39

EAD E100
Om man inte är nöjd med dom så ska man nog gå på tvåvägare direkt. Eller så går man på tvåvägare direkt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav darkg » 2020-06-09 20:02

VIFA TG9FD-10-04 tror jag användes i MUPPS - tyvärr inget jag är insatt i.
Don’t just do something, sit there.

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Anton_83 » 2020-06-09 22:11

Diameter spelar ingen roll, ska främst användas till bio och spel, mest call of duty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Perfector » 2020-06-09 22:20

Går det med bilelement 4 ohm åxå?

https://www.monacor.se/produkter/infael ... oegtalare/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav gopnik » 2020-06-09 22:55

Anton_83 skrev:Diameter spelar ingen roll, ska främst användas till bio och spel, mest call of duty.

Men varför en bredbandare? Även bredbandare måste som minst ha baffelstegsfilter och sannolikt en eller flera sugkretsar om det ska bli någorlunda klangligt korrekt.
Daytonelementen är inte särskilt billiga heller, så för den prisbilden kan man få element till en riktigt fin tvåvägstopp.

Har du kollar på Skruttens 9LAEH, forumbudgethögtalaren EPS2 eller det pågående projektet Fukdist?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Anton_83 » 2020-06-09 23:55

gopnik skrev:
Anton_83 skrev:Diameter spelar ingen roll, ska främst användas till bio och spel, mest call of duty.

Men varför en bredbandare? Även bredbandare måste som minst ha baffelstegsfilter och sannolikt en eller flera sugkretsar om det ska bli någorlunda klangligt korrekt.
Daytonelementen är inte särskilt billiga heller, så för den prisbilden kan man få element till en riktigt fin tvåvägstopp.

Har du kollar på Skruttens 9LAEH, forumbudgethögtalaren EPS2 eller det pågående projektet Fukdist?



Ska kolla in den. Såg att det var några sidor att läsa.
Varför jag tänkte på ett bredbands element är för att jag tänkte man skulle slippa allt med filter.
Jag har aldrig byggt nått förut och sista året har intresset blommat upp ordentligt. Varje ledig tid så kan jag sitta i timmar och mäta med rew eller läsa på forum. Men det är ju verkligen en hel vetenskap med ljud, faser, impulser, Ohm. och hur mycket ljudet kan ändras bara för man flyttar sig 10cm

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav gopnik » 2020-06-10 00:03

Ja, filter slipper man som sagt inte bara för att man använder en bredbandare. Bättre då att välja en färdig konstruktion där det redan finns ett utvecklat och uppmätt filter. Mark Ks ER18DXT har också varit en snackis.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Perfector » 2020-06-10 00:30

Om du aldrig byggt förut, börja enkelt.
Bredbandare är utmärkt.
Strunta i alla filter som föreslås, du har ju elementet och kan bygga vilken låda som helst för en skitpeng.
Därifrån kan experimentera tills det börjar likna något du kan acceptera.
Vänta med alla avancerade tillägg tills du fått lite erfarenhet.
Då kan du vidareutveckla den redan gjorda konstruktionen i sakta mak tills du själv känner att du är mogen för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Talspolen » 2020-06-10 06:28

Har ni testat den lilla Dayton Audio PS95?

Datablad: https://www.daytonaudio.com/images/reso ... -sheet.pdf
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Emanuelgbg » 2020-06-10 08:58

Skruttens 9LAEH är kanon och jag gillar mina Fukdist. Den senare kostar ca 4-5000:- att bygga dock med filter. Går att köra slutna för att bättre funka mot basarna. Om du ska köra på bredbandare finns även Mark Audio, Fostex med många byggen på nätet. Bredbandare kan funka men 2-3 vägare skulle jag helt klart välja alla dar i veckan.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Kraniet » 2020-06-23 09:13

Bygg forumhögtalaren

viewtopic.php?f=3&t=29404
Då med det modifierade filtret som finns i slutet av tråden.

Billigt och bra. Kommer låta bättre än vilket bredbandselement som helst.

9LAEH är absolut toppklass.
Fukdist ger mycket mer kapacitet och är också extremt bra.

Båda de högtalarna är förmodligen bättre än kanske 80% av det du hittar i butiken.

Bredbandselement kommer inte i närheten. Inte ens om du köpte det dyraste Lowther

edit: Bredbandselement kräver också filter. Du behöver åtminstone en kompensation för baffelsteget för att få rätt balans i ljudet.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav Tangband » 2020-06-23 18:31

Håller med Kraniet.
Men ska det vara en bredbandare är denna riktigt bra, sägs det:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på ett hyfsat bredbands element

Inläggav paa » 2020-06-23 23:05

Tangband skrev:Håller med Kraniet.
Men ska det vara en bredbandare är denna riktigt bra, sägs det:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Ser intressant ut, har du sett några byggförslag med den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster