s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-26 18:31

Får man fresta med ett litet köpråd, så här i inledande semestertider? 8)

Jag har länge levt utan ljud vid datorn i mitt arbetsrum och ofta frustrerats av att inte snabbt och enkelt kunna lyssna på ett filmklipp eller för all del nyfiket ta del av alla goda (och dåliga) musik- och ljudtips, som dagligen poppar upp här på forat. För en tid sedan påbörjade jag därför en marknadsundersökning med mål att hitta en lämplig förstärkare som kunde råda bot på problemet. Först var jag inne på något billigt Kinajunk men efter diverse utfärder landade jag i lite dyrare Kinajunk :) och jag blev bara tvungen att dela med mig av min eufori, då det saknas hushållsmedlemmar med förmåga att uppbåda någon större fascination över nyinköpet...

Det blev en SMSL AD18, som är löjligt liten men med ett otroligt muskelpaket under huven och med I/O:s som räcker till och blir över. Inte större än att den ryms i min handflata, men med ordentliga gummifötter står den stadigt pall att manövreras utan att dansa runt på bordet. Finns iofs en fjärrkontroll... Medföljande nätagg är på 24V/6A så man får full effekt på slutsteget. Hörlursutgången drivs av en separat förstärkare och spelar kristallklart med bra tryck i mina AKG-lurar. Jag hittar faktiskt inget att klaga på, än så länge. Klart värt sina knappa två lakan:
https://www.brl.se/sv/artiklar/smsl-aud ... d-dac.html

Bild

På baksidan finns terminaler som tar fullstora bananer och ingångar för allt man behöver: AUX/2xOPT/COAX/USB/BT samt utgång för SW.
3,5-mm-jacket är finurligt konstruerat så att man kan använda både COAX in och SW ut med en vanlig stereoadapter (3,5 mm > 2xRCA).

Bild

I och med SW-utgång kan jag koppla in hela studiomonitor-kit:et med aktiv sub som jag byggde för "länge sedan":
viewtopic.php?f=3&t=31531


Bild

Edit: skrev jag att det låter fantastiskt!? :oops:

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav HenrikTornquist » 2020-06-26 19:59

Det borde med andra ord fungera bra att använda den som en renodlad hörlursförstärkare när mobilen ska vara den primära och troligen den enda ljudkällan? Är den bra nog för det? Digitalt in via usb och Sennheiser HD650, tror du det kan fungera?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav tomasgbg » 2020-06-26 20:25

Var inne på en sådan för ett tag sedan men läste Amirs test så jag behöll min gamla lösning:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7325/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-26 21:09

Jo, jag har också läst Amirs test och tänkte kommentera det i min första post, men så tänkte jag WTF, jag skiter väl i hans test och utvärderar efter egna öron. 8)
Så det måhända att den mäter skit, men det är inget som stör mig. Jag är supernöjd!

Gällande hörlursförstärkare så är väl det smsl's starkaste sida - och vissa av deras modeller är väl mer eller mindre renodlade DAC:ar med hörlursförstärkare. Så om du bara behöver en sådan (utan effektsteg) så finns det nog billigare modeller att välja, t.ex. smsl Audio M3.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav Tangband » 2020-06-27 07:33

Kalejdokom skrev:Jo, jag har också läst Amirs test och tänkte kommentera det i min första post, men så tänkte jag WTF, jag skiter väl i hans test och utvärderar efter egna öron. 8)
Så det måhända att den mäter skit, men det är inget som stör mig. Jag är supernöjd!

Gällande hörlursförstärkare så är väl det smsl's starkaste sida - och vissa av deras modeller är väl mer eller mindre renodlade DAC:ar med hörlursförstärkare. Så om du bara behöver en sådan (utan effektsteg) så finns det nog billigare modeller att välja, t.ex. smsl Audio M3.


Flera av de här single chip klass D förstärkarna verkar låta ganska bra. I vissa fall uppfattas de bättre än medelbra klass A/B steg. Det är min erfarenhet. Jag har sålt mina t amp 150 mkII klass A/B i mitt system. De dög inte ljudmässigt. För dålig upplösning och lite luddig ljudbild. Utbudet av det som uppfattas som bra och det som rent av låter illa är stort . Man måste testa själv. Grattis till en väljudande förstärkare :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: s.m.s.l AD18 - rekommenderas!

Inläggav Tangband » 2020-06-28 09:50

Positiv test här : https://www.qobuz.com/be-nl/info/hi-fi/ ... this179411

Förstärkaren använder kretsen TAS5508


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster