Hesselvall Högtalare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-14 19:49

Har ett par hemma som jag är spekulant på men hittar inte mycket info om dessa högtalare! Om jag förstått det hela rätt så är dom konstruerade av Ingvar Ö!
Första intryck efter snabb inställning av dom i rummet är dock väldigt bra! Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av och gärna lite fakta om dom

MVH Björn
Senast redigerad av Bjoernen 2020-07-17 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Tangband » 2020-07-14 21:25

En bild

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-14 22:21

Tycker de är riktigt bra högtalare. Lät riktigt fint ihop med rörförstärkarna när jag lyssnade i Sollentuna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-14 23:00

Ja herregud vad fint den spelar i min anläggning! Stort och luftigt med mycket detaljer utan att bli analytisk! Ing Öhman vet sannerligen hur man konstruerar en högtalare!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-14 23:09

Ja, de där högtalarna kan du leva fint med o driver du dem med någon förstärkare med låg effekt, t ex en rörhäck, så ger de massor tillbaka. Om man krämar på med massor av effekt vet jag inte vad som händer, men lättdrivna var väl kriteriet när de byggdes. Har bara hört dem ihop med Erik Anderssons "The Dream" o det lät kanonfint. Behåll dem!

Och välkommen till Faktiskt!
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-14 23:22

Tackar! Jag driver dom med ett Audiolab 8300xp slutsteg och det verkar funka bra! Får fundera på en rörstärkare framöver men som det låter nu så känner jag mig riktigt nöjd! Gammal rock som Deep Purple och Led Zeppelin låter helt galet bra och då har jag inte hunnit finjustera in högtalarna än så det finns nog ännu lite till att ta ur dom! Med tanke på priset så känns dom som ett riktigt fynd!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-15 00:19

Bjoernen skrev:Tackar! Jag driver dom med ett Audiolab 8300xp slutsteg och det verkar funka bra! Får fundera på en rörstärkare framöver men som det låter nu så känner jag mig riktigt nöjd! Gammal rock som Deep Purple och Led Zeppelin låter helt galet bra och då har jag inte hunnit finjustera in högtalarna än så det finns nog ännu lite till att ta ur dom! Med tanke på priset så känns dom som ett riktigt fynd!


Härligt att höra! Hoppas du sitter nöjd o kan ägna dig åt att njuta av musiken framöver!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav juanth » 2020-07-15 00:21

Spännande. De på bilden är inte invinklade. Visst bör även Hesselvall vinklas in?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Nattlorden » 2020-07-15 07:10

juanth skrev:Spännande. De på bilden är inte invinklade. Visst bör även Hesselvall vinklas in?


...eller väggen bakom... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-15 11:35

Nej det finns inte mycket information på nätet om dom. Det kan dyka upp forumtrådar om du googlar på hesselvall the dream.

No. 1 är modellen med dubbla baselement. 99dB/w. Bilden i andra inlägget No. 2

Mina No. 1 spelade uselt med transistorsteg men riktigt bra med en billig Xindak-förstärkare på 30w.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav PerStromgren » 2020-07-15 12:33

juanth skrev:Spännande. De på bilden är inte invinklade. Visst bör även Hesselvall vinklas in?


De ska förmodligen ligga ned, då blir de invinklade!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-15 13:10

Bjoernen skrev:Tackar! Jag driver dom med ett Audiolab 8300xp slutsteg och det verkar funka bra! Får fundera på en rörstärkare framöver men som det låter nu så känner jag mig riktigt nöjd! Gammal rock som Deep Purple och Led Zeppelin låter helt galet bra och då har jag inte hunnit finjustera in högtalarna än så det finns nog ännu lite till att ta ur dom! Med tanke på priset så känns dom som ett riktigt fynd!

Då har du mycket roligt framför dig, då de är konstruerade för att låta bäst med rör. Hör med Erik vilka rörstärkare i olika prisklasser som han rekommenderar till dem.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Tangband » 2020-07-15 14:06

Jag tror säkert de även låter bra med vissa klass D :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Tangband » 2020-07-15 14:08

DorreN skrev:Nej det finns inte mycket information på nätet om dom. Det kan dyka upp forumtrådar om du googlar på hesselvall the dream.

No. 1 är modellen med dubbla baselement. 99dB/w. Bilden i andra inlägget No. 2

Mina No. 1 spelade uselt med transistorsteg men riktigt bra med en billig Xindak-förstärkare på 30w.

Är no 1 en 2,5 vägare ?

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-15 14:12

Det är samma högtalare som på bilden! Trodde att det var No:1! Får väl börja leta efter rörstärkare då :D Tycker dock att dom låter alldeles fantastisk med det jag har men det kan ju vara kul att prova rör någon gång!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-15 17:17

Tangband skrev:
DorreN skrev:Nej det finns inte mycket information på nätet om dom. Det kan dyka upp forumtrådar om du googlar på hesselvall the dream.

No. 1 är modellen med dubbla baselement. 99dB/w. Bilden i andra inlägget No. 2

Mina No. 1 spelade uselt med transistorsteg men riktigt bra med en billig Xindak-förstärkare på 30w.

Är no 1 en 2,5 vägare ?


Ja, precis.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Conan » 2020-07-15 20:49

Bjoernen skrev:Det är samma högtalare som på bilden! Trodde att det var No:1! Får väl börja leta efter rörstärkare då :D Tycker dock att dom låter alldeles fantastisk med det jag har men det kan ju vara kul att prova rör någon gång!


Ja dom där formligen ber om att få spelas med rör om jag fattat rätt. :D

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-15 21:14

Tar gärna emot tips på lämpliga rörstärkare! krav fjärrkontroll pris gärna runt 10000:- nytt eller begagnat

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-07-15 21:30

Bjoernen skrev:Tar gärna emot tips på lämpliga rörstärkare! krav fjärrkontroll pris gärna runt 10000:- nytt eller begagnat

Slutsteg : vta70 från tubes4hifi
försteg : välj själv, fjärr för volymen är proktiskt. Annars en edison-onefrån tradera/blocket ( man kan byta volympoten
mot en "remote controlled " )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-07-15 21:35

FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör

Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav gopnik » 2020-07-15 21:39

Dimensionerade för hög drivimpedans. Kanske annat också, men det är det mest självklara att ta hänsyn till.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-07-15 21:43

sportbilsentusiasten skrev:
FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör

Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Högtalarens varierande last och bak-emp påverkar förstärkaren. Rörförstärkare har typiskt högre utimpedans och lägre
motkoppling och verkar mera som en strömdrivning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-15 21:47

sportbilsentusiasten skrev:
FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör

Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav sprudel » 2020-07-15 22:26

peterh skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör

Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Högtalarens varierande last och bak-emp påverkar förstärkaren. Rörförstärkare har typiskt högre utimpedans och lägre
motkoppling och verkar mera som en strömdrivning.


Bra där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-16 00:02

Bjoernen skrev:Tar gärna emot tips på lämpliga rörstärkare! krav fjärrkontroll pris gärna runt 10000:- nytt eller begagnat


Försök hitta Audion Silver Night, ibland går det att hitta för de pengarna och då är det riktiga fynd. Finns som både integrerade förstärkare, slutsteg och monoblock, så kolla noga vad du köper. Annars brukar man vid sällsynta tillfällen kunna hitta

https://www.primaluna-usa.com/prologue-four

till bra pris, just den jag länkar är ett slutsteg (som jag själv har sedan en tid tillbaka), men det finns även integrerade förstärkare i deras sortiment. De har en del kluriga lösningar och kör hårt med att allt är handgjort. Får ingen provision av dem, så det är bara ett tips bland många.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hcl » 2020-07-16 11:08

FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
FBK skrev: de är konstruerade för att låta bäst med rör

Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.

Kan man i så fall inte konstruera en serielänk (filter) som imiterar utimpedansen hos en lämplig rörförstärkare och driva dessa högtalare i serie med detta ”filter”? Visst, man tappar lite av dess höga verkningsgrad, men knappast mer än några dB.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-16 12:11

hcl skrev:
FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.

Kan man i så fall inte konstruera en serielänk (filter) som imiterar utimpedansen hos en lämplig rörförstärkare och driva dessa högtalare i serie med detta ”filter”? Visst, man tappar lite av dess höga verkningsgrad, men knappast mer än några dB.



Man kan sätta ett effekttåligt seriemotstånd på något ohm på kabeln. ;)
Däremot simuleras inte rörstegs mjuka klippning med denna metod. Men det är ju för det mesta trevligt att använda förstärkare som är linjära.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-16 12:18

hcl skrev:
FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför är det så?
Förstärkare ska ju bara förstärka signalen

Verkar som du fått svar, men vill du veta exakt så prata med IÖ om det. Jag har fått den infon att de presterar bäst med rör.


Kan man i så fall inte konstruera en serielänk (filter) som imiterar utimpedansen hos en lämplig rörförstärkare och driva dessa högtalare i serie med detta ”filter”? Visst, man tappar lite av dess höga verkningsgrad, men knappast mer än några dB.


Holographic Audio hade en slutstegsprototyp där utimpedansen kunde ändras. Flint här på forumet gjorde några experiment på temat.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-16 15:57

Har blivit skarpt tillsagd att lyssna på dom när dom drivs av The Dream! Tyvärr ligger den utanför min budget! Fast köper man en behöver man kanske aldrig byta igen!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-16 17:25

Bjoernen skrev:Har blivit skarpt tillsagd att lyssna på dom när dom drivs av The Dream! Tyvärr ligger den utanför min budget! Fast köper man en behöver man kanske aldrig byta igen!


Begagnatpriser på The Dream är långt ifrån nypriset. runt 50-60000:- har jag sett dom för.

Du måste låna och testa en billigare rörförstärkare innan så du hör vad en förstärkare för 5000-10000:- presterar.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster