Grenuttag

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-05 13:39

Jag är så less på alla dessa dåliga (ofta lågpris) uttag. Så ofta kopplar jag inte om, men det inger dåligt intryck. Först jackar jordstiften i och när man kommit förbi där kärvar petskyddet så man får rucka ett bra tag eller ge upp och testa nästa jack och väl därefter saknar kontaktstiften den precision man ibland upplever i bra vägguttag.

Finns det några rekommendationer på fina grenuttag? Jag är inte ute efter dyra legeringar eller annat exotiskt men en grendosa som andas kvalité.

Jag är lite inne på en C13 PDU, då blir också fasen och nollan konsekvent, vad finns för fördelar och nackdelar? de verkar inte vara petskyddade, men det är inget egentligt problem då placeringen inte medger åtkomst ändå.

Strömmen blir ny och kommer från elcentralen som i princip sitter rakt på andra sidan väggen, då det blir kort och enkel dragning funderar jag på skärmat kablage, det blir inte sämre och prisskillnaden är obetydlig.

Jag har även kollat lite på supras grendosor, lite dyra men överkomliga, ser ok ut, men hur är de i verkligheten? Priset per uttag är ju inte så avvikande mot vad vanliga vägguttag kostar.

Även tanken på ett större gäng vanliga vägguttag finns.

Någon som har erfarenhet av bättre grendosor?
Fördelar och nackdelar med C13-uttag?
Fördelar och nackdelar med en större mängd vägguttag?

Ot för tråden, men jag har lediga säkringshållare så funderar på att dra fram alla tre faser i 2,5mm² för att kunna separera störande delar eller välja renaste fasen. Dock lite olustigt att ha så många grupper på ett ställe.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Grenuttag

Inläggav peterh » 2020-07-05 14:09

På många grenuttag kan man ta bort eller förstöra petskyddet så att det inte är i vägen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Grenuttag

Inläggav paa » 2020-07-05 14:25

Det kan gå att smörja petskyddet med en liten droppe silikonolja så att de inte kärvar. Men dom billiga grendosorna brukar också ha gummikabel av någon sorts syntetgummi som blir hård som en pinne i kyla. Sånt är tråkigt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-05 14:47

Tack för svar, fortsätt gärna med fler!

Egentligen är det ett ickeproblem. Så ofta kopplar jag inte om och så klart går det smörja eller ta bort. Det är fast inomhus så kyla är inget bekymmer.

Men det ändrar inte på den billiga känslan i utförandet och plasten. Om det kostar 29kr eller tio gånger så mycket spelar ingen roll, men jag uppmuntrar gärna det goda ingengörmannaskapet och det ökade helhetsintrycket, även om det bara är jag som vet om det.

Kanske vanliga vägguttag är lösningen, de finns i god kvalité. Men ingen hjälp med att få fasen "rätt" som c13.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Grenuttag

Inläggav Maccis » 2020-07-05 15:28

MoLT 2004 - nr 4 testades grenuttag..........

Jag skulle undvika de allra billigaste.......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-05 15:52

Maccis skrev:MoLT 2004 - nr 4 testades grenuttag..........

Jag skulle undvika de allra billigaste.......


Se där, tyvärr var jag inte medlem då, rädd också att det hänt en del på marknaden sen dess, eller menar modeller utgått och tillkommit, inte att tekniken direkt gått framåt? Men jag ska i alla fall se om jag kan få tag på det numret då.

Ja, det var nog vad jag tänkte, samtidigt är det svårt att bara köpa på pris.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grenuttag

Inläggav Tangband » 2020-07-05 16:14

Maccis skrev:MoLT 2004 - nr 4 testades grenuttag..........

Jag skulle undvika de allra billigaste.......


Varför ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Grenuttag

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-05 18:00

Jag tycker det verkar smutt med uttagslist med C13. Inte minst har man koll på fasen till resp. apparat, en del är känsliga på sådant. Ex. https://www.conrad.se/p/digitus-dn-9540 ... rt-1345754

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Grenuttag

Inläggav ChristianAndersson » 2020-07-05 20:51

Petig:
Tänk på att Jordfelsbrytaren inte löser ut vid fel (person) mellan fas och nolla.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... /petskydd/
Shatterer of words

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-05 23:07

ChristianAndersson skrev:Petig:
Tänk på att Jordfelsbrytaren inte löser ut vid fel (person) mellan fas och nolla.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... /petskydd/


Absolut. Därav lite skepsis mot C13, men har sina fördelar. Sannolikheten att peta just fas nolla känns ju också ganska osannolikt, två ledande föremål varav det ena sluts just i nolla först(och inte löser jfb genom detta) i just mitt fall kommer dosan sitta i bakkant i stereoracket i ett rum inte barn vistas själva i, men absolut, generellt är det något att tänka på och något att ta ställning till innan dylil dosa används (eller avsåg du schuko-grendosa utan petskydd?)

Samtidigt undrar jag om inte risken för strömgenomgång fas-nolla i ett petskyddat uttag ökar, petskyddet uppmanar ju till att stoppa i föremål i både fas och nolla simultant, för att överhuvudtaget få i något. Men den risken är kanske från runt skolålder medan öppen kontakt är mer fara från krypålder till 4-5år.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Grenuttag

Inläggav darkg » 2020-07-06 03:16

Jag har nog haft tur, alla grenuttag har fungerat bra! Strömbrytaren på billiga med sådan brukar i och för sig kunna bråka. Och ett par med "auto-sense" var riktigt kassa.

Jag har ett par Supra faktiskt, jag har inga klagomål men kan inte heller riktigt motivera dem.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Grenuttag

Inläggav hcl » 2020-07-06 08:18

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-06 08:54


Har du egen erfarenhet? Fungerar det med 1,8m kabel lika bra? Även det lite långt...

Har just ett gäng av den där modellen jag är så vansinnigt trött på.

Nu skrev jag ju inte det i förstaposten men är nog ute efter grenuttag med minst 5 uttag, helst utan strömbrytare.

Jag är helt med på inget tjaffs, men det ska vara en njutning att plugga i kontakten och det ska gärna vara en bestämd version, inte en produkt som är bra en dag i en butik men med samma pris och artikelnummer en annan dag är en annan produkt.

Kanske bara ska ta med en stickpropp och åka till första bästa butik och testa vad som funkar. Testade på netonnet för något år sen men var där i annat ärende och gav upp efter test av två dosor då de båda kändes tråkigt dåliga.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Grenuttag

Inläggav Mirage » 2020-07-06 13:40

För några år sen var jag ute efter samma sak, ett grenuttag utan strömbrytare, av bra kvalitet och som tålde 3500 W. Det slutade med att jag köpte ett Rittal från Conrad: https://www.conrad.se/p/rittal-dk-72402 ... gra-973176

Har för mig att det kostade betydligt mindre när jag köpte det. Det levereras utan stickpropp. Eftersom jag låtit montera en 16 A dvärgbrytare och dra 2,5 mm2 kabel till ett 1-fas 16 A CEE-uttag så satte jag en sån stickpropp på kabeln. Finns några bilder på det i min tråd här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866230

Annars så har jag tittat lite på ett från Thomann som jag tycker ser bra ut, men det har jag inte testat själv än: https://www.thomann.de/se/thomann_tisch ... halter.htm

Ska man tro på omdömen från andra så får även deras billiga bra betyg: https://www.thomann.de/se/eltric_6fach_ ... _black.htm

Edit: De från Thomann som jag länkade till är bara 10 A.
Senast redigerad av Mirage 2020-07-06 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Grenuttag

Inläggav Bamsefar » 2020-07-06 13:58

Supra har väl några varianter både med och utan filter - de borde duga?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Grenuttag

Inläggav genstruktur » 2020-07-06 18:49

Har också Supra. Känns bra i alla fall även om jag inte vet om det gör till eller ifrån.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Grenuttag

Inläggav goat76 » 2020-07-06 18:57



Jag kör med samma men den varianten med 6 uttag, och jag har då inte märkt av några problem alls.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Grenuttag

Inläggav Frisk » 2020-07-06 20:54

goat76 skrev:


Jag kör med samma men den varianten med 6 uttag, och jag har då inte märkt av några problem alls.


Tack för tips, kul att det börjar bli lite diskussion.

Det där med 6 uttag hade ju faktiskt också fått bra recensioner. Många uttag och ingen i mitt fall onödig strömställare. Det jag inte gillar med dessa oem-produkter är att de kan vara bra en dag men ha samma märkningar och artikelnummer men vara av helt annat utförande en annan dag, utöver att de har samma antal uttag och kabellängd.

Jag är helt inne på att vad jag söker enbart är för känslan och helhetsintrycket. Kanske att ett filter eller överspänningsskydd kan tillföra något, men det är inte köporsaken.

Supra har jag ju sneglat på, de tycks ju fungera bra enligt de som har dem i tråden. Men de är ju en nischad produkt, jag tänker att fler än "audiofilerna" behöver bra grenuttag och köper inte supra. Mirages alternativ var intressanta, kikat på motsvarande men svårt att veta utan någon med egen erfarenhet, bra med konkreta tips.

Jag inser nu att jag råkat ut för relativt många 3-kontaktsdosor som fungerat dåligt medan 5-6 kontakter fungerar bättre. Ytterligare en aspekt är kanske att få en stabil infästning.

Kanske jag ska satsa på ett ennelt vägguttag per hyllplan i stereoracket?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Grenuttag

Inläggav Rydberg » 2020-07-06 21:06

Denna har jag (fast med 12 uttag), beställd via sidan nedan. Min tjejs kompis man driver sidan och själva grenuttaget är gjort i Tyskland och verkar hålla god kvalitet.

https://www.jkshop24.de/epages/61613816 ... 0x0008203a
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Grenuttag

Inläggav Fostex » 2020-07-07 12:09

Köpte precis Supra MD08 Mk III, och är väldigt nöjd med kvalitén på det, dock har jag aldrig slagits av samma problem du upplever med billigare grendosor, så jag vet inte hur representativt mitt omdöme är i frågan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Grenuttag

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-07 14:34

Jag har också stött på flera 3-kontaktdosor som strular. Det är billiga Kina-prylar där petskydden gör att man får tillgripa överdrivet mycket kraft för insättande av kontakterna. Har också haft två grendosor av typen master-slave som lagt av efter ett tag. De verkar nu vara sällsynta, tidigare fanns de lite överallt för rimliga pengar. Nu kör jag några Nexa-grunkor till ljudanläggningen som har fjärrkontroll.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Grenuttag

Inläggav pontareee » 2020-07-09 21:36

Jag kör Bachmann grenuttag från Elfa, typ sån här: https://www.elfa.se/sv/stroemfoerdelnin ... track=true

Funkar bra och känns lite bättre i kontakterna osv än vanliga plastuttag från clas, kjell, ikea osv.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Grenuttag

Inläggav nuffe » 2020-07-09 21:58

paa skrev:Det kan gå att smörja petskyddet med en liten droppe silikonolja så att de inte kärvar. Men dom billiga grendosorna brukar också ha gummikabel av någon sorts syntetgummi som blir hård som en pinne i kyla. Sånt är tråkigt!


Det är med all säkerhet inte syntetisk gummi, utan PVC isolering. PVC har en tendens att bli stenhårt i kyla, ju kallare ju styvare!

Henrik


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster